Sundhedsudvalget - 04-11-2019

Referat
Dato:
Mandag, 4 november, 2019 - 14:00
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Fredag, 1 november, 2019 - 21:00
Referat publiceret:
Torsdag, 7 november, 2019 - 12:11

Punkt 43 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Sundhedsudvalget den 04-11-2019

Godkendt.

Punkt 44 3. budgetopfølgning 2019 - Sundhedsudvalget

Sagsresumé

Koncernområderne forventer ved 3. budgetopfølgning 2019 at have et mindreforbrug på 2,911 mio. kr. på serviceudgifter i forhold til udvalgets andel af servicerammen i 2019. Sammenlignet med 2. budgetopfølgning er det en forbedring på 4,500 mio. kr.

 

Forbedringen på serviceudgifterne skyldes primært, at den betingede pulje på 4,271 mio. kr. ikke anvendes. Yderligere er lederen af Tandplejen i Fredericia konstitueret leder i Tandreguleringen IS (et samarbejde med Middelfart Kommune) året ud og lønnen betales derfor af Tandreguleringen IS.

 

I budgetopfølgningen indstilles omplaceringer for i alt 2,217 mio. kr.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger stabschefen økonomien for deres respektive områder.  

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om serviceramme og den aktivitetsbestemte medfinansiering (øvrig drift) overholdes.  

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler. Hvis koncernområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme. 

 

Ved budgetopfølgningerne foretages en vurdering af udvalgets økonomi i forhold til udvalgets andel af rammerne for hhv. serviceudgifter og aktivitetsbestemt medfinansiering (øvrig drift). 

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af servicerammen samt det forventede regnskab. Eventuelle afvigelser er et udtryk for enten et pres eller råderum på rammerne.  

 

Tabel 1 

Mio. kr. 

Ramme 

Forventet regnskab 

Serviceudgifter 

 73,944

 71,033

 

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 3. budgetopfølgning.  

 

Tabel 2 

Mio. kr. 

Vedtaget budget 

Korrigeret budget 

Forventet regnskab 

Sundhedsudvalget 

 293,531

 291,372

290,795

Serviceudgifter 

 76,290

74,131

 71,033

Øvrig drift

217,241

217,241

219,762

 

Ved 3. budgetopfølgning er forskellen mellem vedtaget og korrigeret budget på serviceudgifter på 2,159 mio. kr. Forskellen er den godkendte omplacering og tillægsbevilling ved 2. budgetopfølgning vedrørende forebyggende hjemmebesøg fra genoptræningscentret til sygeplejeklinikken på -1,259 mio. kr. samt tillægsbevillingen på -1,000 mio. kr. vedrørende flytning af Headspace til Økonomiudvalget.

 

I budgetopfølgningen indstilles følgende omplaceringer for i alt 2,217 mio. kr.:

  • 1,750 mio. kr. omplaceres fra kommunal medfinansiering til Senior- og Handicapudvalget vedrørende regulering for 2018 på forebyggelige indlæggelser
  • 0,094 mio. kr. fra Økonomiudvalget vedrørende udmøntning af rekrutteringspulje
  • 0,373 mio. kr. fra Børne- og Skoleudvalget vedrørende Sund vægt og Sund start

 

Det er muligt at overføre opsparede midler og gæld fra 2018 til 2019, når det enkelte fagudvalg godkender det politisk jf. Økonomiudvalgets beslutning d. 29. april 2019. En opgørelse af udvalgets opsparede midler og gæld er vedlagt som bilag på sagen.

 

Status på politiske tiltag er vedlagt som bilag. 

Vurdering

Serviceudgifter 

Ved 3. budgetopfølgning for Sundhedsudvalget forekommer der et mindreforbrug i forhold til udvalgets andel af servicerammen på i alt 2,911 mio. kr. Mindreforbruget er sammensat af følgende mer- og mindreforbrug:

 

  • Merforbrug på 2,025 mio. kr. i alt
    • Udfordringer med overholdelse af ventetiden for genoptræningsplaner på frit valg
    • Forventet merforbrug på vederlagsfri fysioterapi på grund af tidsforskydning omhandlende en regning fra december 2018
    • Omplaceringer jfr. afsnittet ”Økonomiske konsekvenser”
  • Mindreforbrug på 5,123 mio. kr. i alt
    • Mindreforbrug vedrørende finansiering af sygehusudgifter samt andre sundhedsudgifter (bl.a. udgifter til færdigbehandlede patienter og begravelseshjælp)
    • Mindreforbrug vedrørende Tandplejen, da Tandregulering IS betaler Tandplejens løn grundet konstituering til leder på Tandregulering IS.

