Sundhedsudvalget - 23-08-2021

Referat
Dato:
Mandag, 23 august, 2021 - 14:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 19 august, 2021 - 11:45
Referat publiceret:
Fredag, 3 september, 2021 - 09:54

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Sundhedsudvalget den 23-08-2021

Godkendt.

 

Punkt 2 2. budgetopfølgning 2021 - Sundhedsudvalget

Sagsresumé

2. budgetopfølgning viser en overholdelse af korrigeret budget på Sundhedsudvalgets serviceudgifter. Der forventes mindreforbrug på 1,114 mio. kr., som primært skyldes en omplacering vedr. flytning af lønbudget fra Sundhedsudvalget til Økonomiudvalget.

 

Hertil kommer forventede COVID-19 relaterede udgifter for i alt 0,086 mio. kr.

 

Der ansøges om en række omplaceringer og tillægsbevillinger (DUT-midler) på serviceudgifterne – disse er beskrevet i sagen. Hvis udvalget godkender indstillingerne fra 2. Budgetopfølgning, justeres budgetterne således, at der forventes et samlet merforbrug på 0,102 mio. kr. på udvalgets område jf. tabel 2.

 

Der forventes balance på aktivitetsbestemt medfinansiering på sundhedsområdet.

 

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægges økonomien for de respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om overholdelse af korrigeret budget, serviceramme, og udvalgets anlægsbudget overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. Hvis koncernområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme.

 

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og det korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 2. budgetopfølgning før evt. godkendelse af tillægsbevillinger, som er indstillet i denne budgetopfølgning.

 

Tabel 1

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab – med Spar-lån

Afvigelse

Sundhedsudvalget

304,519

305,763

304,735

-1,028

Serviceudgifter

79,746

80,990

79,876

-1,114

COVID-19

-0,336

-0,336

-0,250

0,086

Aktivitetsbestemt medfinansiering

225,109

225,109

225,109

0

 

JUSTERINGER AF UDVALGETS KORRIGEREDE BUDGET VED 2. BUDGETOPFØLGNING

I forbindelse med 2. budgetopfølgning indstilles til tekniske justeringer for i alt -1,236 mio. kr.

Dette vedrører følgende henholdsvis omplaceringer og tillægsbevillinger (DUT-midler), som vil nedbringe udvalgets mindreforbrug ift. korrigeret budget:

 

Omplaceringer

  • Til Økonomiudvalget: Flytning af lønbudget, -1,200 mio. kr.
  • Til Økonomiudvalget: Midler til samarbejdsaftale med mødrehjælpen, -0,160 mio. kr.
  • Til Børne- og Skoleudvalget: Tandpleje IT-midler omfordeles efter omlægning af fællesfakturering, -0,043 mio. kr.
  • Fra Børne- og Skoleudvalget: Sundhedsplejens projekt Sundvægt, 0,141 mio. kr.

 

Tillægsbevillinger – DUT-midler

  • Etablering og drift af nye hospicepladser, 0,026 mio. kr.

 

Hvis Byrådet godkender ovenstående justeringer til 2. budgetopfølgning, på mødet den 6. september 2021, vil udvalgets økonomi efterfølgende se således ud:

 

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Sundhedsudvalget

304,519

304,360

304,568

0,208

Serviceudgifter

79,746

79,754

79,876

0,122

COVID-19

-0,336

-0,336

-0,250

0,086

Aktivitetsbestemt medfinansiering

225,109

225,109

225,109

0

 

 

SERVICERAMMEN FOR FREDERICIA KOMMUNE

I forbindelse med budgetlægningen tildeles landets 98 kommuner hver en serviceramme, som den enkelte kommune skal overholde. En overskridelse af den samlede ramme for kommunerne under ét vil betyde sanktioner dels individuelt for den eller de kommuner, som overskrider, dels for kommunerne under ét. Derfor er det vigtigt, at hver kommune overholder deres serviceramme-andel.

