Social- og Omsorgsudvalget - 08-08-2016

Referat
Dato:
Mandag, 8 august, 2016 - 07:00
Hent som fil:
Referat publiceret:
Torsdag, 14 marts, 2019 - 18:00

Punkt 47 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 08-08-2016

Godkendt.

Punkt 48 2. Budgetopfølgning 2016, Social- og Omsorgsudvalget

Sagsbeskrivelse

I henhold til kommunens principper for økonomistyring gennemføres der hvert år 3 overordnede budgetopfølgninger. Ved budgetopfølgningerne kan budgettet tilrettes i overensstemmelse med de retningslinjer, der gælder for budgetlægningen, det vil sige, at der kan tilrettes for: Ny lovgivning, byrådsbeslutninger, ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne, fejl og mangler.


For alle øvrige budgetmæssige afvigelser gælder rammestyringens principper – overskridelser på ét område skal finansieres via reduktioner på andre områder inden for udvalgets ramme. Hvis udvalget alligevel vælger at ansøge om tillægsbevillinger, som ikke er omfattet af ovenstående spilleregler, skal der særskilt tages stilling hertil i Byrådet.


Udvalgets økonomi fra vedtaget budget (korrigeret budget) til forventet regnskab fremgår af tabel - 2. budgetopfølgning år 2016. 


I det følgende er indholdet i de enkelte kolonner i tabellen kort beskrevet:


Korrigeret budget

Kolonnen ”Korrigeret Budget” dækker over dels vedtaget budget, Spar/lån 2015<>16 samt tidligere meddelte tillægsbevillinger til 2016. 


Drift:

Korrigeret budget er på 947,890 mio. heraf Pleje 439,521 mio. og Voksenservice 508,369 mio.


Anlæg:

Korrigeret budget er på 18,114 mio. heraf Pleje 13,391 mio. og Voksenservice 4,723 mio.


2. budgetopfølgning

Kolonnen ”2. budgetopfølgning” indeholder de tillægsbevillinger og omplaceringer, som udvalget ansøger om i denne sag, og som sendes videre til godkendelse i Byrådet.


De ordinære budgetopfølgningssager omfatter:


Der er foretaget omplaceringer i disse sager:

Udmøntning fra barselsfonden, Pleje 0,236 mio. og Voksenservice 0,092 mio. Lønkompensation 0,340 mio. Voksenservice samt ændret momskontering Aktivitetstilbud -0,048 mio. Voksenservice.


Der henvises til bilaget ”Specifikation – 2. budgetopfølgning 2016” på sagen.


Forventning Spar/lån

Kolonnen ”Forventning Spar/lån” dækker over opsparing til senere eller lån af næste års budget. I henhold til kommunens principper for økonomistyring er der fri adgang til spar/lån på serviceudgifter. Ved et evt. merforbrug indenfor udvalgets ramme er der altså mulighed for at indhente dette i det følgende år. Spar/lån behandles og godkendes ved regnskabsafslutningen.


Der forventes et spar på 22,639 mio. heraf Pleje 5,400 mio. og Voksenservice 17,239 mio. 


For en yderligere specifikation af sagerne henvises der til bilaget ”Specifikation – 2. budgetopfølgning – Foreløbig Spar/Lån år 2016-2017” på sagen.


Forventet regnskab


Drift:

Der forventes et resultat på 925,871 heraf Pleje 434,357. og Voksenservice 491,514 mio. 


Anlæg:

Der forventes et resultat på 12,059 mio. heraf Pleje 11,574 mio. og Voksenservice 0,485 mio.


Samlet et resultat på 937,930 mio. heraf Pleje 445,931 mio. og Voksenservice 491,999 mio.

Vurdering

Pleje

Forventningen er et regnskab for året i overensstemmelse med budgettet.


Der er ikke modtaget faktura i år for dagcenterkørsel. Der forudsættes, at udgiften til dagcenterkørsel kan finansieres af det afsatte budgetbeløb for år 2016.


Voksenservice

Forventningen er et regnskab for året i overensstemmelse med budgettet.


Der vil dog i årets løb komme udgifter til medarbejdere og etablering af Voksenservices Ny Indgang, som har opstart september 2016.


