Teknisk Udvalg - 13-06-2022

Referat
Udvalg:
Dato:
Mandag, 13 juni, 2022 - 09:00
Hent som fil:
Lokation:
Referat publiceret:
Torsdag, 16 juni, 2022 - 17:40

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Teknisk Udvalg den 13-06-2022

Godkendt.

Punkt 2 Beslutningssag: 1. Budgetopfølgning 2022 - Teknisk Udvalg

Sagsresumé

1. Budgetopfølgning 2022 viser et forventet merforbrug på serviceudgifter på 5,530 mio. kr. (tabel 1). Merforbruget skyldes primært merudgifter til bygningsdrift af Rådhuset og Bülows Kulturkaserne og tomgangslejemål. Ligeledes forventes det ikke muligt, at realisere størstedelen af de budgetlagte besparelser til ”Kloge m2”.

Der ansøges om nogle omplaceringer på serviceudgifter (0,130 mio. kr.).

Derudover, ansøges om omprioritering af midler mellem projekter på anlæg. Der flyttes i alt midler for 7,183 mio. kr.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger direktøren økonomien for de respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om overholdelse af korrigeret budget, serviceramme og udvalgets anlægsbudget overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselssudgifter. Hvis fagområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme.

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og det korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 1. budgetopfølgning 2022 før evt. godkendelse af tillægsbevillinger, som er indstillet i denne budgetopfølgning.

Tabel 1

Mio. kr.

Vedtaget budget 2022

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Teknisk Udvalg

125,174

210,950

216,480

5,530

Serviceudgifter

80,548

85,110

90,640

5,530

Ældreboliger

-12,842

-12,467

-12,467

0,000

Skattefinansieret anlæg

57,468

138,307

138,307

0,000

- = mindreforbrug / merindtægt     + = merforbrug / mindre indtægt

 

FORSKEL MELLEM VEDTAGET OG KORRIGERET BUDGET VED 1. BUDGETOPFØLGNING 2022

Forskellene mellem vedtaget og korrigeret budget ved 1. budgetopfølgning 2022 omhandler:

  • Serviceudgifter, 4,562 mio. kr.
    • Budgetomplaceringer som følge af ny styrelsesvedtægt pr. 1/1-2022, 2,914 mio. kr.
    • Tillægsbevilling: Overførsler mellem årene, 1,648 mio. kr.

 

  • Ældreboliger, 0,375 mio. kr.
    • Tillægsbevilling: Overførsler mellem årene, 0,375 mio. kr.

 

  • Anlæg, 80,839 mio. kr.
    • Tillægsbevilling: Overførsler mellem årene, 26,143 mio. kr.
    • Tillægsbevilling: Cykelsti på Snaremosevej, 2,500 mio. kr.
    • Budgetomplaceringer som følge af ny styrelsesvedtægt pr. 1/1-2022, 52,196 mio. kr.

 

JUSTERINGER AF UDVALGETS KORRIGEREDE BUDGET VED 1. BUDGETOPFØLGNING 2022

I forbindelse med 1. budgetopfølgning 2022 indstilles til tekniske justeringer for i alt 0,130 mio. kr. på serviceudgifter. Dette vedrører følgende omplaceringer:

  • Fra Børne- og Skoleudvalget: Budgettet vedr. gasværksgrunden flyttes til ejendomsafdelingen, 0,346 mio. kr.
  • Effektivisering vedr. Indkøbsbesparelser, -0,329 mio. kr.
  • Midler fra ny fleksjobpulje og udmøntning af særpulje fra OK21, 0,113 mio. kr.

 

Dertil kommer omprioriteringer af anlægsmidler:

Der søges om godkendelse til flytning af midler mellem følgende projekter:

  • Fra ”Ndr. Kobbelvej gadelys og cykelstipulje” til ”Vejudvidelse og cykelsti i Østerby”, 3,500 mio. kr. Projektet udføres som et samlet projektet.
  • Fra ”motorvejsramper ved afkørsel 59”, 2,1mio. kr. og ”signalanlæg/delombygning(?) Vesterballevej”, 0,6 mio. kr. til ”asfaltprojekter”, 2,7 mio. kr. Arbejdet vedrører afsluttende asfaltarbejder
  • Fra ”Sikring af Brobygværker” til ”vejafvanding”, 1,0 mio. kr. Der forventes et større behov for midler til renovering af vejafvanding end til sikring af brobygværker i 2022.

 

Hvis Byrådet godkender ovenstående justeringer til 1. budgetopfølgning 2022 på mødet den 25. maj 2022, vil udvalgets økonomi efterfølgende se således ud:

 

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget 2022

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Teknisk Udvalg

125,174

211,080

216,480

5,400

Serviceudgifter

80,548

85,240

90,640

5,400

Ældreboliger

-12,842

-12,467

-12,467

0,000

Skattefinansieret anlæg

57,468

138,307

138,307

0,000

- = mindreforbrug / merindtægt     + = merforbrug / mindre indtægt

Vurdering

SERVICEUDGIFTER

1. budgetopfølgning 2022 viser en overskridelse af det korrigeret budget på Teknisk udvalgs område.