 

Fredericia Kommunes serviceramme lyder i alt på 2.439,4 mio. kr. i 2021. I forbindelse med 2. budgetopfølgning viser den foreløbige forventning, at servicerammen vil komme under pres for 2021. Den indarbejde bufferpulje på 10 mio. kr. i budget 2021, er på nuværende tidspunkt fuldt ud disponeret.

 

Såfremt forventningerne ved 2. budgetopfølgning holder, vil dette betyde, at eventuelle kommende tillægsbevillinger i 2021, vil sætte servicerammen under yderligere pres med efterfølgende risiko for sanktion.

Vurdering

SERVICEUDGIFTER

2. budgetopfølgning viser et mindreforbrug ift. korrigeret budget på Sundhedsudvalgets område.

 

Før godkendelse af tillægsbevillingerne, vil sundhedsudvalget have et mindreforbrug i forhold til det korrigeret budget på -1,028 mio. kr. (jf. tabel 1), som primært vedrører omplacering af lønbudgetter.

 

Det forventede mindreforbrug kan specificeres som følgende:

  • Til Økonomiudvalget: Omplacering af lønbudgetter vedrørende sundhed til administration under Økonomiudvalget, -1,200 mio. kr.
  • Til Økonomiudvalget: Midler til samarbejdsaftale med mødrehjælpen, -0,160 mio. kr.
  • Til Børne- og Skoleudvalget: Tandpleje IT-midler omfordeles efter omlægning af fællesfakturering, -0,043 mio. kr.
  • Fra Børne- og Skoleudvalget: Sundhedsplejens projekt Sundvægt, 0,141 mio. kr.
  • DUT-midler: Hospicepladser, 0,026 mio. kr.

 

Hvis ovenstående bliver godkendt, så vil Sundhedsudvalget have et forventet merforbrug på serviceudgifterne på 0,122 mio. kr. De er specificeret som følger:

  • Udgifter til vikardækning ved lagtidssygemelding (merforbrug) 0,500 mio. kr.
  • Færre studerende/praktikanter i praktik (merforbrug) 0,122 mio. kr.
  • Færre udgifter til vederlagsfri fysioterapi (mindreforbrug) -0,500 mio. kr.

 

 

COVID-19

Jævnfør Principper for Økonomistyring gælder rammestyringsprincipperne i Fredericia Kommune. Dette gælder også for håndtering af konsekvenserne af COVID-19. Hovedprincippet er, at udgifterne afholdes inden for egen budgetramme. Der kan dog være situationer, hvor merudgifter ikke kan undgås.

 

Konsekvenserne af COVID-19 følges nøje af forvaltningen. Fredericia Kommune registrerer udgifter, som er relateret til håndtering af COVID-19 særskilt, så det vil være muligt at følge op på udgifterne hertil.

 

Ved 2. budgetopfølgning er der en forventning om, at der vil være COVID-19 relaterede udgifter på i alt 0,086 mio. kr. på Sundhedsudvalget. Udgifterne vedrører Træning og forebyggelse, her forventes det at der er merudgifter på 0,086 mio. kr., grundet afholdelse af mindre hold. 

 

AKTIVITETSBESTEMT MEDFINANSIERING

Det forventes ikke på nuværende tidspunkt, at der kommer et merforbrug.

Indstillinger

Økonomi og Personale samt Sundhed og velfærdsinnovation indstiller:

  1. At 2. budgetopfølgning godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet

Beslutning i Sundhedsudvalget den 23-08-2021

Godkendt.

 

Punkt 3 Status på Fredericia Sundhedshus

Sagsresumé

Sagen er et fast statuspunkt omkring etableringen og udviklingen af Fredericia Sundhedshus.

 

Sagsbeskrivelse:

Der gives på sundhedsudvalgsmødet en status på igangværende og kommende ombygninger og arrangementer.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller til Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 23-08-2021

Taget til efterretning.