Der forekommer et opmærksomhedspunkt vedrørende befordring. Der er endnu ikke modtaget takster fra Trekantens Brand og Redning vedrørende befordring af borgere. Dette betyder, at der i spar/lån’et for Voksenservice er indregnet et forbrug på befordring, som er i overensstemmelse med budgettet. Dette er svært at forudsige grundet de manglede takster og der kan være risiko for en overskridelse af budgettet til befordring, hvis taksterne er højere end tidligere år.


Med henblik på borgere placeret uden for kommunen forekommer der primært udfordringer på krisecenter og forsorgshjem. Derudover ses fortsat stigende udgifter til borgere placeret på tilbud uden for kommunen.


Der forventes at forekomme et merforbrug på kommunale udgifter til hospiceophold samt et mindreforbrug på færdigbehandlede patienter – mer- og mindreforbruget fra disse poster forventes at gå i ”0”.


På anlæg forventes et mindreforbrug på 4,238 mio. kr. Dette er en del af de midler som er overført i spar/lån fra 2015 til 2016.


Aktivitetsbestemt medfinansiering:

Budgettet til aktivitetsbestemt medfinansiering forventes pt. at balancere. Vurderingen er på nuværende tidspunkt meget usikker.

Indstillinger

Pleje og Omsorg og Voksenservice indstiller:

1.  at budgettet tilrettes med de i sagsbeskrivelsen anførte ændringer

2.  at sagen videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet.

Bilag

Tabel – 2. budgetopfølgning år 2016

Specifikation 2. budgetopfølgning år 2016 (OPUS-økse-rapport)

Specifikation 2. budgetopfølgning – Foreløbig Spar/Lån år 2016-2017

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 08-08-2016

Godkendt som indstillet.

Punkt 49 Opfølgning på uddeling af § 18 midler - 2. runde vedr. 2016

Sagsbeskrivelse

På udvalgsmødet d. 23. maj 2016 udsatte Social- og Omsorgsudvalget beslutning om eventuel § 18-støtte til Ungdommens Røde Kors’ nye tiltag i Sønderparken, da der var behov for en nærmere beskrivelse af de eksisterende tilbud i området.


Pleje og Omsorg har undersøgt tilbuddene og sammenhængen til de tilbud som Ungdommens Røde Kors ønsker at starte op eller supplere med. Beskrivelsen fremgår af notat vedhæftet sagen.

Økonomiske konsekvenser

Ungdommens Røde kors har søgt om følgende:


20.000 kr. til etablering af en lektiecafé for 8-12-årige, 15.000 kr. til aktiviteter og ture i en Børneklub for 8-12-årige og 7.000 kr. til Frivillig Pleje. I alt 42.000 kr.


Der resterer ca. 46.000 kr. på pulje 2 og 3 vedr. 2016.


På § 79 puljen resterer ca. 60.000 kr.

Vurdering

Børneklubben:

Pleje og Omsorg har fået oplyst at der allerede er et godt samarbejde mellem det eksisterende tilbud om børneaktiviteter (værestedet) i Sønderparken og at Ungdommens Røde Kors udgør et godt og brugbart supplement.


Ansøgningen om midler vedrører en udvidelse af Ungdommens Røde Kors’ indsats i Sønderparken, idet ønskerne dels er at være til stede yderligere en dag om ugen, dels at kunne tilbyde ture fx i svømmehallen, zoo eller Legoland hen over året.


Værestedet i Sønderparken hilser initiativerne velkommen.


Lektiecafe:

Ud fra det oplyste er der behov for en udvidelse af det eksisterende tilbud om lektiecafé, idet den eksisterende primært anvendes af unge (fra ca. 14 år) og voksne.


Der er pt. ikke lavet et samarbejde med den eksisterende lektiecafé da Ungdommens Røde Kors stiller krav om særlig uddannelse af frivillige, der skal undervise i deres lektiecaféer. Dette uddannelseskrav er også baggrunden for at der er søgt om et større beløb til opstarten, herunder især uddannelse af de frivillige.


Det er oplyst, at det eksisterende tilbud er indforstået med at Ungdommens Røde Kors etablerer en lektiecafé for de 8-12-årige. Lektiecaféen skal være i samme lokaler som den eksisterende, men hvor den eksisterende lektiecafe har åbent torsdage i tidsrummet 19.00 – 21.00 vil Ungdommens Røde Kors’ lektiecafe være åbent i tidsrummet 17.00 – 19.00 (torsdage).

