Sundhedsudvalget - 14-09-2020

Referat
Dato:
Mandag, 14 september, 2020 - 14:00
Hent som fil:
Lokation:
Referat publiceret:
Mandag, 21 september, 2020 - 15:38

Punkt 41 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Sundhedsudvalget den 14-09-2020

Godkendt.

Punkt 42 Status på Fredericia Sundhedshus

Sagsresumé

Fast statuspunkt omkring etableringen og udviklingen af Fredericia Sundhedshus.

 

Sagsbeskrivelse:

Der gives en status på igangværende og kommende ombygninger på Fredericia Sundhedshus, samt en orientering om udviklingen omkring og på sundhedshuset.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller, at Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 14-09-2020

Taget til efterretning.

 

Punkt 43 Fællesudgifter og forbrugsudgifter for lejere på Fredericia Sundhedshus

Sagsresumé

Sag vedrørende afregning af forbrugsudgifter og fællesudgifter for lejerne på Fredericia Sundhedshus.

 

Sagsbeskrivelse:

Der blev i 2017, i forbindelse med den første lejekontrakt, udarbejdet et budget for fællesudgifter, samt et overslag på forbrugsudgifter (el, vand og varme). Fællesudgifterne blev på det tidspunkt budgetsat til 2.276.213 kr. Dette svarer til, at fællesudgifter på det tidspunkt blev budgetsat til 92 kr. pr. kvadratmeter. Der er siden 2017 ikke fortaget en regulering af fællesudgifterne eller de anslåede forbrugsafgifter. Begge udgifter opkræves aconto ved lejerne på Fredericia Sundhedshus.

 

Sundhedshuset har udviklet sig meget siden 2017, og der er blevet flere fællesarealer og flere fællesfaciliteter. Derfor er der nu udarbejdet et nyt budget for fællesudgifterne. Budgettet og arealopgørelse der benyttes til beregning af fællesudgifterne, er vedlagt som bilag. Det samlede budget er i 2020 på 4.016.129 kr. hvilket svarer til 168 kr. pr. kvadratmeter. Hovedårsagen til at udgifterne er steget er flere kvadratmeter fællesarealer, udgifter til fællesfaciliteter som reception og mødelokaler, og driftsudgifter til elevatorer, alarmer mv.

 

Der er for 2019 lavet en opgørelse over forbrugsudgifterne, som viser at det opkrævede acontobeløb er højere end det faktiske forbrug. Differencen er på cirka 66 kr. pr. kvadratmeter. Bygningens ændrede anvendelse fra sygehus til sundhedshus er årsag til, at forbrugsudgifterne har været sat for højt, idet den mere eksakte forbrugsudgift ikke har været kendt før.

 

Lejerne på Fredericia Sundhedshus har modtaget en mail, der gør opmærksom på disse reguleringer forud for behandlingen af denne sag på udvalgsmødet.

Økonomiske konsekvenser

Kommunale aktører på sundhedshuset udgør i 2020 et areal på 6972 kvadratmeter, og der lejes et areal ud på 4149 kvadratmeter til regionale og private aktører. Da Fredericia Kommune står for størstedelen af fællesudgifterne og forbrugsudgifterne vil det nye budget for fællesudgifterne få mindre betydning. Besluttes det at ændre både fælles- og forbrugsudgifterne til de faktiske udgiftstal, vil det betyde en samlet øget indtægt på ca. 40.000 kr. i 2020, da fællesudgifterne stiger med lidt mere end forbrugsudgifterne falder.

Vurdering

Det vurderes, at budgettet for fællesudgifterne for 2020 og forbrugsudgifterne er retvisende, bygger på det faktiske forbrug og er i overensstemmelse med gældende praksis på området.  Ligeledes vurderes det, at forbrugsudgifterne bør afregnes med tilbagevirkende kraft, samtidig med at fællesudgifterne for 2020 tilrettes med en afregning på 168 kr. pr. kvadratmeter. Det anbefales, at aconto opkrævningen for både fællesudgifter og forbrugsudgifter justeres årligt fremadrettet i forhold til det aktuelle forbrug.