 

Punkt 4 Borgervejlederens årsberetning 2020/2021

Sagsresumé

 

Borgervejlederens årsberetning for 2020/2021 er klar til Byrådets behandling.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Siden 2014 har Fredericia Kommune haft en borgervejleder. Borgervejlederen er ansat af Byrådet.

 

Borgervejlederen yder vejledning ud fra et helhedsorienteret perspektiv med målsætning om, at henvendelser søges løst i dialog. Vejledningen har fokus på at skabe klarhed og sætte borgeren i stand til at navigere i det kommunale system.

 

Borgervejlederen skal medvirke til at skabe en god, klar og tydelig dialog mellem Fredericia Kommune og kommunens borgere og virksomheder.

 

Borgervejlederen udarbejder hvert år en årsberetning til Byrådet. Årsberetningen for 2020/2021 er nu klar til Byrådets behandling.

 

Borgervejlederen giver en kort præsentation af beretningens hovedpunkter på Økonomiudvalgets møde.

 

Økonomiske konsekvenser

 

Ingen.

 

Vurdering

 

Ingen.

 

Indstillinger

 

Borgervejlederen indstiller, at Økonomiudvalget anbefaler overfor Byrådet, at årsberetningen tages til efterretning, og videresendes til alle udvalg til orientering.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 21-06-2021

Anbefalet.

Beslutning i Byrådet den 28-06-2021

Taget til efterretning.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 23-08-2021

Taget til efterretning.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 25-08-2021

Orienteringen taget til efterretning.

Beslutning i By- og Planudvalget den 25-08-2021

Taget til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 25-08-2021

Anbefalet.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 23-08-2021

Punktet bliver udskudt til oktober mødet.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 26-08-2021

Taget til efterretning.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 23-08-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget tager årsberetningen til orientering.

 

Punkt 5 Sundhedsuger 2021

Sagsresumé

Der afholdes sundhedsuger i Fredericia i ugerne 36, 37 og 38, hvor der sættes ekstra spot på sundheden og trivslen i hele kommunen.

 

Sagsbeskrivelse:

Fra den 6. september til den 26. september afholdes der sundhedsuger i Fredericia Kommune. Både interne og eksterne aktører inviteres til at byde ind med aktiviteter eller arrangementer, som borgerne kan deltage i. Det gælder både i forvejen planlagte aktiviteter, som åbnes op eller arrangementer, som oprettes særligt til lejligheden. Der udsendes en mail til blandt andet Fredericia Sund By mikro-partnere og til alle foreninger i Fredericia med invitationen om at deltage i sundhedsugerne.

 

Der vil blive oprettet en online oversigt over aktiviteterne, som borgerne kan tilgå. Ligesom der vil blive reklameret via Facebooksiden Fredericia Sund By.

 

Aktivitetsoversigten opdateres løbene, som der meldes ind med aktiviteter og derfor kendes det endelige program ikke på nuværende tidspunkt.

 

Det vides dog, at der i uge 36 afholdes ”7000 Fællesskaber”. Et handlingsnetværk under Strategi for Udsathed er tovholdere på en række arrangementer i løbet af denne uge eksempelvis torvedag på Axeltorv, March mod Ensomhed og et arrangement for unge på Ungdommens Hus.

 

Derudover afholdes der i uge 37 sundhedsdage for alle 8. klasses elever i Fredericia på Sundhedshuset i samarbejde med blandt andet UTURN, Headspace, Dansk Skoleidræt og Sundhedsplejen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det vurderes, at sundhedsugerne kan være med til at sætte ekstra fokus på forskellige sundhedsfremmende aktiviteter i Fredericia, herunder særligt aktiviteter, der er målrettet bevægelse, fællesskaber og livsglæde.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller, at Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.

 

Beslutning i Sundhedsudvalget den 23-08-2021

Taget til efterretning.