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at Social- og Omsorgsudvalget beslutter om og i givet fald med hvilket beløb Ungdommens Røde Kors skal tildeles støtte.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 08-08-2016

Der ydes støtte på 7.500 kr. til aktiviteterne for de 8 – 12 årige i området. Støtten ydes på betingelse af at Ungdommens Røde Kors og de eksisterende tilbud samarbejder om målgruppen.

Punkt 50 Godkendelse af retningslinjer for "værdighedspuljen - støtte til skabelse af stærke fællesskaber for ældre"

Sagsbeskrivelse

Med vedtagelsen af Værdighedspolitikken for Fredericia Kommune i 2016 har Byrådet afsat en årlig pulje til støtte til frivilligt socialt arbejde, der kan bidrage til at skabe stærke sociale fællesskaber for ældre. Puljen er i perioden 2016 – 2019 fastsat til 150.000 kr. årligt. Beslutning om tildeling af støtte træffes af Social- og Omsorgsudvalget i Fredericia Kommune.


Pleje og Omsorg har udarbejdet forslag til retningslinjer for puljen. Den foreslåede titel for puljen er ”Værdighedspuljen – støtte til skabelse af stærke fællesskaber for ældre”. Forslag til retningslinjer er vedhæftet som bilag.


De aktører, som kan søge puljen, er enkeltpersoner og de frivillige sociale foreninger eller organisationer, der vil lave aktiviteter, der kan fremme dannelse af sociale netværk og fællesskaber for ældre, der er ensomme eller i betydelig risiko for at blive ensomme.


Der er udarbejdet et ansøgningsskema, som skal anvendes ved ansøgning om støtte.


Der skal laves et regnskab og en kort redegørelse for anvendelsen af den tildelte støtte, da Fredericia Kommune skal afrapportere anvendelsen overfor Sundheds- og Ældreministeriet i hvert fald frem til udgangen af 2019.

Økonomiske konsekvenser

Byrådet har afsat 150.000 kr. årligt af værdighedsmilliarden til puljen.

Vurdering

Pleje og Omsorg vurderer, at den afsatte pulje med de skitserede retningslinjer sammen med den nye Brobygger, vil udgøre et godt grundlag for igangsættelse og drift af aktiviteter til skabelse af stærke netværk og fællesskaber blandt ældre.


Der er foreslået en ansøgningsfrist hvert år d. 15. februar. Da der også for 2016 er afsat en pulje på 150.000 kr., vil der være behov for en særlig procedure for 2016. Det foreslås, at ansøgningsfristen i 2016 er 10. september 2016, og at ansøgningerne behandles på udvalgsmødet i september, således at ansøgerne har en reel chance for at anvende pengene i indeværende år. Der vil blive givet direkte besked om puljen til de frivillige sociale foreninger via Frivilligcenteret, og til pensionistforeninger og aktivitetscentre via forvaltningen. Desuden indrykkes en annonce i en husstandsomdelt lokal avis.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller,


  1. At forslaget til retningslinjer godkendes og
  2. at forslag til særlig ansøgningsprocedure for 2016 godkendes.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 08-08-2016

Godkendt som indstillet.

Punkt 51 Drift af caféen i Seniorhuset I.P. Schmidt - opfølgning.

Sagsbeskrivelse

I forbindelse med opstarten af Seniorhuset IP Schmidt, besluttede Økonomiudvalget efter anbefaling fra Social- og Omsorgsudvalget i maj 2015 at give et engangstilskud vedr. 2015 til driften af caféen i Seniorhuset. Engangstilskuddet var på 250.000 kr. og var øremærket til nedbringelse af kaffepriserne i opstartsåret. Det blev samtidig besluttet at evaluere på driften af caféen efter et års drift.


I anledningen af evalueringen har caféen fremsendt en ansøgning om fortsat støtte til driften. Der søges om et årligt beløb på 200.000 kr. Pengene skal anvendes til ansættelse af yderligere personale i køkkenet til at imødekomme den øgede aktivitet i huset.


I 2015 og 2016 har der været stigende aktiviteter i Seniorhuset, og dette har medført større pres på cafefunktionen. I caféen er der pt. tilknyttet 5 frivillige pr. dag, som løser opgaverne sammen med de ansatte. Det er mere end en fordobling af frivillige på de sidste 3-4 år. Der er ansat to personer på 35 timer pr. uge, weekendafløsere på 18 timer pr. måned, samt en på 17 timer pr. uge. Sidstnævnte er midlertidig ansættelse til udgangen af 2016 på grund af den øgende aktivitet. Det er primært de ansatte, der står for madlavningen.


