Sundhedsudvalget - 22-11-2021

Dagsorden
Dato:
Mandag, 22 november, 2021 - 14:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 18 november, 2021 - 13:45

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Punkt 2 3. budgetopfølgning 2021

Sagsresumé

3. budgetopfølgning viser en overskridelse af korrigeret budget på Sundhedsudvalgets serviceudgifter. Der forventes et merforbrug på 0,556 mio. kr., som primært skyldes et merforbrug på specialtandplejen.

 

Hertil kommer der et merforbrug for forventede COVID-19 relaterede udgifter for i alt 0,270 mio. kr.

 

Der ansøges om en omplacering på serviceudgifterne – denne er beskrevet i sagen. Hvis udvalget godkender indstillingerne fra 3. budgetopfølgning, justeres budgetterne således, at der forventes et samlet merforbrug på 0,642 mio. kr. på udvalgets område jf. tabel 2.

 

Der forventes balance på aktivitetsbestemt medfinansiering på sundhedsområdet.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægges økonomien for de respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om overholdelse af korrigeret budget, serviceramme, og udvalgets anlægsbudget overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. Hvis koncernområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme.

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og det korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 3. budgetopfølgning før evt. godkendelse af omplaceringen, som er indstillet i denne budgetopfølgning.

 

Tabel 1

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab – med Spar-lån

Afvigelse

Sundhedsudvalget

304,519

304,527

305,353

0,826

Serviceudgifter

79,746

79,754

80,310

0,556

COVID-19

-0,336

-0,336

-0,066

0,270

Aktivitetsbestemt medfinansiering

225,109

225,109

225,109

0

 

JUSTERINGER AF UDVALGETS KORRIGEREDE BUDGET VED 3. BUDGETOPFØLGNING

I forbindelse med 3. budgetopfølgning indstilles til tekniske justeringer for i alt 0,184 mio. kr.

 

Dette vedrører følgende omplacering, som vil nedbringe udvalgets merforbrug ift. korrigeret budget:

Omplaceringer

  • Fra Børne- og Skoleudvalget: Omplacering af lønmidler, 0,184 mio. kr.

Hvis Byrådet godkender ovenstående justeringer til 3. budgetopfølgning på mødet den 22. november 2021, vil udvalgets økonomi efterfølgende se således ud:

 

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Sundhedsudvalget

304,519

304,711

305,353

0,642

Serviceudgifter

79,746

79,938

80,310

0,372

COVID-19

-0,336

-0,336

-0,066

0,270

Aktivitetsbestemt medfinansiering

225,109

225,109

225,109

0

 

SERVICERAMMEN FOR FREDERICIA KOMMUNE

I forbindelse med budgetlægningen tildeles landets 98 kommuner hver en serviceramme, som den enkelte kommune skal overholde. En overskridelse af den samlede ramme for kommunerne under ét vil betyde sanktioner dels individuelt for den eller de kommuner, som overskrider, dels for kommunerne under ét. Derfor er det vigtigt, at hver kommune overholder deres serviceramme-andel.

 

Fredericia Kommunes serviceramme lyder i alt på 2.439,4 mio. kr. i 2021. I forbindelse med 3. budgetopfølgning viser den foreløbige forventning, at servicerammen vil komme under pres for 2021. Den indarbejdede bufferpulje på 10 mio. kr. i budget 2021, er på nuværende tidspunkt fuldt ud disponeret.

Såfremt forventningerne ved 3. budgetopfølgning holder, vil dette betyde, at eventuelle kommende tillægsbevillinger i 2021, vil sætte servicerammen under yderligere pres med efterfølgende risiko for sanktion.

Vurdering

SERVICEUDGIFTER

3. budgetopfølgning viser et merforbrug ift. korrigeret budget på Sundhedsudvalgets område.

Før godkendelse af tillægsbevillingerne, vil Sundhedsudvalget have et merforbrug i forhold til det korrigeret budget på 0,372 mio. kr. (jf. tabel 2), som primært vedrører et merforbrug på specialtandplejen.

 

Det forventede merforbrug kan specificeres som følgende:

Sekretariat for beskæftigelse og velfærd (merforbrug) 0,815 mio. kr.

  • Stigning i voksnes behov for specialtandpleje (merforbrug) 1,500 mio. kr.
  • Stigning i efterspørgsel på hospiceophold (merforbrug) 0,520 mio. kr.
  • Pulje – Bedre Sundhed (mindreforbrug) 1,050 mio. kr.
  • Fald i efterspørgsel på Begravelseshjælp (mindreforbrug) 0,155 mio. kr.

Træning og forebyggelse (mindreforbrug) 0,443 mio. kr.

  • Udgifter til borger på specialiseret rehabilitering (merforbrug) 0,500 mio. kr.
  • Udgifter til vikardækning ved langtidssygemelding (merforbrug) 0,500 mio. kr.
  • Færre studerende/praktikanter i praktik (merforbrug) 0,057 mio. kr.
  • Færre udgifter til vederlagsfri fysioterapi (mindreforbrug) 1,500 mio. kr.

 

COVID-19

Jævnfør Principper for Økonomistyring gælder rammestyringsprincipperne i Fredericia Kommune. Dette gælder også for håndtering af konsekvenserne af COVID-19. Hovedprincippet er, at udgifterne afholdes inden for egen budgetramme. Der kan dog være situationer, hvor merudgifter ikke kan undgås.

 

Konsekvenserne af COVID-19 følges nøje af forvaltningen. Fredericia Kommune registrerer udgifter, som er relateret til håndtering af COVID-19 særskilt, så det vil være muligt at følge op på udgifterne hertil.

 

Ved 3. budgetopfølgning er der en forventning om et merforbrug på COVID-19 relaterede udgifter, 0,270 mio. kr. på Sundhedsudvalget. Udgifterne vedrører træning og forebyggelse, til afholdelse af træning for mindre hold, grundet COVID-19.

 

AKTIVITETSBESTEMT MEDFINANSIERING

Det forventes på nuværende tidspunkt, at området er i balance.

 

Indstillinger

Økonomi, Personale og IT samt Sekretariat for Beskæftigelse og Velfærd indstiller:

  1. At 3. budgetopfølgning godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet

Punkt 3 Samarbejde med Boblberg

Sagsresumé

Samarbejdet med den digitale platform Boblberg blev i april måned forlænget med et år. Sundhedsudvalget skal således godkende den endelige opsigelse af abonnementet med Boblberg, så det kan ophøre i udgangen af maj 2022.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericianerne har siden maj 2020 kunne tilgå Boblbergs platform med det formål at finde nye sociale relationer og fællesskaber. Boblberg samarbejder ligeledes med Røde Kors omkring initiativer med fokus på at nedbringe ensomhed eksempelvis SnakSammen. Der er lige nu omkring 3.600 brugere på boblberg. Det er en stigning på 1.400 borgere siden april 2021. Den store stigning skyldes at Boblberg har udviklet en App, og det har betydet flere brugere. I de sidste 30 dage har 57% været inde på boblberg appen.

 

I den tid Fredericia Kommune har haft Boblberg har der været oprettet 849 bobler. Disse bobler er oprettet af 761 forskellige brugere.

 

Top 5 søgeord på Boblberg er (de emner som borgerne har søgt mest på):
1. Ensomhed/venskab
2. Gåtur
3. Psykisk sårbarhed (Angst, stress, depression, mobning, svært liv mv.)
4. Frivillighed
5. Motion og fysisk aktivitet

 

Sundhedsudvalget besluttede på deres møde i april 2021 at forlænge abonnementet med Boblberg 1 år frem. Der er 6 måneders opsigelse af abonnementet med Boblberg, hvorved udvalget skal godkende, at aftalen med Boblberg opsiges og dermed ophøre i udgangen af maj 2022.

Til drøftelsen af dette punkt er inviteret leder af frivilligcenteret Louis Lindholm.

Økonomiske konsekvenser

Der er indgået en 1-årig aftale med Boblberg, som går til maj 2022. Prisen for denne aftale og dermed Fredericia Kommunes adgang til Boblbergs platform er 125.000 kr. ekskl. moms. Der er 6 måneders opsigelse.

Vurdering

Det vurderes, at opsigelsen af abonnementet med Boblberg nødvendiggøre overvejelser om blandt andet håndtering og formidling.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller, at:

  1. Sundhedsudvalget godkender opsigelse af abonnementet med Boblberg.
  2. Sundhedsudvalget drøfter håndteringen af opsigelsen.

Punkt 4 Evaluering af vejvisningskoncept på Fredericia Sundhedshus

Sagsresumé

I perioden fra september til december måned 2021 gennemføres en evaluering af vejvisningen på Fredericia Sundhedshus. Evalueringen har fokus på tilretninger af det eksisterende vejvisningskoncept.

 

En samlet evalueringsrapport skal foreligge i december måned 2021. Designer, Rikke Karlsen fra Designskolen Kolding vil på udvalgsmødet præsentere resultaterne af evalueringen.

 

Sagsbeskrivelse:

Vejvisningskonceptet på Sundhedshuset er nu fuldt implementeret, hvorfor første evaluering foretaget med henblik på at lave de relevante justeringer.

 

Designer, Rikke Karlsen fra Designskolen Kolding, er tovholder på projektet. Vejvisning spænder bredt lige fra farver, bogstaver, grafiske mønstre, lys, dekorationer og traditionel skiltning (inde og ude). Evalueringen har fokus på tilretninger af det eksisterende vejvisningskoncept, og skal medvirke til at gøre vejvisningen på Sundhedshuset endnu bedre.

 

I perioden fra september til medio november 2021 blev der indsamlet input til evalueringen via: stopinterviews med besøgende i huset, interviews med husets aktører og personale samt workshops for hhv. husets aktører og for borgere.

 

På udvalgsmødet d. 22. november 2021 vil Rikke Karlsen præsentere resultaterne. I december måned inviteres aktører til en præsentation af evalueringen. I slutningen af december måned 2021 skal en samlet evalueringsrapport foreligge.

Økonomiske konsekvenser

Afhænger af hvilke anbefalinger, der fremkommer i evalueringsrapporten.

Vurdering

Det er vigtigt med god skiltning og vejvisning på Fredericia Sundhedshus for at sikre let adgang til de forskellige sundhedstilbud. En evaluering af og tilretning af vejvisningen vil være til gavn for sundhedshusets brugere og aktører.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning.

Punkt 5 Høring af samarbejdsaftale for borgere med PTSD i Region Syddanmark, 2021

Sagsresumé

I denne sag orienteres Sundhedsudvalget og Social- og Beskæftigelsesudvalget kort om, at der er sendt en samarbejdsaftale for borgere med posttraumatisk stresssyndrom (PTSD) i høring. Bag udkastet står Region Syddanmark og de 22 kommuner. Kommunerne er høringspart, og har udarbejdet et fælleskommunalt høringssvar, som Fredericia Kommune bakker op om.

 

Sagsbeskrivelse:

Region Syddanmark og de 22 syddanske kommuner har udarbejdet et udkast til en ny samarbejdsaftale vedrørende borgere med PSTD. Afsættet er en tidligere aftale fra 2011, og det foreliggende høringsudkast er derfor i høj grad en opdatering, så aftalen afspejler den nuværende praksis.

 

Posttraumatisk belastningsreaktion eller posttraumatisk stresssyndrom – i daglig tale PTSD – er en gennemgribende forstyrrelse, som ses hos personer, der har oplevet meget voldsomme situationer, ofte i form af katastrofesituationer og livsfare for dem selv eller andre. Derfor ses PTSD ofte hos særligt tre grupper; flygtninge (voldsomme oplevelser fra hjemlandet og flugtsituationen), veteraner (oplevelser fra krig og katastrofer), samt personer der i kraft af deres arbejde oplever ekstrem usikkerhed eller voldsomhed (herunder politi, beredskab samt social- og sundhedspersonale).

 

Oplevelserne kan ligge i hukommelsen, og selv efter længere tids tilbagevenden til normaltilstand og tryghed, kan minderne udvikle sig til traumer, der har stor og ofte invaliderende effekt på den ramte selv, og ofte også de pårørende.

 

Af disse grunde er det væsentligt at sikre tidlig opsporing, behandling og godt samarbejde vedrørende borgere med PTSD på tværs af de relevante aktører.