 

Punkt 6 Oplæg til rehabiliterende indsats målrettet borgere med let til moderat depression

Sagsresumé

Social- og Beskæftigelsesudvalget godkendte i august 2020, at Fredericia Kommune tilsluttede sig Region Syddanmarks tværsektorielle forløbsprogram for borgere med depression. Forløbsprogrammet har til formål at styrke den samlede indsats for borgere i målgruppen og bidrage til borgernes tilknytning til arbejdsmarkedet. Forløbsprogrammet indebærer to nye kommunale opgaver. I denne sag fremlægges en model for håndtering af den ene opgave; etablering af en rehabiliterende indsats målrettet borgere med let til moderat depression.

 

Oplægget fremlægges til drøftelse og godkendelse i Social og Beskæftigelsesudvalget, samt Sundhedsudvalget, og til orientering i Senior og Handicapudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

Baggrund og ramme

Depression er en stor belastning for det enkelte menneske og dennes pårørende, og dårlig mental trivsel og psykisk sygdom, herunder depression, er væsentlige risikofaktorer i forhold til at miste eller fastholde tilknytningen til arbejdsmarkedet. Der er derfor et stort potentiale både for det enkelte menneskes livskvalitet og trivsel, og samfundsøkonomisk ved at styrke indsatsen for denne borgergruppe.

 

Med forløbsprogrammet introduceres en ny indsats, hvor patienter med let eller moderat depression kan tilbydes rehabiliteringstilbud i kommunen. Målgruppen er patienter, der ikke tilhører psykiatriens målgruppe, og som ikke er i behandling i psykiatrien i dag. Den enkelte kommune fastlægger selv den nærmere udformning af rehabiliteringstilbuddene med afsæt i forløbsprogrammet, herunder formålet om at styrke patientens egenomsorg og mestring af sygdommen, samt bidrage til en hensigtsmæssig livsstil. Således er der også mulighed for at udforme tilbuddet, så det henvender sig til andre relevante målgrupper, eksempelvis borgere med stress eller angst.

 

Da det i august 2020 blev godkendt, at Fredericia Kommune tilsluttede sig forløbsprogrammet, blev det oplyst, at en rehabiliterende indsats til målgruppen kun kan leveres i en tilnærmet model, mens udvikling af målrettede rehabiliteringstilbud vil kræve tilførsel af ressourcer svarende til én stilling. Dette danner udgangspunkt for nedenstående oplæg. 

 

Aktuel status

Der udbydes ikke tilbud til borgere med let til moderat depression i Fredericia for nuværende. Men en række tilbud kan i nogle tilfælde være relevante alternativer:

  • Til borgere med selvoplevede symptomer udbyder Idræt i dagtimerne kurset ”Lær at tackle angst og depression”. Instruktørerne på forløbet er frivillige, som selv lever med de samme udfordringer, og som har gennemgået et Lær at Tackle uddannelsesforløb.
  • Din Indgang tilbyder støtte- og mestringstilbud med udgangspunkt i borgerens ønsker og problematikker, herunder eksempelvis stress eller psykisk sårbarhed.
  • Det tilbud der kommer nærmest, ligger hos Jobcenteret, hvor sygemeldte med psykisk belastning tilbydes et mestringsforløb hos den eksterne leverandør Kaalund og Krog. Målgruppen er sygedagpengemodtagere og jobafklaringsforløbsmodtagere. Henvisning sker på baggrund af vurdering og henvisning fra jobformidleren (LAB 6.6 og 6.7, tilbud bevilliges jf. LAB § 91). Der er ikke krav om diagnose. Kontrakten er midlertidig og udløber i efteråret 2021, således at de sidste to mestringsforløb udbydes i oktober og december 2021. Udgiften til den eksterne leverandør er 250.000 kr årligt, og for dette beløb kan 36-48 sygedagpengemodtagere tilbydes et 6 ugers mestringsforløb i hold á ca 8 borgere.

 

Oplæg til etablering af rehabiliteringsforløb for borgere med let til moderat depression

Det foreslås, at

- aftalen med Kaalund og Krog opsiges/ikke forlænges, og at opgaven vedrørende mestringsforløb hjemtages.

- der etableres et rehabiliterende tilbud med forankring i Træning og Forebyggelse, som henvender sig til to målgrupper; dels sygemeldte borgere med psykisk belastning, som henvises via jobformidleren. Dels borgere, som er diagnosticeret med let- til moderat depression, og henvist fra egen læge eller sygehus.

- det rehabiliterende tilbud består af en indledende individuel samtale. Her vurderes om borgeren tilbydes

  • Forløb A: Borgeren afsluttes og guides videre til andre relevante funktioner i kommune eller civilsamfund,
  • Forløb B: Borgeren modtager op til 3 individuelle samtaler og herefter afslutning som i A) eller
  • Forløb C: Borgeren deltager i et 6 ugers holdforløb med udgangspunkt i forløbsprogrammets anbefalinger

 

- Jobcenterets nuværende udgift på 250.000 kr årligt til mestringsforløb hos den eksterne aktør, overflyttes til Træning og Forebyggelse. 

Eksempel: For 250.000 kr kan følgende tilbydes

-          10 borgere, der afsluttes eller hjælpes hurtigt videre (forløb A)

-          10 borgere, det er tilbydes få samtaler og hjælpes videre (forløb B)

-          48 borgere, fordelt på 6 hold á 8 borgere (forløb C)

I alt kan 68 borgere hjælpes ved denne fordeling.

 

Det er vurderingen, at flere borgere kan få et tilbud via Træning og Forebyggelse for de 250.000 kr, end det er tilfældet ved den eksterne leverandør. Det præcise antal afhænger dog af henvisningsflow (bliver borgerne henvist løbende, så holdene fyldes helt op) og borgernes behov (hvilket forløb bør borgeren tilbydes).

 

Forventet målgruppeomfang

Det er vanskeligt at vurdere, hvor mange borgere som vil blive henvist. Følgende data kan inddrages:

 

  • Jobcenteret tilbyder aktuelt 36-48 sygedagpengemodtagere et mestringsforløb. Disse borgere har ret til et forløb, men borgergruppen omfatter et bredt spektrum af psykiske belastninger.
  • I Region Syddanmark er der ca. 2.350 nye borgere som diagnosticeres med depression årligt. I Fredericia svarer det til ca 4% af de 2.350, dvs. 94 borgere årligt.

 

Der må forventes at være et ukendt overlap i disse tal, idet sygemeldte med depression vil optræde begge steder.

 

Det er hensigten at tilbuddet igangsættes i lille skala, og inden for rammen af de 250.000kr. Selvom de 250.000 kr forventes at kunne hjælpe flere borgere, hvis tilbuddet udbydes fra Træning og forebyggelse, er det uvist, hvor stor efterspørgslen på tilbuddet vil være. Hvis efterspørgslen afspejler antallet af nydiagnosticerede tæt, er der en risiko for at det ikke er muligt at tilbyde alle henviste et tilbud, eller det mest relevante tilbud, inden for budgettet på 250.000 kr.

 

Muligheder for opskalering

Som beskrevet i forløbsprogrammet, kan det rehabiliterende tilbud målrettes borgere med en bredere palette af psykiske belastningsdiagnoser eller symptomer, herunder stress og angst. På landsplan diagnosticeres 17.000 mennesker årligt med angst, og 136.000 personer lever med angst. Det svarer til 153 nydiagnosticerede og 1224 som lever med sygdommen i Fredericia.  Stress er ligeledes udbredt, og er hyppigt forekommende i samspil med de to øvrige lidelser.

 

Udover de diagnosticerede sygdomstilfælde, må der forventes at være et stort antal borgere med symptomer på stress, angst og depression, som med fordel kunne indgå i målgruppen for det rehabiliterende tilbud. Dette er dog ikke muligt inden for den økonomiske ramme på 250.000 kr.

Såfremt der er ønske om at udvide det rehabiliterende tilbud til at inkludere flere sygdomsproblematikker, og eventuelt ikke-diagnosticerede borgere, er der brug for tilførelse af ressourcer.

 

Udvalgene bedes drøfte, og beslutte hvilken af nedenstående økonomiske rammer, som tilbuddet implementeres under.

Økonomiske konsekvenser

Økonomisk ramme 1: Det rehabiliterende tilbud kan i gangsættes i lille skala inden for den eksisterende ramme, ved at anvende de 250.000 kr, som aktuelt finansierer mestringsforløb hos ekstern leverandør. Efterspørgsel, ventetider og effekter følges, og tilbuddet evalueres efter ½ års og 1 års drift. På baggrund af de foreliggende erfaringer kan rammen evt. justeres rammen (anbefales).

 

Økonomisk ramme 2: Målgruppen og kapaciteten for tilbuddet udvides, så flere diagnoser, samt ikke-diagnosticerede borgere med symptomer inden for stress, angst og depression kan inkluderes. Dette forudsætter, at der tilføres midler, og dermed at tilbuddet medtages i budgetforhandlingerne.

Vurdering

Det vurderes, at et rehabiliterende tilbud, som forankres hos Træning og Forebyggelse vil kunne henvende sig til såvel borgere med psykisk belastning henvist fra jobcenteret og borgere med let- til moderat depression henvist fra egen læge eller sygehus, og at der inden for den eksisterende ramme er mulighed for at hjælpe en større gruppe af borgere ved at hjemtage opgaven, end det er tilfældet hos den eksterne leverandør. En opstart i lille skala kan give mulighed for at opnå erfaringer om målgruppens omfang og behov.

 

Ved at placere det rehabiliterende tilbud hos en intern aktør, vil der samtidig være mulighed for at styrke synergi og sammenhæng på tværs af sundhed, social og beskæftigelsesområder, og således anlægge en helhedsorienteret tilgang til borgerens hele liv.

Indstillinger

Områderne ’Senior og Sundhed’, ’Beskæftigelse og Borgerservice’ samt ’Social og Handicap’ indstiller

  1. at Social- og Beskæftigelsesudvalget godkender, at kontrakten med den eksterne leverandør Kaalund og Krog ikke forlænges. I stedet anvendes de 250.000 kr til internt rehabiliteringstilbud fra Træning og Forebyggelse.
  2. at Social- og Beskæftigelsesudvalget drøfter de to mulige økonomiske rammer for tilbuddet, og beslutter hvilken model, der implementeres efter.
  3. at Sundhedsudvalget godkender, at opgaven med at udvikle og udbyde et rehabiliterende forløb placeres i Træning og Forebyggelse
  4. at Sundhedsudvalget drøfter de økonomiske rammer for tilbuddet, og beslutter hvilken model, der implementeres efter.
  5. at Senior- og Handicapudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 23-08-2021

Ad. pkt. 3: Godkendt.

Ad. pkt. 4: Besluttet at der implementeres efter model 1.

 

Punkt 7 Orientering vedrørende anvendelse af dosisdispensering i Fredericia Kommune

Sagsresumé

Det er et mål og ambition, at flere borgere i Fredericia Kommune fremadrettet får medicin via præpakkede dosisdispenseringer frem for manuel optælling. Dosisdispenseret medicin indebærer lavere risiko for fejloptælling, og dermed øget sikkerhed for borgeren. Samtidig frigives personaleressourcer. De alment praktiserende læger er en central aktør i arbejdsgangene omkring dosisdispensering. I denne sag gives en orientering om status på dialogen med lægerne og arbejdet for at udbrede anvendelsen af dosisdispensering.

 

Sagsbeskrivelse:

Baggrund

Optælling af medicin til borgere, der har brug for hjælp til dette, sker som udgangspunkt via sygeplejeklinikken. Dispenseringen foregår både i borgerens eget hjem og på sygeplejeklinikken. Borgere, hvis medicin er stabil over længere tid, kan – på henvisning fra lægen – få deres medicin pakket automatisk fra apoteket. Det sker ved, at apoteket via den praktiserende læge får en liste, som de skal pakke borgerens medicin efter. Pakningen af medicinen sker ved hjælp af en robot, dvs. automatik. Borgeren betaler selv for denne løsning. Til gengæld er borgeren ikke afhængig af at personalet skal komme i hjemmet og tælle op, ligesom risikoen for fejldispensering mindskes.

 

Sygeplejerskerne og SSAerne i Fredericia Kommune bruger mange timer på at dispensere medicin til borgere, som ikke selv kan tælle egen medicin op. Siden 2018 er såvel antal borgere, som modtager medicin via sygeplejen, samt timer brugt på optælling steget.

 

- I  2018 fik 1448 borgere dispenseret medicin via sygeplejen. Timeforbruget hertil var 12.948 timer.

- I 2019 var det steget til 1526 borgere, timeforbruget var på 16.436 timer.

- I 2020; 1.990 borgere, og et timeforbrug på 17.072 timer. 87 borgere fik dosisdispenseret medicin via apoteket.

 

Status

Arbejdsgangene omkring dosisdispensering rummer usikkerhed og uhensigtsmæssighed for lægerne. Der er dog, fra lægernes side, interesse og forståelse for nødvendigheden af at tænke i alternative løsninger til manuel medicinhåndtering. Derfor blev der i vinteren 2020/2021 gennemført et fælles afprøvningsprojekt, hvor apotekerne i byen og en lægepraksis i fællesskab gennemgik arbejdsgange og kriterier for dosisdispensering, for derigennem, at blive klogere på konkrete udfordringer og komme tættere på fælles løsninger og praksis.

 

Projektet gav værdifulde indsigter, men understregede samtidig behovet for en formel aftale for honorering af lægernes opgaver i forbindelse med dosisdispensering. Emnet har efterfølgende været drøftet mellem lægerne i Kommunalt Lægeligt Udvalg og forvaltningen ved to lejligheder i februar og juni. Der er i nogle sammenhænge mulighed for at lave lokale honoreringsaftaler gældende for enkeltkommuner. Men der er mellem læger og forvaltning enighed om, at der i dette tilfælde er behov for en national eller som minimum regional honoreringsaftale for lægernes opgaver vedr. dosisdispensering. Det er derfor aftalt, at såvel lægerne som Fredericia Kommune arbejder videre ad respektive kanaler, for at fremskynde og understøtte processen for en sådan aftale.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det er fortsat vurderingen, at der skal arbejdes for at flere borgere kan overgå til dosisdispenseret medicin. Dette er væsentligt for den enkelte borgers sikkerhed, da dosisdispensering er associeret med færre optællingsfejl. Samtidig vil færre optællingsopgaver frigive ressourcer til anden opgaveløsning.

Indstillinger

Senior og Sundhed indstiller, at orienteringen tages til efterretning. 

Beslutning i Sundhedsudvalget den 23-08-2021

Taget til efterretning.

 

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 23-08-2021

Taget til efterretning.

Punkt 8 Orientering - Partnerskaber på det sociale område

Sagsresumé

Hermed følger årlig status omkring partnerskabsaftalerne.

 

Det har haft stor betydning for alle aftaler at det ikke har været muligt at gennemføre aktiviteter og relationsskabende tiltag grundet corona.

 

Denne orientering tilgår Sundhedsudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget, Senior- og Handicapudvalget, Kultur- og Fritidsudvalget, Børn- og Skoleudvalget samt Økonomiudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune har en række samarbejdsaftaler. Nedenfor findes en oversigt over samarbejdsaftaler samt ansvarligt udvalg.

 

Der afholdes årlige statusmøder i aftalerne. Aftalerne har forskellige udformninger og tyngde. Samtidig er beløbenes størrelse og samarbejdets karakter også varierende.

 

De fleste aftaler er fortløbende og kan opsiges skriftligt af begge parter med 6 måneders varsel til udgangen af kalenderåret.

 

Corona har haft store konsekvenser for alle aftalerne både i forhold til det forventede output og outcome af aftalerne. Det har været yderst vanskelige vilkår for størstedelen af aftalerne, og alene det relationsarbejde der er nødvendigt for at skabe resultater har været en udfordring og påpeges af flere.

 

Civilsamfundet bidrager på forskellig vis som stemme for udsatte borgere og som arrangører på forskellig vis for at inkludere forskellige målgrupper i fællesskaber mv. Det ligger i sagens natur at det har haft svære vilkår i en restriktionstid.

 

Generelt fremhæves det gode samarbejde med kommunale parter, og samarbejdet beskrives som konstruktivt. Der er et ønske fra flere af samarbejdspartnerne om at mødes med politisk niveau.

 

I bilaget gennemgås status på samtlige aftaler.

Der er samarbejdsaftaler med følgende:

Samarbejdsaftale med

Ansvarligt udvalg

Foreningen Korskær

Sundhedsudvalget

Mødrehjælpen

Sundhedsudvalget

Kræftrådgivningen

Sundhedsudvalget

Boblberg (udløber 2022)

Sundhedsudvalget

Fredericia Provsti

Sundhedsudvalget

Diabetesforeningen

Sundhedsudvalget

Apotekerne

Sundhedsudvalget

Fredericia Frivilligcenter

Social- og Beskæftigelsesudvalget

Grow Your Life

Social- og Beskæftigelsesudvalget

Fredericia Middelfart Selvhjælp

Social- og Beskæftigelsesudvalget

Fredericia Middelfart Selvhjælp pårørende projektet

Social- og Beskæftigelsesudvalget

Headspace

Social- og Beskæftigelsesudvalget

Kirkens Korshær

Social- og Beskæftigelsesudvalget

Kvindernes Krisecenter

Social- og Beskæftigelsesudvalget

Peer-Partnerskabet (udløber 2022)

Social- og Beskæftigelsesudvalget

SIND Fredericia

Social- og Beskæftigelsesudvalget

Social Sundhed Fredericia

Social- og beskæftigelsesudvalget

Stedet – Center for mænd

Social- og Beskæftigelsesudvalget

TUBA (udløber 2022)

Social- og Beskæftigelsesudvalget

Ældre Sagen

Senior- og Handicapudvalget

Idræt i Dagtimerne

Kultur- og Idrætsudvalget, Sundhedsudvalget, Senior- og Handicapudvalget

Get2Sport 

Kultur og Idrætsudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget, Børn og Skoleudvalget

 

I bilaget gennemgåes de enkelte partnerskabsaftaler selvstændigt. 

Økonomiske konsekvenser

Samlet set skal partnerskabsaftalerne ses i sammenhæng med §18 midlerne, da flere af partnerskabsaftalerne kunne have været ansøgere til §18 midlerne. Der er pt afsat 500.000 kr til §18 midler.

Vurdering

Det er vurderingen, at Corona har vanskeliggjort vilkårene, og der har ikke været de rette muligheder og betingelser for at indfri forventningerne til samarbejdets output og outcome.

Indstillinger

Beskæftigelse og Velfærd indstiller at Social- og Beskæftigelsesudvalget, Sundhedsudvalget, Børne- og Skoleudvalget, Kultur- og idrætsudvalget, Senior- og Handicapudvalget samt Økonomiudvalget tager status omkring samarbejdsaftalerne til efterretning.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 23-08-2021

Taget til efterretning.

 

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 25-08-2021

Orientering taget til efterretning.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 23-08-2021

Taget til efterretning.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 26-08-2021

Taget til efterretning.

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 23-08-2021

Social- og Beskæftigelsesudvalget tager status omkring samarbejdsaftalerne til efterretning.

 

Punkt 9 Omplacering af midler til film/TV projekt (Lukket)

Punkt 10 Orientering (Lukket)

Punkt 11 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller