Sundhedsudvalget - 01-02-2021

Referat
Dato:
Mandag, 1 februar, 2021 - 14:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Fredag, 29 januar, 2021 - 12:45
Referat publiceret:
Torsdag, 4 februar, 2021 - 12:45

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Sundhedsudvalget den 01-02-2021

Godkendt.

Punkt 2 Status på Fredericia Sundhedshus

Sagsresumé

Fast statuspunkt omkring etableringen og udviklingen af Fredericia Sundhedshus.

 

Sagsbeskrivelse:

Der gives, på sundhedsudvalgsmødet, en status på igangværende og kommende ombygninger på Fredericia Sundhedshus. Herudover gives der en status på økonomien i forhold til drift og anlæg. Desuden gives en orientering om nye aktører i sundhedshuset og om samarbejdet med statens kunstfond.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller, at Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 01-02-2021

Taget til efterretning.

Punkt 3 Opfølgning på indsatsområder i budget 2021 i Sundhedsudvalget

Sagsresumé

Den 5. oktober 2020 vedtog byrådet budget 2021-2024. Budgettet indeholder en række initiativer og indsatsområder. På mødet er der mulighed for at drøfte den videre implementering heraf.

 

Sagsbeskrivelse:

Partierne har den 14. januar været samlet og drøftet den videre implementering af budget 2021. I forlængelse heraf er der udarbejdet oversigter over alle indsatsområder i budgettet – både dem, som allerede er implementeret og dem, som skal implementere i den kommende tid. I oversigten fremgår det, hvilke indsatsområder udvalget har ansvaret for, og hvornår implementeringen forventes igangsat.

 

På mødet har udvalget mulighed for at drøfte indhold og særligt politisk fokus samt fremdriften i implementeringen.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Se sagsbeskrivelse.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller

  1. At implementeringen af indsatsområderne drøftes
  2. At tidsplan for implementeringen godkendes.

 

Beslutning i Sundhedsudvalget den 01-02-2021

  1. Drøftet.
  2. Tidsplan godkendt.

 

Punkt 4 Tilslutning til partnerskabet ABC for mental sundhed

Sagsresumé

’ABC for mental sundhed’ er navnet på et nationalt partnerskab, men det er også navnet på den forståelsesramme, der ligger bag partnerskabet, hvor man arbejder ud fra tre enkle veje til at styrke den mentale sundhed. I såvel Fredericia Kommune som i Region Syddanmarks sundhedsaftale er styrket mental sundhed en central målsætning.

 

I denne sag præsenteres ’ABC for mental sundhed’ herunder hvordan tilgangen kan understøtte eksisterende visioner og (sam)arbejde for mental sundhed i såvel Fredericia Kommune som i Syddanmark. Sundhedsudvalget skal tilkendegive, hvorvidt kommunen bør tilslutte sig partnerskabet.

 

Sagsbeskrivelse:

Mental sundhed i Syddanmark

Mental sundhed er et politisk prioriteret visionsområde i den syddanske sundhedsaftale for 2019-2023, og Det Administrative Kontaktforum, som består af administrative ledelsesrepræsentanter fra såvel de syddanske kommuner, som Region Syddanmark, anbefaler, at alle kommuner i regionen tilslutter sig partnerskabet ’ABC for mental sundhed’. En samlet tilslutning til partnerskabet kan give en fælles og overordnet forståelsesramme for arbejdet med mental sundhed, og bidrage til at indfri målet om at reducere andelen af unge (16-24 år) med dårlig mental trivsel til maksimalt 8 % for mænd og 16 % for kvinder. Det Administrative Kontaktforum ønsker derfor en tilkendegivelse på om kommunerne er interesserede i at indgå i partnerskabet.

 

ABC og mental sundhedsfremme

’ABC for mental sundhed’ er både navnet på partnerskabet og den forskningsbaserede indsats og forståelsesramme, der ligger bag partnerskabet.

 

Begrebet ’mental sundhed’ kan virke diffust, men ’ABC for mental sundhed’ har kogt det ned til tre enkle budskaber med råd til, hvad man selv kan gøre for at styrke sin egen og andres mentale sundhed;

 

A)     Act - at gøre noget aktivt

B)     Belong - at gøre noget sammen

C)     Commit - at gøre noget meningsfuldt

 

ABC-rammen retter sig mod alle målgrupper af befolkningen, og lægger et positivt og handlingsorienteret fokus på mental sundhed, så det ikke alene omfatter risici for sygdom, men også omfatter alt det, der fremmer trivsel og styrker os som mennesker.

Partnerskabstankegang tilsigter at indsatsen løftes i fællesskab af foreninger, organisationer og kommuner. Indsatser og kampagnematerialer kan nemt tilpasses lokale forhold, og der er stor metodefrihed i partnerskabet. 

 

’ABC for mental sundhed’ i Fredericia

Sundhedsudvalget har tidligere vedtaget, at mental sundhedsfremme er en af de vigtigste indsatsområder i forhold til at styrke fredericianernes sundhed. ABC-rammen understøtter denne vision og hænger ligeledes sammen med kommunens medlemskab af WHO Healthy Cities Network og bæredygtighedsstrategien Fredericia for Verdensmålene, hvor visioner omkring fremme af handlekraft, fællesskaber og trivsel er tydeliggjort. Partnerskabet vil således kunne bidrage til at styrke det etablerede og fremadrettede arbejde med mental sundhedsfremme og fællesskaber.

 

I forlængelse heraf vil ’ABC for mental sundhed’ ligeledes gå godt i tråd med den kommende sundhedspolitik for Fredericia Kommune, som forventes færdig i sommeren 2021, og hvor sundhedsfremme og forebyggelse vil være omdrejningspunktet.

 

Der arbejdes allerede ud fra elementerne i ’ABC for mental sundhed’ i Fredericia kommune i flere sammenhænge. Indsatserne er ikke bevidst tilrettelagt med udgangspunkt i ABC-tilgangen, men nedenstående eksempler viser, at de tre råd i ABC-tilgangen er håndgribelige og værdifulde at indtænke i forskellige typer af indsatser, og at det allerede sker i mange sammenhænge:

 

-          Fællesskaber efter afsluttede forløb hos Træning og Forebyggelse

Medarbejderne i Træning og Forebyggelse opmuntrer deltagere på livsstils- og genoptræningshold til at holde fast i hinanden og de nye vaner, når forløbet ved Træning og Forebyggelse afsluttes. Det har resulteret i at deltagere på et gangtræningstilbud stadig mødes og går ture ved Østerstrand, og hvor fællesskab og træning forstærker hinanden. Fællesskabet er – næsten - blevet vigtigere end selve træningen. Men sammen går træningen lettere.

På rygestopholdet ”Røgfri i naturen” har deltagerne holdt fast i en online gruppe på facebook, og brugt den til at støtte hinanden, og eksempelvis aftale fælles gåture. Alle deltagerne nævner fællesskabet i gruppen som noget helt unikt, og en væsentlig faktor i forhold til at holde fast i rygestoppet. Begge eksempler indeholder elementer af både A, B og C.

 

-          Strategi for Udsathed og deres handlingsnetværk ’ Fredericia for Fællesskab’.
I Strategi for Udsathed forsøger man at samle alle dem, der vil være med til at arbejde for at mindske udsathed i Fredericia i forskellige handlingsnetværk. Borgere, frivillige, organisationer, virksomheder, politikere og andre interesserede er således sammen om at arbejde for noget, som de finder meningsfuldt.

 

Ambassadørerne i netværket har valgt at etablere en kampagne hver år i uge 24. Kampagnen sætter fokus på fællesskab og ensomhed. I 2020 arrangerede netværket online aktiviteter (grundet corona) som eksempelvis banko, skattejagt og ’send et billede af dit yndlingssted’, samt forskellige vandreture og uddeling af småkager og postkort til udsatte.
Udover at handlingsnetværket gør noget aktivt (Act) ved at arrangere kampagneugen, så giver det også både ambassadørerne selv og andre mulighed for at gøre noget sammen (Belong), samt lave noget meningsfuldt (Commit). Et arrangement som dette gavner således både den mentale trivsel hos ambassadørerne i netværket og deres hjælpere, men også fredericianerne. 

 

-          Fokus på hjælpsomhed blandt børn og unge

På Ullerup Bæk Skolen arbejdes der med hjælpsomhed som tilgang og didaktik. Det kan være i form af venskabsklasser, hvor store elever hjælpe mindre elever med faglige og sociale opgaver, hvor IT-rutinerede elever hjælper nybegyndere, og i frikvartererne hvor aktivitetshjælpere igangsætter aktiviteter. Hjælpsomhed bringer sammen og giver fællesskab (Belong); man forpligter sig på hinanden (Commit), når man træder til med hjælp (Act).

 

Partnerskabet ABC for mental sundhed

’ABC for mental sundhed’ er et nationalt partnerskab, hvor man som partner erklærer sin opbakning til visionen om at fremme mental sundhed og trivsel i den danske befolkning. Bag partnerskabet står Statens Institut for Folkesundhed, Psykiatrifonden, Center for Forebyggelse i Praksis og Sundby Netværket som centrale aktører, sammen med Nordea-fonden, der har støttet Partnerskabet i opstarten i 2016, og indtil videre indtil 2021. Herudover består partnerskabet af en lang række foreninger, organisationer og kommuner. Partnerskabstankegangen kommer til udtryk ved, at indsatsen løftes i fællesskab af partnerne. Delindsatser og kampagnematerialer kan nemt tilpasses lokale forhold, og der er stor metodefrihed i partnerskabet.

Det fælles er, at man gør en indsats for at skabe rammerne for, at de værdier, der ligger bag de tre budskaber (gør noget aktivt, gør noget sammen og gør noget meningsfuldt) kan trives og gro.

 

Proces

Kommuner der tilkendegiver interesse for at indgå i ABC-partnerskabet, vil blive kontaktet af partnerskabets sekretariat med henblik på formel tilslutning. Til den tid vil den endelige partnerskabsaftale blive forelagt Byrådet.

Økonomiske konsekvenser

Det er gratis at være en del af partnerskabet ’ABC for mental sundhed’, men der er dog en forventning om:

 

-          at der lokalt afsættes ressourcer til at koordinere indsatser og udarbejde en handleplan

-          at man som partner afsætter ressourcer til at udpege en lokal ABC-koordinator i hver kommune.

 

Ovenstående kan ske indenfor den eksisterende ramme.

Vurdering

Det vurderes, at partnerskabet ’ABC for mental sundhed’ og lokal udbredelse af ABC-rammen kan bidrage væsentligt til at skabe en fælles forståelse og bevidsthed omkring arbejdet med mental sundhedsfremme i Fredericia Kommune såvel som i det fælles arbejde i Region Syddanmark. Tilgangen indeholder konkrete elementer, som kan gøre det håndgribeligt at arbejde med mental sundhed i praksis både internt og eksternt i kommunen, samt i det tværsektorielle samarbejde.
Ligeledes er principperne i ’ABC for mental sundhed’ i tråd med det eksisterende arbejde og de visionerne for sundheds- og trivselsarbejdet i Fredericia Kommune.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller, at Sundhedsudvalget overfor Økonomiudvalget og Byrådet anbefaler, at Fredericia Kommune tilkendegiver interesse for at indgå i videre dialog om at tilslutning til partnerskabet ’ABC for mental sundhed’. 

Beslutning i Sundhedsudvalget den 01-02-2021

Anbefalet.

 

Punkt 5 Udvikling af hjemmeside til formidling af kommunens sundhedstilbud til praktiserende læger

Sagsresumé

Kommunerne er forpligtet til at formidle information om alle borger- og patientrettede sundhedstilbud via sundhed.dk. En væsentlig målgruppe for informationen på sundhed.dk er de alment praktiserende læger, som har brug for at kende til henvisningsmuligheder og tilbud i kommunen. I denne henseende er sundhed.dk ikke optimal. Sundhedsudvalget har derfor ønsket at undersøge mulighederne for at udvikle en alternativ formidlingsplatform, som i højere grad imødekommer de alment praktiserende lægers behov.

 

I denne sag præsenteres muligheder for udvikling af en lokal hjemmeside, med udgangspunkt i gode erfaringer med en lignende løsning fra Aalborg kommune.

 

Strategisk sundhedskonsulent Line Brinch Christensen deltager under punktet og præsenterer Aalborgs kommunes hjemmeside, såvel som mulighederne for tilsvarende Fredericia-løsning.

 

Sagsbeskrivelse:

Baggrund

Sundhed.dk er en af sundhedsvæsenets primære platforme til formidling af sundhedsinformation mellem sundhedsaktører og til borgere. Alle kommuner er forpligtede til at sørge for, at information om sundhedstilbud i kommunen ligger tilgængeligt, så både borgere og alment praktiserende læger har mulighed for at finde relevante tilbud. Tilbuddene opdateres to gange årligt og kan findes på undersiden sundhed.dk/borger/guides/sundhedstilbud/region-syddanmark/fredericia/. Ligeledes findes kontaktoplysninger til relevante kommunale aktører på sundhed.dk/borger/guides/find-behandler.

 

Udfordringer

Opbygningen af sundhed.dk og kravene til indholdet giver ikke et optimalt overblik, og de alment praktiserende læger efterspørger en øget synlighed omkring relevante kommunale sundhedstilbud, kontaktoplysninger og øvrige informationer.

 

Centrale udfordringer ved sundhed.dk:

-          Reglerne for sundhed.dk forhindrer at alt relevant information til lægerne kan lægges ind på hjemmesiden

-          Det kan være en udfordring at finde frem til informationerne på sundhed.dk.

-          Informationen om hvert enkelt tilbud giver ikke et intuitivt overblik

-          Det kan være svært at få overblik over tilbudsviften, eller undersøge, om der er et relevant tilbud til en patient med en konkret udfordring.

-          Sundhed.dk henvender sig både til borgere og sundhedsprofessionelle – og informationen skal derfor kunne forstås af begge parter, men risikerer i stedet nemt at blive upræcis for begge parter.

 

Konsekvenser

Ovenstående udfordringer giver risiko for at lægerne bruger unødig lang tid på at finde frem til de relevante oplysninger, at lægen overser eksisterende tilbud eller at lægen helt underlader at undersøge muligheder. Konsekvenserne er at patienten ikke oplyses om eller henvises til relevante og eksisterende tilbud.

 

Træning og Forebyggelse genkender problematikken. Træning og Forebyggelse har en lang række tilbud til borgere og patienter, men oplever ofte lav søgning og få lægehenvisninger til på trods af at der statistisk set er borgergrundlag til tilbuddet, og at der er faglig efterspørgsel herefter.

 

Muligheder

Aalborg kommune har med udgangspunkt i de samme udfordringer lavet en lokal hjemmeside; sundhedstilbud.aalborg.dk, som henvender sig direkte til læger og øvrigt praksispersonale. Hjemmesiden er udviklet i tæt samarbejde med kommunens praksiskonsulent, og bygger på indgående analyser og dialog vedr. behov, efterspørgsel, arbejdsgange og cases.

 

Erfaringerne fra Aalborg rækker endnu ikke til at se effekter i antal henvisninger, men såvel kommunen som kommunens praksiskonsulent oplever, at det tætte og dedikerede samarbejde i udviklingsprocessen, har givet et værdifuldt dialogredskab i kraft af hjemmesiden, som både har gjort det lettere for de praktiserende læger at få adgang til de nødvendige oplysninger, men også givet et langt bedre samarbejde, som rækker ud over hjemmeside og henvisninger.

 

Aalborg kommune vil gerne dele deres erfaringer og resultater, og det er derfor muligt at bruge grundstrukturen i Aalborgs hjemmeside til at lave en tilsvarende Fredericia-udgave. Hjemmesidens principper og grafiske elementer, er lavet i samarbejde med en konsulentvirksomhed.

 

Model

Strategisk sundhedskonsulent Line Brinch Christensen præsenterer på mødet.

 

-          Væsentlige elementer i Aalborgs løsning

Oplæg til

-          Udvikling (Tidsplan, proces, relevante aktører, it-model)

-          Økonomi i forbindelse med udvikling og drift

-          Driftsmodel

 

Bemærkninger

Såfremt en lokal fredericia-hjemmeside udvikles, vil kommunen vil fortsat være forpligtet til at vedligeholde informationen på sundhed.dk. Opdateringsarbejdet vil til en hvis grad kunne foretages samlet, men der bør påregnes en vis mængde dobbeltarbejde i forbindelse med tilpasning og uploadning af tekst til de to separate sider.

Økonomiske konsekvenser

AFVENTER AFKLARING –PRÆSENTERES OG UDDYBES PÅ MØDET

 

I udviklingsfasen forventes følgende udgiftskategorier: 

-          Mindre honorar til Aalborg kommune i forbindelse med rensning, klargøring og kopiering af hjemmesidestruktur, samt basissupport i forbindelse med opstart.

-          Tilpasning af grafik og koncept til Fredericia. Tilbud fra firmaet Copenux

-          Udgifter til it/websupport - intern eller ekstern løsning

-          Interne timer fra såvel Staben for Sundhed og velfærdsinnovation, som fagområder. Finansieres indenfor eksisterende rammer.

-          Involvering af praktiserende læger ud over praksiskonsulent? – afklares

 

I driften forventes følgende udgiftskategorier

-          Evt. hosting og supportaftale evt. hos eksternt it-hus

-          Interne timer til vedligehold og opdatering. Finansieres inden for rammen.

Vurdering

Det vurderes, at en hjemmeside, som er målrettet direkte til almen praksis kan have stor værdi i lægernes daglige arbejde, for patienter og borgere i Fredericia Kommune, samt understøtte dialog, information og samarbejde mellem lægerne og Fredericia Kommune.

 

Det er samtidig en vurdering, at det er vigtigt, at de praktiserende læger medvirker i udviklingen og kvalificering af form og indhold. Dette for at skabe gensidigt ejerskab, og udbrede kendskab til løsningen.

Indstillinger

Sundhed- og velfærdsinnovation indstiller:

At Sundhedsudvalget drøfter det videre arbejde med etableringen af en Fredericia-udgave af sundhedstilbud.aalborg.dk

Beslutning i Sundhedsudvalget den 01-02-2021

Udvalget besluttede at arbejde videre med en hjemmesideløsning særligt målrettet de praktiserende læger og andre sundhedsaktører. Sundhedsudvalgets pulje til investeringer i sundhedstiltag finansierer udgiften til etableringen af hjemmesiden.

 

Derudover kigges der på de allerede eksisterende formidlingsplatforme for øvrige tilbud og aktiviteter med henblik på at optimere muligheden for let at kunne skabe sig et overblik over den samlede mængde af tilbud mv.

 

Punkt 6 Orientering om input til Sundhedspolitik 2021

Sagsresumé

Sundhedsudvalget orienteres om Helhedsplansudvalgets input til den kommende sundhedspolitik.

 

Sagsbeskrivelse:

På mødet den 9. december 2020 havde Helhedsplansudvalget Sundhed som tema. I den forbindelse drøftede de den kommende sundhedspolitik og kom med input til denne. Samtlige input fra mødet indgår i det samlede katalog over input. Helhedsplansudvalget ønsker særligt at fremføre følgende opmærksomhedspunkter:

 

  • En sundhedspolitik skal tænke helhedsorienteret; særligt i forhold til sammenhæng i byen - hvor resten af byen tænkes ind i de udsatte boligområder og omvendt. I de udsatte boligområder findes der eksisterende initiativer, der kan være til gavn for alle Fredericias borgere
  • Der skal tænkes brobygning i forhold til tilbud og foreninger, så alle kan være med. Der er mange, der ikke har en foreningstilknytning, hvor der kan være behov for brobygningstiltag
  • Der bør også fokuseres på at øge foreningsdeltagelsen blandt børn og unge i Fredericia ved f.eks. at arbejde med trivsel på holdene. Det kan lykkes ved stærke partnerskaber
  • Stærkere netværksdannelse og tænke civilsamfundet bredt ind, f.eks. også byens kirker. Det kan blandt andet være i forhold til at danne nye fællesskaber, arrangementer mv.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Det indstilles, at Sundhedsudvalget tager orienteringen om Helhedsplansudvalgets input til efterretning.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 01-02-2021

Taget til efterretning.

 

Punkt 7 Fredericia Kommunes sundhedspolitik 2021: Ramme og omdrejningspunkter

Sagsresumé

 I løbet af de sidste to måneder er der blevet indsamlet input, idéer og ønsker til Fredericia Kommunes sundhedspolitik 2021 fra en lang række interessenter og nøglepersoner. Dette har resulteret i nogle foreløbige omdrejningspunkter og på udvalgsmødet vil udvalget blive præsenteret for et udkast på rammen for sundhedspolitikken.

 

Sagsbeskrivelse:

Fra november 2020 til januar 2021 er der blevet indsamlet input og ønsker til sundhedspolitikken via sociale medier og dialogmøder. Der er i alt blevet afholdt 17 dialogmøder, primært online, med forskellige interessenter og nøglepersoner. Dialogmøderne har både resulteret i en lang række input til sundhedspolitikken, men de har også givet nogle gode drøftelser, ny viden og nye samarbejdsrelationer. Alle de indkomne input er blevet samlet i ét katalog til udvalget (se bilag).

 

Nogle af de fokusområder, der har været gennemgående for møderne er:

 

  • Sunde rammer herunder natur, by-indretning, røgfrie miljøer og tilgængelighed af faciliteter
  • Mental sundhed, trivsel og fællesskaber
  • Samarbejde omkring sundhed og trivsel både internt og eksternt herunder partnerskaber, civilsamfund og foreninger
  • Bevægelse og motion
  • Lighed i sundhed herunder et fokus på udsatte
  • Formidling og viden
  • Proces og implementeringen af sundhedspolitikken, herunder opmærksomhedspunkter til arbejdet før, under og efter

 

Interessenternes ønsker og ideer til en kommende sundhedspolitik stemmer således overens med udvalgets eget ønske om en politik, hvor der i høj grad er fokus sundhedsfremme og forebyggelse. Derudover spiller de foreløbige omdrejningspunkter også godt sammen med både WHO Healthy Cities Network, men også med Fredericia Kommunes bæredygtighedsstrategi Fredericia for Verdensmålene.

 

På udvalgsmødet vil udvalget blive præsenteret for et bud på rammen for Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021 ud fra ovenstående.

 

Chefkonsulent Malene Grindsted og strategisk sundhedskonsulent Michela Jørgensen deltager under dette punkt.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det vurderes, at inddragelsesfasen, og dermed dialogmøderne, har resulteret i en lang række gode og relevante input til den kommende sundhedspolitik, hvor de foreløbige omdrejningspunkter i høj grad spiller samen med en sundhedspolitik, hvor der er fokus på sundhedsfremme, forebyggelse og det brede sundhedsbegreb.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller, at Sundhedsudvalget drøfter rammen for Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 01-02-2021

Drøftet.

 

Punkt 8 Opsamling på WHO konferencen 2020

Sagsresumé

Sundhedsudvalget præsenteres for en opsamling fra WHO European Healthy Cities konference 2020.

 

Sagsbeskrivelse:

WHO European Healthy Cities netværket arrangerer hvert år en konference og et Business Meeting. I 2020 blev det afholdt fra den 8. til den 10. december. På grund af Covid-19 blev konferencen 2020 afholdt online med deltagelse fra 38 europæiske lande og 16 lande udenfor Europa.

 

COVID-19 satte naturligvis et meget stort aftryk på konferencen. Der var et stort fokus på hvordan medlemskommunerne kan ”build back better” og skabe sundere, mere bæredygtige og mere inkluderende byer på den anden side af corona-pandemien.

 

Fra Fredericia deltog medarbejdere fra Sundhed og Velfærdsinnovation og fra Teknik og Miljø ligesom Turan Savas repræsenterede Sundhedsudvalget.

 

På Business Meeting og konferencen vedtog de politiske repræsentanter fra medlemsbyerne et politisk statement på vegne af netværket. Der er vedhæftet et kort dansk resumé af dette.

 

Gennem konferencen blev der holdt oplæg fra såvel forskere og topembedsmænd ligesom en lang række medlemskommuner delte ud af deres erfaringer som sunde byer. Der er vedhæftet en opsamling fra konferencen set med Fredericia briller.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller, at Sundhedsudvalget tager orienteringen om WHO konferencen 2020 til efterretning.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 01-02-2021

Taget til efterretning.

 

Punkt 9 Orientering (Lukket)