Efter godkendelse af ændringerne ved 1. budgetopfølgning 2022, har Teknisk udvalg et merforbrug i forhold til det korrigeret budget på 5,400 mio. kr. (jf. tabel 2). Det forventede merforbrug skyldes øgede udgifter til ejendomsafdelingen som vedrører rådhuset, tomme lokaler og øget aktivitet på Bülow Kaserne for i alt 1,700 mio. kr. Dertil kommer en ikke realiserbar mindreudgift vedr. ”kloge m2” for i alt 3,700 mio. kr.

 

Ældreboliger

Ingen forventet afvigelse.

 

SKATTEFINANSIERET ANLÆG

Ingen forventet afvigelse.

 

Budgetopfølgningens konsekvens for budgetlægningen

Med udgangspunkt i behandlingen af 1. budgetopfølgning bør udvalget drøfte de aktuelle udfordringer på de forskellige områder, som skal håndteres i forbindelse med budgetlægningen for 2023-2026.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller:

  1. At 1. budgetopfølgning 2022 godkendes og fremsendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet
  2. At udvalget drøfter resultatet af 1. budgetopfølgning i forhold til budgetlægningen for 2023-2026

Beslutning i Teknisk Udvalg den 13-06-2022

Godkendt.

Punkt 3 Beslutningssag: Delegationsplan Teknisk Udvalg 2022

Sagsresumé

Fredericia Byråd har vedtaget en ny styrelsesvedtægt pr. 1. januar 2022, som indebærer en ændret udvalgsstruktur og dermed også en ændret opgavefordeling mellem udvalgene. Derfor sendes en ny delegationsplan til godkendelse.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Byråd har vedtaget en ny styrelsesvedtægt pr. 1. januar 2022, som indebærer en ændret udvalgsstruktur og dermed også en ændret opgavefordeling mellem udvalgene

 

I den forbindelse er der udarbejdet forslag til delegationsplan som viser dels hvilke sager, som afgøres af hvilke politiske organer, dels hvilke sager der afgøres/varetages af organisationen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller til Teknisk Udvalg, at:

  1. Udvalget anbefaler godkendelse af delegationsplan til Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 13-06-2022

Anbefales.

Punkt 4 Beslutningssag: - Pulje til gang i byen - Lysshow

Sagsresumé

Denne sag indeholder forslag til brug af midler til ”Gang i byen” tiltag. Puljen til ”Gang i byen” er forankret i Teknisk Udvalg, og er en årlig pulje, som skal bruges til tiltag, som understøtter ønsket om en attraktiv bymidte i løbende udvikling. Der indstilles at 0,3 mio. kr. bruges til et lysshow som supplerer de øvrige tiltag, i Fredericia Juleby.

 

Sagsbeskrivelse:

Med denne sag foreslås et tiltag etableret i bymidten, som kan understøtte den løbende udvikling af bymidten, Fredericia Juleby og Fredericia som en aktiv handelsby.

 

Målet er, at der skal skabes en ny tradition (fyrtårnsevent) i Fredericia gågade i den mørke tid, som kan tilstræbe til, at der bliver tiltrukket flere gæster til centrum. Lysshowet skal indgå i Fredericia Juleby, og være årets store nyhed i 2022. Den nye tradition består at af lysshow med 3D-effekter, som vil indeholde et lysshow med en historisk Fredericia-vinkel med fokus på Byens grundlæggelse og fødselsdag 15. december 1650. Målgruppen for dette event er børnefamilier, samt bedsteforældre med børnebørn - gerne med bopæl i nabokommunerne.  

 

Lysshowet vil blive afspillet på bygningen ved siden af Rådhuset, og vare ca. 8-12 minutter med 3d-effekter, og tændes hver aften alle dage frem til jul. Lysshowet vil have premiere den 25. november, og være tændt indtil den 23. december.

 

Målet er, at skabe et event på Rådhuspladsen, hvor gæsterne stimler sammen, og bliver klogere på Fredericias enestående historie samtidig med, at de får en flot oplevelse, når lyskeglerne rammer rådhusmurerne. Det er vores mål, at det skal tiltrække gæster fra nabokommunerne, så de f.eks. vil gøre deres julehandel i byen. Det skal naturligvis bidrage positivt til den eksisterende julebelysning i byen – og særligt omkring Rådhuspladsen.

 

Indholdet er skabt af Museerne i Fredericia og turismeafdelingen i samarbejde med en ekstern leverandør. Det vil være en produktion med speciel lys effect for at markere Fredericias enestående historie.

 

Udgifterne vil være til produktion, udvikling af lysshowet samt leje af udstyr..

Samlet pris: 0,3 mio. kr.

Økonomiske konsekvenser

Midlerne vil blive frigivet fra Puljen til Gang i byen, XA-50392, som i 2022 er på samlet 2,628 mio. kr.

Vurdering

Det vurderes at ovenstående indkøb vil skabe rammerne for en række gode tiltag, som vil skabe ”Gang i byen”, og medvirke til branding og udvikling af Fredericia Juleby.

Indstillinger

Direktør for Vækst, Teknik og Klima indstiller at Teknisk Udvalg afsætter 0,3 mio. kr., til afvikling af det beskrevne tiltag.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 13-06-2022

Godkendt.

Punkt 5 Orienteringssag: Drøftelse af tids- og procesplan for Planstrategi 2023

Sagsresumé

Ifølge planloven skal byrådet vedtage og offentliggøre en planstrategi hvert 4 år og indenfor den første halvdel af den kommunale valgperiode, dvs. inden udgangen af 2023.

 

Vækst, Teknik og Klima vil gerne i dialog med Teknisk Udvalg samt andre relevante fagudvalg omkring indholdet i den kommende planstrategi. Som optakt til dette vil Vækst, Teknik og Klima drøfte et bud på en tids- og procesplan for udarbejdelse af Planstrategi 2023 med Teknisk Udvalg.

 

Det er intentionen, at udarbejdelse af Planstrategi 2023 påbegyndes efter sommerferien i år.

 

Sagsbeskrivelse:

Planstrategien er byrådets strategi for kommunens langsigtede udvikling og som sådan en strategi for kommuneplanlægningen. Planstrategien fokuserer på den strategiske og fysiske planlægning og er derfor rettet mod de fysiske strukturer, arealanvendelse mv.

 

Planstrategien er samtidig et juridisk dokument, som indeholder en revisionsbeslutning om, i hvilket omfang og ikke mindst hvilke emner, der skal revideres i den kommende Kommuneplan 2025-2037.

 

Kommunerne i Trekantområdet har gennem mange år samarbejdet om planstrategi og kommuneplan. Hver af de 7 kommuner har desuden mulighed for at tilføje lokale emner til planstrategien og uddybe dele af de fælles emner, så planstrategien kommer til at omhandle netop det, der er vigtigst for en enkelte kommune. For Fredericia Kommune har det indtil nu betydet, at planstrategien reelt er to strategier i ét dokument; En fælles del som gælder for hele Trekantområdet og en lokal del som alene gælder for Fredericia Kommune.

 

I forhold til den fælles del af Planstrategi 2023 vil det være relevant at holde fokus på Trekantområdets fælles visionsproces. Visionsprocessen vil involvere de 7 byråd i Trekantområdet, men er endnu ikke igangsat.

 

I udarbejdelse af den lokale del af Planstrategi 2023 vil det være relevant at sikre størst mulig sammenhæng med byrådets kommende Vision 2032 samt allerede vedtagne politiske strategier og planer, som på forskellig vis har eller kan få et mere fysisk aftryk.

 

Dertil kommer eventuel ny lovgivning på planområdet og/eller nye statslige udmeldinger via de ”Nationale interesser i kommuneplanlægningen”, som har relevans for den efterfølgende kommuneplanrevision.

 

Vækst, Teknik og Miljøs bud på en tids- og procesplan for udarbejdelse af Planstrategi 2023 vil blive præsenteret på udvalgsmødet i juni 2022.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at Teknisk Udvalg drøfter den på mødet præsenterede tids- og procesplan for Planstrategi 2023.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 13-06-2022

Drøftet.

Punkt 6 Beslutningssag: Igangsætning af revision af lokalplan 355 for Erhvervsområde ved Prinsessens Kvarter

Sagsresumé

Vækst, Teknik og Klima har modtaget en anmodning om igangsætning af kommuneplantillæg og lokalplan for et erhvervsområde beliggende syd for Gl. Ribevej for at muliggøre realiseringen af etape 2 af datacenteret på stedet. Vækst, Teknik & Klima anbefaler, at denne revision af plangrundlaget igangsættes.

 

Sagsbeskrivelse:

Vækst, Teknik og Klima har modtaget en anmodning om igangsætning af kommuneplantillæg og lokalplan for et erhvervsområde i Prinsessens Kvarter. Ved udvidelse af datacenteret er det muligt, at oplaget af diesel til nødgeneratorer kan overskride grænsen for risikovirksomhed, hvorfor dette ønskes muliggjort i plangrundlaget. 

 

Forhold til gældende lokalplan/ byplanvedtægt

Området er omfattet af lokalplan 355 og må anvendes til erhvervsformål inden for miljøklasse 2-5 og naturområde/grønt friareal. Området må ikke anvendes til virksomheder, som kategoriseres som risikovirksomhed, jf Risikobekendtgørelsen.

 

Med den endelige vedtagelse af en ny lokalplan aflyses 355 for det område, som den nye lokalplan omfatter.

 

Forhold til Kommuneplan 2017-2029

Lokalplanområdet ligger i rammeområder TD.L.5 og TD.E.4D, som fastlægger anvendelsen som beskrevet nedenfor.

TD.E.4D er udlagt til erhvervsområde.

TD.L.5 er udlagt tillandområde/rekreativt område.

Kort med rammeområderne er vedlagt som bilag.

Ønskerne til lokalplanen er ikke i overensstemmelse med kommuneplanen for så vidt angår etablering af risikovirksomheder i rammeområde TD.E.4D. Derfor skal der sideløbende udarbejdes et kommuneplantillæg som giver mulighed for risikovirksomhed i det kommende område omfattet af den nye lokalplan.

 

I forbindelse med planarbejdet sker der en miljøvurdering af planerne.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at den ønskede anvendelse af området er afhængig af ændringen af plangrundlaget, hvorfor det indstilles at igangsætte et planarbejde, der muliggør dette.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller til Teknisk Udvalg

  1. At udarbejdelse af forslag til kommuneplantillæg og lokalplan igangsættes.
  2. At lokalplanens afgrænsning fastlægges som vist på bilag – lokalplanens afgrænsning.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 13-06-2022

Godkendt.

Punkt 7 Beslutningssag: Dispensation fra lokalplan 13 - Ekkodalen 40 og 70

Sagsresumé

Vækst, Teknik og Klima udarbejdede i 2021 forslag til lokalplan 360 før 5 nye boliger på Ekkodalen 40 og 70. I november 2021 besluttede det daværende By- og Planudvalg i stedet at gå i dialog med parterne om 4 boliger.