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller, at Sundhedsudvalget

  1. Godkender metoden for afregningen af fællesudgifter
  2. Godkender at budgettet for fællesudgifterne træder i kraft fra 2020
  3. Godkender at forbrugsudgifter efterreguleres for alle årene, og at aconto beløbet, der opkræves for forbrugs- og fællesudgifterne, tilrettes efter reguleringen præsenteret i sagen.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 14-09-2020

  1. Godkendt
  2. Budgettet for fællesudgifterne træder i kraft fra 2021, så lejerne kan varsles med 3 mdr. varsel.
  3. Godkendt.

 

Punkt 44 Orientering: Igangsætning af støjhandlingsplan for de kommunale veje på baggrund af støjkortlægning

Sagsresumé

Teknik & Miljø har gennemført en støjkortlægning af vejtrafikstøj fra de kommunale veje i Fredericia Kommune. Kortlægningen omfatter de mest trafikerede veje og der er regnet med den trafikmængde der kører på vejene. Støjkortlægningen skal danne baggrund for en opdatering af støjhandlingsplanen for de kommunale veje. 

 

Resultatet af støjkortlægningen fremgår af støjudbredelseskort i bilag 1.

 

Sagsbeskrivelse:

Med strategien Fredericia for Verdensmålene arbejder Fredericia Kommune for at fremme sundhed og trivsel gennem forebyggende og sundhedsfremmende indsatser. WHO har udpeget trafikstøj som et væsentligt miljøproblem i EU. Ifølge WHO kan støj give søvnforstyrrelser, som har indflydelse på menneskets sundhed og velvære, og trafikstøj kan endvidere øge risikoen for hjertekarsygdomme. Undersøgelser har vist, at hos mennesker der udsættes for en vedvarende støjbelastning, kan måles forhøjet blodtryk og puls samt øget produktion af stresshormoner.

 

I Danmark er en bolig støjbelastet, hvis udearealet udsættes for vejstøj over den vejledende grænseværdi på Lden 58 dB. Hvis støjen er over Lden 68 dB, betegnes boligen som stærkt støjbelastet. Mennesker er forskellige og oplever derfor støjgener forskelligt, f.eks. kan en borger godt føle sig støjplaget uden at være støjbelastet og omvendt.

 

Støjkortlægningen viser antal af boliger der belastes af vejstøj i Fredericia Kommune og er således en målestok for hvilke veje der bidrager til støjbelastede boliger.

 

Resultatet af støjkortlægningen viser, at ca. 5000 boliger støjbelastes af vejtrafikstøj fra kommunens veje. Ud fra en total på omkring 25.500 boliger i Fredericia Kommune, svarer det til ca. 19,8 % støjbelastede boliger i Fredericia Kommune. De boliger der er støjbelastet af andre støjkilder, f.eks. støj fra motorvejen, indgår ikke i optællingen.

 

Til sammenligning blev der i støjkortlægningen i 2009 udpeget 4288 støjbelastede boliger ud af en samlet mængde boliger på 23.300 boliger, svarende til ca. 18,5 %.

 

Vejdirektoratets støjkortlægning af statens veje viser, at der udover støj fra kommunevejene er 1521 boliger i Fredericia Kommune der er støjbelastet af trafik fra motorvejen (bilag 2). Banedanmarks støjkortlægning af jernbaner har ikke offentliggjort et antal boliger der er støjbelastet af jernbanetrafikken. 

 

Teknik & Miljø har udpeget de 20 mest støjbelastede vejstrækninger ud fra antallet af støjbelastede boliger på strækningen (bilag 3 og 4). Størstedelen af de mest støjbelastede vejstrækninger er i bymidten. Teknik & Miljø vurderer, at selvom der er lav hastighed og trafikmængde, kan det skyldes, at boligerne ligger tæt på vejene, og at der er mange etageboliger i bymidten.