 

Samarbejdsaftalen beskriver organisering, aktører og tilbud i Region Syddanmark, samt kommer med anbefalinger til hvor og hvordan samarbejdet kan styrkes.

 

Væsentlige punkter i forhold til samarbejdet:

-          Med samarbejdsaftalen forpligter kommunerne sig på at sikre én samlet indgang vedr. borgere med PTSD. Det skal forstås på den måde, at det er tydeligt for borgere og pårørende, hvor de kan henvende sig. Funktionen kan organiseres forskelligt fra kommune til kommune.

-          Aftalen fremhæver, at der er brug for at sikre og styrke mulighed for udveksling af relevante oplysninger samt koordinerende møder.

-          Styrket fælles vidensdeling og forståelse på tværs af sektorer, kan understøtte et bedre samarbejde og fælles tilgang.

-          Med samarbejdsaftalen forpligter borgerne sig på at indgå i udvikling af formaliserede samarbejdsrammer med henblik på at understøtte hurtig arbejdsmarkedsafklaring, herunder at fastholde eller skabe tilknytning til beskæftigelse eller uddannelse.

 

Kommunerne har udarbejdet et udkast til et fælleskommunalt høringssvar. Fredericia kommune bakker op om budskaberne i det fælles høringssvar. Det foreløbige udkast til høringssvaret kan ses på Fælleskommunalt Sundhedssekretariats hjemmeside, hvor også det endelige høringssvar vil fremgå.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det vurderes, at samarbejdsaftalen giver et godt overblik over organisering af tilbud og opgaver på området, samt at de fremadrettede anbefalinger og udviklingspunkter kan medvirke til at styrke samarbejdet vedrørende borgere med PTSD.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller,

-          At Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning

-          At Social- og Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

 

Punkt 6 Status på Lægevagten på Fredericia Sundhedshus

Sagsresumé

Lægevagten på Fredericia Sundhedshus har ikke været åben gennem en længere periode. Chef for Praksisafdelingen i Region Syddanmark Trine Malling Lungskov deltager på udvalgsmødet for at give en status på situationen vedrørende lægevagten.

 

Sagsbeskrivelse:

Der har været lægevagt på Fredericia Sundhedshus siden åbningen i december 2016, og normalt er lægevagten tilstede i Fredericia mandag til fredag kl. 19:00-22:00 og i weekenderne kl. 10:00, 14:00 og 19:00.

 

Lægevagten i Fredericia er i øjeblikket ikke åben for patienter, og har ikke været det gennem en længere periode. Dette er også gældende ved de andre mindre lægevagtkonsultationer i Region Syddanmark. Fredericia Kommune har ikke været bekendt med, at lægevagten har været lukket gennem en længere periode. Den 8. oktober retter Fredericia Kommune henvendelse til Lægevagten og Region Syddanmark, og bliver orienteret om, at lægevagten ikke har været åben for patienter, hvilket skyldes dels corona og dels travlhed ved lægevagt telefonen.

 

Region Syddanmark har en kontrakt med Praktiserende Lægers Organisation (PLO) om, at PLO skal drive de 21 lægevagtskonsultationssteder, der er i Region Syddanmark. Fredericia Kommune er i dialog med regionen, men de kan på nuværende tidspunkt ikke oplyse, hvornår lægevagten åbner igen.

 

Chef for Praksisafdelingen i Region Syddanmark Trine Malling Lungskov deltager på udvalgsmødet for at give en status på situationen vedrørende lægevagten.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning.

Punkt 7 Status på Fredericia Sundhedshus

Sagsresumé

Sagen er et fast statuspunkt omkring etableringen og udviklingen af Fredericia Sundhedshus.

 

Sagsbeskrivelse:

Der gives på sundhedsudvalgsmødet en status på igangværende og kommende ombygninger og arrangementer. Der vil blive orienteret om opfølgningen på dialogmøderne med de private lejere i foråret, og der vil desuden blive givet en økonomisk status på sundhedshusets drifts- og anlægsøkonomi.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning.

Punkt 8 Orientering (Lukket)

Punkt 9 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

 

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller