Social- og Omsorgsudvalget - 19-09-2016

Referat
Dato:
Mandag, 19 september, 2016 - 08:00
Hent som fil:
Referat publiceret:
Fredag, 15 marts, 2019 - 16:01

Punkt 59 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 19-09-2016

Dagsorden incl. tillægsdagsorden godkendt.

Punkt 60 Embedslægetilsyn første halvår 2016

Sagsbeskrivelse

I medfør af Sundhedslovens § 219 skal der ved Embedslægeinstitutionen en gang årligt udføres et uanmeldt tilsynsbesøg på kommunens plejecentre. Embedslægeinstitutionerne er blevet del af en ny styrelse, som hedder Styrelsen for Patientsikkerhed.


Tilsynet vedrører de sundhedsmæssige forhold på plejehjem, og andre der er omfattet af Lov om Social Service, plejeboligbebyggelser, der er omfattet af Lov om Almen Boligbyggeri, eller Lov om Boliger for ældre og personer med handicaps, samt andre tilsvarende boenheder i kommunen.


Tilsynet kigger på indsatsen overfor de beboere, der modtager ydelser fra kommunen. Samtidig ser tilsynet på, om der er fulgt tilstrækkeligt op på det foregående års anbefalinger.


Embedslægeinstitutionen udarbejder efter hvert tilsyn en rapport med eventuelle anbefalinger. Ud fra anbefalingerne skal plejecentrets ledelse udarbejde en handleplan, der beskriver hvorledes, der tages fat på at ændre de områder, der er påpeget.


Hvis der ved et tilsynsbesøg ikke konstateres fejl eller mangler ved de sundhedsmæssige forhold på plejehjemmet m.v., eller hvis der alene konstateres få fejl eller mangler, som efter Sundhedsstyrelsens skøn ikke har patientsikkerhedsmæssige konsekvenser, kan styrelsen beslutte, at tilsynsbesøg ikke gennemføres på vedkommende plejehjem det følgende år.

Embedslægeinstitutionen har meddelt, at der for 2016 ikke er et specifikt tema for tilsynene.


Tilsynet for 2016 er nu foretaget på plejecentrene Stævnhøj, Rosenlunden og Madsbyhus. De to sidste har haft tilsynsbesøg i år på grund af lederskift.


Der er alene fundet mindre fejl og mangler, som samlet set kun indebærer ringe risiko for patientsikkerheden.


Der er i forbindelse med tilsynene beskrevet hvorledes Rosenlunden og Madsbyhus ville efterkomme kravene. Dette har været tilfredsstillende. Der har ikke været behov for yderligere tiltag. Stævnhøj skulle senest den 8. august fremsende handleplan til Embedslægeinstitutionen. Der har herefter ikke været behov for yderligere tiltag.


Det rutinemæssige plejehjems tilsyn er pr. 1. juli 2016 bortfaldet og bliver erstattet af et risikobaseret tilsyn, hvorved der ikke mere er automatik i, hvornår de enkelte institutioner får tilsyn.


Plejecentrene Ulleruphus, Hybyhus og Othello er undtaget fra tilsyn i 2016. Tilsyn på plejecentrene Øster Elkjær kommer muligvis senere på året, jf. ovenstående.

Økonomiske konsekvenser

Der er ingen kommunal økonomi forbundet med tilsyn fra Styrelsen for patientsikkerhed ved Embedslægeinstitutionen.

Vurdering

Visitationsafdelingen vurderer, at der handles i overensstemmelse med tilsynets anbefalinger på Stævnhøj, Madsbyhus samt Rosenlunden.

Indstillinger

Pleje og Omsorg, Visitationen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 19-09-2016

Taget til efterretning.

Punkt 61 Støtte fra "Værdighedspuljen" - pulje til skabelse af stærke sociale fællesskaber for ældre - 2016

Sagsbeskrivelse

Med vedtagelsen af Værdighedspolitikken for Fredericia Kommune i 2016 har Byrådet afsat en årlig pulje til støtte til frivilligt socialt arbejde, der kan bidrage til at skabe stærke sociale fællesskaber for ældre. Puljen er i perioden 2016 – 2019 fastsat til 150.000 kr. årligt. Beslutning om tildeling af støtte træffes af Social- og Omsorgsudvalget i Fredericia Kommune.


