Social- og Omsorgsudvalget - 23-05-2016

Referat
Dato:
Mandag, 23 maj, 2016 - 08:00
Hent som fil:
Referat publiceret:
Torsdag, 14 marts, 2019 - 14:00

Punkt 34 Godkendelse af dagsorden

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller


Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 23-05-2016

Godkendt.

Punkt 35 1. Budgetopfølgning 2016, Social- og Omsorgsudvalget

Sagsbeskrivelse

I henhold til kommunens principper for økonomistyring gennemføres der hvert år 3 overordnede budgetopfølgninger. Ved budgetopfølgningerne kan budgettet tilrettes i overensstemmelse med de retningslinjer, der gælder for budgetlægningen, det vil sige, at der kan tilrettes for:


•  Ny lovgivning

•  Byrådsbeslutninger

•  Ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne

•  Fejl og mangler


For alle øvrige budgetmæssige afvigelser gælder rammestyringens principper – overskridelser på ét område skal finansieres via reduktioner på andre områder inden for udvalgets ramme. Hvis udvalget alligevel vælger at ansøge om tillægsbevillinger, som ikke er omfattet af ovenstående spilleregler, skal der særskilt tages stilling hertil i Byrådet.


Udvalgets økonomi fra vedtaget budget til forventet regnskab er vist i vedlagte tabel for 1. budgetopfølgning 2016 – se bilaget ”Tabel - 1. budgetopfølgning 2016”. Tallene dækker perioden til og med marts måned.


I det følgende er indholdet i de enkelte kolonner i oversigten kort beskrevet:


Korrigeret budget 

Kolonnen ”Korrigeret Budget” dækker over dels vedtaget budget, Spar/lån 2016<>2017 samt evt. meddelte tillægsbevillinger til 2016.


1. budgetopfølgning

Kolonnen ”1. budgetopfølgning” indeholder de tillægsbevillinger og omplaceringer, som udvalget ansøger om i denne sag og som sendes videre til godkendelse i Byrådet.


Der er under serviceudgifter foretaget omplaceringer i disse sager:


Pleje:

Der er modtaget 0,844 mio. kr. fra Barselsfonden.

 

Voksenservice:

Der er modtaget 0,924 mio. kr. fra Barselsfonden og der er modtaget budget fra Familie & Børnesundhed på 0,730 mio. kr., da Voksenservice har overtaget betalingen af objektiv finansiering på Kofoedsminde.


Budget til personaleudgifter overføres fra Social- og Omsorgsudvalget til Økonomiudvalget grundet tilretning af budgettet – i alt 2,986 mio. kr.


Sundhed:

Der er foretaget omplacering af budget på 0,932 mio. kr. fra aktivitetsbestemt medfinansiering til Sundhedsstaben, borgerrettet forebyggelse – samtaleterapi flyttes fra funktion 4.81 til 4.88, jf. IM’s konteringsvejledning.


Under overførselsudgifter søges der om tillægsbevillinger i disse sager:


Voksenservice:

Der er foretaget nedjustering af budget (lavere refusion) for Særligt Dyre Enkeltsager under den centrale refusionsordning på i alt 6,243 mio. kr.


For en yderligere specifikation af sagerne henvises der til bilaget ”Specifikation – 1. Budgetopfølgning 2016” på sagen.


Forventning Spar/lån

Kolonnen ”Forventning Spar/lån dækker over opsparing til senere eller lån af næste års budget. I henhold til kommunens principper for økonomistyring er der fri adgang til spar/lån på serviceudgifter. Ved et evt. merforbrug indenfor udvalgets ramme er der altså mulighed for at indhente dette i det følgende år. Spar/lån behandles og godkendes ved regnskabsafslutningen.


Pleje:

Foreløbig spar 2016-2017 udgør vedrørende serviceudgifter 2,256 mio. kr. og anlæg 1,817 mio. kr.


Voksenservice:

Foreløbig spar 2016-2017 serviceudgifter 16,439 mio. kr. og anlæg 4,238 mio. kr. 


For en yderligere specifikation af sagerne henvises der til bilaget ”Specifikation – 1. Budgetopfølgning 2016 – Foreløbig SparLån” på sagen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Pleje:

På nuværende tidspunkt er forventningen, at budget og forbrug kommer til at balancere i 2016.


Voksenservice:

Voksenservice forventer ved 1. budgetopfølgning 2016 et mindreforbrug på 16,439 mio. kr. på driften. Dette mindreforbrug er lig med spar/lån fra 2015 til 2016, hvilket svarer til, at Voksenservice forventer at gå i ”0” og dermed, at forbrug og budget balancerer.


Der vil dog i årets løb komme udgifter til medarbejdere og etablering af Voksenservices Ny Indgang, som har opstart september 2016. Yderligere forekommer der udfordringer på Voksenservices interne enheder med blandt andet en stigning i antal unge på misbrugsområdet, hvor der 1. kvartal 2016 har været indskrevet 19 nye unge, som på årsbasis alt andet lige vil være en stigning på 9 unge sammenlignet med 2015 – ydermere forekommer der en stigning i borgere som skal have bostøtte.


Med henblik på borgere placeret uden for kommunen forekommer der primært udfordringer på krisecenter og forsorgshjem.


Der vil være fokus på befordring under Proaktiv. Udgifterne til befordring under Proaktiv var i regnskabsåret 2015 på i alt 2,503 mio. kr. Der er i 2016 afsat et budget på 2,765 mio. kr., men da der hverken er modtaget takster eller fakturaer til befordring er det ikke muligt at vide, om budgettet kan overholdes.


På anlæg forventes et mindreforbrug på 4,238 mio. kr. Dette er en del af de midler som er overført i spar/lån fra 2015 til 2016.


Sundhed:

Sundhed under Social- og Omsorgsudvalget forventer ved 1. budgetopfølgning 2016 et mindreforbrug på 2,382 mio. kr. på driften. Dette mindreforbrug er lig med spar/lån fra 2015 til 2016, hvilket svarer til, at Sundhed under Social- og Omsorgsudvalget forventer at gå i ”0” og dermed at forbrug og budget balancerer.


Der forventes at forekomme et merforbrug på kommunale udgifter til hospiceophold samt et mindreforbrug på færdigbehandlede patienter – mer- og mindreforbruget fra disse poster forventes at gå i ”0”.


Aktivitetsbestemt medfinansiering:

Budgettet til aktivitetsbestemt medfinansiering forventes pt. at balancere. Vurderingen er på nuværende tidspunkt meget usikker.

Indstillinger

Pleje og Omsorg samt Voksenservice indstiller


1.  at budgettet tilrettes med de i sagsbeskrivelsen anførte ændringer

2.  at sagen videresendes til Økonomiudvalget og Byrådet

Bilag

Bilag 1:  Tabel – 1. Budgetopfølgning 2016

Bilag 2:  Specifikation – 1. Budgetopfølgning 2016

Bilag 3:  Specifikation – 1. Budgetopfølgning 2016 – Forventet SparLån

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 23-05-2016

Pkt. 1 – godkendt.


Pkt. 2 – godkendt.

Punkt 36 Drøftelse af budget 2017

Sagsbeskrivelse

Denne sag lægger op til, at udvalget fortsætter sin drøftelse af udvalgets budgetter for de kommende år


Byrådet har med vedtagelsen af budgetproceduren 2017-20 fastlagt de overordnede principper for budgetlægningen. Principperne tager udgangspunkt i den økonomiske situation, som Fredericia Kommune har med afslutningen af regnskabet for 2015. Samtidig afspejler budgetproceduren Byrådets ønsker om dels at overholde den økonomiske politik og dels at understøtte kommunens vision 2020.


Som en del af budgetproceduren giver Byrådet udvalgene mulighed for i foråret 2016 at drøfte prioriteringer inden for egen ramme. Udvalgenes økonomiske ramme skal som udgangspunkt overholdes, men der gives mulighed for at drøfte løsning af økonomiske udfordringer og finansiering af eventuelle ønsker. Ønskerne kan være anlægsønsker, som fører til sparede driftsudgifter eller øgede indtægter og på den måde tjener sig selv hjem over en periode. Udvalgene kan endvidere i løbet af foråret gå i dialog med relevante interessenter med henblik på at sikre samskabelsen i budgetprocessen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Forvaltningen vil ved mødet ud fra en faglig vurdering orientere om investeringsbehov.

Indstillinger

Direktøren for Velfærd indstiller, at udvalgenes drøftelse af den budgetmæssige situation fortsættes.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 23-05-2016

Drøftet.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 24-05-2016

Sagen drøftet.

Punkt 37 Delegationsplan for Social- og Omsorgsudvalget

Sagsbeskrivelse

Fredericia Byråd har vedtaget en ny styrelsesvedtægt pr. 1. januar 2016, som indebærer en ændret udvalgsstruktur og dermed også en ændret opgavefordeling mellem udvalgene.


I den forbindelse er der udarbejdet forslag til delegationsplan som viser dels hvilke sager, som afgøres af hvilke politiske organer, dels hvilke sager der afgøres/varetages af organisationen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Fællessekretariatet indstiller, at Byrådet godkender delegationsplanen.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 23-05-2016

Anbefales til Byrådet.

Punkt 38 Ansøgning om godkendelse som tilskudberettiget Pensionistforening - Pensionistklubben Frecia

Sagsbeskrivelse

Social- og Omsorgsudvalget godkendte på mødet d. 27. november 2012 nye retningslinjer for tildeling af støtte til pensionistforeninger i Fredericia Kommune.


En af forudsætningerne for at kunne opnå støtte efter de nye retningslinjer er, at foreningen får godkendt sine vedtægter af Social- og Omsorgsudvalget. Ved godkendelsen stilles der blandt andet krav om, at foreningens hjemsted er Fredericia Kommune, og at formålet med foreningen er at sikre aktiviteter for pensionister bosat i Fredericia.


Pleje og Omsorg har d. 18. april 2016 modtaget en ansøgning om godkendelse som tilskudsberettiget pensionistforening fra Pensionistklubben Frecia.

Økonomiske konsekvenser

Til godkendte foreninger udbetales dels et foreningstilskud på 5.000 kr., dels et medlemstilskud på 150 kr. pr. medlem en gang årligt. Pensionistforeningen skal søge om tilskuddene ved brug af et ansøgningsskema. Det samlede tilskud til den enkelte foreningen kan dog ikke overstige 50.000 kr. årligt. Der udbetales kun støtte til medlemmer med bopæl i Fredericia Kommune.


Det er en betingelse for udbetalingen af de årlige tilskud, at foreningens medlemmer betaler et årligt kontingent på minimum 200 kr. til foreningen. Dette for at sikre en vis egenbetaling.

Vurdering

Pleje og Omsorg har gennemgået vedtægterne for Pensionistklubben Frecia og vurderer, at de kan godkendes, som de er fremsendt. Aktiviteterne er for pensionister og foreningen har hjemsted i Fredericia Kommune. Pensionistklubben Frecia er som udgangspunkt for hørehæmmede og aktiviteterne derfor tilrettelagt, så de tager højde for dette. Alle hørehæmmede pensionister kan være medlem af foreningen.


Pensionistklubben Frecia har ved fremsendelsen af ansøgningen om godkendelse oplyst, at der betales et årligt kontingent pr. medlem på 200 kr.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at Social- og Omsorgsudvalget godkender Pensionistklubben Frecia, som tilskudsberettiget pensionistforening.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 23-05-2016

Godkendt.

Punkt 39 Orientering om udbetaling af støtte til godkendte pensionistklubber i Fredericia 2016

Sagsbeskrivelse

Pleje og Omsorg har i henhold til indsendte ansøgninger og fastlagte retningslinjer for tilskud til pensionistforeninger for ældre borgere i Fredericia Kommune, udbetalt støtte til de godkendte pensionistforeninger.

De godkendte pensionistforeninger er Damvejens Ældreklub, Pensionistforeningen for Fredericia og omegn af 1938, Erritsø Ældreklub samt Pensionistklubben Samvær og Sundhed.

Der indsendes ansøgning hvert år til d. 1. april. Med ansøgningen fremsendes regnskab for det forudgående år. Regnskabet skal som minimum være underskrevet af formanden og kassereren.

Pleje og Omsorg har desuden modtaget en ansøgning om godkendelse som tilskudsberettiget Pensionistforening fra Pensionistklubben Frecia, der behandles i dagsordenspunkt på indeværende møde. Under forudsætning af at Pensionistforeningen Frecia godkendes, vil der efterfølgende blive udbetalt støtte i henhold til deres ansøgning.

Økonomiske konsekvenser

Det årlige budget til godkendte pensionistforeninger udgør 187.000 kr.

Der udbetales et årligt foreningstilskud på 5.000 kr. pr. forening. Foreningstilskud udbetales kun, hvis foreningen har mindst 10 medlemmer.

Der udbetales et årligt medlemstilskud på 150 kr. pr. medlem af foreningen, forudsat at hvert medlem betaler minimum 200 kr. årligt i kontingent til foreningen, og foreningen i øvrigt lever op til de fastsatte retningslinjer for godkendte Pensionistforeninger i Fredericia Kommune.

Det samlede tilskud pr. forening kan ikke overstige 50.000 kr. årligt.

De udbetalte beløb er fordelt på følgende måde:


Foreningens navn

Antal medlemmer

Foreningstilskud og

Medlemstilskud

Udbetalt

Støtte

Damvejens Ældreklub

68

5.000 kr.

10.200 kr.

15.200 kr.

Ældreklubben Erritsø

91

5.000 kr.

13.650 kr.

18.650 kr.

Pensionistforeningen af 1938

504

Max. beløb

50.000 kr.

Samvær og Sundhed

31

5.000 kr.

4.650 kr.

9.650 kr.


 Alt i alt er der udbetalt 93.500 kr.


Såfremt Pensionistklubben Frecia godkendes som tilskudsberettiget, vil der blive udbetalt 12.650 kr. i tilskud for 2016. Pensionistklubben Frecia har 51 medlemmer med bopæl i Fredericia kommune.

Vurdering

Ingen vurdering.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 23-05-2016

Taget til efterretning.

Punkt 40 Støtte efter Servicelovens § 18 - 2. uddeling vedrørende 2016

Sagsbeskrivelse

I henhold til Lov om Social Service og i overensstemmelse med Fredericia Kommunes Frivillighedspolitik, skal der uddeles tilskud til frivilligt socialt arbejde i Fredericia Kommune.

Der har været annonceret i Elbobladet, med ansøgningsfrist d. 1. marts 2016. Der er indkommet 23 ansøgninger til 2. uddeling af § 18-midlerne vedrørende 2016. Den samlede ansøgningssum udgør 361.329 kr. 


Der er for 2016 et budget på § 18 på i alt 855.000 kr. Der er ikke overført midler fra tidligere år. Der er i forbindelse med 1. uddeling vedrørende 2016 anvendt i alt 475.000 kr., og der er dermed et restbeløb på 380.000 kr.


Restbeløbet er fordelt på:


Pulje 1 (reserveret til frivilligfest og dialogmøder)    70.000 kr.

Pulje 4 (akutte formål)    39.250 kr.

Til fordeling til ansøgninger vedr. 2. uddeling 2016  270.750 kr.

Økonomiske konsekvenser

Beløbene til udbetaling af støtte trækkes fra § 18-kontoen.


Øvrige økonomiske betragtninger fremgår af ovenstående.

Vurdering

Der er vedhæftet bilag til sagen med skema over samtlige ansøgninger.

Indstillinger

Pleje og Omsorg indstiller:

  1. at Social- og Omsorgsudvalget beslutter, hvilke ansøgninger, der skal imødekommes og med hvilket beløb og
  2. at der fastsættes en dato for overrækkelse af den uddelte støtte.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 23-05-2016

Ad. Pkt. 1:

Støtten er tildelt således:

Ansøger

Tildelt støtte

1. Ungdommens Røde Kors – Røddinglundlejren

5.000 kr.

2. Fredericia døves pensionistklub ”Frecia”

0 kr.

3. Dansk Center vedrørende alle afhængigheder

0 kr.

4. Jysk forening af erhvervshæmmede fra Frihedskampen 1940-1945

2.000 kr.

5. Frivillighuset – en del af Dansk Flygtningehjælp

5.000 kr.

6. ULF

7.000 kr. (Reserveret)

7. Sct. Georgs Gilderne – Hjælpefonden

10.000 kr.

8. De frivilliges hjælpecentral

10.000 kr.

9. Solstrålen – ”Vejen til frihed” (oplevelsesklub)

24.000 kr.

10. Ungdommens Røde Kors Fredericia – Lektiecafe

Udsat

11. Ungdommens Røde Kors Fredericia – Børneklub

Udsat

12. Ungdommens Røde Kors Fredericia – frivilligplejle

Udsat

13. Foreningen Danske Døv-blinde

10.000 kr.

14. Café Michael – skt. Michaelis Kirke

8.000 kr.

15. Fredericia Krisecenters Støtteforening

10.500 kr.

16. Fredericia Ældre Kegler

0 kr.

17. Tavlhøjcenteret – Brugerrådet på Tavlhøj

11.495 kr.

18. Ældreklubben Erritsø

udsat

19. Forældrelandsforeningen – Region Syddanmark

0 kr.

20. Brugerrådet Erritsø-Snoghøj

19.500 kr.

21. Red Barnet – lokalafdelingen i Fredericia

10.000 kr.

22. FitforKids

0 kr.

23. Fredericia Frimærkeklub

0 kr.


Solstrålen – Vejen til frihed er tildelt 4.500 kr. til uddannelse af frivillige fra § 79 puljen.


Der reserveres 7.000 kr. til ULF. Beløbet udbetales såfremt lokalforeningen gennemfører de årlige Sommeraktiviteter.


Dansk Center for alle afhængigheder har meddelt at projektet er ophørt. Ansøgningen bliver derfor annulleret.


Der gives afslag til Pensionistklubben Frecia, med henvisning til at de nu er godkendt som pensionistforening i Fredericia Kommune og derfor modtager støtte via denne støtteordning.


Der gives afslag til Fredericia Ældre Kegler, da kegleklubben ikke er en frivillig social forening, der primært har til formål at lave tiltag rettet mod socialt udsatte borgere.


Forældrelandsforeningen, Region Syddanmark gives afslag da foreningen og dens aktiviteter ikke har tilstrækkelig lokal forankring.


Der gives afslag til FitForKids, da der allerede er gang i en hel del lignende aktiviteter i Fredericia Kommune. FitForKids henvises til kommunens Familieafdeling eller Kultur & Fritid.


Der gives afslag til Fredericia Frimærkeklub da frimærkeklubben ikke er en social forening men en folkeoplysende forening, der støttes via de særlige regler der gælder for folkeoplysningsområdet.


Ad. Pkt. 2:

Der inviteres til overrækkelsesmøde d. 15. juni 2016, kl. 15.30 på Meldahls Rådhus

Punkt 41 Aktiviteter for borgere med selvvalgt fridag på Center Kobbelgaarden

Sagsbeskrivelse

Social – og Omsorgsudvalget besluttede i forbindelse med Budget 2016 at tilbagerulle en del af de besparelser som Proaktiv var blevet pålagt i forbindelse med Budget 2015, således at borgerne i stedet for fire dage om ugen på aktivitets- og samværstilbuddet igen fik tilbudt fem dage om ugen. Der blev tilbageført 859.000 kr.


Efter de første tre måneder er det erfaringen, at ikke alle borgere ønsker at modtage et fem dages tilbud. Således ønsker 24 ud af 45 borgere fortsat en fridag, mens 21 ønsker den femte dag på Proaktiv.


I forbindelse med status på tilbagerulning af besparelse på Proaktiv på Social- og Omsorgsudvalgets møde den 4. april 2016, ønskede udvalget til det kommende udvalgsmøde at få præsenteret en uddybende beskrivelse af et aktivitetstilbud på Kobbelgaarden og Ullerupdalvej på de dage borgerne er hjemme på botilbuddet.


Et eventuelt kommende aktivitetstilbud på Center Kobbelgaarden vil bestå af en række forskellige aktiviteter som dækker bedt i forhold til borgernes ønsker. Nedenstående beskriver i overskrifter, hvilke aktiviteter der er tale om:  

  • Velvære/afslapning (eksempelvis fodbad, massage, lakere negle)
  • Se film
  • Spille brætspil
  • Sang og musik (fællessang eller fælles lytning til musik)
  • Fysisk aktivitet i fysioterapilokalet eller udendørs.

 Aktivitetstilbuddet kan starte op i august 2016.

Økonomiske konsekvenser

Det foreslås, at Center Kobbelgaarden tilføres en forholdsvis andel af de midler, som Proaktiv fik i forbindelse med Budget 2016 til at opjustere antallet af samværs- og aktivitetsdage, svarende til den andel af borgere, som har ønsket at fastholde en ugentlig fridag. Andelen er beregnet til 450.000 kr. i helårs beløb.


Beregningen bygger på en forholdsmæssig fordeling af de midler, som Proaktiv fik i forbindelse med Budget 2016 til at opjustere antallet af samværs – og aktivitetsdage. Der er i beregningen taget højde for de pågældende borgeres individuelle funktionsnedsættelser og støttebehov.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Voksenservice indstiller, at Social- og Omsorgsudvalget godkender


  1. at der etableres et aktivitetstilbud på Center Kobbelgaarden som beskrevet i sagsfremstillingen
  1. at Center Kobbelgaarden får tilført 450.00 kr. i helårs beløb fra Proaktiv svarende til den andel af borgere, som har ønsket at fastholde en ugentlig fridag.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 23-05-2016

Godkendt som indstillet.

Punkt 42 Indsats for sårbare unge

Sagsbeskrivelse

Baggrund

Af Byrådets budgetaftale for 2016 fremgår det, at der afsættes midler til en indsats rettet mod sårbare unge. Der skal udarbejdes en plan for en samlet forebyggende indsats af unges misbrug.


På baggrund af temadrøftelse den 08.02.2016 i Social- og Omsorgsudvalget, Børne- og Skoleudvalget samt Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget er der udarbejdet et forslag til et beslutningsoplæg, som skal godkendes i de relevante fagudvalg.


Der er i budgetforliget afsat i alt 750.000 kr. over to år (2016 og 2017), hvorefter indsatsen evalueres.


Forslag til udmøntning

Det er vigtigt, at både Fredericia Kommune og ungdomsuddannelserne forpligter sig i samarbejdet. Der kan med fordel formuleres fælles ambitioner for samarbejdet, der bygger på den partnerskabsaftale der allerede i dag eksisterer mellem Fredericia Kommune, Middelfart Kommune og ungdomsuddannelserne. Denne aftale har særligt fokus på øget studieparathed, gennemførsel, mental robusthed og rusmidler.


Social- og Omsorgsudvalget, Børne- og Skoleudvalget, Uddannelsesudvalget samt Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget ønsker på denne baggrund en fælles helhedsorienteret indsats, der har fokus på at fastholde unge i uddannelse.


Forslag til udmøntning indeholder følgende to elementer:


  1. Fredericia Kommunes samarbejde og dialog med ungdomsuddannelserne skal videreudvikles og styrkes.

Der ansættes således en koordinerende misbrugskonsulent.


Den koordinerende misbrugskonsulent skal sikre en lettilgængelig og anonym rådgivning til de unge på ungdomsuddannelserne. Den koordinerende misbrugskonsulent skal bidrage til opsporingen af de unge samt rådgive de unge, folkeskoler og ungdomsuddannelser i forhold til viften af eksisterende rådgivnings- og behandlingstilbud til unge, eksempelvis familieafdelingen og arbejdsmarkedsområdet. Som en naturlig del af den helhedsorienterede tilgang til de unge lægges der stor vægt på at skabe gode og smidige samspil med relevante aktører i de unges liv – de vigtigste værende den unges netværk og uddannelsesinstitutionerne.


Den koordinerende misbrugskonsulent skal hjælpe de unge videre, som har behov for eksempelvis et tilbud i socialpsykiatrien eller misbrugsbehandling. Dette sker for at understøtte, at de unge fastholdes i uddannelse. Det må forventes, at en mere opsøgende indsats fører til en stigende tilgang til både misbrugsbehandling og socialpsykiatri.


  1. Afklarende psykologsamtaler

Som led i at arbejde med at fastholde unge i uddannelse yder ungdomsuddannelserne desuden bistand til de unge, der har behov herfor. De statsfinansierede ungdomsuddannelser får et bloktilskud, som blandt andet skal bruges på fastholdelsesarbejde, for at sikre at de unge gennemfører uddannelsen. Som en naturlig del af dette arbejde kan ungdomsuddannelserne tilbydes de unge rådgivende psykologsamtaler, der således indgår som en del af indsatsen for at fastholde de unge i uddannelse (se bilag).


Som supplement til ungdomsuddannelsernes tilbud om psykologsamtaler vil Fredericia Kommune tilbyde et antal afklarende psykologsamtaler. Tilbuddene gives som en del af arbejdsmarkedsområdets tilbud, og skal gives som et tilbud til unge, hvor ungdomsuddannelsernes tilbud ophører. 10. klasses elevere og unge under 18 år er som udgangspunkt omfattet af familieafdelingens tilbud.

Økonomiske konsekvenser

Der er i budgetforliget afsat i alt 750.000 kr. over to år (2016 og 2017), hvorefter indsatsen evalueres.

Vurdering

Det vurderes, at indsatsen vil understøtte, at flere unge gennemfører en uddannelse.

Indstillinger

Voksenservice, Familie og Børnesundhed og Arbejdsmarked og Borgerservice indstiller, at de i budgettet afsatte midler anvendes til:


  1. Ansættelse af en koordinerende misbrugskonsulent i 2016 og 2017.
  1. Allokering af ressourcer til afklarende psykologsamtaler, der i 2016 og 2017 kan supplere ungdomsuddannelsernes eksisterende tilbud. 

Beslutning i Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget den 25-05-2016

Arbejdsmarkeds- og Integrationsudvalget følger indstillingen fra Voksenservice, Familie- og Børnesundhed, Arbejdsmarked og Borgerservice.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 23-05-2016

Pkt. 1 godkendt.


Pkt. 2 godkendt.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 24-05-2016

Børne- & Skoleudvalget følger indstillingen fra Voksenservice, Familie- og Børnesundhed, Arbejdsmarked og Borgerservice.

Punkt 43 Hjertestartere i Fredericia Kommune

Sagsbeskrivelse

Af budgetforliget for 2016 fremgår det, at borgerne i Fredericia skal gøres opmærksomme på, at der allerede er 142 hjertestartere i Fredericia Kommune. Der skal desuden igangsættes en kampagne for at øge kendskabet til hjertestarterne og deres placering.


Social- og Omsorgsudvalget har ønsket en status på initiativet.


Status er, at der er indhentet en adresseliste over alle hjertestartere i Fredericia Kommune. Det er undersøgt hvor mange og hvilke hjertestartere, der er tilgængelige døgnet rundt. Ud fra adresselisten er der udarbejdet et kort over Fredericia Kommune, hvor alle hjertestartere er markeret, så man hurtigt kan danne sig et overblik over, hvor de kan findes.


Næste skridt er, at disse oplysninger gøres tilgængelige via kommunens hjemmeside. Der vil blive informeret/reklameret for at overblikket findes på forskellig vis, og lavet presse vedr. brugen af hjertestartere.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Voksenservice indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 23-05-2016

Taget til efterretning.

Punkt 44 Orientering - Status på Projekt Dit Akuttilbud

Sagsbeskrivelse

Dit Akuttilbud er et 3-årigt projekt, som er satspuljefinansieret. Der er tale om et samarbejde mellem Fredericia Kommune og Middelfart Kommune.


Dit Akuttilbud henvender sig til alle borgere over 18 år, som bor i Fredericia og Middelfart Kommune og som oplever en akut psykisk krise i tilværelsen. Tilbuddet kræver hverken lægehenvisning, visitation eller en diagnose. Tilbuddet er også for pårørende til borgere i akut psykisk krise.


Dit Akuttilbud er et døgnåbent tilbud 365 dage om året. Tilbuddet er åbent for både telefonsamtaler og personlig henvendelse.


Centerleder Hans Christian Langpap og projektleder Rachel Møller vil på mødet give en status på projektet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Voksenservice indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 23-05-2016

Taget til efterretning.

Punkt 45 Orientering - Status på Projekt en ny indgang til Voksenservice

Sagsbeskrivelse

En af de handlinger, som knytter sig til de politiske mål for Voksenservice handler om, at Voksenservice sammen med borgerne vil skabe en helt ny måde at arbejde sammen på. Dette tiltag er en del af arbejdet med værdiskabelse i Voksenservice. Værdiskabelse er, når vi med udgangspunkt i borgerens ambitioner og mål er med til at understøtte, at borgeren opnår et mere selvstændigt og meningsfuldt liv.


Konkret betyder handlingen, at der etableres en ny indgang til Voksenservice for borgere med handicap, sindslidelser eller misbrugsproblematikker, som har brug for støtte. Ambitionen er, at skabe de optimale rammer for borgerens første møde med Voksenservice, hvor borgerne med det samme oplever så store muligheder, at de bliver i stand til at mestre eget liv i så høj grad som muligt.


Social- og Omsorgsudvalget fik senest en orientering om etablering af en ny indgang til Voksenservice på udvalgsmøde den 16. december 2015.


Voksenservicechef Rolf Dalsgaard Johansen vil på mødet orientere om status på den proces, der skal føre til etableringen af en ny indgang til Voksenservice.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.


Vurdering

Ingen.


Indstillinger

Voksenservice indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Social- og Omsorgsudvalget den 23-05-2016

Taget til efterretning.

Punkt 46 Orientering (Lukket)