 

Endvidere er udvalgets andel af servicerammen korrigeret som følge af mindre løn- og prisfremskrivning med i alt 0,187 mio. kr.

 

Det kan supplerende oplyses, at der i basisbudgettet er tilført midler til dækning af merudgifter til genoptræning og vederlagsfri fysioterapi. Mindreforbruget vedrørende finansiering af sygehusudgifter samt udgifter til færdigbehandlede patienter og hospice er beregnet med udgangspunkt i 2018-udgifter. Der er pt. en midlertidig model for afregning vedrørende ovennævnte. Modellen er acontobetalinger baseret på niveauet for 2018 – endelig afregning forventes først at forekomme i år 2020. Regionen har ikke på nuværende tidspunkt mulighed for at foretage en præcis opgørelse af forbruget på grund af skift i IT-system.

 

Aktivitetsbestemt medfinansiering

Udgiften til medfinansiering af sygehusudgifterne er fastfrosset i 2019. Ministeriet regner dog med at kommunerne har skævt regnskabsår (1. december – 30. november), hvilket vi ikke har i Fredericia Kommune. Dette skaber en difference i forhold til den beregnede udgift for 2019, og der forventes derfor pt. et merforbrug på cirka 1,300 mio. kr. for 2019.

Indstillinger

Økonomi og Personale og koncernområdet indstiller  

  1. At resultatet af 3. budgetopfølgning godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet 
  2. At status på politiske tiltag tages til efterretning 

Beslutning i Sundhedsudvalget den 04-11-2019

  1. Budgetopfølgningen godkendes. Udvalget gør opmærksom på, at mindreforbruget vedr. tandplejen ikke alene vedrører løn men også øvrige udgifter.
  2. Taget til efterretning.

 

Punkt 45 Status på Fredericia Sundhedshus

Sagsresumé

Fast statuspunkt omkring etableringen og udviklingen af Fredericia Sundhedshus.

 

Sagsbeskrivelse:

Projektleder for Fredericia Sundhedshus Sille Kloppenborg giver en status på sundhedshuset. Denne status vil bl.a. indeholde en opfølgning på dialogmødet med aktørerne på sundhedshuset, der blev afholdt den 26. september. Ligeledes vil der være en opfølgning på Byrådets besøg på sundhedshuset den 30. september.

 

Der vil på mødet blive præsenteret et bud på, hvorledes de 430.000kr til udstyr fra puljen til etablering af læge- og sundhedshuse kan udmøntes (se baggrund for midlerne og bud på udmøntning i bilaget).

Herudover vil der blevet givet en status på udviklingen af huset og herunder de kommende arrangementer og opgaver der arbejdes med lige nu.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Staben for Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller, at Sundhedsudvalget

 

  1. tager orienteringen til efterretning
  2. træffer beslutning vedr. udmøntning af puljemidler til udstyr.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 04-11-2019

  1. Orientering taget til efterretning.
  2. Godkendelse af forslag til udmøntning af puljemidlerne.

 

Punkt 46 Beslutning vedrørende brug af mødelokaler på Fredericia Sundhedshus

Sagsresumé

Der er etableret 14 mødelokaler samlet på mødegangen på Fredericia Sundhedshuset og det skal afklares hvem der skal have mulighed for at låne og leje disse lokaler.

 

Sagsbeskrivelse:

Sundhedshuset er for private, regionale, kommunale og frivillige aktører, og i udviklingen af huset har der været lagt vægt på at Sundhedshuset ikke fremstår som et kommunalt hus, men som et hus for alle aktører og derved med så lige rettigheder som muligt for husets aktører.

 

I forbindelse med at aktører er flyttet ind på sundhedshuset er deres mødelokaler blevet samlet på en fælles mødegang. Dette er gjort for at sikre optimal udnyttelse af lokalerne og for at give aktørerne mulighed for at møde hinanden på mødegangen. Det betyder, at den enkelte aktør ikke, som udgangspunkt, har mødelokaler, som kun de selv har råderet over.

