Sundhedsudvalget - 13-05-2019

Referat
Dato:
Mandag, 13 maj, 2019 - 14:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 9 maj, 2019 - 14:54
Referat publiceret:
Torsdag, 16 maj, 2019 - 10:01

Punkt 24 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Sundhedsudvalget den 13-05-2019

Godkendt.

Punkt 25 1. budgetopfølgning 2019 for Sundhedsudvalget

Sagsresumé

Sundhedsudvalget kan ved 1. budgetopfølgning fremvise et økonomisk merforbrug på 2 mio. kr.

Sagsbeskrivelse:

For at sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi og det forventede regnskab udarbejder stabs- og koncernområderne i samarbejde med Økonomi og Personale hvert år tre budgetopfølgninger.

Efter behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet.

Ved de tre årlige budgetopfølgninger kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. For alle andre afvigelser fra budgettet gælder rammestyringens principper om, at overskridelser skal finansieres inden for udvalgets ramme.

Ved budgetopfølgningerne foretages en vurdering af udvalgets økonomi i forhold til de centralt udmeldte rammer for hhv. serviceudgifter og anlæg.

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgsområdet vedtagne og korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 1. budgetopfølgning fordelt på de relevante udgiftstyper.

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Sundhedsudvalg

293,5

293,5

296,0

Serviceudgifter

76,3

73,3

78,8

Øvrig drift

217,2

217,2

217,2

 

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af servicerammen og det forventede regnskab. Eventuelle afvigelser er et udtryk for enten et pres eller luft på den gældende ramme.

 

Mio. kr.

Ramme

Forventet regnskab

Serviceudgifter

76,3

78,8

 

I nedenstående tabel er udvalgets spar/lån vedrørende serviceudgifterne specificeret

Mio. kr.

2018

Politisk besluttede:

 

Sundhedshuset – midler overført til Active Living

-0,5

WHO Mikropartner – ansøgningspulje

-0,2

Helhedsplanen

-0,1

Sundhedsplejen; S/L midler anvendes til partnerskabsaftale med sex og samfund jf. sagsnr.: 18/7841

-0,1

Institutioners opsparing:

 

Midler til omplaceres til Senior- og Handicap vedr. gevinst for hurtig hjemtagelse af borgere fra sygehus

0,2

Tandplejen, opsparing til flytning til Sundhedshuset

-0,5

Eksterne puljemidler:

 

Genoptræning. Nedbringelse af ventetid, Patientuddannelse – Diabetes og Åreforsnævning 

-0,1

Opsparing (mindreforbrug):

 

Sundhedshuset, engangsbeløb i 2018

-0,3

Finansiering af sygehusudgifter

-0,6

Mindreforbrug tidligere års spar/lån fra tidligere år

-2,1

Borgerrettet forebyggelse

-0,6

Vederlagsfri fysioterapi og ridefysioterapi. Tidsmæssig forskydning. Budgetmidler overføres til regninger december 2018.

-0,7

Genoptræning 0-18 år, pga. opbremsning

-0,1

Gæld (merforbrug):

 

Genoptræningscentret. Ekstra omkostninger bl.a. som afledte driftsudgifter vedrørende projekter finansieret af eksterne midler

0,3

Vederlagsfri fysioterapi og ridefysioterapi. Merudgifter 2,250 mio. heraf et lån på ca. 1,3 mio. overført 2018 fra 2017

2,3

Specialtandplejen

0,2

Sundhedssekretariat

0,1

I alt

-2,7

+ = lån, - = opsparing

Status på politiske tiltag er vedlagt som bilag.

 

 

Vurdering

Serviceudgifter

1. budgetopfølgning for Sundhedsudvalget viser, at udvalgsområdet oplever nogle få økonomiske udfordringer, som summerer op til et forventet merforbrug på 2,5 mio. kroner ift. udvalgets andel af servicerammen.

På Genoptræningsområdet frit valg forventes et merforbrug på 0,8 mio. kr. På sundhedsplejen er forventningen et merforbrug på 0,5 mio. kr., som skyldes, at budgettet er placeret hos Børne- og Skoleudvalget, mens aktiviteten udføres på Sundhedsudvalget. Der forventes et merforbrug på 0,8 mio. kr. vedrørende vederlagsfri fysioterapi og eksterne projekter, beløbene indgår i udvalgets opsparede midler for 2018. Hertil kommer forventet merforbrug på 0,4 mio. kr. vedrørende brobyggerfunktionen på sundhedshuset, som blev behandlet på Økonomiudvalgets møde den 26. november 2018, og 0,1 mio. kr. vedrørende Ung Mod, som blev behandlet på sundhedsudvalgets møde den 4. februar 2019, hvor udvalget godkendte Fredericia Kommunes deltagelse.