De aktører, som kan søge puljen, er enkeltpersoner og de frivillige sociale foreninger eller organisationer, der vil lave aktiviteter, der kan fremme dannelse af sociale netværk og fællesskaber for ældre, der er ensomme eller i betydelig risiko for at blive ensomme.


Der har været annonceret for puljen i to husstandsomdelte aviser i løbet af august. Ansøgningsfristen var i år 10. september, da der skal være mulighed for ansøgerne for at anvende støtten i indeværende år.


På baggrund af den sene frist for ansøgninger, kan der på tidspunktet for dagsordenens færdiggørelse ikke angives noget om antal ansøgere eller den samlede ansøgningssum. Bilag fremsendes til udvalget inden udvalgsmødet.

Økonomiske konsekvenser

Der er afsat 150.000 kr. årligt foreløbigt i 2016 – 2019.

Vurdering

Vurdering af ansøgningerne fremgår af bilag til sagen, der fremsendes til udvalget forud for udvalgsmødet.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller at Social- og Omsorgsudvalget tager stilling til, hvem der skal modtage støtte og med hvilket beløb.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 19-09-2016


ansøger

Tildelt støtte

Brugerrådene på Øster Elkjær, Tavlhøj og IP Schmidt

15.000 kr.

Fredericia Middelfart Selvhjælp

26.600 kr.

Samvær og Sundhed

9.530 kr.


Støtten til Fredericia Middelfart Selvhjælp vedrører alene 2016, idet der skal fremsendes en ny ansøgning vedr. 2017.


Det resterende beløb i Værdighedspuljen vedrørende 2016 anvendes til oprettelse af digital oversigt over tilbud til ældre i Fredericia Kommune.

Punkt 62 Udpegning af Årets ildsjæl 2016

Sagsbeskrivelse

Fredericia Kommune, Socialudvalget, skænkede i 2002 Ildsjælsskulpturen, som er udført af kunstneren Jens Galschiøt. Udvalget ønsker, at Ildsjælsskulpturen for et år ad gangen, gives til en frivillig forening, der har ydet en særlig indsats.


Ildsjælsprisen er en anerkendelse af og en opmuntring til den lokale frivillige sociale indsats. Alle lokale frivillige sociale hjælpeorganisationer/grupper samt lokale patientorganisationer kan tildeles ildsjælsprisen.


Prisen uddeles ikke til enkeltpersoner.


Borgerne i Fredericia Kommune, alle lokale frivillige sociale hjælpeorganisationer og grupper, samt lokale patientorganisationer har mulighed for at indstille en kandidat til Ildsjælsprisen.


Frivilligcenterets bestyrelse foretager på baggrund af de indkomne forslag en indstilling til Social- og Omsorgsudvalget. Social- og Omsorgsudvalget har den endelige beslutningskompetence til at pege på årets Ildsjæl.


Ildsjælsskulpturen overrækkes i år af næstformanden for Social- og Omsorgsudvalget Bente Ankersen til årets frivilligfest d. 30. september 2016 på Fredericia Gymnasium.


Indstillingen fra FrivilligCenter Fredericia medtages til mødet i Social- og Omsorgsudvalget.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at Social- og Omsorgsudvalget udpeger, hvem der skal modtage årets Ildsjælspris 2015.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 19-09-2016

Frivilligcenterets indstilling blev godkendt.

Punkt 63 Ny samarbejdsaftale med Fredericia Frivilligcenter

Sagsbeskrivelse

Der er i samarbejde med Fredericia Frivilligcenter lavet et udkast til en ny samarbejdsaftale mellem Frivilligcenteret og Fredericia Kommune. Udkastet har været behandlet i Frivilligcenterets bestyrelse og skal nu drøftes i Social og Omsorgsudvalget med henblik på at få fastlagt den endelige ordlyd.


Udkast til samarbejdsaftalen samt de eventuelle bemærkninger som Frivilligcenterets bestyrelse har hertil præsenteres på udvalgsmødet.

Økonomiske konsekvenser

Frivilligcenter Fredericia får fast årlig støtte på 557.000 kr. (2016 niveau) årligt. Derudover stilles ejendommen Vendersgade 63 vederlagsfrit til frivilligcenterets og de frivillige sociale foreningers rådighed. Dette indebærer, at der ikke betales lokaleleje, og at kommunen bærer de omkostninger, der er i forbindelse med ejendommens drift (el, varme, vedligehold, forsikringer o.lign.)