 

Bygherre har på den baggrund søgt om dispensation fra den eksisterende lokalplan 13 til 4 boliger.

 

Sagsbeskrivelse:

Teknisk Udvalg behandlede den 24. november 2021 lokalplan 360 for boligerved Ekkodalen, som ikke blev vedtaget, men hvor det i stedet blev besluttet, at forvaltningen skulle gå idialog medparterne om 4 boliger.

Forvaltningen har været i dialog med bygherre og beboere i området om mulighederne for opførelse af 4 boliger.

 

Bygherre er indstillet på at, der kan udstykkes 4 boliger og har fremsendt to forslag til udstykning.

Ligeledes er bygherre indstillet på at opføre bebyggelse i overensstemmelse med gældende lokalplan 13 boligområde ved Ekkodalen.

 

De beboere, der har været dialog med, er som udgangspunkt positive overfor 4 boliger. De har fokus på realiseringen af det grønne område ud mod Ekkodalen. De har ikke været forelagt de to specifikke forslag til udstykning.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Forvaltningen har for de to forslag til udstykning foretaget en vurdering af de to udstykningsforslag.

Vurderingen omfatter ikke den på de toforslag skitserede bygninger.

 

A:

Nem adgangsvej men stringent udstykningsplan.

Forudsætter i udgangspunktet kun dispensation for antallet af udstykninger.

Bryder dog i en vis grad med karakteren i området, og kan få udtryk af tæt-lav i kraft af en gentagelse af bebyggelsen.

 

B:

Udstykningsplan med mere karakter af åben-lav bebyggelse (som nærområdet).

Vejadgang over det grønne område kan være en udfordring, dog lægger den eksisterende lokalplan LP13 umiddelbart også op til, at de tre tilladte udstykninger i en vis udstrækning har vejadgang over udlægget.

 

Ved begge udstykningsplaner gælder, at mulige stridsforhold med lokalplanens bestemmelser (behov for yderligere dispensation), først kan afdækkes, når der foreligger tegninger for den konkrete bebyggelse.

Ingen af de to udstykningsplaner udløser i sig selv lokalplanpligt, dog har kommunen fortsat ret til at udarbejde en lokalplan (eller revidere det eksisterende lokalplanforslag), hvis det vurderes nødvendigt eller hensigtsmæssigt, at have styring med byggeriet.

 

Forslag A kræver dispensation fra antallet af grunde og til en indskrænkning af det grønne områdes bredde fra 15 m fra vejmidte til 10 m fra vejmidte.

Forslag B kræver dispensation fra antallet af grunde, en indskrænkning af det grønne områdes bredde fra 15 m fra vejmidte til 10 m fra vejmidte og til vejadgang gennem det grønne område.

 

Vækst, Teknik og Klima foreslår, at en af de to udstykningsplaner sendes i naboorientering, at forvaltningen efterfølgende behandler indkomne høringssvar, hvorefter Teknisk Udvalg træffer beslutning om, hvorvidt der skal dispenseres eller ej.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at Teknisk Udvalg beslutter

  1. At en dispensation til udstykningsplan A sendes i naboorientering, eller
  2. At en dispensation til udstykningsplan B sendes i naboorientering.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 13-06-2022

Udvalget besluttede, at en dispensation til udstykningsplan B sendes i naboorientering.

Punkt 8 Beslutningssag: Igangsættelse af okalplan 385 - Boliger og erhverv ved Frederiks Kanal

Sagsresumé

Som et led i udviklingsplanen for Kanalbyen har Fredericia Kommune modtaget ønske om opførelse af  nybyggeri med blandede boliger og erhverv i området syd for Ved Frederiks Kanal og vest for Kongensgade. Byggeriet opføres som to åbne karréer i op til fem etager og med skift i materialer og nuancer.  Projektet er skitseret med grønne åbne gårdrum og randbebyggelse. Det vurderes at projektet er i tråd med udviklingsplanen for kanalbyen og vil bidrage positivt til områdets fremtidige udvikling.

 

Vækst, Teknik og Klima indstiller, at arbejdet med en ny lokalplan for Carolinelunden fase 2 igangsættes.

Figur 1: Omtrentlig afgrænsning af lokalplanområde

Sagsbeskrivelse:

Vækst, Teknik og Klima har modtaget en anmodning om igangsætning af lokalplan for et område som udgør en del af Udviklingsplanen for Kanalbyen. Udvikler har leveret projektmaterialet, der danner baggrund for igangsætningen af lokalplanen. Lokalplanen skal gøre det muligt at opføre nye boliger og erhverv med et samlet etageareal på ca. 16.300 m². Erhverv skal være foreneligt med boliger. Området er ca. 11.000 m2 stort.

 

Området omfatter del af byggefelt 15 og 16, der afgrænses af Ved Frederiks Kanal mod nord og Kongensgade mod øst, Pinnebergsgade mod vest. Mod syd møder begge karréer Officerstien, som er områdets offentlige grønne stiforbindelse, der forbinder karreerne nord for parken.

