Sundhedsudvalget - 26-04-2021

Referat
Dato:
Mandag, 26 april, 2021 - 14:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Fredag, 23 april, 2021 - 13:19
Referat publiceret:
Mandag, 3 maj, 2021 - 15:16

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Sundhedsudvalget den 26-04-2021

Godkendt.

Punkt 2 Regnskab 2020 - Sundhedsudvalget

Sagsresumé

Regnskab 2020 viser et mindreforbrug på udvalgets andel af servicerammen på 2,761 mio. kr. Dette mindreforbrug skyldes primært færre udgifter i forbindelse med vederlagsfri fysioterapi, Plejetakst ved færdigbehandlede patienter og mindreforbrug vedr. begravelseshjælp.

 

Hertil kommer et mindreforbrug på COVID-19-relaterede udgifter på i alt 1,578 mio. kr.

 

Aktivitetsbestemt medfinansiering kommer ud med et samlet mindreforbrug på 2,237 mio. kr. Mindreforbruget skyldes, at aktivitetsbestemt medfinansiering i 2020 har bestået af acontobetalinger, hvor der i budgettet har været indlagt plads til efterregulering af 2019. Grundet kontoplanændringer fra indenrigsministeriet bogføres efterreguleringen nu under ”skatter og tilskud”. Derudover fik aktivitetsbestemt medfinansiering tilført kapital fra den betingede pulje ”Bedre Sundhed”.

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med regnskabsafslutningen har koncernområder og stabe udarbejdet en opgørelse af regnskabet for 2020.

 

Regnskabet behandles indledningsvist i fagudvalgene. Herefter sendes regnskabet videre til godkendelse i Økonomiudvalget og afslutningsvis Byrådet.

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af servicerammen samt regnskabet for 2020. Eventuelle afvigelser er et udtryk for enten mer- eller mindreforbrug i forhold til henholdsvis servicerammen og kompensationen for COVID-19-udgifter.

 

Tabel 1

Mio. kr.

Ramme

Regnskab 2020

Afvigelse til ramme

Serviceudgifter

79,351

76,590

- 2,761

COVID-19

-

-1,578

-

 

Nedenstående tabel viser udvalgsområdets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og det korrigerede budget samt regnskabet for 2020.

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Regnskab 2020

Afvigelse til korrigeret budget

Sundhedsudvalget

301,768

298,251

295,059

-3,192

Serviceudgifter

79,351

78,070

76,590

-1,480

COVID-19

 

-1,578

-1,578

-

Aktivitetsbestemt medfinansiering

222,417

221,759

220,047

-1,712

 

Forskellen på korrigeret budget og regnskabet på serviceudgifterne udgør ved regnskab 2020 -1,480 mio. kr. Forskellen vedrører hovedsageligt:

  • Et mindreforbrug på 0,654 mio. kr. på vederlagsfri fysioterapi uden sygesikring.
  • Et mindreforbrug i plejetakst hos færdigbehandlede patienter på 0,465 mio. kr.
  • Et mindreforbrug til begravelseshjælp på 0,423 mio. kr.

Derudover har udvalget et merforbrug, der skyldes manglende budgetter:

  • Merforbrug blodprøvetagning på 0,295 mio. kr.
  • Merforbrug specialtandpleje på 0,795 mio. kr.

 

Udvalgets andel af servicerammen og korrigeret budget afviger med -1,281 mio. kr. Afvigelsen skyldes:

 

  • Omplacering af -1,342 mio. kr., fra den betingede pulje ”Bedre Sundhed” til aktivitetsbestemt medfinansiering.
  • Socialtandpleje - der er tilført 0,378 mio. kr., fra finansloven til at løfte denne opgave.

 

Forskellen på aktivitetsbestemt medfinansiering vedrører acontobetalinger. Budgettet har taget højde for en efterregulering på acontobetalinger fra 2019. Efterreguleringen var på 2,000 mio. kr., men grundet kontoplan ændringer fra indenrigsministeriet, bogføres denne efterregulering nu under Skatte og tilskud. Derudover fik aktivitetsbestemt medfinansiering tilført 1,342 fra den betinget pulje ”Bedre Sundhed”.

 

COVID-19

Byrådet vedtog på mødet den 27. april 2020 en række principper for håndtering af konsekvenserne af COVID-19. Hovedprincippet er, at udgifterne afholdes inden for egen budgetramme.

Med henblik på at håndtere udfordringen med udgifter til COVID-19, er der løbende tilført midler i 2020 for samlet set 0,259 mio. kr. til udvalgets budget på baggrund af forventningerne til COVID-19. Kompensationen blev tilført Træning og Forebyggelse (0,173 mio. kr.) til vikaransættelser der skal afhjælpe genoptrænings pukkel. Kompensationen blev tilført Tandplejen (0,086), for at dække coronarelaterede udgifter.