Caféen er i drift alle ugens dage hele året, også til jul og nytår. Erfaringerne har vist, at det er nødvendigt med ansat personale til at varetage madlavningen. Der har været forsøgt bemanding alene med frivillige i weekenderne, men det var ikke muligt at skaffe tilstrækkeligt med frivillige til opgaven. Derfor er der ansatte i køkkenet i weekenderne også.


Caféen oplyser, at der i 2007 var en omsætning på 477.000 kr. mens omsætningen i 2015 var steget til 1,1 mio.kr. (eks. moms) Sammen med omsætningen er arbejdet i caféen og køkkenet steget tilsvarende. På trods af den stigende omsætning, har det ikke været muligt at generere tilstrækkeligt overskud til at aflønne en medarbejder på 20 timer. Caféen har derfor gennemført stigninger på kaffe/te og mad. Stigningerne kan dog ikke dække udgifterne helt og derfor søger caféen om et øget driftstilskud.


Caféens økonomi har gennem de sidste år se således ud:


I april 2011 blev der indgået en driftsaftale mellem Fredericia Kommune og brugerrådet ved I.P. Schmidt om cafédriften. Også dengang blev caféen drevet af ansatte medarbejdere og frivillige kræfter i fællesskab. Driften finansieres dels gennem et kommunalt tilskud, dels sammen med indtægter fra caféen. Tilskuddet til driften af caféen blev i 2012 reduceret med 150.000 kr. og caféen har i 2013 og 2014 generet et driftsunderskud på hhv. 78.000 kr. i 2013 og 91.000 kr. i 2014. 2015 gav på grund af det ekstraordinære tilskud på 250.000 kr. et overskud på 168.000 kr., som blev overført til 2016.


Sådan, som det ser ud lige nu, er der et månedligt underskud på driften på 40.000 kr. og det forventes at regnskabet for 2016 hverken giver underskud eller overskud. Med ugangen af 2016 vil det ekstraordinære tilskud således være brugt op.

Økonomiske konsekvenser

Der søges om et årligt driftstilskud på 200.000 kr. således, at det er muligt at fastholde de i 2015 og 2016 tilførte 18 timer pr. uge til cafédriften.


Pleje og Omsorg vurderer at der er tre mulige veje at gå:


1.

Der tildeles driften af Caféen i Seniorhuset I.P. Schmidt et årligt driftstilskud på 200.000 kr.


Tilskuddet skal enten anvises indenfor Social- og Omsorgsudvalget egen økonomiske ramme, eller tages med til budgetforhandlingerne for 2017-2020.


2.

Social- og Omsorgsudvalget kan vælge at tildele cafédriften et engangsbeløb, og bede om en status på caféens økonomi fx inden udgangen af 2017.


Éngangstilskuddet skal enten anvises indenfor Social- og Omsorgsudvalget egen økonomiske ramme, eller tages med til budgetforhandlingerne for 2017-2020.


3.

Der gives ikke yderligere tilskud til driften ad caféen i Seniorhuset I.P. Schmidt.


Det overlades til caféen at se på de muligheder, der er for tilpasning af udgifterne til den gældende økonomi, herunder eventuelt yderligere prisstigninger eller lukning i weekender og helligdage.

Vurdering

Såfremt, der ikke tilføres flere midler til driften af Caféen i Seniorhuset I.P. Schmidt må der skabes balance i økonomien på enden vis. Da der allerede er gennemført prisstigninger på kaffe/te og mad, ser caféen kun den anden mulighed, at der holdes lukket i weekends og på helligdage. Dette vil frigive de nødvendige ressourcer til den pressede drift i hverdagene, både i dagtimerne og i aftentimerne. Caféen oplyser, at omsætningen i weekenderne ikke står helt mål med udgifterne ved at holde åbent.


Caféen i Seniorhuset har en vigtigt social funktion, idet også borgere, der ikke deltager i aktiviteter i huset kommer og spiser deres frokost og drikker deres kaffe dér. Caféen oplyser, at der kommer ca. 40 personer pr dag i weekenderne. Antallet er højere i hverdage, da også borgere, der deltager i aktiviteter i Seniorhuset benytter caféens tilbud.


Det er caféens opfattelse, at lukning i weekenden vil gå hårdt ud over de ældre borgere, der har deres netværk på IP Schmidt. Samtidig vil kommunens udgifter til udbringning af mad i weekenderne formentlig stige, da flere af weekendgæsterne i så fald vil skulle visiteres til madservice.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller at Social- og Omsorgsudvalget

  • tager stilling til om der skal gives caféen i Seniorhuset I.P. Schmidt et forhøjet driftstilskud og
  • i givet fald hvordan det skal finansieres.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 08-08-2016

Social- og Omsorgsudvalget imødekommer ansøgningen om forhøjet driftstilskud med henblik på at sikre at cafeen kan fastholde det nuværende aktivitetsniveau.


Finansiering besluttes på de kommende budgetforhandlinger.

Punkt 52 Kvalitetsstandarder 2016- Visitationsafdeling Pleje & Omsorg

Sagsbeskrivelse

Informationsfolderen med kvalitetsstandarderne er evalueret og justeret i visitationsafdelingen.


Folderen udgives nu i 7 udgave og beskriver Fredericia Kommunes serviceniveau for personlig- og praktisk hjælp, boligområdet, aktivitetsområdet, sygeplejen samt forskellige pasningsordninger.


Folderen beskriver hvilke ydelser, der kan bevilges, samt hvilke kriterier der visiteres efter. Derud over er der henvisninger til lovparagraffer, samt tidsfrister for sagsbehandlingen.


Nye ansøgere, der besøges af visitator, får denne folder udleveret. Den udleveres ligeledes ved revisitation, ligesom folderen kan hentes i visitationsafdelingen.


Kvalitetsstandarderne (folderen) offentliggøres på kommunens hjemmeside.


I denne 7 udgave er de væsentligste ændringer:


  • Folderen er udarbejdet efter ny designmanual, således er udgaven nu i A4 format i stedet for de tidligere i A5 format.
  • Tydeliggørelse af de forventninger, der er til borgere, der skal agere arbejdsleder i en hjælperordning, herunder bl.a. ansættelser, medarbejdersamtaler, tegne forsikringer. (s.9)
  • Under Hvem udfører plejen (s10), er der ændret fra ”der stilles krav til, at personaler hurtigt skal tage en sundhedsfaglig uddannelse”, til Der kan stilles krav til osv. Dette begrundet i, at der er behov for andet faglært personale til at modsvare særlige behov hos nogle borgere.
  • Ændring fra at borgere kan få udgifter, såfremt der tilkaldes en låsesmed, hvis der er usikkerhed omkring borger, der ikke åbner døren. Til at borgere får udgifter hertil.
  • Takster er ændret til 2016 niveau.
  • I afsnittet ” Din journal hos Pleje og Omsorg” er KMD CARE fjernet således der udelukkende står elektronisk journalsystem. Samtidig er der ændret fra Care Borger Portal til omsorgsjournalen.
  • Ud over ovenstående er der tale om små rettelser i forhold til flytning af tekst for præcisering.
  • Tidsfrister for visitation til rengøring og tøjvask er ændret til 15 hverdage mod tidligere 10 hverdage. Desuden er alle tidsfrister beskrevet i hverdage, hvor der tidligere på nogle områder har stået 14 dage, hvilket kunne være misvisende.
  • Omsorgskørsel var ved en fejl ikke fjernet i sidste udgave. Dette er nu sket.

Økonomiske konsekvenser

Der er krav om, at kvalitetsstandarder godkendes politisk hvert år. Derfor laves der nye optryk hvert år, således der er opdaterede informationer til borgerne.


Udgiften afholdes af frit valgs rammen.

Vurdering

Visitationsafdelingen vurderer, at den nye udgave af kvalitetsstandarder dækker lovkravet om offentliggørelse af servicedeklarationer.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller:


At informationsfolderen 2016 med Kommunens kvalitetsstandarder, beskrivende serviceniveauet godkendes.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 08-08-2016

Godkendt.

Punkt 53 Revideret godkendelsesmateriale - madservice

Sagsbeskrivelse

I Fredericia Kommune bruges godkendelsesmodellen i forhold til frit leverandør valg indenfor praktisk hjælp § 83 i Serviceloven – Madservice.


Der er sket en revidering af det eksisterende godkendelsesmateriale, og der er udarbejdet en administrativ standard for levering af varmholdig mad.


Tilføjelser/redaktionelle ændringer er markeret med rødt. Fjernet tekst er overstreget i udkastet.