Desuden tildeles Frivilligcenteret satspuljemidler fra staten, der pt. udgør 350.000 kr. årligt. Satspuljemidlerne er betinget af at kommunen bidrager med minimum det samme beløb.

Vurdering

Det er Pleje og Omsorgs vurdering af udkastet til samarbejdsaftalen rummer de ønsker om præciseringer fra begge parter, som er drøftet ved afholdt dialogmøde og arbejdsgruppemøde. Der er lagt vægt på samarbejde, dialog og tydelighed i aftalerne.


Eventuelle præciseringer eller tilføjelser indarbejdes efter udvalgsmødet. Endelig aftale skal godkendes, dels af bestyrelsen ved Frivilligcenter Fredericia, dels i Social- og Omsorgsudvalget, forventeligt inden årets udgang.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at der tages stilling til aftaleudkastet.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 19-09-2016

Aftaleudkastet drøftet og godkendt med enkelte mindre tilføjelser.

Punkt 64 Rammeaftale om implementering af initiativ om faste læger tilknyttet plejecentre - mandat til Praksisplanudvalget

Sagsbeskrivelse

Som en del af satspuljeaftalen for 2016 er der afsat 100 mio. kr. til gradvis indfasning af en landsdækkende ordning med fast tilknyttede læger til beboere på plejecentre.


Ordningen indebærer, at beboerne får tilbudt en læge, som er fast tilknyttet plejecentret. Derudover indebærer aftalen, at der skal indgås en konsulentkontrakt mellem kommunen og den fast tilknyttede læge om at yde generel sundhedsfaglig rådgivning til personalet på plejecentret.


I forbindelse med forhandlinger mellem de tre parter i Praksisplanudvalget; PLO Syddanmark, Region Syddanmark og de syddanske kommuner om underliggende aftaler til Praksisplanen, har der været forhandlinger om en regional aftale ’Rammeaftale om implementering af initiativ om faste læger tilknyttet plejecentre’.

Parterne er blevet enige om følgende elementer i rammeaftalen:

  • Transport (max 30 min. pr. fremmøde) mellem lægens praksis og plejecenter medregnes i konsulenthonoraret på 901 kr. for den sundheds-faglige rådgivning.
  • Honorering for sundhedsfaglig behandling af beboere i forlængelse af den sundhedsfaglige rådgivning sker efter bestemmelsernes i de til enhver tid gældende regler i Overenskomst om almen praksis samt lokale/decentrale aftaler i region Syddanmark.
  • Der fastlægges ved den enkelte delaftales indgåelse en økonomisk ramme for ydelserne til sundhedsfaglig rådgivning.
  • Det enkelte kommunalt lægelige udvalg (KLU) rapporterer en gang årligt ud fra specifikke parametre til Praksisplanudvalget.

Da der lokalt i kommunerne er udtrykt et stort ønske om at komme i gang med implementering af initiativet, arbejder Praksisplanudvalget hen imod, at aftalen kan træde i kraft 1. oktober 2016. For at Praksisudvalget kan indgå aftalen, skal dette godkendes af den enkelte kommunes byråd. Derfor anmoder KKR Syddanmark om Fredericia Byråds mandat til, at Praksisplanudvalget kan indgå og underskrive aftalen.

Økonomiske konsekvenser

Den regionale aftale om plejehjemslæger tager afsæt i en national rammeaftale. I perioden 2016-2019 er der afsat 100 mio. kr. fra Satspuljen til en landsdækkende implementering af ordning med fasttilknyttede læger på kommunale plejecentre. Midlerne fordeles forholdsmæssigt mellem kommunerne. Finansiering efter 2019 er endnu ikke afklaret.


De 100 mio. kr. afsættes alene til at honorere de fast tilknyttede læger i forhold til den generelle sundhedsfaglige rådgivning af personalet på plejecentre. Midlerne dækker dermed ikke den kliniske behandling af beboeren, der fortsat finansieres over sygesikringen. Midlerne tilføres kommunerne over det kommunale bloktilskud.