 

Hernæst har bydelene Fredericia Nord, Fredericia Vest samt Erritsø og Snoghøj, i nævnte rækkefølge, en stor andel af støjbelastede boliger (bilag 5 og 6). I området Fredericia Nord er størstedelen af de støjbelastede boliger etageboliger, for Fredericia Vest er der en ligelig fordeling mellem etageboliger og enfamilieshuse, hvor at der for bydelen Erritsø og Snoghøj er en overvægt af enfamilieshuse. 

 

I 2009 blev der vedtaget en støjhandlingsplan, som udmundede i en udpegning af 10 støjbelastede strækninger og beskrivelse af mulige støjreducerende foranstaltninger.

Siden 2009 er trafikken øget og der er både opført nye og nedrevet bygninger, hvilket i den opdaterede støjkortlægning medfører både lavere og øgede støjbelastninger for størstedelen af vejstrækningerne.

 

Formålet med en opdatering af støjhandlingsplanen er, ud fra en udpegning af de 10 mest støjbelastede strækninger, at vurdere støjreducerende foranstaltninger, med det formål at opnå størst mulig dæmpningseffekt per investeret krone. En opdateret støjhandlingsplan vil således resultere i en udpegning af de støjdæmpende foranstaltninger hvor det samlede antal støjbelastede boliger reduceres mest.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller, at støjhandlingsplanen fra 2009 for de kommunale veje revurderes med baggrund i den nye støjkortlægning.

Beslutning i By- og Planudvalget den 18-08-2020

Orienteret.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 14-09-2020

Taget til efterretning.

Punkt 45 Opfølgning på dialogmøder i almen praksis

Sagsresumé

Sundhedsudvalget skal drøfte den interne opfølgning på dialogmøderne i almen praksis.

 

Sagsbeskrivelse:

Sundhedsudvalget har i februar og marts besøgt to lægehuse i Fredericia. Formålet med besøget var en åben dialog mellem almen praksis og udvalget. Emner og pointer fra de to dialogmøder samt forslag til håndtering er sammenfattet i vedlagte bilag. 

 

Strategisk Sundhedskonsulent Line Brinch Christensen deltager under punktet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Dialogmøderne gav væsentlige input, som kan inddrages i det videre arbejde med udviklingen af det nære og sammenhængende sundhedsvæsen i Fredericia, og samarbejdet med almen praksis.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller, at Sundhedsudvalget drøfter, hvordan der følges op på dialogmøderne. 

Beslutning i Sundhedsudvalget den 10-08-2020

Punktet flyttes til næste udvalgsmøde d. 14. september for at give tid til drøftelse.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 14-09-2020

Udvalget drøftede besøgene og ønsker fremadrettet særligt at sætte fokus på tættere samarbejde med de praktiserende læger om sårbare unge og dosisdispenseret medicin.

 

Punkt 46 Fredericia Sund By status

Sagsresumé

Der gives en status på Fredericia Sund By – herunder på mikro-partnerskaber og sundhedsuger.

 

Sagsbeskrivelse:

Ansøgning til WHO Healthy City Network fase VII og Business Meeting 2020

WHO Healthy City netværket satte I forbindelse med corona-pandemien alle ansøgninger i bero. Det er endnu uvist, hvornår gennemgangen af ansøgninger genoptages.

 

De månedlige koordinatormøder har siden marts været erstattet af Covid-19 response meetings, hvor der udveksles erfaringer i håndteringen af corona på by- og kommuneniveau. Erfaringer er indsamlet i rapporter. Der er også meldt erfaringer ind fra Fredericia.

 

Netværket indsamler viden, værktøjer og cases omkring de såkaldte 6 P’er, der danner grundlaget for fase VII, som medlemmerne kan bruge som inspiration. Fredericia Kommune har indsendt to cases omkring deltagelse (Participation) – nemlig mikro-partnerskaber og Strategi for Udsathed.

 

Det årlige business meeting bliver i 2020 afholdt online den 8. – 10. december. Programmet er endnu ikke fastlagt. Så snart der kommer noget, vil det blive forelagt Sundhedsudvalget med henblik på deltagelse i dele af programmet.