Resultatet for COVID-19-relaterede udgifter udviser et mindreforbrug på 1,578 mio. kr. primært bestående af sparede udgifter til vederlagsfri fysioterapi på 1,500 mio. kr. Derudover har træning og forebyggelse haft sparede driftsudgifter på 0,057 mio. kr.

 

Konsekvenserne af COVID-19 følges fortsat nøje i 2021. Udgifter og indtægter, relaterende til COVID-19, registreres fortsat særskilt, så det vil være muligt at følge op på udgifterne hertil.

Vurdering

SERVICEUDGIFTER

Regnskab 2020 viser et mindreforbrug på udvalgets andel af servicerammen på 2,761 mio. kr. Mindreforbruget skyldes primært en omplacering af puljen Bedre Sundhed. Samt et mindreforbrug mellem regnskab og korrigeret budget.

 

Udvalgets mindreforbrug, i forhold til korrigeret budget, er på 1,480 mio. kr. De største årsager til mindreforbrug er:

 

  • Et mindreforbrug på 0,654 mio. kr. på vederlagsfri fysioterapi uden sygesikring. Grundet et fald i antal der modtager vederlagsfri fysioterapi, grundet corona. Samtidig er prisen for vederlagsfri fysioterapi blevet nedreguleret.
  • Et mindreforbrug i plejetakst hos færdigbehandlede patienter på 0,465 mio. kr.
  • Et mindreforbrug til begravelseshjælp på 0,423 mio. kr.

 

FORSKELLEN MELLEM AFVIGELSEN TIL KORRIGERET BUDGET OG AFVIGELSEN TIL SERVICERAMMEN

Der er i 2020 givet tillægsbevillinger uden for udvalgets serviceramme på -1,281 mio.kr.

 

Afvigelsen skyldes, at der er omplaceret af den betingede pulje ”Bedre Sundhed” til aktivitetsbestemt medfinansiering. Der er reguleret for et mindreforbrug grundet omplacering af lønkroner samt en tillægsbevilling til Socialtandplejen grundet tilførte midler fra finansloven.  Dette betyder, at der er et mindreforbrug på Sundhedsområdets serviceramme på 2,761 mio.kr.

 

Aktivitetsbestemt medfinansiering

Aktivitetsbestemt medfinansiering har i 2020 bestået af acontobetalinger. Der har i budgettet været plads til efterreguleringen af 2019. Efterreguleringen var på 1,5 mio. kr., men grundet kontoplanændringer fra indenrigsministeriet, bogføres denne efterregulering nu under ”Skatter og tilskud”. Derudover har aktivitetsbestemt medfinansiering fået tilført 1,342 mio. kr. fra den betingede pulje ”Bedre sundhed”.

 

 

 

RETVISENDE BUDGETTER

Som led i arbejdet med retvisende budgetter i Fredericia Kommune, blev der i Budget 2020 tilført 5,600 mio. kr. til Sundhedsudvalget omhandlende:

 

  • Genoptræning – tildelt 1,000 mio. kr.
  • Vederlagsfri fysioterapi – tildelt 0,300 mio. kr.
  • Sundhedshuset – tildelt 4,300 mio. kr.

 

Ud af de 5,600 mio. kr. er der et område, der har haft et væsentligt mindreforbrug. Der er tale om vederlagsfri fysioterapi.

 

  • Mindreforbrug kommer af en nedjustering af forbrug grundet corona på 1,500 mio. kr. og et mindreforbrug grundet lavere efterspørgsel og prisregulering på 0,654 mio. kr. Der vil derfor være fokus på vederlagsfri fysioterapi, men da afvigelsen er grundet corona, forventes det ikke, at der efter pandemien vil være samme mindreforbrug på området.

 

SPAR/LÅN 2020-2021

Praksis har de seneste år været at nedenstående områder overføres til året efter (opsparing og gæld):

  • Politisk besluttede
  • Eksterne puljemidler
  • Anlæg

 

Yderligere forekommer der følgende områder, som de seneste år ikke er overført til året efter:

  • Institutioners opsparing
  • Øvrige restmidler (opsparing og gæld)

 

Øvrige afvigelser reguleres i kassen.

 

Sundhedsudvalget ønsker, at der tages stilling til alle ovenstående områder i drøftelsen af spar/lån 2020-2021 – se bilag vedrørende spar/lån for yderligere uddybning.

 

Nedenfor ses beløbene som skal drøftes vedrørende Sundhedsudvalget:

  • Politisk besluttede: 0,000 mio. kr.
  • Eksterne puljemidler: 0,000 mio. kr.
  • Anlæg: 0,000 mio. kr.

 

  • Institutioners opsparing: 0,000 mio. kr. (opsparing)
  • Øvrige restmidler: 0,639 mio. kr. (opsparing)
    • Midler til brug for etablering vægtaflastende gang - da der ikke i anlægsprojektet ikke var budgetsat med udgifter til forstærkning af loft (0,159 mio. kr.).
    • Midler til særlig borger på eksternt tilbud genoptræning døgntakst 6000 kr. (0,480 mio. kr.)