I Syddanmark er der ca. 21. mio. kr. fra Satspuljen til implementering af initiativet om faste læger tilknyttet plejecentre. Pengene udbetales forholdsmæssigt via bloktilskud til de 22 kommuner. Midlerne er øremærket til implementering af initiativet. Kommunerne skal ikke binde anden økonomi til den lokale rammeaftale, end midlerne fra Satspuljen.

Vurdering

Pleje og Omsorg har drøftet rammeaftalens indhold med formandskabet i Bylægeforeningen og kommunens praksiskonsulent (i det følgende benævnt repræsentanterne for lægerne i Fredericia).

Aftalen indeholder 2 elementer: 

1)  Beboerne på det enkelte plejecenter tilbydes at vælge en læge, der er fast tilknyttet til plejecentret. Beboerne skal dog også oplyses om, at der fortsat er frit lægevalg iht. gældende lovgivning.

2)  Der indgås en konsulentkontrakt mellem den enkelte kommune og den fasttilknyttede læge til at yde generel sundhedsfaglig rådgivning til personalet på plejehjemscentret.


I Fredericia Kommune har vi ikke de lange afstande fra praksis til det enkelte Plejecenter, så lægerne i Fredericia kører allerede nu, ud og tilser deres patienter. Repræsentanterne for lægerne i Fredericia er bekymrede for, at et lægeskift med denne ordning vil betyde, at det gode - og ofte mangeårige - kendskab til en patient går tabt.


I forbindelse med den eventuelle iværksættelse af initiativet om fast tilknyttet læge på det enkelte plejecenter, skal man være opmærksom på det frie lægevalg. Dette indebærer, at borgeren enten kan vælge at beholde sin egen kendte praksislæge, eller vælge den læge, der bliver tilknyttet Plejecenteret. I nogle tilfælde vil det ikke være muligt at få et aktivt tilsagn fra en borger pga. fx demens. De vil i så fald beholde den læge, de allerede har.


Pleje og Omsorg vurderer, at der kan være fordele ved at få en fast tilknyttet læge til plejecentrene, og især hvis der er sammenfald med, at den pågældende læge også varetager den sundhedsfaglige vejledning. Gensidigt kendskab til hinanden, borgere, læge og personale imellem tror vi kan være en fordel. Fordelene er større jo flere der vælger den fast tilknyttede læge.

Pleje og Omsorg anbefaler, - såfremt det ønskes, at der skal gøre os erfaring med en fasttilknyttet plejecenterlæge, - at der startes op gradvist med ét plejecenter ad gangen, således at erfaringer og eventuelle tilretninger kan ske undervejs.

Pleje og Omsorg vurderer tillige, at man med fordel kan benytte den/de fast tilknyttede læge(-r) til at yde en generel sundhedsfaglig rådgivning til medarbejderne på plejecentrene, således som nævnt i element 2 i rammeaftalen. Den nærmere implementering af denne del af rammeaftalen er drøftet med repræsentanterne for lægerne i Fredericia og fastlægges senere.

I rammeaftalen er der en bestemmelse om at ”såfremt der er flere læger, der ønsker at være tilknyttet det samme plejecenter, så vælges den læge, hvis praksis der ligger tættest”. Det er vigtigt for Pleje og Omsorg, at den læge, der tilknyttes et plejecenter har både lyst, vilje, evne og en pædagogisk tilgang til opgaven, frem for at et afstandskriterium bliver endeligt afgørende for, hvem der ansættes. Pleje og Omsorg vil derfor anbefale, at det er kommunen der vælger/ansætter, blandt de læger, der måtte tilbyde sig. Derfor opfordrer Pleje og Omsorg til, at Byrådet overfor Praksisplanudvalget peger på enten at bestemmelsen helt fjernes eller at det gøres valgfrit for kommunen at anvende den. Ved valget vil der naturligvis blive taget behørigt hensyn til, at køretiden fra praksis op til 30 minutter indgår i afregningen.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at Social og Omsorgsudvalget overfor Byrådet anbefaler,


1.  at der gives mandat til Praksisudvalget i Syddanmark om underskrivelse af ”Rammeaftale om implementering af initiativ om faste læger tilknyttet plejecentre og

2.  at bestemmelsen i den foreslåede rammeaftale om, at der ved mulighed for valg mellem flere kandidater til samme plejecenter, skal vælges den læge, hvis praksis ligger nærmest, fjernes eller gøres valgfri for den enkelte kommune at anvende.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 19-09-2016

Anbefales.