 

De 5 danske Healthy City medlemskommuner mødes i en temagruppe under Sund By Netværket og deler erfaringer. Lolland Kommune har valgt ikke at søge om optagelse i fase VII. Til gengæld har Haderslev Kommune søgt om optagelse.

 

Sund By Netværket

Fredericia Kommune deltager aktivt I det danske Sund By Netværk og har en plads som WHO observatør i bestyrelsen. Der er Repræsentantskabsmøde den 14. september 2020, hvor der skal vælges ny formand og bestyrelsesmedlemmer. Dette foregår online.

 

Fredericia Kommune deltager derudover aktivt i 3-4 temagrupper, og er blandt andet en del af formandskabet i temagruppen om FN’s 17 Verdensmål i et Folkesundhedsperspektiv. Sund By Netværket tilbyder lige nu 14 temagrupper, hvor medlemskommunerne får ny viden, inspiration og erfaringsudveksler indenfor emner som tobak, overvægt, beskæftigelses og sundhed mv.

 

Sund By Netværket ansøger om projektmidler og afprøver forskellige projekter, hvor der som oftest deltager 4-5 medlemskommuner i forhold til at afprøve/udvikle redskaber og lignende indenfor forskellige temaer. Fredericia Kommune deltager blandt andet i projektet Byens Rum.

 

Derudover står Sund By Netværket bag hjemmesiden sundeborgere.dk. Som der står på hjemmesiden, så er Sunde Borgere en digital platform, hvor sundhedsprofessionelle rundt om i kommunerne kan dele og tilegne sig praksisviden om konkrete forebyggelses og sundhedsfremmende initiativer. En vigtig prioritering er, at indsatserne bliver omsættelige, og kan videreformidles på en let og tilgængelig måde til glæde og gavn for alle Danmarks kommuner. Sunde Borgere drives af Sund By Netværket efter bevilling fra Tryg Fonden og Sundhedsstyrelsens Sundhedsfremmepulje. Sund By Netværket samarbejder med Statens Institut for Folkesundhed om kvalitetssikring af casene. Fredericia Kommune har en case på hjemmesiden – Kvit det skidt.

 

Fredericia Sund By mikro-partnerskaber

Der er pr. 24. august 63 mikro-partnere.

 

Der er for god ordens skyld lavet en sortering således, at skoleklasser og elevråd blot er mikro-partnere i det skoleår, hvor de tilmelder sig.

 

Der er 14 mikro-partnere, der afventer et diplom. De får tilbud om at få det overrakt ved foredraget med Julie Rubow eller ved det planlagte mikro-partnernetværksmøde den 28. oktober. Såfremt de ikke har mulighed for at deltage, skal der findes alternative muligheder for at overrække diplomet. Der er enkelte, der har ventet i over 1 år på diplomet. Dette skyldes blandt andet aflysningen af arrangementer i marts.

 

I 2018 oprettede Sundhedsudvalget en pulje, som mikro-partnere kan søge til afholdelse af arrangementer eller opstart af aktiviteter. Mikro-partnerne har mulighed for at søge om op til 5000 kroner og kriterierne for at søge om midler fra puljen er, at det, der søges midler til, skal nå ud til en større gruppe mennesker, det skal være noget ud over det normale arbejde, de laver og de forpligter sig til at fortælle deres mikro-partnerskabshistorie bredt ud f.eks. gennem Facebook, pressen, netværksmøder eller lignende. Følgende har ansøgt og modtaget tilskud fra puljen:

 

  • Vasegaardens klinikker til aktive fødder 2019
  • Idræt i Dagtimerne til opstart af fodbold for fædre mv.
  • Køkkenassistenterne i daginstitutionerne til insektmadsinspiration
  • Ullerup Bæk 5. og 6. årg. til idrætsdag
  • Atletikforening Skole OL
  • Diabetesforeningen
  • Lindbergfenger Kursuscenter - opstart af netværkscafe for psykisk sårbare
  • Vasegaardens klinikker til aktive fødder 2020
  • Lotte Dohn Rix International Yoga dag på Axeltorv
  • Madspildsprojekt 8 g. Ullerup bæk
  • Demensfællesskabet Lillebælt - Fællesskabsarrangement

 

Sundhedsuger

Der bliver afholdt sundhedsuger i Fredericia i ugerne 38-41. Der gives en status på arrangementer på mødet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

 Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller, at Sundhedsudvalget tager orienteringen om Fredericia Sund By til efterretning.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 14-09-2020

Taget til efterretning.