 

Øvrige afvigelser finansieres af kassen, 0,833 mio. kr. (opsparing). Se bilag for yderligere uddybning af de forskellige poster.

Indstillinger

Økonomi og Personale samt Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller til Sundhedsudvalget, at:

  1. Regnskab 2020 godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet i en samlet sag for alle udvalg vedrørende kommunens samlede regnskab.

At Sundhedsudvalget godkender, at det i den samlede regnskabssag anbefales overfor Økonomiudvalget og Byrådet, at:

  1. Øvrige restmidler indgår i den samlede drøftelse af spar/lån
  2. De resterende 0,833 mio. kr. ligges i kassen.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 26-04-2021

  1. Godkendt
  2. Udvalget tiltræder forvaltningens forslag, og ønsker desuden, at finansiere en fortsættelse af aftalen med Boblberg – jf. punkt. 6. Udvalget ønsker således at overføre 100.000 kr. i spar/lån til at fortsætte aftalen med Boblberg fra de resterende midler, som udgør 833.000 kr.
  3. Udvalget anbefaler, at der lægges 733.000 kr. i kassen.

 

Punkt 3 Budgetlægning 2022-2025

Sagsresumé

Som led i budgetproceduren for budget 2022-2025 drøfter udvalget den økonomiske situation og udarbejder input til den kommende budgetforhandling.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet vedtog den 1. marts 2021 årets budgetproces, hvor der er lagt op til en grundig proces med tidlig opstart. Målet er en åben og mere inddragende proces, hvor fagligheden kan berige de politiske drøftelser.

 

Budgetproceduren medfører, at fagudvalgene på møderne i april og juni har drøftelser af udvalgets aktuelle økonomi, fremdrift i implementering af budget 2021 samt et blik frem mod de kommende år.

 

På møderne er der mulighed for at samle op på udvalgets udfordringer og mulige finansieringsforslag.

 

Forvaltningen præsenterer på møderækken i uge 17 udvalgene for regnskabsresultatet samt første budgetopfølgning for 2021. På baggrund af de to sager får udvalgene det bedst mulige indblik i muligheder og udfordringer på områderne. Samtidig har forvaltningen gjort opmærksom på eventuelle lovgivningsmæssige ændringer, der er på vej med betydning for den kommende budgetlægning. Hvis der ønskes udarbejdet analyser af udvalgenes områder, vil det være fordelagtigt, hvis disse blev meldt ind nu for at give forvaltningen mulighed for at lave et stykke arbejde på et ordentligt fagligt niveau. Dette med henblik på at skabe gennemsigtighed og et solidt beslutningsgrundlag. Det kan ikke lade sig gøre, hvis det først sker efter sommerferien.

 

Efter det kommende udvalgsrul laver forvaltningen en opsamlingssag til Økonomiudvalget, hvor alle udvalgenes opmærksomhedspunkter samles sammen inklusiv ønsker til analyser. Økonomiudvalget kan supplere med ønsker og foretager den samlede prioritering af analyseønsker ift. de til rådighed værende ressourcer i forvaltningen. Sagens sættes på Økonomiudvalget den 10. maj.

 

Hensigten er at skabe det fulde overblik over udvalgets økonomi til brug for de kommende budgetforhandlinger, som leder frem til det endelig budget.

 

Byrådet fik på mødet fremlagt et program for udvalgenes drøftelser på april-mødet. Programmet er vedlagt på sagen.

Økonomiske konsekvenser

Det helt overordnede mål for budgetlægningen er at realisere visioner og politikker for Fredericia Kommune på økonomiske forsvarlig vis. Med henblik på at sikre dette, anvendes målene i kommunens økonomiske politik som pejlemærker i budgetlægningen. Dvs.:

 

  • Balance i økonomien
  • Robust kassebeholdning
  • Investeringer i kommunens udvikling
  • Afdrag på 70 mio. kr. årligt på den langfristede gæld

 

Endvidere sigtes der mod overholdelse af de centralt fastsatte rammer for serviceudgifter og anlæg i kommuneaftalen. Forvaltningen vurderer, at råderummet i en kommende kommuneaftale i lighed med tidligere år vil være begrænset. Det er derfor af afgørende betydning, at der arbejdes ud fra rammestyringens principper som besluttet i byrådets økonomiske politik. Evt. merudgifter skal med andre ord søges finansieret inden for rammen.

Vurdering

Budgetlægningen for 2022-2025 tager udgangspunkt i budgetproceduren, som blev godkendt på Byrådets møde den 1. marts 2021. Heri beskrives en proces, der bygger på åbenhed, medinddragelse og faglig understøttelse af de politiske beslutninger.