 

Det er primært de kommunale aktører på sundhedshuset, der vil benytte mødelokalerne fra kl. 8.00-15.30. De private og regionale aktører afholder sjældent større møder og benytter ofte deres personalekøkken til de møder, de måtte afholder. Der er indgået en aftale med Frivilligcenter om, at de vederlagsfrit kan booke og benytte mødelokalerne til deres foreninger efter kl. 15.30. Kommunen holder desuden en række social- og sundhedsarrangementer om eftermiddagen/aften i mødegangens store konferencelokale.

 

Mødelokalerne er primært til brug for aktører på Sundhedshuset, og der ligges op til at det er vederlagsfrit for alle aktører med arbejdssted på Fredericia Sundhedshus. For private og regionale aktører er lokalerne delt af betaling til fællesudgifter. Desuden ligges der op til, at det er vederlagsfrit for politiske udvalg, direktionen og Staben for Sundhed og Velfærdsinnovation at benytte lokalerne.

 

Udover at lade aktører på Fredericia Sundhedshus benytte lokalerne, er der også en interesse i at tiltrække relevante arrangementer til Fredericia Sundhedshus. Disse arrangementer kan komme husets aktører, kommunes sundhedsfaglige aktører eller kommunens borgere til gode. Dette kunne fx være nationale patientforeninger som fx muskelsvindsfonden, der ønsker at holde kurser for borgere i trekantområdet, der er ramt af muskelsvind, og deres pårørende eller oplysningsorganisationer som fx Astma og Allergi forbundet, der ønsker at tilbyde deres eksemkurser til trekantområdet og ikke kun i Århus og København.

 

Derfor kunne det være relevant at åbne op for at eksterne kan benytte lokalerne på sundhedshuset til arrangementer af social- eller sundhedsfaglig karakter. Skal eksterne aktører benytte lokalerne forsåles det muligt i mod betaling af en retvisende leje.

Her foreligger et bud på en lejepris, som er fremkommet efter en undersøgelse af, hvad der tages for lokaleleje ved private og kommunale steder i Fredericia, som tilbyder udlejning af lokaler. Buddet her ligger sig op ad priser på de kommunale steder, som er Uddannelsescentret og FIC, men ligger i den lave ende, da der på nuværende tidspunkt ikke er mulighed for at booke forplejning til møderne/arrangementerne.

 

Bud på lokaleleje for aktører, der ikke har arbejdsplads på sundhedshuset

-          Lille mødelokale (2 – 8 personer) 50kr/time

-          Stort mødelokale (9 – 49 personer) 100kr/time

-          Konferencerum (50 -100 personer) 200kr/time

 

Det er på nuværende tidspunkt vederlagsfrit for alle at benytte foyeren på Sundhedshuset. Kommunale, private, regionale eller frivillige, placeret i huset eller uden for huset, der ønsker at afholde arrangementer eller have en stand i foyeren, skal have tilladelse til dette fra sundhedshusets projektleder.

 

Fakta om mødelokalerne

Der er etableret 14 nye mødelokaler på Fredericia Sundhedshus. Der er lokaler med plads fra 4-100 personer og der er skærm/projektor og whiteboards i alle lokaler, lydudstyr og teleslynge i to lokaler samt videokonference udstyr i et af lokalerne. Der er et elektronisk mødebookingssystem, der sikre at private, regionale, kommunale og frivillige aktører på sundhedshuset selv kan booke lokaler. Ønsker andre aktører uden for sundhedshuset at booke lokaler skal bookingen oprettes for dem af sundhedshuset medarbejdere. Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at bestille forplejning i forbindelse med bookingen af et lokale, men når der er etableret en café og storkøkken på sundhedshuset vil det elektroniske mødebookingssystem også kunne håndtere forplejningsbestilling.

 

Det elektroniske mødebookingssystem kan ikke på nuværende tidspunkt automatisk udsende regninger for brug af mødelokalet, hvorfor sundhedshusets reception vil skulle stå for udsendelse. Denne medarbejderudgift er ikke indregnet i lejeprisen.

 

Fakta om lejebetaling

De private og regionale aktører på Sundhedshuset betaler husleje og fællesudgifter. Huslejen på 750 kr. pr. m2 er sat ud fra et uafhængigt bud fra to ejendomsmæglere i 2017. Dette er gjort for at sikre, at Fredericia Kommune opkræver markedslejen for de lejemål, der udlejes på sundhedshuset. Fællesudgifter dækker på nuværende tidspunkt fx snerydning, elevatordrift, vagtrundering, pedelfunktionen, vedligehold af fællesarealer mm og udgøre et ad hoc beløb på 92 kr. pr m2. Ønsker private lejere at benytte gymnastiksalen eller varmtvandsbassinet skal der betales en lejepris. Brug af reception og stifinder funktionen, brug af kommende fælles omklædningsrum og kantine mm betales der ikke for.

Økonomiske konsekvenser

Lejeindtægten vil påvirke Sundhedshuset driftsbudget.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Staben for Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller,

  1. At Sundhedsudvalget drøfter brug og evt. udlejning af mødelokaler på sundhedshuset
  2. At Sundhedsudvalget indstiller deres anbefaling til godkendelse i Økonomiudvalget
    1. Aktører med arbejdssted på Fredericia Sundhedshus kan benytte mødelokalerne vederlagsfrit
    2. Byrådet, politiske udvalg, direktionen og Staben for Velfærd og Sundhedsinnovation kan benytte mødelokalerne vederlagsfrit
    3. Mødelokalerne åbnes op for at kommunale, regionale eller private aktører uden for sundhedshuset kan benytte lokalerne til arrangementer af social- eller sundhedsfaglig karakter mod en lejebetaling. Lejeprisen i 2019 og 2020 sættes til:
  • Lille mødelokale (2 – 8 personer) 50 kr./time
  • Stort mødelokale (9 – 49 personer) 100 kr./time
  • Konferencerum (50 -100 personer) 200 kr./time
    1. Brugen af mødelokalerne evalueres ultimo 2020 for at se, om der er behov for at ændre på retningslinjerne for brugen af lokalerne

Beslutning i Sundhedsudvalget den 04-11-2019

Drøftet og godkendt.

 

Punkt 47 Fredericia for Verdensmålene

Sagsresumé

Alle fagudvalg behandlede i september et udkast til kommunens nye strategi for bæredygtig udvikling med FN’s 17 Verdensmål som overlægger. ”Fredericia for Verdensmålene” foreligger nu - efter den offentlige høring i oktober - til fornyet behandling.

 

Alle fagudvalg får den tilsendt forud for møderne og skal drøfte den med henblik på endelig vedtagelse i Byrådet.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet satte den 29. april gang i processen med at udarbejde kommunens nye strategi for bæredygtig udvikling med FN’s 17 Verdensmål som overlægger. På møder i september fik alle udvalg mulighed for at kommentere det første udkast til ”Fredericia for Verdensmålene” forud for den offentlige høring.

 

Den offentlige høring har været afholdt fra den 3. oktober til den 24. oktober. Arbejdsgruppen har indarbejdet relevante kommentarer og bemærkninger fra de politiske udvalg samt den offentlige høring, og der forelægger nu en version af ”Fredericia for Verdensmålene” til endelig vedtagelse.

 

Alle fagudvalg får denne version til udvalgsmøderne i november med henblik på at sende videre til vedtagelse i Byrådet den 2. december. Det har været nødvendigt af hensyn til perioden for den offentlig høring, at eftersende bilaget til udvalgene forud for møderne, og det er dermed ikke vedlagt som bilag til sagen. Derudover får fagudvalgene en version af ”Fredericia for Verdensmålene”, der ikke er grafisk layoutet. Den layoutede version ligges på forud for Økonomiudvalgsmødet, således at det foreligger for såvel Økonomiudvalget og Byrådet på møderne.

 

Der vedlægges samtidig en liste, således at udvalgene kan se alle de ændringer, der er foretaget siden første udkast samt en oversigt over indkomne høringssvar. Økonomiudvalget og Byrådet får ligeledes et katalog med alle indkomne ideer og input, der er indkommet i forbindelse med udarbejdelsen af ”Fredericia for Verdensmålene”.

 

Nedenfor er der et overblik over temaerne i ”Fredericia for Verdensmålene”:

  • Forord
  • Introduktion?
  • Vandet omkring os
  • Læring, handlekraft of Fællesskaber
  • Lige muligheder for et sundt og godt liv?
  • Bæredygtig by og lokalsamfund?
  • Livet i naturen
  • Bæredygtig vækst og erhvervsudvikling?
  • Bæredygtig forsyning og ansvarligt forbrug?
  • Kommunen som bæredygtig koncern?

Planlovens § 33a

Ifølge planlovens § 33a skal kommunalbestyrelser inden udgangen af den første halvdel af den kommunale valgperiode offentliggøre en redegørelse for deres strategi for kommunens bidrag til en bæredygtig udvikling i det 21. århundrede med oplysninger om, hvordan der skal arbejdes helhedsorienteret, tværfagligt og langsigtet, og hvordan befolkningen, virksomheder, organisationer og foreninger vil blive inddraget i arbejdet (lokal Agenda 21).

 

”Fredericia for Verdensmålene” udgør kommunens strategi for bæredygtig udvikling i henhold til Planlovens §33a gældende for perioden 2020 til 2023. Med vedtagelsen af ”Fredericia for Verdensmålene” godkender Byrådet samtidig Fredericia Kommunes strategi for kommunens bidrag til en bæredygtig udvikling i det 21. århundrede.

 

Ansøgning til WHO Healthy City Network

Fredericia Kommune har siden starten af 2018 været en del af WHOs netværk af Healthy Cities. Kommunen skal nu ansøge om deltagelse i næste fase, fase VII 2019-2024. Igennem medlemskabet forpligter kommunen sig til at arbejde med WHOs strategiske fokusområder: ”People, Places, Participation, Prosperity, Peace & Planet”. Arbejdet med WHOs strategiske fokusområder går på tværs af kommunen og er i tråd med FNs verdensmål. Derfor har ansøgningsarbejdet til næste fase af Healthy Cities været koblet sammen med udarbejdelsen af ”Fredericia for Verdensmålene” og ansøgningen tager udgangspunkt i de førnævnte temaer.

 

Med vedtagelsen af ”Fredericia for Verdensmålene” godkender Byrådet samtidig Fredericia Kommunes ansøgning til fase VII 2019-2024 af WHOs netværk af Healthy Cities.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det vurderes, at ”Fredericia for Verdensmålene” samler arbejdet med bæredygtig udvikling på tværs af alle fagudvalgsområder og omfatter alle aspekter af bæredygtighed - både grønne, sociale og økonomiske forhold.

 

Det vurderes, at ”Fredericia for Verdensmålene” lever op til Planlovens §33a i forhold til redegøre for Fredericia Kommunes bidrag til en bæredygtig udvikling i det 21. århundrede. Samtidig vurderes det, ”Fredericia for Verdensmålene” bredt dækker de fokusområder, som man som medlem af WHOs netværk af Healthy Cities forpligter sig til at arbejde med, og dermed danne det rette grundlag for ansøgningen til fornyet medlemskab.

Indstillinger

Det indstilles, at det anbefales over for Økonomiudvalget og Byrådet, at ”Fredericia for Verdensmålene” vedtages endeligt.

 

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 05-11-2019

Anbefales.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 04-11-2019

Social- og Beskæftigelsesudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet at godkende ”Fredericia for Verdensmålene”.

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 04-11-2019

Anbefales.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 04-11-2019

Godkendt.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 06-11-2019

Godkendt.

Punkt 48 Status på ansøgning til WHO Healthy Cities Network Fase VII

Sagsresumé

Sundhedsudvalget får en status på ansøgningen til WHO´s Healthy Cities Network fase VII.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune blev optaget i WHO´s Healthy Cities Network fase VI i starten af 2018. Da Fredericia Kommune blev optaget i slutningen af fase VI, skal der genansøges i forbindelse med opstart af fase VII, der bygger på strategien Happier and Healthier Cities for all og de såkaldte 6 p’er: people, places, participation, prosperity, peace og planet. Der er vedhæftet et bilag til sagen, hvor de 6 p’er uddybes. Der er ligeledes vedhæftet et bilag, hvor de forskellige temaer under de 6 p’er er oplistet.

 

Ansøgningsprocessen er koblet sammen med processen i forbindelse med udarbejdelse af en strategi for bæredygtig udvikling og FN’s 17 Verdensmål. Sundhedsudvalget får en særskilt sag på mødet om Fredericia for Verdensmålene, der samtidig indgår som Byrådets officielle godkendelse af ansøgningen til WHO Healthy Cities.

 

Sundhedsudvalget blev på mødet den 19. august præsenteret for de del-elementer, som en ansøgning skal indeholde. På mødet gives en status på udfyldelsen af og indholdet i del-elementerne.

 

Specialkonsulent Malene Lund Grindsted deltager på mødet under dette punkt.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller, at Sundhedsudvalget drøfter status på ansøgningen til Healthy Cities Network.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 04-11-2019

Status taget til orientering.

 

Punkt 49 Samarbejde med Kræftrådgivningen

Sagsresumé

Siden efteråret 2018 har Fredericia Kommune haft et samarbejde med Kræftrådgivningen i Vejle, der har tilbudt rådgivning i Fredericia til kræftramte, der af forskellige årsager ikke magter, at besøge rådgivningen i Vejle. Samarbejdsaftalen er blevet revideret, og Sundhedsudvalget bliver på mødet præsenteret for erfaringerne fra samarbejdet.

 

Sagsbeskrivelse:

Siden efteråret 2018 har Fredericia Kommune haft et samarbejde med Kræftrådgivningen i Vejle, der har tilbudt rådgivning i Fredericia til kræftramte, der af forskellige årsager ikke magter at besøge rådgivningen i Vejle. Dette har betydet, at der lokalt har været et tilbud til de borgere, der er berørt af kræft og har behov for psykosocial rådgivning og støtte i forbindelse med sygdommen.

 

Tilbuddet om kræftrådgivning har organisatorisk været placeret hos kræftrehabiliteringen ved Træning og Forebyggelse, der vurderer hvem, der kan have gavn af tilbuddet.

 

Leder af Træning og Forebyggelse, Ellen E Schultz Pedersen deltager under dette punkt og giver en præsentation af erfaringerne med tilbuddet lokalt.

 

Samarbejdsaftalen har været tidsbegrænset og er blevet revideret med ønske om at indgå en permanent aftale. Den reviderede aftale er vedhæftet sagen som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Rådgivningen koster 75.000 kr. årligt og er en del af udmøntningen af budget 2018 omkring støtte til pårørende.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller, at Sundhedsudvalget

  1. tager præsentationen af tilbuddet lokalt til efterretning
  2. godkender den reviderede samarbejdsaftale med Kræftrådgivningen i Vejle.

 

Beslutning i Sundhedsudvalget den 04-11-2019

  1. Taget til efterretning.
  2. Samarbejdsaftalen godkendt.

Punkt 50 Orienteringssag - Liste over ventetider til genoptræning 2018

Sagsresumé

KL har nu udgivet oversigter over ventetider til genoptræning for 2018.

Folketinget har den 24. maj 2018 vedtaget en ny lov om frit valg til genoptræning efter Sundhedsloven § 140. Loven trådte i kraft den 1. juli 2018.

På mødet vil leder af Træning & Forebyggelse Ellen S. Pedersen og koordinator Heidi Pedersen orientere om KL’s oversigt, og give en status på området.

Sagsbeskrivelse:

Folketinget har den 24. maj 2018 vedtaget en ny lov om frit valg til genoptræning efter Sundhedsloven § 140. Loven trådte i kraft den 1. juli 2018. Loven medfører, at den enkelte borger har ret til frit valg af leverandør til genoptræning, hvis kommunen ikke kan tilbyde opstart af genoptræning senest syv kalenderdage efter udskrivelse fra sygehus med en genoptræningsplan.

FritValgService, der har ansvar for udvikling, implementering og drift af det frie valg, har valgt i første fase at prioritere al genoptræning på basalt niveau, svarende til ca. 95 pct. af alle genoptræningsplaner indenfor den almene genoptræning. Pr. 18. februar 2019 fik borgerne reelt frit valg til genoptræning i forhold til den almene basale genoptræning efter, at FritValgService har indgået aftale med private leverandører.

Det er planen, at det frie valg vedr. genoptræning på alment avanceret niveau træder i kraft ultimo 2019.

Træning & Forebyggelse har modtaget 678.000 kr. fra ministeriet over bloktilskudsnøglen, og der er ansat terapeuter med henblik på at nedbringe ventetiden. P.t. overholdes ventetidsgarantien på de 7 kalender dage inden for ca. 95 % af borgerne henvist med en genoptræningsplan.

I KL’s oversigt, hvor tallene stammer fra 2018, er der ikke taget hensyn til, at der er borgere, der først må påbegynde deres forløb efter fx 4 eller 12 uger eller borgere, der ønsker udskudt start pga. ferie eller andet. Dette er med til at give et misvisende billede af den reelle ventetid. Det er en problematik der arbejdes på.

På mødet gennemgår leder af Træning & Forebyggelse Ellen S. Pedersen og koordinator Heidi Pedersen kort KL’s oversigt over ventetider og giver en status på området.

Økonomiske konsekvenser

GenoptræningsCentret har modtaget 678.000 kr. fra ministeriet over bloktilskudsnøglen, og der er ansat terapeuter med henblik på at nedbringe ventetiden.

Træning & Forebyggelse har derudover ændret arbejdsgange og har således valgt at investere i, at der nu er én koordinator, der varetager alle nye henvisninger mhp. at frigive terapeuttid til genoptræningen.

Der vil komme udgifter til betaling af private leverandører for genoptræningsforløb, såfremt borgerne gør brug af det frie valg. Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at vurdere omfanget men udgiftsniveauet følges tæt. Som det ser ud ind til nu vælger de borgere, der har mulighed for at gøre brug af frit valg, at vente på en tid ved Træning & Forebyggelse. Ventetiden vil oftest være overskredet med 1 – 2 dage.

I økonomiaftalen for 2019 har KL aftalt at følge implementeringen af ordningen, herunder at følge udgifts- og aktivitetsudviklingen og ligeledes evt. styringsudfordringer i forbindelse med indførelse af den nye lovgivning.

Vurdering

 

Træning & Forebyggelse arbejder fortsat intensivt på at nedbringe ventetiden for at imødekomme intensionerne i den nye lovgivning.

Der er ændret arbejdsgange, så der sikres en hurtig vurdering af genoptræningsplanen, og at borgeren informeres inden for de fastsatte 4 dage om opstart. Ligeledes er der en tæt og konstruktiv dialog med sygehuset i forhold til retvisende oplysninger om, hvornår en borger må opstarte genoptræningen.  

P.t. overholdes ventetidsgarantien på de 7 kalenderdage indenfor ca. 95 % af borgerne henvist med en genoptræningsplan. Der er således ca. 5%, der ikke tilbydes genoptræning inden for fristen, og som derfor ville kunne vælge en privat leverandør på kommunens regning.

Træning & Forebyggelse har fastholdt niveauet i tilbuddene til borgere henvist efter Sundhedsloven §119; de forebyggende og sundhedsfremmende tilbud og Servicelovens §86, der vedrører vedligeholdende træning. Der er ikke ændret på serviceniveauet hér for at opfylde loven om Frit Valg.

Indstillinger

Træning & Forebyggelse indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 04-11-2019

Taget til efterretning.

 

Punkt 51 Godkendelse af partnerskabsaftale med mødrehjælpen

Sagsresumé

Udvalget skal endelig godkende partnerskabsaftale med Mødrehjælpen.

 

Sagsbeskrivelse:

I budgetforliget 2020 besluttede Byrådet flg.:

 

”Der afsættes 160.000 kr. årligt til en partnerskabsaftale med Mødrehjælpen, der starter ny lokalafdeling i Fredericia. Midlerne finansieres ved omlægning af tidligere afsatte ressourcer til Drop-in tilbud på sundhedshuset.”

 

Fredericia Kommune og Mødrehjælpen har drøftet partnerskabsaftalens indhold.

Økonomiske konsekvenser

Ingen, idet der omlægges midler fra Drop-in tilbuddet.

Indstillinger

Familie- og Børnesundhed indstiller at partnerskabsaftalen godkendes.

 

Beslutning i Sundhedsudvalget den 04-11-2019

Godkendt.

 

Punkt 52 Orientering om tværsektoriel samarbejdsaftale på børne- og ungeområdet

Sagsresumé

 

Familiechefen vil på udvalgsmødet orientere om den tværsektorielle samarbejdsaftale på børne- og ungeområdet, der er indgået mellem Region Syddanmark, almen praksis og de 22 kommuner i Region Syddanmark,

 

Sagsbeskrivelse:

 

Region Syddanmark, almen praksis og de 22 kommuner i Region Syddanmark har godkendt en samarbejdsaftale på Børne- og Ungeområdet.

 

Formålet med aftalen er at skabe et smidigt og effektivt samarbejde til gavn for de børn og unge, der allerede er, eller er i risiko for at mistrives, samt deres pårørende. Aftalen skal således sikre en koordineret og sammenhængende indsats, på tværs af kommuner, region og almen praksis.

 

Familiechefen vil på mødet orientere om aftalens indhold.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

 

Familie og Børnesundhed indstiller, at orienteringen tages til efterretning

Beslutning i Sundhedsudvalget den 16-09-2019

Punktet dagsordensættes på udvalgsmødet i november.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 18-09-2019

Taget til efterretning.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 04-11-2019

Taget til efterretning.

 

Punkt 53 Sundhedsudvalget 2020

Sagsresumé

Sundhedsudvalget drøfter møder og temaer for udvalgets arbejde i 2020 med udgangspunkt i udvalgets kommissorium og udvalgets arbejde i 2019.

 

Sagsbeskrivelse:

Sundhedsudvalget har gennem 2019 haft flere forskellige emner og temaer på dagsordenen. Der har været fokus på:

 

  • Fredericia Sundhedshus
  • Tobaksforebyggende arbejde for børn og unge
  • Sundhedsaftale 2019-2023
  • WHO Healthy Cities/Fredericia Sund By – herunder mikro-partnerskaber
  • Sundhed og Beskæftigelse – fælles temamøde
  • UngMod
  • Partnerskabsaftale på psykiatriområdet
  • Brugertilfredshed på GenoptræningsCentret
  • Børn, unge og bevægelse – fælles temamøde
  • Fit for Kids
  • Dialog med Seniorrådet

 

Derudover har Sundhedsudvalget været enten afsender på, involveret eller deltager i følgende arrangementer:

22. januar

KL’s Sundhedskonference

23. januar

Fredericia Sund By Event

1. marts

Åbningsevent Fredericia Sund By i Det Grønne Rum

11. marts

Stormøde med Steno Diabetes Center med diabetesforeningens lokalafdeling som medarrangør

9. og 10. maj

KL´s Social- og Sundhedspolitiske Forum

September

Sundhedsuger

17. og 18. september

Sundhedsdage for 8.klasserne på Sundhedshuset

23. september

Dialogmøde på misbrugsområdet

26. september

Dialogmøde mellem Sundhedsudvalget og aktørerne på Sundhedshuset

30. september

Byrådets besøg på sundhedshuset

30. september/1. oktober

Folkesundhedsdage

Fredericia deltager med oplæg om arbejdet med sundhed og FN’s Verdensmål sammen med Gladsaxe Kommune og Verdens Bedste Nyheder

3. oktober

Eftermiddagsmøde for Uddannelseslæger, nye læger og praksispersonale: Velkommen i Fredericia – Samarbejdet med Kommunen

8. oktober

Sindets dag (WHO’s World Mental Health Day)

11. oktober

Arbejdspladsernes Motionsdag

Kollegamotion og 5i12

28. oktober

Fredericia Sund By arrangement

29. oktober

Fyraftensmøde mellem PLO Fredericia og Fredericia Kommune. Tema: Samarbejdet mellem almen praksis og arbejdsmarkedsområdet

 

Alle de ovenstående temaer ligger indenfor de politiske mål og fokusområder, som Sundhedsudvalget godkendte i udvalgets kommissorium den 28.05.2018. Kommissoriet er vedlagt som bilag til denne sag. Der ligges op til, at udvalget evaluerer på året der er gået med udgangspunkt i de temaer og emner, som udvalget har arbejdet med gennem året samt kommissoriet.

 

Sundhedsudvalget 2020

I 2020 har sundhedsudvalget møder på følgende datoer:

  • 13. januar
  • 30. marts
  • 25. maj
  • 10. august
  • 14. september
  • 23. november

Nedenfor er oplistet nogle temaer og møder/konferencer, der har været givet udtryk ønske om, at Sundhedsudvalget deltager eller beskæftiger sig med i 2020:

Dato

Møde/arrangement

21. januar

KL’s Sundhedskonference

Primo 2020 (dato ikke fastlagt)

Fredericia Sund By arrangement

Dato ikke fastlagt

Fælles inspirationsmøde med de øvrige WHO Healthy Cities kommuner

Primo 2020

Røgfri Fremtid

Løbende

Sundhedsaftalen 2019-2023

Løbende

Fredericia Sundhedshus

Løbende

Fredericia Sund By mikro-partnerskaber

Løbende

Fredericia for Verdensmålene

 

Mental Sundhed (som tema)

 

Fysisk aktivitet og overvægt (som tema)

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller, at Sundhedsudvalget

  1. evaluerer udvalgets arbejde i 2019
  2. drøfter møder og temaer for udvalgets arbejde i 2020
  3. drøfter deltagelse ved møder og arrangementer.

 

Beslutning i Sundhedsudvalget den 04-11-2019

Drøftet.

På første møde i 2020 forelægges tids- og procesplan for udarbejdelse af ny sundhedspolitik.

 

Punkt 54 Orientering (Lukket)