 

Punkt 47 Udarbejdelse af sundhedspolitik 2021

Sagsresumé

Sundhedsudvalget godkendte tids- og procesplanen for udarbejdelsen af Fredericia Kommunes sundhedspolitik 2021 på mødet den 10. august 2020. På baggrund af dette igangsættes der på mødet den 14. september 2020 en dialog om den videre proces for udarbejdelsen.

 

Sagsbeskrivelse:

Det er besluttet at udarbejde en ny sundhedspolitik for Fredericia Kommune, som følge af blandt andet Fredericia for Verdensmålene og ansøgningen til WHO Healthy Cities Network fase VII (2019-2024). På sundhedsudvalgsmødet den 10. august 2020 godkendte udvalget derfor tids- og procesplanen for udarbejdelsen af Fredericia Kommunes sundhedspolitik 2021.

 

Strategisk sundhedskonsulent Michela Jørgensen og chefkonsulent Malene Grindsted deltager under dette punkt for at igangsætte en dialog om udarbejdelsen af sundhedspolitikken, herunder gennemgang af detaljerne i tids- og procesplanen og inddragelsesprocessen, samt klarlæggelse af udvalgets ønsker for sundhedspolitikken.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det vurderes, at udarbejdelsen af en ny sundhedspolitik for Fredericia Kommune med fordel kan være med til at skabe retning og sammenhæng imellem WHO Healthy Cities Network, Fredericia for Verdensmålene og Fredericia Sund By.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller, at Sundhedsudvalget drøfter udarbejdelsen, herunder tids- og procesplanen, af Fredericia Kommunes sundhedspolitik 2021.

 

Beslutning i Sundhedsudvalget den 14-09-2020

Godkendt.

 

Punkt 48 Tandplejeaktiviteter i Sundhedshuset (Lukket)

Punkt 49 Pilotprojekt vedrørende tandbehandling af børn i Narkose

Sagsresumé

Tandplejen ønsker at igangsætte et pilotprojekt med tandbehandling af børn i narkose på egen klink. Der er lige nu opstået mulighed for at afprøve det lokalt i samarbejde med DreamTeam Syd. Det vil være fordelagtigt at få det afprøvet og gjort sig sine erfaringer, inden en eventuel samling af tandplejeaktiviteter i Sundhedshuset

 

Sagsbeskrivelse:

Til at stå for narkosedelen i en ny samlet tandpleje i Sundhedshuset, har vi mulighed for at lave en aftale med Dreamteam Syd, der er et team af speciallæger i anæstesiologi med mange års erfaring indenfor anæstesispecialet. Teamet udfører narkoseopgaver for bl.a. Kolding, Vejle og Middelfart kommuner i de kommunale tandplejers egne klinikker samt på flere sygehuse.

 

Vedr. selve tandbehandlingen, vil Tandplejens egne tandlæger udføre opgaven. Vi har tandlæger ansat, som har erfaring med behandling af børn i narkose.

 

I dag er det således, at der årligt er ca. 30-40 børn i Fredericia, der får tandbehandling i narkose. Tandplejen har indgået en aftale med Den regionale tandpleje om at varetage opgaven. Dette foregår ambulant på Kolding Sygehus.

 

I forbindelse med Den regionale tandpleje, har vi nogle udfordringer:

  • Det er omkostningstungt, da vi f.eks. ikke har mulighed for at styre tidsforbruget.
  • Regionstandplejen har skiftende tandlæger ansat og dermed svingende behandlingskvalitet og dårlig koordination med vore tandlæger, der har henvist.
  • De mest udsatte familier udebliver fra tilbuddet, fordi det er uoverskueligt at komme til Kolding.
  • For angste eller mentalt udfordrede børn kan det være svært at komme til et fremmed sted.