 

Udgangspunktet for budgetlægningen er en sund økonomi, hvor der dog opleves pres på det specialiserede socialområde og hvor der pga. corona og forventningen til en kommende midtvejsregulering er stor usikkerhed omkring, hvorvidt budgettet er tilstrækkeligt.

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller til Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget drøfter den samlede økonomiske ramme for udvalget ift. fokuspunkter i budgetlægningen 2022-2025.
  2. Udvalget definerer områder, som forvaltningen frem mod udvalgets møde i juni udarbejder konkrete beskrivelser af.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 26-04-2021

  1. Drøftet.
  2. Drøftet.

 

Punkt 4 1. budgetopfølgning 2021

Sagsresumé

1. budgetopfølgning viser overskridelse af korrigeret budget på Sundhedsudvalgets serviceudgifter. Der forventes merforbrug på 0,749 mio. kr., som primært skyldes en omplacering vedr. flytning af medarbejdere fra Børn og Unge til Staben for Sundhed og Velfærdsinnovation.

 

Størstedelen af udfordringerne for serviceudgifterne håndteres i denne sag gennem den omplacering, der er beskrevet i sagen. Hvis udvalget godkender indstillingerne fra 1. Budgetopfølgning, justeres budgetterne således, at der forventes et samlet merforbrug på 0,102 mio. kr. på udvalgets område jf. tabel 2.

 

Hertil kommer forventede COVID-19 relaterede udgifter for i alt 0,086 mio. kr.

 

Der forventes balance på overførselsudgifter på sundhedsområdet.

 

Der ansøges om en omplacering, der er beskrevet i sagen.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger stabschefen økonomien for de respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om overholdelse af korrigeret budget, serviceramme, og udvalgets anlægsbudget overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifterne. Hvis koncernområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme.

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og det korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 1. budgetopfølgning før evt. godkendelse af tillægsbevillinger, som er indstillet i denne budgetopfølgning.

 

Tabel 1

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab – med Spar-lån

Afvigelse

Sundhedsudvalget

304,678

304.678

305,513

0,835

Serviceudgifter

79,410

79,410

80,159

0,749

COVID-19

0,159

0,159

0,245

0,086

Aktivitetsbestemt medfinansiering

225,109

225,109

225,109

0

 

Justeringer af udvalgets korrigerede budget ved 1. budgetopfølgning

I forbindelse med 1. budgetopfølgning indstilles til tekniske justeringer for i alt 0,647 mio. kr.

Dette vedrører omplaceringer, som vil nedbringe udvalgets merforbrug ift. korrigeret budget:

 

Omplaceringer

  • Fra Børne- og Skoleudvalget flyttes medarbejdere til Staben for Sundhed og Velfærdsinnovation, 0,647 mio. kr.

 

Der er ikke ønsker til Spar/lån for Sundhedsudvalget.

 

Hvis Byrådet godkender ovenstående justeringer til 1. budgetopfølgning, på mødet den 17. maj 2021, vil udvalgets økonomi efterfølgende se således ud:

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Sundhedsudvalget

304,678

305,325

305,513

0,188

Serviceudgifter

79,410

80,057

80,159

0,102

COVID-19

0,159

0,159

0,245

0,086

Aktivitetsbestemt medfinansiering

225,109

225,109

225,109

0

 

SERVICERAMMEN FOR FREDERICIA KOMMUNE

I forbindelse med budgetlægningen tildeles landets 98 kommuner hver en serviceramme, som den enkelte kommune skal overholde. En overskridelse af den samlede ramme for kommunerne under ét vil betyde sanktioner dels individuelt for den eller de kommuner, som overskrider, dels for kommunerne under ét. Derfor er det vigtigt, at hver kommune overholder deres serviceramme-andel.

 

Fredericia kommunes serviceramme lyder i alt på 2.439,4 mio. kr. i 2021. I forbindelse med 1. budgetopfølgning viser den foreløbige forventning, at servicerammen vil komme under pres for 2021. Den indarbejde bufferpulje på 10 mio. kr. i budget 2021, er på nuværende tidspunkt fuldt ud disponeret.

 

Såfremt forventningerne ved 1. budgetopfølgning holder, vil dette betyde, at eventuelle kommende tillægsbevillinger i 2021, vil sætte servicerammen under yderligere pres med efterfølgende risiko for sanktion.

Vurdering

SERVICEUDGIFTER

1. budgetopfølgning viser en mindre overskridelse af korrigeret budget på Sundhedsudvalget.

 

Før godkendelse af tillægsbevillingerne, vil sundhedsudvalget have et merforbrug i forhold til det korrigeret budget på 0,749 mio. kr. (jf. tabel 1).

 

Sundhedsudvalget ansøger om at få godkendt følgende: 

  • Omplacering af medarbejdere fra Børne- og Skoleudvalget til Staben for Sundhed og velfærdsinnovation, 0,647 mio. kr.