De væsentligste ændringer er, at madservice leveres til borgere i eget hjem og ikke som tidligere, hvor der var krav om, at leverandøren skulle kunne aflevere på f. eks et cafeteria, en lokal kro eller et plejecenter.

Desuden stod der, at borgere selv kunne afhente hos leverandøren. Da de borgere der visiteres i dag, skal være ude af stand til at producere maden, er der ikke nogen borgere, der har efterspurgt ovenstående muligheder.


Desuden er der under kvalitetskrav til madservice nu beskrevet, hvad tilbuddet om varm ret skal indeholde. Dette har ikke tidligere været beskrevet for ansøgere af leverancen.


Der er tilføjet, at levering af kolde færdigretter kan ske to gange ugentligt, jf. ændringen i Elbokøkkenet.


Frostmad er fjernet som en mulighed.


Der har tidligere været beskrevet specifikt omkring søndagsmenuer. Dette er fjernet, da der i dag ikke er forskel på hverdags- og søndagsmad, og at borgerne har mulighed for at vælge mellem flere retter.


Under højtidsmenuer er dessert fjernet som et krav til dette, da dessert er en valgmulighed for borgerne og ikke et krav. Diæter er nu specificeret til at være lægeordineret diagnoserelateret. Det opleves i dag, at visiterede borgere bliver registreret for diætmad på ingredienser de ikke kan lide, fx fisk. Da der er valgmuligheder, kan borgerne aktivt fravælge retter, de ikke bryder sig om.


Der er under afsnittet levering tilføjet, at varme færdigretter sker alle ugens 7 dage mellem kl. 10.00 og 13.00 eller mellem kl. 16.00 og 18.00 på modtageres adresse. Leveringen må højest afvige fra det aftalte tidspunkt med +/- 20 minutter.


Under administrative retningslinjer er det præciseret, at leverandøren ikke selv kan ændre fra normalkost til diæter, og at leverandøren udelukkende må modtage bestillinger eller ændringer fra Visitationen.


Øvrige rettelser/justeringer er af mindre betydning, men tydeliggør meningen for forståelsen af teksten.

Økonomiske konsekvenser

Afhængig af borgernes valg af leverandør kan udgifterne til kørsel af mad øges.

Vurdering

Det tilrettede materiale for godkendelse af leverandører til madservice lever op til de krav, der stilles i dag og er justeret således, der er større synlighed omkring leverandører af varmholdig mad.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller:


  • At godkendelsesmaterialets tilrettelser godkendes.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 08-08-2016

Godkendt.

Punkt 54 Høring af forslag til Sundhedsstrategi

Sagsbeskrivelse

Sundhedsudvalget har godkendt et forslag til en ny sundhedsstrategi. Sundhedsstrategien tager udgangspunkt i Fredericia Kommunes sundhedspolitik ”Sundhed med alle”.


Sundhedsstrategien er blevet til på baggrund af input fra sundhedsudvalget, repræsentanter for patientforeninger, borgere og medarbejdere.


Sundhedsudvalget besluttede på deres møde den 30. maj at sende forslaget til sundhedsstrategien i høring i følgende udvalg: Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget, Børne- og Skoleudvalget, Kultur- og Idrætsudvalget samt Social- og Omsorgsudvalget.


Sundhedsstrategien sendes til behandling i Sundhedsudvalget den 19. september.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Voksenservice vurderer, at sundhedsstrategien skaber rammer for at fremme sundhed blandt borgerne i Fredericia Kommune.  

Indstillinger

Voksenservice indstiller, at udvalgene drøfter forslaget til sundhedsstrategi med henblik på eventuel afgivelse af høringssvar.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 08-08-2016

Drøftet.


Social- g Omsorgsudvalget tilslutter sig forslaget til Sundhedsstrategien.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 09-08-2016

Børne- og Skoleudvalget har drøftet sagen. På baggrund heraf udformes et oplæg til høringssvar.

Punkt 55 Dialogmøde mellem Seniorrådet og Social- og Omsorgsudvalget

Sagsbeskrivelse

Der afholdes dialogmøde mellem Seniorrådet og Social- og Omsorgsudvalget mandag d. 8. august kl. 11.00. – 12.00


Dagsorden fremsendes inden mødets afholdelse.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at de fremsendte dagsordenspunkter fra Seniorrådet drøftes.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 08-08-2016

Udsat til d. 15. august kl. 8.30 – 9.30.

Punkt 56 Orientering (Lukket)