 

Intentionen med projektet/ lokalplanen er:

  • At fastlægge områdets anvendelse til blandede byfunktioner som eksempelvis boliger og erhverv
  • At udendørs opholdsarealer indrettes med gode muligheder for ophold og rekreation.
  • Videreudvikle Kanalbyen som en attraktiv bydel

 

Projektet

Nybyggeri opføres som to karréer i op til fem etager, og skal understøtte udviklingsplanens vision om en imødekommende og varieret bydel. Det er endnu ikke fastlagt, hvorledes de to karréer og gårdrum differentiere fra hinanden.

 

Begge gårdrum etableres oven på en parkeringskælder og udformes som grønne arealer. I den forbindelse vil der nogle steder være et naturligt højdespring mod gaden, hvilket tænkes indarbejdet med ramper og/eller trapper. Boligernes gårdrum skal forsynes med gode opholdsarealer, der indbyder til rekreation, leg og ophold.

 

Karréstrukturen skal understrege den eksisterende gadestruktur indenfor voldene. Byens sigtelinjer videreføres som nye gadeforløb med en videreføring af Kongensgade og Kongenstræde. Forskudte og tilbagetrukne facader, der skaber semioffentlige kantzoner langs områdets gadeforløb, skal bidrage til et attraktivt og trygt byrum for beboere og forbipasserende. Skift i enten materialitet eller tagformer skal bidrage til levende facader.

 

Forhold til gældende lokalplan/ byplanvedtægt

Området er i dag delvist omfattet af lokalplan 333, som udlægger området til boliger og erhverv. Med den endelige vedtagelse af en ny lokalplan, aflyses lokalplan 333 for det område, som den nye lokalplan omfatter.

 

Forhold til Kommuneplan 2017-2029

Lokalplanområdet ligger i rammeområde B.BE.2 – Blandet bolig og erhverv syd for Oldenborggade, som fastlægger området til blandede byfunktioner, primært boliger og erhverv, herunder kontorer som skitseret i udviklingsplanen for Kanalbyen.

 

Ønskerne til lokalplanen er i overensstemmelse med kommuneplanen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at der er tale om et godt udgangspunkt for videre arbejde, og det forventes at blive bearbejdet til et projekt af høj kvalitet, som er i tråd med udviklingsplanen for Kanalbyen. Det er ligeledes forvaltningens vurdering at projektet vil bidrage positivt til områdets fremtidige udvikling.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller til Teknisk Udvalg, at:

 

  1. Udarbejdelse af en lokalplan igangsættes.
  2. Lokalplanens afgrænsning fastlægges som vist på bilag 1 – lokalplanens afgrænsning.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 13-06-2022

Godkendt.

Punkt 9 Beslutningssag: Forslag til ophævelse af lokalplan 201 for højhus i Hannerup

Sagsresumé

By- og Planudvalget besluttede på mødet den 24.november 2021at igangsætte et forslag til ophævelse af lokalplan 201 højhus i Hannerup.

 

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at lokalplanen har mistet sin aktualitet og ikke vil blive brugt som plangrundlag til opførelse af et højhus.

 

Den er samtidig svært forenelig med de nuværende aktiviteter på havnen, hvorfor Vækst, Teknik og Klima finder det hensigtsmæssigt at ophæve lokalplan 201.

 

Sagsbeskrivelse:

Lokalplan 201 Højhus i Hannerup omfatter et areal i krydset ved Vestre Ringvej/Strandvejen. Lokalplanen er vedtaget i 2002.

 

Formålet med lokalplanen var at give mulighed for, at der kan opføres et højhus, der kunne blive et nyt markant vartegn for byen. I forvejen er havne­fronten og kystlandskabets profil præget af mange forskelligt formede pak­huse, kraner, produktionsanlæg og høje skorstene.

 

Lokalplanen giver mulighed for, at der kan opføres et højhus i 26 etager med op til 175 boliger samt erhverv på arealet, der i dag anvendes som grønt område.

 

Byggeriet må have et omfang på ca. 26.000 m2, en højde på 95 m over terræn svarende til 26 etager.

 

Der har siden lokalplanens vedtagelse ikke været vist interesse fra udviklere for at opføre et højhus det pågældende sted.

 

Der har i forbindelse med behandling af miljøforholdene ved etablering af virksomheder på havnen vist sig at være problemer med overholdelse af støjkravene ved det lokalplanlagte højhus. Med de aktiviteter, der foregår på havnen i dag, vil et højhus med boliger formentlig ikke kunne etableres.

 

Ifølge planlovens § 33 er det muligt at aflyse lokalplaner for arealer i byzone uden vedtagelse af en ny lokalplan. Forløbet følger den samme procedure som ved vedtagelse af almindelige lokalplaner.

 

Miljøvurdering

Det er ved en screening af planen vurderet, at planen påvirkning af miljøet ikke har en karakter og et omfang, der kræver at der gennemføres en miljøvurdering. Afgørelsen om ikke at udarbejde en miljørapport har været sendt i høring hos berørte myndigheder og offentliggøres sammen med planforslaget.

 

Retlige og faktiske konsekvenser ved ophævelsen

Ved en aflysning af lokaplanen vil det være kommuneplanens rammebestemmelser, som gældende for området.

 

Kommuneplan 2021 - 2033 udlægger området som en del af V.L.1 - landområde ved Hannerup enge og Erritsø mose. Anvendelsen for dette område vil være naturområde med rekreative formål.

 

Området vil herved blive en del af det rekreative område ved Hannerup enge og Erritsø mose.