 

Hvis ovenstående bliver godkendt, så vil Sundhedsudvalget have et merforbrug på Serviceudgifterne på 0,102 mio. kr. De er specificeret som følger:

  • Udgifter til borger på ekstern genoptræning (merforbrug) 0,480 mio. kr.
  • Færre studerende/praktikanter i praktik (merforbrug) 0,122 mio. kr.
  • Færre udgifter til Vederlagsfri fysioterapi (mindreforbrug) -0,500 mio. kr.

 

COVID-19

Jævnfør Principper for Økonomistyring gælder rammestyringsprincipperne i Fredericia Kommune. Dette gælder også for håndtering af konsekvenserne af COVID-19. Hovedprincippet er, at udgifterne afholdes inden for egen budgetramme. Der kan dog være situationer, hvor merudgifter ikke kan undgås.

 

Konsekvenserne af COVID-19 følges nøje af forvaltningen. Fredericia Kommune registrerer udgifter, som er relateret til håndtering af COVID-19 særskilt, så det vil være muligt at følge op på udgifterne hertil.

 

Ved 1. budgetopfølgning er der en forventning om, at der vil være COVID-19 relaterede udgifter på i alt 0,086 mio. kr. på Sundhedsudvalget. Udgifterne vedrører Træning og forebyggelse, her forventes det at der er merudgifter på 0,086 mio. kr., grundet der skal afholdes mindre hold. 

 

AKTIVITETSBESTEMT MEDFINANSIERING

Det forventes ikke på nuværende tidspunkt, at der kommer et merforbrug.

Indstillinger

Økonomi og Personale samt Sundhed og velfærdsinnovation indstiller:

  1. At 1. budgetopfølgning godkendes og fremsendes til Økonomiudvalget og Byrådet

Beslutning i Sundhedsudvalget den 26-04-2021

1. Godkendt.

 

Punkt 5 Status på Fredericia Sundhedshus

Sagsresumé

Sagen er et fast statuspunkt omkring etableringen og udviklingen af Fredericia Sundhedshus.

 

Sagsbeskrivelse:

Der gives, på sundhedsudvalgsmødet, en status på økonomien i forhold til drift og anlæg. Herudover følges der op på dialogmødet den 14. april med de private lejere på Fredericia Sundhedshus. Desuden gives en status på igangværende ombygninger, samt på udviklingen af Fredericia Sundhedshus.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller til Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 26-04-2021

1. Taget til efterretning.

 

Punkt 6 Status på samarbejdet med platformen Boblberg

Sagsresumé

I næsten et år har fredericianerne haft mulighed for at kunne tilgå Boblbergs platform. På mødet får Sundhedsudvalget besøg af Boblberg, der giver en status på, hvordan det går med platformen i Fredericia og hvilke nye muligheder, der er kommet til.

 

Udvalget skal tage stilling til, hvorvidt aftalen skal forlænges samt om aktivitetsmodulet skal tilkøbes, hvis aftalen forlænges.

 

Sagsbeskrivelse:

Sundhedsudvalget besluttede i maj 2020 at tegne et abonnement ved Boblberg, som i første omgang gælder et år.


Boblberg er en digital platform, der har til hensigt at skabe sociale relationer og fællesskaber, styrke det frivillige sociale arbejde og bekæmpe ensomhed. Boblberg understøtter fællesskaber og initierer at relationer skabes omkring forskellige temaer og initiativer. Boblberg samarbejder med organisationer som f.eks. Røde Kors omkring initiativer med fokus på at nedbringe ensomhed. Der er lige nu omkring 2.200 fredericianere, der bruger Boblberg. Det er forskelligt, hvad Boblberg benyttes til.

 

Platformen har i udgangspunktet været en borger-til-borger-portal, men Boblberg har det sidste års tid udviklet flere muligheder på deres platform. Boblberg tilbyder på nuværende tidspunkt:

 

-          Fællesskaber via bobler 

  • Her er det borger-til-borger kontakten, der er i fokus. Borgere kan selv oprette bobler – det kan være omkring reservebedsteforældre, strikkefællesskaber, nye venner og andre initiativer som borgere selv initierer. Der er en respons på over 80% på de oprettede bobler
     

-          SnakSammen

  • Gratis telefonsamtaler med frivillige etableret i samarbejde med Røde Kors
     

-          Julevenner

  • Platform der matcher gæst og vært til juleaften etableret i samarbejde med Røde Kors
     

-          Forenings- og aktivitetsmodul (tilkøb)

  • Boblberg har udviklet et forenings- og aktivitetsmodul. Modulet giver mulighed for, at frivillige foreninger kan oprette aktiviteter og events, som borgerne kan tilmelde sig direkte. Fordelen ved aktivitetsmodulet er, at Boblberg forestår al undervisning af foreningerne til at oprette deres aktiviteter. Det betyder, at de afholder møder med de enkelte foreninger og forestår oplæringen. Derefter kan borgerne finde de aktuelle aktiviteter opdelt efter temaer og tilmelde sig

 

For at kunne tilgå platformen, og se ovenstående muligheder, skal borgeren oprette sig som bruger. Andre kan ikke se, at man er tilmeldt som bruger medmindre man aktiv interagerer på platformen ved eksempelvis at oprette bobler. 

 

På mødet får Sundhedsudvalget besøg af Boblberg, der giver udvalget en status på antal brugere, der er på platformen og aktuelle tiltag fra Boblbergs side i Fredericia. Derudover vil udvalget blive præsenteret for, hvordan Boblberg er i gang med at udvikle platformen.

Økonomiske konsekvenser

Der er indgået en 1-årig aftale med Boblberg, som går til maj 2021. Den årlige pris for Fredericia Kommunes adgang til Boblbergs platform er 96.000 kr. ekskl. moms. Derefter er der 6 måneders opsigelse. Forlænges aftalen med Boblberg, vil prisen blive reguleret med 4,95 % årligt, da borgerantallet og support henvendelser stiger fra år-til-år.

Der er mulighed for at tilkøbe forenings- og aktivitetsmodulet. Dette modul giver mulighed for at aktiviteter indlejres i platformen. Det koster 24.000 kr. pr år. Det vil betyde et samlet årligt beløb på 125.940 kr. ekskl. moms i år 2021.

Vurdering

Det vurderes, at Boblbergs muligheder, herunder udviklingen af et forenings- og aktivitetsmodulet, kan være med til at skabe inspiration og muligheder for forskellige sociale relationer og fællesskaber for fredericianerne.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller til Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget drøfter og beslutter, hvorvidt aftalen med Boblberg forlænges.
  2. Udvalget beslutter om aktivitetsmodulet skal tilkøbes, hvis aftalen forlænges.  

Beslutning i Sundhedsudvalget den 26-04-2021

  1. Udvalget besluttede at forlænge aftalen med et år. Udvalget ønsker at finansiering sker ved spar/lån midler fra 2020.
  2. Udvalget besluttede ikke at tilkøbe aktivitetsmodulet.

 

Punkt 7 Principper for pulje til investering i nye sundhedsløsninger

Sagsresumé

I Budget 2020 er der afsat en årlig pulje på 1,351 mio. kr. til investering i nye sundhedsløsninger. Sundhedsudvalget skal drøfte, hvorvidt de ønsker at opstille principper for brug af puljen samt i så fald hvilke principper.

 

Sagsbeskrivelse:

Som det fremgår af budgetteksten for Budget 2020, har Fredericia Kommune gennem de seneste år gået nye veje i udviklingen af det nære sundhedsvæsen. Der er blevet udviklet og afprøvet nye tiltag og tilbud.

 

I Budget 2020 er der afsat en årlig pulje på 1,351 mio. kr. til investering i nye sundhedsløsninger. Den årlige pulje på 1,351 mio. kr. giver Sundhedsudvalget mulighed for at investere i at få løftet folkesundheden og investere i udviklingen af det nære sundhedsvæsen i Fredericia Kommune. Det kan for eksempel være gennem investering i nye udviklingsprojekter, samarbejdsaftaler, tilbud, indkøb af eksisterende løsninger og lignende.

 

Sundhedsudvalget skal drøfte, hvorvidt de ønsker at opstille principper for brug af puljen samt i så fald hvilke principper.

 

Principper for puljen til investering i nye sundhedsløsninger kan for eksempel være:

 

  • Midler til at fortsætte længerevarende aktiviteter
  • Midler til enkeltstående aktiviteter
  • Initiativer, der støttes, skal understøtte den kommende sundhedspolitik
  • Specifikke målgrupper
  • Specifikke tiltag – for eksempel forebyggelse af indlæggelser

Økonomiske konsekvenser

I Budget 2020 er der afsat en årlig pulje på 1,351 mio. kr. til investering i nye sundhedsløsninger.

 

Sundhedsudvalget besluttede på udvalgsmødet den 1. februar 2021 at afsætte midler fra puljen til udvikling af en ny hjemmeside målrettet de praktiserende læger. Prisen forventes at blive mellem 200.000 og 300.000 kr.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller til Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget drøfter, hvorvidt udvalget ønsker at opstille principper for brug af puljen
  2. Udvalget, såfremt det besluttes at opstille principper, beslutter hvilke principper, der skal opstilles.

 

Beslutning i Sundhedsudvalget den 26-04-2021

Sagen udskydes til udvalgets møde i november, hvor der er taget stilling til, hvorvidt puljen fastholdes i 2022.

 

I 2021 bruges puljen på hhv. finansiering af ny hjemmeside med overblik over sundhedstilbud – besluttet på udvalgets møde i februar – og de resterende midler afsættes til at dække et evt. merforbrug på udvalgets område i 2021.

 

Punkt 8 7000stemmer Sundhedsudvalget

Sagsresumé

I juni 2020 foretog Fredericia Kommune med kampagnen 7000stemmer en omfattende indsamling af Fredericias erfaringer og oplevelser fra de første måneder af coronakrisen. Over 5000 input fra borgere, samarbejdspartnere, politikere og organisationen har resulteret i kataloget ”7000stemmer – effekttemaer og idéer til nye handlinger”, som indeholder en belysning af 11 effekttemaer, samt tilhørende idéer til nye handlinger. Yderligere er der udarbejdet 8 cases fra organisationen, som belyser en række af de løsninger og tiltag som en række afdelinger har fundet under den første nedlukning og genåbning under coronakrisen. Resultaterne kan bl.a. tilgås på hjemmesiden www.7000stemmer.dk

 

Sundhedsområdet er stærkt repræsenteret på tværs af både kataloget og i flere af de 8 cases. Derfor bedes Sundhedsudvalget drøfte erfaringsindsamlingens samlede resultater i forhold til, at der arbejdes videre med erfaringer og idéer fra kataloget 7000stemmer, samt de 8 cases, og drøfte, hvilke tiltag der arbejdes mere eksplicit med på deres udvalgsområde.

 

Sagsbeskrivelse:

Der arbejdes allerede rundt om i organisationen, også på sundhedsområdet, med erfaringerne fra coronakrisen. Budget 2021 understøtter den store indsats og mange af de løsninger og tiltag, som opstod under den første nedlukning og genåbning. Erfaringsopsamlingen 7000stemmer (bilag 1) og de 8 cases (bilag 2) er en understøttelse af den proces, der allerede er i gang i mange afdelinger. Den giver også et samlet overblik over og anledning til at kigge dybere ind i, hvordan løsninger og tiltag kan bindes godt sammen og bidrage til udviklingen på sundhedsudvalgets område, samt i hele organisationen.

 

Kataloget med de 11 effekttemaer og idéer til nye handlinger giver et samlet overblik over, hvilke oplevede effekter, som borgere, medarbejdere, ledelse, politikere og samarbejdspartnere har oplevet under den første del af coronakrisen. Dertil er der udarbejdet idéer til nye handlinger, som tjener som inspiration til, hvordan de oplevede effekter kan omsættes til udvikling i Fredericia Kommune.

 

Der er foretaget en konsekvensanalyse af hver af de 8 cases, i forhold til at afdække økonomiske effekter (bilag 3). Formålet har været at beregne, hvilke udgifter en implementering af løsninger og tiltag på de enkelte cases vil medføre. Derudover har der også vist sig en række tværgående værdi- og ressourceskabende elementer i casene. 

 

På Sundhedsudvalgets område er der ikke én konkret case, som specifikt knytter sig til udvalgets område, men derimod går sundhed og trivsel på tværs af flere af casene. F.eks. går øget rengøring som udtryk for mindskelse af smittespredning, samt trivsel går på tværs i både casebeskrivelserne og i konsekvensanalyserne.

I kataloget peger effekttemaer og idéer også generelt på, hvordan rengøring og hygiejne har en effekt på den fysiske sundhed. Ligeledes er den mentale sundhed, i form af bl.a. idéer om etablering af flere fællesskaber, bekæmpelse af ensomhed og skabelsen af mere ro, også gennemgående repræsenteret på tværs af både effekttemaer og idéer. Der opfordres derfor til yderligere grundigere analyse på området, såfremt udvalget ønsker at der arbejdes videre med udvalgte tiltag. 

 

Der ønskes derfor nu en drøftelse af, hvordan resultaterne fra kataloget ”7000 stemmer – effekttemaer og idéer til nye handlinger” samt cases og konsekvensanalysen kan ses bidrage på udvalgets område, og hvordan erfaringerne og tiltagene ses i sammenhæng med resten af organisationen.

Økonomiske konsekvenser

Se bilag 3.

Vurdering

Sundhed og Velfærdsinnovation vurderer, at kataloget ”7000stemmer – effekttemaer og idéer til nye handlinger” samt cases og konsekvensanalysen bidrager til at videreudvikle og sikre implementeringen af løsninger og tiltag fra coronakrisen og underbygge det videre arbejde med udvikling af velfærd og service som kommunens kerneydelse.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller til Sundhedsudvalget, at:

  1. Udvalget drøfter 7000stemmer erfaringsindsamlingens resultater beskrevet i de 11 effekttemaer og idéer til handlinger samt de 8 cases i forhold til, at der arbejdes videre med erfaringer og tiltag.
  2. Udvalget forholder sig til, hvilke overordnede tiltag der fremadrettet kan arbejdes med på udvalgsområdet.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 26-04-2021

  1. Drøftet.
  2. Udvalget vil tage resultaterne fra 7000stemmer med, når en ny sundhedspolitik skal omsættes til handlinger. Udvalget er særligt opmærksom på hygiejne, ensomhed, bruge naturen, mere ro og nærvær og en særlig obs på fokus på bevægelse efter corona.

 

Punkt 9 Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021

Sagsresumé

Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021 sætter retningen for, hvordan vi fremadrettet vil samarbejde om sundhedsfremme og forebyggelse i Fredericia Kommune gennem fire pejlemærker.

 

Høringsudkastet til Fredericia Kommunes Sundhedspolitik drøftes i april på alle fagudvalg og sendes efterfølgende i offentlig høring fra den 26. april til den 16. maj 2021. 

 

Sagsbeskrivelse:

Sundhedsudvalget satte i 2020 gang i arbejdet med at udarbejde en ny Sundhedspolitik for Fredericia Kommune. Det første udkast er nu færdigt, og med denne sag går Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021 i alle fagudvalg til høring.


Sundhedspolitikken skal være med til at sætte en fælles retning og ramme for arbejdet med sundhedsfremme og forebyggelse for hele Kommunen - på tværs af politiske udvalg og på tværs af kommunens koncernområder. Sundhed og trivsel skabes der, hvor vi lever vores liv og vi har vores dagligdag. Det betyder, at sundhed skal løftes flere steder end i Sundhedsudvalget.

Sundhedspolitikken er bygget op omkring fire pejlemærker:

  1. Sunde rammer - et godt sted at leve og bo for alle
    Det omhandler bl.a. byudvikling, natur, bevægelse, kultur, oplevelser, fritidsaktiviteter, klima og miljø og at arbejde for at mindske de største sundhedsudfordringer
     
  2. Sammen om sundhed – sammen når vi længere
    Det omhandler bl.a. det nære sundhedsvæsen, det nære samfundsvæsen, samarbejde med lokale aktører, etablering af partnerskaber og alliancer.
     
  3. Livsglæde og fællesskaber - alle skal opleve følelsen af ha’-det-godt-hed
    Det omhandler bl.a. livskvalitet, sociale relationer, meningsfuldhed, handlekraft og stærke fællesskaber
     
  4. Lighed i sundhed - alle skal have mulighed for et godt og sundt liv
    Det omhandler bl.a. tidlig forebyggelse, tilgængelighed, styrket sundhedskompetencer og støtte til dem, der har det sværest

 

Der er et stærkt samspil mellem pejlemærkerne, da de understøtter og styrker hinanden og så dækker de alle aldersgrupper og målgrupper. Sundhedspolitikken er således for alle fredericianere.
Pejlemærkerne er blevet til med udgangspunkt i det Fredericia, som vi kender, og med udgangspunkt i vores medlemskab af WHO Healthy Cities netværket og Fredericia Kommunes strategi for bæredygtig udvikling - Fredericia for Verdensmålene. Derudover har vi indsamlet input til Sundhedspolitikken gennem 17 dialogmøder med forskellige lokale interessenter og på Fredericia Sund Bys sociale medier.

Sundhedspolitikken indeholder således visionen for, hvor vi gerne vil hen, og hvordan vi sammen kan arbejde for at skabe flere gode leveår for fredericianerne. Det konkrete arbejde med at omsætte politikken til handlinger kommer efterfølgende, da Sundhedspolitikken skal suppleres med handleplaner, som dykker ned i fokusområder fra de enkelte pejlemærker.

Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021 sendes i offentlig høring fra den 26. april til den 16. maj 2021. Eventuel høringsmateriale indarbejdes i politikken med henblik på endelig godkendelse i Byrådet i juni 2021.

Udkastet til Sundhedspolitikken er vedhæftet som bilag. Derudover er der vedhæftet et inputkatalog som bilag, som indeholder alle de input, der er indsamlet under processen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det vurderes, at Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021 danner retningen og rammen for, hvordan vi i Fredericia Kommune vil arbejde med at skabe et Fredericia, hvor alle har mulighed for at trives og have et godt liv. På mange områder er vi allerede godt i gang med indsatser, der støtter op om Sundhedspolitikken, mens der på andre områder er behov for nytænkning og løsninger, som vi måske ikke har endnu.

Indstillinger

Sundhed og Velfærdsinnovation indstiller til Sundhedsudvalget, Børne- og Skoleudvalget, Kultur- og Idrætsudvalget, Miljø- og Teknikudvalget, By- og Planudvalget, Senior- og Handicapudvalget, Social- og Beskæftigelsesudvalget og Uddannelsesudvalget, at:

  1. Fagudvalgene drøfter høringsudkastet til Fredericia Kommunes Sundhedspolitik 2021 med henblik på at komme med eventuelle kommentarer og input.
  2. Fredericia Kommunes Sundhedspolitik sendes i offentlig høring fra den 26. april til den 16. maj 2021.

Beslutning i Sundhedsudvalget den 26-04-2021

  1. Drøftet
  2. Godkendt.

 

Punkt 10 Orientering (Lukket)