Punkt 65 Godkendelse af kvalitetsstandard vedr. forebyggende hjemmebesøg, grundet ny lovgivning.

Sagsbeskrivelse

Orientering vedrørende lovændring

Den 1. januar 2016 trådte lovændringen om forebyggende hjemmebesøg til + 75-årige i kraft.


Formålet med lovændringen er at målrette de forebyggende hjemmebesøg til de svageste og mest sårbare ældre. Det betyder, at kommunen forpligtes til at tilbyde forebyggende hjemmebesøg til ældre mellem 65 og 79 år, der er i en særlig vanskelig livssituation. Det gælder f.eks. ældre, som har mistet en ægtefælle, ældre som er isoleret i særlig grad eller ældre, der er blevet udskrevet fra hospitalet.


Ændringen har medført, at aldersgrænsen for de årligt tilbagevendende besøg, hæves fra de nuværende 75 år til 80 år. Med lovændringen skal alle 75-årige tilbydes ét forebyggende hjemmebesøg. Besøget skal blandt andet bruges til at afklare behovet for fremtidige besøg og til at identificere ældre, som har et særligt behov for en forebyggende indsats. Der tilbydes fortsat årlige besøg til aldersgruppen 76-79 år, såfremt den forebyggende medarbejder vurderer, at borgeren er sårbar og i risiko for at miste funktionsevne.


Lovændringen betyder også, at kommunerne, som alternativ til de forebyggende hjemmebesøg, får mulighed for at afholde kollektive arrangementer. Med disse arrangementer kan man få nogle af de borgere, som i dag siger nej til et hjemmebesøg, i tale.


Der er udarbejdet kvalitetsstandarder i overensstemmelse med den nye lovgivning. De nye kvalitetsstandarder vedlægges til godkendelse.


På mødet kommer teamlederen for det forebyggende team og orienterer om den ændrede lovgivning og de tilpassede procedurer.

Økonomiske konsekvenser

Lovændringen forventes at være udgiftsneutral, idet der sker en omlægning af de nuværende forebyggende hjemmebesøg.


Da lovgivningen er meget bredt formuleret, kan det være svært at angive om de nuværende ressourcer står mål med de forventninger, den ændrede lovgivning lægger op til.

Vurdering

Via de forebyggende hjemmebesøg arbejdes der i Fredericia Kommune med sårbarhed fra 75-års alderen. Dette sker blandt andet via:

  • Opsporing i forhold til fysisk og psykisk funktionsnedsættelse, kroniske lidelser og begyndende demens og depression.
  • Besøg til nyblevne enker og enkemænd.
  • De lokale nærmiljøer, hvor de forebyggende medarbejdere er synlige og i direkte kontakt med mange borgere.
  • Seniorkurser som har et forebyggende sigte målrettet borgere fra 60 år med fokus på mental, fysisk og social sundhed.

Sårbare borgere fra 65 år er en helt ny målgruppe. Det betyder, at det forebyggende team har behov for at sætte fokus på, hvad sårbarhed kan være, hvordan vi kommer i kontakt med sårbare, og hvor det især er oplagt at følge op på de sårbare. Derfor indgår GenoptræningsCentret i et tværgående projekt med Marselisborg Center for Udvikling, Kompetence og Viden og 5 andre kommuner. Projektet hedder ”Dem systemet ikke når”.


Projektet skal kaste lys over, hvad sårbarhed er, hvordan vi kan møde de sårbare, og hvilke erfaringer der findes på tværs af de 6 kommuner. Projektet vil løbe i hele 2016. Desuden arbejder Sundhedsstyrelsen på at udarbejde en vejledning med redskaber til opsporing af ældre med behov for et forebyggende hjemmebesøg.


Som en del af et frikommuneforsøg vedrørende forebyggende hjemmebesøg har forebyggerne allerede siden efteråret 2012 arbejdet med dialogmøder til nye 75-årige. På dialogmøderne laver den enkelte forebyggende medarbejder en faglig vurdering og finder i samarbejde med borgeren ud af, hvornår næste besøg skal finde sted. Såfremt borgeren klarer sig godt fysisk, psykisk og socialt fremskrives næste besøg til borgeren fylder 80 år. Hvis der er tvivl, om borgeren kan miste funktionsevne, laves der en tidligere aftale for et nyt besøg. 