Økonomiske konsekvenser

Lokalplanområdet, som ejes af Fredericia Kommune, vil i teorien i dag kunne sælges med mulighed for at opføre et højhus. Dette vil ikke være muligt efter ophævelse af lokalplanen.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at lokalplanen har mistet sin aktualitet og ikke vil blive brugt som plangrundlag til opførelse af et højhus.

Den er samtidig svært forenelig med de nuværende aktiviteter på havnen, hvorfor Vækst, Teknik og Klima finder det hensigtsmæssigt at igangsætte en høring for ophævelse af lokalplan 201.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller til Teknisk Udvalg, at det anbefales over for Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet:

  

  1. At forslag til ophævelse af lokalplan 201 højhus i Hannerup vedtages.

 

  1. At forslaget til ophævelse af lokalplan 201 med tilhørende screening sendes i offentlig høring i 8 uger.

 

  1. At forvaltningen bemyndiges til at foretage redaktionelle ændringer i forslag til ophævelse af lokalplan 201 og tilhørende screening inden offentliggørelse.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 13-06-2022

Anbefales.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 20-06-2022

Anbefalet.

 

Beslutning i Byrådet den 27-06-2022

1-3 Godkendt.

Punkt 10 Beslutningssag: Principbeslutning vedr. delvis aflysning af Byplanvedtægt nr. 1

Sagsresumé

I november 2021 igangsatte det daværende By- og Planudvalg en delvis ophævelse af Byplanvedtægt nr. 1 fra 1948 – helt konkret en ophævelse for de markerede områder i bilag 2. Baggrunden er, at byplanvedtægten giver mulighed for boliger, samtidig med, at støj fra motorvejen gør det meget svært/ umuligt at bygge boliger i områderne. Der er i forbindelse med en forhøring indkommet 8 svar, hvor af de 5 er imod ophævelse af byplanvedtægten for deres grund. Vækst, Teknik og Klima indstiller, at der bliver taget en principbeslutning om, hvorvidt de enkelte grunde skal tages ud af planerne om ophævelse.

 

 

Sagsbeskrivelse

De markerede områder er i dag omfattet af Byplanvedtægt nr. 1 fra 1948, der giver mulighed for boliger. Vækst, Teknik og Klima har gennem de seneste år modtaget flere forslag til byggerier, hvor støjgrænserne ikke har kunnet overholdes pga. støj fra motorvejen.

 

Beregninger for området syd for Nederballegårdsvej og vest for Kystvejen har vist, at opførelse af boliger vil kræve støjafskærmning i en størrelsesorden, der i sig selv kræver en ny lokalplan. Boligbyggeri vil derfor ikke kunne opføres på baggrund af Byplanvedtægt nr. 1. Derfor er der igangsat en delvis ophævelse af byplanvedtægten, for at undgå gentagne forespørgsler, der ikke kan realiseres, hvilket er ressourcekrævende både for grundejerne og kommunen.

 

Samtidig er der en uoverensstemmelse mellem kommuneplanen og byplanvedtægten, da en stor del af arealerne i kommuneplanen er udlagt til erhverv, netop på baggrund af støjproblematikken.

 

Svar fra forhøring

Vækst, Teknik og Klima udsendte d.1/3-2022 et forhøringsbrev til de berørte grundejere for at starte en tidlig dialog. Der er indkommet 8 bemærkninger, som ikke har givet anledning til ændringer i forvaltningens anbefaling om at aflyse Byplanvedtægt nr. 1. Der vedlægges en samlet oversigt over indkomne bemærkninger, samt Vækst, Teknik og Klimas vurderinger (bilag 4 og 5).

 

Bemærkningerne handler i hovedtræk om følgende:

  • Kommunen bør ikke ophæve byplanvedtægten, men i stedet sikre området mod støj, da området i mange andre henseender er meget attraktivt.
  • Arealerne på begge sider af motorvejen ligger i en rekreativ kommuneplanramme, der giver meget begrænsede anvendelsesmuligheder.
  • Grundene taber værdi, når anvendelsesmulighederne bliver begrænset.
  • Store dele af området er underlagt strandbeskyttelseslinjen, der i forvejen begrænser byggemulighederne.

 

Herunder bliver bemærkninger fra grundejere, der modsætter sig en delvis ophævelse af byplanvedtægten for deres grund, uddybet. Områderne fremgår af bilag 6.

 

1.

Nederballegårdsvej 9 (Monjasa)

Den del af matrikel nr. 21y, Erritsø By, Erritsø, der hører under Byplanvedtægt nr. 1, er i Kommuneplan 2021-2033 udlagt til boliger. Ejeren ønsker at fastholde byplanvedtægten og argumenterer for, at det godt kan lade sig gøre at opføre boliger. I det tilfælde, at byplanvedtægten ophæves for området, ønsker ejeren at få udlagt området til erhverv i stedet, ligesom resten af grunden allerede er udlagt til.

 

2.

Ny Nitrogen A/S

Ny Nitrogen arbejder aktivt med at sælge de berørte grunde og ønsker derfor at fastholde byplanvedtægten, da en ophævelse kan påvirke værdien negativt. Der bliver argumenteret for, at erhvervsbyggeri placeret foran boligbebyggelse kan skærme for støjen. Dette vil dog kræve en ny lokalplan og dermed en aflysning af Byplanvedtægt nr. 1.

 

3.