Sundhedsudvalget kom ud af 2018 med en opsparing på 2,8 mio. kr., som dækker over en opsparing på 5,5 mio. kr. og en gæld på 2,8 mio. kr. Økonomi og Personale oplyser, at opsparingen bl.a. indeholder 0,1 mio. kr., som vedrører eksterne midler, som vedrører projekterne Nedbringelse af ventetid, patientuddannelse – diabetes og åreforsnævring.

Gælden fra 2018 på 2,8 mio. er der ikke udarbejdet en afdragsprofil på.

Det er muligt at overføre spar/lån fra 2018 til 2019, når det enkelte fagudvalg eksplicit beslutter det. Hver enkelt overførsel skal således godkendes politisk, ligesom det enkelte områdes opsparing og gæld skal ses i sammenhæng.

 

Aktivitetsbestemt medfinansiering

Ved 1. budgetopfølgning forventes den kommunale medfinansiering at balancere. Udvalget er tidligere i år orienteret om, at der i 2019 er indført budgetsikkerhed for udgifterne til aktivitetsbestemt medfinansiering. 

Indstillinger

Økonomi og Personale og Velfærdsinnovation og Sundhed indstiller:

  • At resultatet af 1. budgetopfølgning godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet
  • At udvalget drøfter, hvordan merforbruget nedbringes, og gælden afvikles
  • At status på politiske tiltag tages til efterretning

Beslutning i Sundhedsudvalget den 13-05-2019

1. budgetopfølgning for budget 2019 blev godkendt og sendes til Økonomiudvalget

Udvalget drøftede nedbringelse af gæld, men afventer endelig stillingtagning til senere.

 

Status på politiske tiltag taget til efterretning.

 

Punkt 26 Plan for det tobaksforebyggende arbejde

Sagsresumé

Det tobaksforebyggende arbejde for børn og unge i Fredericia Kommune indebærer en flerstrenget indsats på folkeskolerne og i kommunen. Planen for indsatsen på folkeskolerne er udarbejdet og implementeres fra august 2019. 

 

Sagsbeskrivelse:

Der er udarbejdet en implementeringsplan for det tobaksforebyggende arbejde i Fredericia Kommune på baggrund af godkendelsen af udmøntningen af budgetmidlerne til området i december 2018.

 

Indsatsen implementeres efter planen på folkeskolerne i Fredericia Kommune fra august 2019, og den kobles sammen med det generelle sundhedsfremmende og forebyggende arbejde for børn og unge i Fredericia. Den flerstrengede indsats indeholder bl.a. elementer for 5. til 10. klasse.

 

Det tobaksforebyggende arbejde vil have et primær fokus på overbygningsskolerne, og dermed eleverne fra 7.-9. klasse, som vil komme til at køre Kræftens Bekæmpelses tobaksforebyggelsesprogram X:IT, hvilket blandt andet indebærer 8 timers undervisning om året, samt forældreinvolvering. 7. klasserne vil som en del af deres undervisning have mulighed for at deltage i fotokonkurrencen ”Cool uden røg”. Derudover arrangeres der en sundhedsdag for alle eleverne på 8. årgang i uge 39, hvor de skal igennem 6 forskellige workshops på Sundhedshuset.

 

På basisskolerne vil eleverne i 5. og 6. klasse modtage undervisning omkring fællesskaber, trivsel og identitet gennem den vejledende årsplan ”Sundhed, trivsel og seksualitet”. Derudover vil der på 6. årgang afholdes en trivselsdag, som planlægges lokalt.

 

Indsatsen indebærer ligeledes, at alle skoler i Fredericia Kommune arbejder hen i mod røgfri skoletid for både elever og lærer, samt et kommende arbejde omkring røgfri ungemiljøer og informations- og kampagnemateriale.

 

Der er som bilag vedhæftet programteorien for indsatsen, hvor de forskellige elementer af indsatsen tydeliggøres i forhold til målgruppe.

 

Strategisk sundhedskonsulent Michela Jørgensen og pædagogisk konsulent Kasper Pihlkjær deltager under dette punkt, hvor de vil gennemgå implementeringsplanen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det vurderes, at den flerstrengede tobaksforebyggelsesindsats vil være med til at forebygge rygestart, og dermed skabe et Fredericia, hvor børn og unge lever et sundere og længere liv.

Indstillinger

Velfærdsinnovations og sundhed indstiller, at Sundhedsudvalget godkender implementeringsplanen for det tobaksforebyggende arbejde i Fredericia Kommune.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 13-05-2019

Implementeringsplanen blev præsenteret og godkendt.

 

Punkt 27 Status på Fredericia Sundhedshus

Sagsresumé

Fast statuspunkt omkring etableringen og udviklingen af Fredericia Sundhedshus.

 

Sagsbeskrivelse:

Projektleder for Fredericia Sundhedshus Sille Kloppenborg give en status på sundhedshuset. Denne status vil bl.a. indeholde en gennemgang af økonomien for sundhedshuset, programmet for det fælles temamøde den 3. juni, og evt. en tilbagemelding fra Ældre og Sundhedsministeriet vedr. vores ansøgning til puljen for etablering af læge- og sundhedshus 2019.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Staben for Velfærdsinnovation og Sundhed indstiller, at Sundhedsudvalget,

  1. godkender programmet til det fælles temamøde om Sundhedshuset den 3. juni
  2. tager orienteringen til efterretning.

 

Beslutning i Sundhedsudvalget den 13-05-2019

Orienteringen blev taget til efterretning.

 

Fælles temamøde for byrådet med rundvisning på Sundhedshuset skydes til efter sommerferien.

 

Punkt 28 Lokalaftaler mellem Region Syddanmark og PLO Syddanmark om hjemmebesøg

Sagsresumé

Region Syddanmark, Praktiserende Lægers Organisation Syddanmark og de syddanske kommuner har indgået 4 nye lokalaftaler om en særlig indsats for sårbare borgere. Formålet med aftalerne er at styrke de praktiserende lægers mulighed for at yde en særlig indsats i hjemmet for svage eller sårbare borgere.

 

I denne sag orienteres Sundhedsudvalget om de fire aftaler, og drøfter lokale perspektiver. Praksiskonsulent Kristina de Leon deltager under punktet.

 

Sagsbeskrivelse:

Region Syddanmark, Praktiserende Lægers Organisation Syddanmark og de syddanske kommuner har indgået 4 nye lokalaftaler om en særlig indsats for sårbare borgere. Aftalerne skal medvirke til at sikre de bedst mulige patientforløb i hjemmet efter indlæggelse, ved akut og kronisk sygdom, der kan behandles hjemme og sikre lindrende behandling af døende i hjemmet. 

 

Som noget helt nyt får de praktiserende læger også mulighed for at aftale hjemmebesøg hos patienten for at lave en lægefaglig vurdering af de hjemlige forholds betydning for patientens helbred og trivsel. Aftalen skal blandt andet medvirke til at opspore mistrivsel hos børn og unge.

 

Regionen, PLO S og kommunerne har således aftalt fokus på og honorering af de praktiserende læger for en ekstra indsats for de mest svage og sårbare borgere/patienter.

  • Lokalaftale om opfølgning og koordination efter indlæggelse (bilag 1). Der er tale om en revision af en eksisterende aftale, med fokus særligt på den ældre medicinske patient.

 

Den kommunale sygepleje kan anmode egen læge om planlagt, fælles besøg hos patienten (eller konsultation i lægens klinik) efter indlæggelse, hvis der vurderes at være behov for fælles planlægning af behandlings- og plejeindsats for patienten. (fx ved indflytning på plejecenter)

 

  • Lokalaftale om forebyggelse af indlæggelser (bilag 2). Aftalen skal medvirke til at forebygge uhensigtsmæssige akutte indlæggelse og genindlæggelser gennem en særlig, hurtig og koordineret indsats i samarbejde mellem den praktiserende læge og den kommunale sygepleje.
  •  

Den kommunale sygepleje kan anmode egen læge om akut, fælles hjemmebesøg med henblik på diagnostik, behandling og pleje i hjemmet.

 

  • Lokalaftale om indsats for uhelbredeligt syge og døende (bilag 3). Aftalen skal understøtte en koordineret og planlagt behandling og pleje af den døende patient.

Den kommunale sygepleje indgår sammen med den praktiserende læge i planlægning af den koordinerede indsats i patientens hjem. Den kommunale sygepleje kan anmode lægen om sygebesøg og at afholde samtale med pårørende.

 

  • Lokalaftale om særlig socialmedicinsk indsats (bilag 4).  Egen læge kan foretage besøg i hjemmet med henblik på vurdering af hjemlige forholds indflydelse på patientens helbred og trivsel. Aftalen skal blandt andet medvirke til at opspore mistrivsel hos børn og unge.

 

Lægens besøg i hjemmet kan resultere i henvendelse til de kommunale, sociale myndigheder/instanser på baggrund af bekymring for situationen i hjemmet.

 

Alle samarbejdspartnere for de praktiserende læger, herunder alle kommunalt ansatte, kan anmode egen læge om at tage på besøg i hjemmet med henblik på en lægefaglig vurdering af de hjemlige forholds betydning for patientens samlede helbred og trivsel.

 

Implementering af aftalerne drøftes endvidere i det lokale Kommunalt Lægelige Udvalg, som afholder næste møde i august 2019.04.

 

Praksiskonsulent Kristina de Leon deltager under punktet, og har mulighed for at perspektivere almen praksis rolle og tilgang i aftalerne.

Økonomiske konsekvenser

Umiddelbart ingen. Dog kan aftalen om særlig social medicinsk indsats betyde, at der skal iværksættes kommunale indsatser.

Vurdering

Det er vurderingen, at der ikke er væsentlige nye elementer i de tre af aftalerne, som er revisioner af eksisterende aftaler. Aftalerne medfører, at der nu er faste aftaler for honorering af lægerne.

 

Aftalen om socialmedicinske indsatser er ny, og der er derfor brug for opmærksomhed på hvordan aftalen implementeres og anvendes.

Indstillinger

Koncernområderne Senior og Handicap samt Familie- og Børnesundhed indstiller:

1. At udvalget orienteres om aftalerne.

2. At udvalget drøfter lokal implementering af aftalerne.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 13-05-2019

Praksiskonsulent Kristina De Leon deltog på mødet og orienterede om lokalaftalerne med PLO og erfaringerne med aftalerne i praksis.

 

Det blev aftalt at følge op omkring årsskiftet.

Punkt 29 Opsamling på fællesmøde med Børne- og Skoleudvalget samt Kultur og Idrætsudvalget 6. maj 2019

Sagsresumé

Sundhedsudvalget har den 6. maj 2019 afholdt fællesmøde med Børn- og Skoleudvalget samt Kultur- og Idrætsudvalget med fokus på bevægelse blandt børn og unge. Sundhedsudvalget drøfter input fra fællesmødet og evaluerer mødet.

 

Sagsbeskrivelse:

Sundhedsudvalget har den 6. maj 2019 afholdt fællesmøde med Børn og Ungeudvalget samt Kultur og Idrætsudvalget med fokus på bevægelse blandt børn og unge.

 

Mødets program omfattede dels et bredt perspektiv på bevægelse i børne- og ungdomsårene, dels et oplæg om Svendborgprojektet. Svendborgprojektet undersøger effekten af ekstra idræt i folkeskolen ift en lang række parametre for sundhed, udvikling og læring, Projektet omfatter desuden en målrettet indsats i dagtilbuddene for at forbedre børns motorik.

 

Sundhedsudvalget drøfter input fra mødet og evaluerer mødet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Velfærdsinnovation og Sundhed indstiller, at

  1. Sundhedsudvalget drøfter de faglige input, fra fællesmødet den 11. marts 2019, samt den efterfølgende dialog udvalgene imellem.
  2. Sundhedsudvalget evaluerer fællesmødet.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 13-05-2019

Fællesmødet blev drøftet og evalueret.

 

Der sættes en sag på efter sommerferien med overblik over hvilke bevægelsestiltag, vi har i Fredericia.

 

Punkt 30 Inspirationstur til Island

Sagsresumé

Sundhedsudvalget har valgt at sætte ekstra fokus på sundhedsfremme og forebyggelse blandt unge, og har i den forbindelse ønsket at tage på inspirationstur til Island til november. Sundhedsudvalget vil på mødet blive præsenteret for et forslag til program for inspirationsturen.

 

Sagsbeskrivelse:

Gennem de seneste 20 år er det lykkedes Island at knække kurven i forhold til de unges sundhed og trivsel. De er blandt andet gået fra at 42 procent af de unge havde været fulde inden for den sidste måned i 1998 til at tallet nu er nede på fem procent. For unge, der ryger, ses den samme tendens. Nemlig at det går fra 23 procent til tre procent.

 

Tilgangen har blandt andet været en grundig analyse af udfordringerne, og indsatser der strækker over begrænsning i salg af alkohol og cigaretter, udgangsforbud for unge efter et bestemt tidspunkt om aftenen, tæt samarbejde med forældre og civilsamfund, tilskud til sports- og fritidsaktiviteter og meget mere. Resultaterne har været bemærkelsesværdige, og ”den islandske model” har givet genlyd i både medier og på konferencer rundt omkring i Danmark.

 

Sundhedsudvalget har valgt at sætte ekstra fokus på sundhedsfremme og forebyggelse blandt unge, og har i den forbindelse ønsket at tage på inspirationstur til Island til november. Sundhedsudvalget er meget optaget af, hvad man kan lære af Island og hente inspiration til arbejdet med sundhed og trivsel blandt Fredericias unge.

 

Sundhedsudvalget vil på mødet blive præsenteret for et forslag til program for inspirationsturen.

Økonomiske konsekvenser

Der vil være udgifter i forbindelse med turen. Der foreligger endnu ikke en pris. Udgifterne afholdes indenfor rammen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Velfærdsinnovation og Sundhed indstiller, at Sundhedsudvalget drøfter forslaget til program for inspirationsturen til Island.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 13-05-2019

Programmet blev drøftet og godkendt.

 

Punkt 31 Sundhedsaftalen 2019-2023

Sagsresumé

Sundhedsaftalens politiske del er blevet tilrettet på baggrund af høringssvarene, og sendes snart til endelig godkendelse. I denne sag orienteres Sundhedsudvalget om revisionerne på baggrund af høringen, den forestående proces samt godkender, at den politiske aftale sendes til endelig godkendelse i Byrådet på mødet i juni.

 

Sagsbeskrivelse:

Sundhedsaftalen 2019-2023 er opdelt i en politisk aftale og et administrativt tillæg. Den politiske aftale har været i høring i perioden fra den 10. december 2018 – den 4. februar 2019. På baggrund af de indkomne høringssvar er den politiske aftale rettet til. Justeringerne omfatter:

 

  • Sproglige korrektioner (Visionen ’Vi arbejder for sømløse overgange’ ændres til ’Vi arbejder for bedre overgange for’)
  • Tilføjelse: Målgrupper og områder for delvisionerne
  • Tilføjelse: En målsætning om reduktion af overvægt blandt voksne
  • Tilføjelse: Et tredje virkemiddel ’Mest mulig sundhed for pengene’ (LEON-princippet)
  • Tilføjelse: En beskrivelse af sammenhængen mellem sundhedsaftalen og praksisplanen
  • Tilføjelse: En beskrivelse af udgangspunktet for valg af målsætninger samt et målopfyldelsesbillede, som kan bruges i forbindelse med den årlige opfølgning på sundhedsaftalens målsætninger.

 

Sundhedskoordinationsudvalget skal på deres møde den 24. april 2019 godkende den tilrettede aftale.

 

Umiddelbart herefter sendes aftalen til godkendelse i kommunalbestyrelser og regionsråd, inden den skal endelig godkendes i Sundhedskoordinationsudvalget den 26. juni 2019.

 

Det administrative tillæg til Sundhedsaftalen 2019-2023 beskriver rammerne for det tværsektorielle samarbejde på administrativt niveau, herunder de konkrete indsatser og indsatsområder, som skal indfri de politiske visioner og målsætninger.

 

Det administrative tillæg har samme forpligtende karakter som den politiske aftale. Tillægget sendes ikke i høring, men er i administrativ proces frem til d. 7. juni, hvor Det Administrative Kontaktforum godkender det endelige udkast. Herefter sendes den til godkendelse i Sundhedskoordinationsudvalget sammen med den politiske aftale d. 26. juni.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det vurderes, at en række af de pointer, som Fredericia bidrog med er kommet med i det endelige udkast, samt at den politiske aftale er klar til endelig godkendelse.

Indstillinger

Velfærdsinnovation og sundhed indstiller:

 

1. At Sundhedsudvalget anbefaler Byrådet at godkende den politiske aftale.

 

Beslutning i Sundhedsudvalget den 13-05-2019

Sundhedsudvalget anbefaler Byrådet at godkende den politiske del af sundhedsaftalen 2019-2023.

 

Punkt 32 Orientering (Lukket)