 

Projektet vil indebære i alt 3 narkosedage med ca. 2 måneders mellemrum over det næste halve år. På hver narkosedag forventes 3-4 børn behandlet.  Vi vil kun udvælge sunde og raske børn til pilotprojektet, samt give forældre fyldestgørende information. Speciallægen i anæstesi vurderer og er ansvarlig for om barnet er rask nok til at blive lagt i narkose udenfor et sygehus.

 

Dream team bruger de nyeste anæstesimidler på markedet, og patienten bliver fuldt overvåget under hele bedøvelsen med EKG, SpO2, BT, ETCO2 m.v.

 

Tandpatienter nasalintuberes. Kirurgiske patienter får som udgangspunkt larynxmaske.

 

Opvågningen er kort (som regel cirka ½ time) og kun meget sjældent med bivirkninger som fx kvalme eller forvirring.

 

Dream team lægger smertebehandlingsplan for de første to dage.

 

En behandling varer ca. 1-1½ time, hvor efter barnet sendes i opvågning og kommer med forældrene hjem (som det også foregår i den regionale tandpleje).

 

Vi har mulighed for at anvende et klinikrum på tandklinikken på Skjoldborgvejen til pilotprojektet, hvor der er egen indgang samt tilstødende klinikrum til opvågning. På de udvalgte narkosedage, vil vi ikke planlægge andre patienter på klinikken end narkosepatienterne.

 

Pilotprojektet ses som en mulighed for at afprøve tandbehandling i narkose på egne klinikker med professionelt narkose team. Dette vil komme i spil, såfremt Tandplejen flyttes til Sundhedshuset, hvor der kan indrettes en klinik, der er egnet til behandling i narkose. Denne vil kunne udvides til narkosebehandling af sunde voksen specialpatienter.

Økonomiske konsekvenser

Det koster 13.000 kr. pr. halve behandlingsdag. I pilotprojektet vil vi afprøve det over 3 gange. Samlet pris er derfor 39.000 kr. Det forventes at der vil blive sparet et tilsvarende beløb på regningen til narkosebehandling i regionen, og derfor vil det blive omkostningsneutralt

Vurdering

Ved at lave dette pilotprojekt er det en god mulighed for at få afprøvet om der i samarbejde med DremTeam Syd,  kan etableres permanent hjemtagelse af narkosebehandling lokalt.

Indstillinger

Familie og Børnesundhed indstiller:

-          At Sundhedsudvalget godkender at der i samarbejde med DreamTeam Syd udarbejdes en pilotprojekt med tandbehandling af børn i narkose.

Koncernchef for Familie og Børnesundhed, Kirsten Blæhr og overtandlæge, Helle Ulv Ron deltager på mødet under dette punkt.

 

Beslutning i Sundhedsudvalget den 14-09-2020

Godkendt.

 

Punkt 50 Status på varig styrkelse af misbrugsindsatsen i Fredericia på 5 mio. kr. fra og med 2020

Sagsresumé

Byrådet afsatte i alt 5 mio. kr. årligt i Budget 2020 til en varig styrkelse af Fredericia Kommunes misbrugsindsats. Uddannelsesudvalget, Børne- og Skoleudvalget, Sundhedsudvalget og Social- og Beskæftigelsesudvalget får her en status på arbejdet.

 

Sagsbeskrivelse:

Misbrugsanalysen, op til budgetforhandlingerne om Budget 2020, viste, at der er et behov for en styrket forebyggende indsats mod misbrug, og samtidigt et behov for at sikre økonomien, så Fredericia Kommunes behandlingsindsats også fremover lever op til nationale sundhedsfaglige og lovgivningsmæssige krav. På den baggrund afsatte byrådet i Budget 2020 i alt 5 mio. kr. årligt til en varig styrkelse af Fredericia Kommunes misbrugsindsats.

 

Uddannelsesudvalget, Børne- og Skoleudvalget, Sundhedsudvalget og Social- og Beskæftigelsesudvalget besluttede på deres udvalgsmøder i januar, at prioritere de 5 mio. kr. til to hovedformål: En stabilisering af driften af behandlingsindsatsen med i alt 3,6 mio. kr. og en styrkelse af det forebyggende arbejde med særlig fokus på unge og indsatser for pårørende til i alt 1,3 mio. kr. Endeligt blev der afsat 0,1 mio. kr. til et handlingsnetværk under Strategi for Udsathed.

 

Udvalgene får her en status på arbejdet.

 

3,6 mio. kr. til stabilisering af driften

Der blev i 2018, i samarbejde med Økonomiafdelingen, foretaget en økonomisk kortlægning af den samlede misbrugsindsats i Fredericia Kommune. Kortlægningen viste, at der var et forventet merforbrug på 3,6 mio. kroner for budget 2019. Merforbruget skyldes: 

 

  • Løn - 2 mio. kr. 
  • Ekstern behandling – 1,6 mio. kr.  

 

En reduktion af budgetunderskuddet ville dermed have krævet en reduktion af medarbejderstaben, da borgerne selv kan bestemme i hvilken kommune de ønsker at modtage ambulantbehandling og Fredericia Kommune er forpligtet til at afholde udgiften. Ligeledes kan en borger ønske at komme i døgnbehandling. Ønsket skal Rusmiddelcenteret behandle som en ansøgning. Får borgeren afslag fra Rusmiddelcenteret, på baggrund af en vurdering af at Rusmiddelcenteret selv kan varetage opgaven, kan borgeren klage til Ankestyrelsen, som træffer endelig afgørelse. Udgifterne til ekstern behandling kan derfor være svære at forudse.  

 

Med de 3,6 mio. kr. til stabilisering af driften, er økonomien nu sikret, så Fredericia Kommunes behandlingsindsats;

  • Også fremover lever op til nationale sundhedsfaglige og lovgivningsmæssige krav
  • Fortsat består af en række virkningsfulde tilbud
  • Er sikret adgang til døgnbehandling i begrænset omfang

 

1,3 mio. kr. til forebyggelse

Der er prioriteret 1.3 mio. kr. til en yderligere styrkelse af U-turns tilstedeværelse på Fredericias skoler og ungdomsuddannelser. U-turn er i fuld gang med denne opgave.

 

U-turn er et kommunalt tilbud i Fredericia Kommune til unge under 25 år, som har et problematisk forbrug af alkohol, hash eller andre stoffer. Det er også et tilbud til familier, netværk og professionelle omkring de unge. U-turn består af en åben anonym rådgivning, der tilbyder korte samtaleforløb samt tilbud om individuelle behandlingsforløb og gruppeforløb for henholdsvis unge og forældre. U-Turn arbejder herudover med misbrugsforebyggende tiltag som opkvalificering af frontpersonale og dialogoplæg med unge.

 

Forebyggelse i udskolingen

Klassetrin

Hvad

Indhold

7. klasse

Dialogoplæg i alle 7. klasserne. Oplæggene afholdes inden udgangen af 2020.

Oplægget varer 2 lektioner og omhandler temaer som alkohol og gruppe pres, ungdomskultur, rusmidler og dating, flertalsmisforståelser samt hvordan passer vi på hinanden. Oplægget berører også emner som skadevirkninger af lattergas og cannabis.

8. klasse

Der er lavet aftaler om opfølgende dialogoplæg med alle 8 klasser i kommunen. Også privatskolerne.

Deltagelse på sundhedsdagene og opfølgning på oplæggene i 7. klasse.

9. klasse

Oplæg bookes af lærer og pædagoger efter behov.

 

I 9 klasse laver U-Turn tilpassede dialogoplæg. Der tages udgangspunkt i faktiske problematikker der er i klassen og designer oplægget herefter.

10. klasse

Der er booket dialogoplæg primo september 2020.

Overgange fra udskolingen til ungdomsuddannelserne og 10. klasse, er særligt sårbare tidspunkter. U-Turn anbefaler, at der i forbindelse med introugerne (de første 14 dage) i 10. klasse laves et dialogoplæg med alle 10. klasserne. Disse oplæg har en varighed på 2 lektioner.

Temaer som ungdomskultur og alkohol, cannabis og weekendstoffer er i centrum.

Privatskoler

Der er taget kontakt til privatskolerne. Der er afholdt møde med Realskolen i august.

 

Der er aftalt opfølgende dialogoplæg i 8. klasse, som opsamling på sundhedsdagene for dette klassetrin, hvor privatskolerne også deltager.

 

Forebyggelse på Ungdomsuddannelserne

Der er afholdes oplæg for 40 uddannelsesvejledere d. 26. august. Herudover er der afholdt møde med repræsentanter fra Fredericias ungdomsuddannelser i august, hvor det blev aftalt at uddannelsesinstitutionerne hver især udpeger 1-2 nøglepersoner, som deltager i en workshop om misbrugsforebyggelse.

 

Endvidere blev det besluttet, at der skal laves en fælles misbrugspolitik på tværs af ungdomsuddannelserne. De nuværende politikker sendes til U-turn, som samler og laver et udkast, som Fredericia Uddannelsesråd arbejdes videre med i. Når politikken er udarbejdet, bliver der udarbejdet særskilte handleplaner, som er tilpasset de enkelte uddannelsesinstitutioner.

 

Der arbejdes pt. på at finde lokale til fremskudt rådgivning på Uddannelsescentret tæt på Den Kommunale Ungeindsats, således at denne rådgivning kan være så anonym som muligt.

 

Opkvalificering af frontpersonale

Skolerne har, på U-Turns initiativ, udpeget 1-2 nøglepersoner, som får en særlig grundig opkvalificering i forhold til misbrugsforebyggelse. Dette sættes i gang d. 30. september med grundkursus gennem Projekt Pas (rusmiddelforebyggende undervisning), efterfulgt af en særlig tilrettelagt undervisning og sparring fra U-Turns personale. Projekt Pas grundkursus er støttet af Lions Club.

 

Senere vil det også blive muligt for nøglepersonerne på ungdomsuddannelserne, at få denne opkvalificering. Der er også afholdt møde med lederen af ungemiljøerne i Fredericia, og der er aftalt møder med koordinatorer i hvert ungemiljø i forhold til opkvalificering og sparring.

 

Forældre/pårørendetilbud

Der er etableret et gruppetilbud til forældre og pårørende i U-turn, med opstart 20. august. I tilbuddet arbejdes der med emnerne; rusmidlernes udfordringer, kommunikation og dialog, ungdomslivets udfordringer samt strategier for fremtiden. Herudover tilbydes der også individuelle samtaler til forældre og pårørende.

 

0,1 mio. til et handlingsnetværk under Strategi for Udsathed

I forbindelse med Budget 2020 blev der udtrykt et politisk ønske om at danne en tværgående alliance mod misbrug. Der har været afholdt et indledende møde med en lang række eksterne og kommunale interessenter i regi af Strategi for Udsathed, hvor der blev udtrykt interesse for at deltage i et handlingsnetværk mod misbrug. Handlingsnetværket er tildelt en ramme på 100.000 kr., som de kan formulere konkrete handlingsforslag til misbrugsforebyggelse, som skal godkendes i de politiske udvalg. Handlingsnetværket mødes, grundet corona, næste gang i oktober.

 

Der arbejdes endvidere på tilrettelæggelse af en lokal informationskampagne målrettet unge og deres pårørende.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Socialområdet indstiller, at Uddannelsesudvalget, Børne- og Skoleudvalget, Sundhedsudvalget og Social- og Beskæftigelsesudvalget tager status på varig styrkelse af misbrugsindsatsen i Fredericia til efterretning.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 14-09-2020

Taget til efterretning.

 

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 14-09-2020

Udvalget tager status til efterretning.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 16-09-2020

Taget til efterretning.

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 15-09-2020

Taget til efterretning.

Fraværende: Ole Steen Hansen

Punkt 51 Orientering (Lukket)