Lillenæs 1, 7 og 9 (Tjæreborg Huse)

Ejeren af Lillenæs 1, 7 og 9 har i 2021 været i dialog med Byg om en arealændring, således at der bliver 3 grunde, hvor det er muligt at opføre et parcelhus – dvs. uden for hovedgasledningens byggelinje og strandbeskyttelseslinjen (bilag 3). Tilbagemeldingen var i 2021 -  inden planerne om delvis ophævelse af B.01 - at Fredericia Kommune er indstillet på at arbejde videre med forslaget med udstykning af 2 grunde - men at 3 grunde umiddelbart ikke er en mulighed. Det understreges at der ikke er truffet afgørelse i sagen.

 

Udvikler har bl.a. fået foretaget jordprøver, indhentet tilbud på rydning og fræsning af beplantning på grundene samt indhentet tilbud på etablering af nyt læhegn.

 

Der har tidligere været forespørgsler på grunden om opførelse af 6-8 boliger, som imidlertid er blevet afvist af Energinet pga. nærliggende hovedgasledning. Energinet har dog ingen bemærkninger til opførelse af 2-3 parcelhuse.

 

Udvikler vil i henhold til Bygningsreglementet skulle overholde Miljøstyrelsens vejledende grænser for indendørs støj. En eventuel vurdering af støjforholdene vil først ske efter byggeriets opførelse. Da Byplanvedtægt nr. 1 ikke indeholder bestemmelser om støj, er der ingen krav i forhold til støj på opholdsarealer. Udvikler har til hensigt at etablere afskærmende beplantningsbælte tættest på motorvejen. Der er ikke modtaget dokumentation for, i hvilket omfang dette vil nedbringe støjen.

 

De tre grunde ligger i E.R.1, Rekreative områder ved Lyngsodde, der ikke giver byggemuligheder. I det tilfælde, at byplanvedtægten ophæves for området, vil udvikler dermed ikke kunne opføre boliger. Ejendommen ligger i byzone og er vurderet derefter. Aflysning af byplanvedtægten vil derfor ikke medføre nogen ændring i.f.t. grundskylden på ejendommen, hvorfor grundejer ikke skal kompenseres for dette.

 

4.

Nyhavevej 60

Ejeren ønsker at fastholde byplanvedtægten for de berørte grunde og opfordrer kommunen til at samarbejde med staten om at nedbringe støjen.

 

5.

Lyngsoddevej 71

Ejeren ønsker at fastholde byplanvedtægten for den berørte grund og opfordrer kommunen til at arbejde for at nedbringe støjen.

Økonomiske konsekvenser

Det har været undersøgt, hvorvidt en delvis ophævelse af B01 kan udløse erstatningspligt for kommunen. Dette vurderes ikke at være tilfældet.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at det i et planlægningsperspektiv er hensigtsmæssigt at aflyse byplanvedtægten for alle områderne jævnfør bilag 2. Dette vurderes ud fra, at byplanvedtægten betragtes som utidssvarende, da området, grundet støj fra motorvejen, ikke er egnet til boliger. Byplanvedtægten kan give falske forhåbninger til kommende købere af grundene. Der er derfor risiko for, at kommunen fortsat vil modtage forespørgsler på opførelse af boliger, der ikke lever op til de krav i forhold til støj, der ellers stilles i kommunen.

 

Der bør træffes en politisk beslutning om, hvor vidt enkelte grundejere, der har modsat sig planen om ophævelse af byplanvedtægten for deres ejendom, skal imødekommes. Hovedargumentet for at imødekomme grundejerne er, at de har haft en forventning om at kunne udnytte en byggeret. Ejeren af Lillenæs 1, 7 og 9 har eksempelvis været i dialog med Fredericia Kommune omkring udstykning samt andre forberedende tiltag.

 

Vækst, Teknik og Klima anbefaler, at Nederballegårdsvej 9 (område 1 i Bilag 6), der hører under kommuneplanramme E.B.5, udlægges til erhverv gennem et kommuneplantillæg, der vedtages forud for en delvis aflysning af Byplanvedtægt nr. 1, da området herved vil kunne indgå som en naturlig del af det eksisterende erhvervsområde ved Strevelinsvej.

 

Vækst, Teknik og Klima anbefaler, at der, enkeltvis for grundene, hvor ejer har modsat sig ophævelsen, tages stilling til, hvor vidt de skal tages ud af planerne om ophævelse.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller til, at Teknisk Udvalg beslutter:

 

  1. At der for ejendommen Nederballegårdsvej 9 arbejdes videre med at aflyse Byplanvedtægt nr. 1, og at det udlægges til erhverv gennem et kommuneplantillæg parallelt med / forud for den delvise aflysning af byplanvedtægten.
  2. At Lillenæs 1, 7 og 9 tages ud af planerne om ophævelse, dvs. forbliver i Byplanvedtægt nr. 1, eller
  3. At der arbejdes videre med at aflyse Byplanvedtægt nr. 1 for Lillenæs 1, 7 og 9.
  4. At der arbejdes videre med at aflyse Byplanvedtægt nr. 1 for de øvrige nævnte områder.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 13-06-2022

Godkendt, idet Lillenæs 1, 7 og 9 tages ud af planerne om ophævelse, dvs. forbliver i Byplanvedtægt nr. 1.