Sådan håndteres den ny lovgivning i Fredericia Kommune:

Alle borgere, der afventer et forebyggende hjemmebesøg, modtager et brev om tilbuddet. I brevet orienteres de samtidig om den nye lovændring. Den forebyggende medarbejder tager telefonisk kontakt med den borger, der afventer et forebyggende besøg. Lovændringen synliggøres desuden på Kommunens hjemmeside og i Pensionistavisen.


Det er Pleje og Omsorgs vurdering, at de nye kvalitetsstandarder beskriver og tager højde for den nye lovgivning og de deraf følgende ændrede arbejdsprocedurer.

Indstillinger

GenoptræningsCentret indstiller, at Social- og Omsorgsudvalget


  1. godkender de nye kvalitetsstandarder og
  2. tager orienteringen om den nye lovgivning til efterretning.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 19-09-2016

Godkendt som indstillet.

Punkt 66 Godkendelse af afrapportering om borgere med svære spiseforstyrrelser

Sagsbeskrivelse

Baggrund


Socialstyrelsen kan i regi af National Koordination udmelde centrale udmeldinger til samtlige af landets kommunalbestyrelser. Dette sker i henhold til lov om socialservice § 13b, stk. 2, der giver Socialstyrelsen hjemmel til at udmelde målgrupper på det mest specialiserede socialområde eller specialundervisningsområdet, hvor der er behov for øget koordination eller planlægning på tværs af kommunerne.


Formålet er at sikre det fornødne udbud af højt specialiserede tilbud til målgruppen omfattet af udmeldingen


Socialstyrelsen kan på baggrund af afrapporteringer anmode om:


  • At en eller flere kommunalbestyrelser foretager en fornyet behandling af deres tilrettelæggelse og organisering af indsatsen.
  • At kommunalbestyrelsen eller regionsrådet midlertidigt pålægges at opretholde et tilbud.
  • At det undtagelsesvis kan pålægges en kommunalbestyrelse eller et regionsråd at etablere eller fortsat at drive et tilbud eller tilbyde en indsats omfattet af denne lov.
  • At der undtagelsesvis kan pålægges en kommune eller region at videreføre eller forny en driftsaftale med et eksisterende privat tilbud.
  • At der undtagelsesvis meddeles et pålæg om samling af små tilbud rettet mod samme målgruppe til ét tilbud.

Kommunalbestyrelserne skal behandle den centrale udmelding i det eksisterende rammeaftalesamarbejde. I praksis er det rammeaftale sekretariaterne, der koordinerer og indsamler de kommunale besvarelser og fremsender en samlet afrapportering for Syddanmark til Socialstyrelsen.


Socialstyrelsen udsendte den 2. november 2015 central udmelding om borgere med svære spiseforstyrrelser.


Rammeaftale sekretariatet i Syddanmark (Fælleskommunalt Socialsekretariat) og Socialdirektørforum har på baggrund af kommunernes besvarelse af spørgeskemaerne fra Socialstyrelsen udarbejdet afrapportering for Syddanmark på den centrale udmelding om borgere med svære spiseforstyrrelser.


Afrapportering

Kommunerne har indmeldt hvor mange borgere med svære spiseforstyrrelse, de havde i 2014 og 2015. I parentes er anført de tal, som Fredericia Kommune har meldt ind til afrapporteringen.


Antal borgere med svære spiseforstyrrelser

2014

2015

Børn (0-17 år)

50 (1)

53 (0)

Voksne (18 år og derover)

129 (2)

149 (4)


Kommunerne i Syddanmark anvender en række forskellige tilbud til borgere med svære spiseforstyrrelser, kommunale, regionale og private – herunder også matrikelløse tilbud.


Kommunerne i Syddanmark melder ikke om problemer med at kunne tilbyde relevante indsatser til borgere med svære spiseforstyrrelser.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Voksenservice og Familie- og Børnesundhed indstiller, at afrapportering om borgere med svære spiseforstyrrelser godkendes.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 19-09-2016

Godkendt.

Punkt 67 Rammeaftale på det specialiserede socialområde 2017

Sagsbeskrivelse

Rammeaftalen for det specialiserede socialområde og specialundervisningsområde er kommunalbestyrelsernes og Regionsrådets redskab til på tværs at styre den faglige udvikling, kapacitet og økonomi på det specialiserede socialområde.


Rammeaftalen skal godkendes af kommunalbestyrelserne og Regionsrådet.


Rammeaftalen består af en udviklingsstrategi og en styringsaftale.


Udviklingsstrategien er en aftale mellem de 22 kommuner i Syddanmark og Region Syddanmark om udvikling på det specialiserede socialområde.


I 2017 vil der være fokus på følgende indsatser:

  • Metoder i botilbud
  • Et tværsektorielt kompetenceprojekt ”Sammen om velfærd”
  • Videndeling om relevante temaer
  • Samarbejde med Sundhedsstrategisk forum og Region Syddanmark omkring spiseforstyrrelser
  • Tendenser og behov
  • Styring af udgifterne
  • Opfølgning på belægningen på tilbud på det specialiserede socialområde i Syddanmark
  • Belægnings- og driftsmøder med Region Syddanmark
  • Sikring af effektiv drift
  • Fælles fokus for de sikrede institutioner
  • Koordinering af lands- og landsdelsdækkende tilbud og sikrede afdelinger

Styringsaftalen lægger rammerne for kapacitets- og prisudviklingen for de tilbud, som Styringsaftalen omfatter. Styringsaftalen sikrer, at der tages stilling til de styringsmæssige forhold ved kommunernes køb og salg af pladser samt regionens salg af pladser.

Økonomiske konsekvenser

Der vil i 2017 være fokus på, at de samlede udgifter på det specialiserede socialområde i Syddanmark skal falde, minimum fastholdes i forhold til 2016 i alle kommuner og regionen.


Dette skal ske ved at fastholde fokus og øget effektivisering på de tilbud, der eksisterer samt via fokus på udvikling af nye og effektfulde tilbud.

Vurdering

Rammeaftalen binder aftalens parter og sikrer et gennemsigtigt økonomisk fundament og et fortsat fokus på økonomi og kvalitet, hvilket er afgørende for Fredericia Kommune både som køber- og sælgerkommune af ydelser på det specialiserede socialområde.

Indstillinger

Voksenservice indstiller, at Social- og Omsorgsudvalget anbefaler Byrådet, at rammeaftalen godkendes.

Bilag

Bilag til rammeaftalen 2017 kan ses på: http://www.socialsekretariatet.dk/index.php?id=64

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 19-09-2016

Anbefales.

Punkt 68 Orientering om status på Projekt Grow your life

Sagsbeskrivelse

Grow your life er et projekt, som er skabt i samarbejde mellem Fredericia Kommune og Frivilligcenter Fredericia. Projektet løber frem til 2018.


Grow your life er et tilbud til borgere mellem 18 og 40 år med et enten psykisk eller fysisk handicap.


Projektets formål er at hjælpe borgere, som er interesserede i at udvide eller danne nye netværk. Projektet giver borgere mulighed for at deltage i samfundet på lige fod med andre medborgere.


Borgeren får gennem projektet tildelt en frivillig ven. Frivillig-vennen vil guide og støtte borgeren i at udvide eller opdyrke nye netværk. Borgeren trænes og udfordres dermed i at mestre livet og blive en aktiv samfundsborger.


Når en borger er matchet med en frivillig, vælger de sammen et af de tre grundkurser i projektet. Der kan vælges mellem teater, musik eller mad. De tre kurser afvikles af professionelle og kompetente undervisere, som har viden inden for de tre områder.


Sideløbende med kurset kan borgeren og den frivillige sammen udforske mulighederne i Fredericia f.eks. biograftur eller cafébesøg. Der er desuden en café i projektet, som har åben hver anden tirsdag, hvor borgeren kan møde andre borgere, der deltager i projektet. Der er derfor flere forskellige muligheder for at opdyrke nye netværk gennem projektet.


På udvalgsmødet deltager to borgere fra projektet sammen med projektleder Michael Hansen. Borgerne vil fortælle om deres oplevelser i projektet og projektleder Michael Hansen vil give en status på projektet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Voksenservice indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 19-09-2016

Orientering taget til efterretning.

Punkt 69 Valg af leverandør til madproduktion på Kobbelgaarden (Lukket)

Punkt 70 Orientering (Lukket)