 

Punkt 11 Beslutningssag: Dispensation til skilt

Sagsresumé

Den 2. maj behandlede Teknisk Udvalg en sag om dispensation til skiltning over stueetage inden for lokalplan 328 for facader og skilte i bymidten. Det blev besluttet, at dispensation til skiltning i Vendersgade 26 skulle forelægges Teknisk Udvalg igen, efter der var arbejdet med farve og udformning af det ønskede skilt. Ansøger har nu tilrettet skiltet som anbefalet, så der kun er tale om dispensation fra placeringen over stueetage.

 

Sagsbeskrivelse:

Ansøgere har bearbejdet forslaget, så skiltet overholder lokalplanens bestemmelse om størrelse – max 40cm i højden. De har ligeledes arbejdet med farvevalget, så det trækker inspiration fra bygningens eksisterende materialer og formsprog. Der er nu alene tale om dispensation fra følgende bestemmelser omhandlende placeringen af skiltet:

 

§17.6

Erhverv over stueetagen må kun benytte henvisningsskilte, ikke facadeskilte eller udhængskilte. Henvisningsskilte skal placeres på bygningen ved indgangen i gadeplan og skal i størrelse tilpasses bygningen, dog ikke større end 0,25 m2. Der må opsættes et skilt for hver virksomhed. Er der flere virksomheder i samme ejendom, skal skiltene være ens og samordnes.

 

Skiltning til selvstændige erhverv over stueetagen kan kun udføres som folie på vinduerne i lyse enkeltbogstaver. Skiltene skal placeres i bunden af vinduerne og må maksimalt have en højde på 15 cm.

§17.8

Facadeskilte og udhængskilte må kun placeres i forbindelse med ejendommens stueplan og skal så vidt muligt placeres lige over butikkens vinduer og under 1. sals vinduer.

 

Placeringen over stueetage var en del af den oprindelige arkitektur. Huset er bygget som bank – altså et kontorhus, og ikke, som det er tilfældet for langt størstedelen af bymidtens ejendomme, som butik med boliger på de øvrige etager. Arkitekturen er mere modernistisk og enkel i sit udtryk og skalaen er anderledes end de fleste andre forretningsejendomme i Fredericia bymidte.

 

Ejendommen kan i sin helhed opfattes som en hjørneejendom, hvorfor skiltets placering teknisk set vil være på Vendersgade facaden af en hjørnebygning:

 

§17.9

Der må opsættes et eller flere mindre facadeskilte og logoer med en sammenlagt længde på maksimalt 1/3 af facadelængden.

 

Der må opsættes ét udhængskilt for hver butiksfacade. Ligger butikken på et hjørne må der opsættes et udhængskilt på hver facade og facadeskilte og logoer på begge facader.

 

Denne bestemmelse er vigtig, idet den sikrer, at der er en begrænsning på, hvor mange skilte der kan monteres på et kontorhus med flere firmaer.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at der er arbejdet seriøst med bestemmelserne og hensigten i lokalplanen, og at der er fundet et kompromis, som tilgodeser ejendommens oprindelige arkitektur, samt respekterer lokalplanens bestemmelser om harmonisk facadeudtryk og størrelse og udformning af skiltet. Lokalplanens bestemmelser, som der dispenseres fra, ville i dette tilfælde bidrage til at sløre den oprindelige arkitektur.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, teknik& klima indstiller,

at der meddeles dispensation fra §17.6 og § 17.8 som omhandler skiltets placering, så vi opnår det resultat, som er mest i overensstemmelse med den oprindelige arkitektur.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 13-06-2022

Godkendt.

Punkt 12 Orienteringssag: Støjrapport - Støj fra E20 fra Lillebæltsbroen til Taulov

Sagsresumé

Denne sag indeholder præsenterer den støjrapport der er udarbejdet, i forbindelse med analyse og kortlægning af støj fra motorvejen, på strækningen mellem Den Nye Lillebæltsbro og Taulov.

 

Sagsbeskrivelse:

I budget 2021 afsatte forligspartierne, 1,0 mio. kr. til kortlægning af støj fra motorvejen, på strækningen fra Den Nye Lillebæltsbro til Taulov.

 

Analysen og kortlægningen er udført med hjælp fra en ekstern støjrådgiver, og i samråd med Vejdirektoratet. Rapporten indeholder analyser og nuværende og kommende støjudfordringer, og udpegning af forskellige strækninger, hvor etablering af støjdæmpende tiltag vil nedsætte støjpåvirkningen af boligerne langs motorvejsnettet. Rapporten indeholder ligeledes en beskrivelse af, hvilke løsningsforslag, der er mulige, hvilken effekt de kan forventes at have, samt hvad de overslagsmæssigt forventes at koste og etablere.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer at rapporten giver gode muligheder, for fortsat dialog med Vejdirektoratet og staten, omkring det stigende støjudfordringer langs motorvejsnettet. Samtidig indeholder rapporten flere løsningsforslag, og udkast til løsninger, som hurtigt vil kunne bringes i spil, hvis der opstår puljer eller lignende, hvor der for statslige midler kan etableres støjdæmpende foranstaltninger. Vejdirektoratet er vejmyndighed for motorvejsnettet, hvorfor støjdæmpende foranstaltninger og tiltag langs motorvejsnettet, som udgangspunkt er deres ansvar.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller at, orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 13-06-2022

Taget til efterretning.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 13-06-2022

Taget til efterretning.

Punkt 13 Beslutningssag: Overførsel af grund til Busdepot, Industrivej 28

Sagsresumé

Ved vedtagelsen af budget 2022 blev det besluttet, at Fredericia Kommune i løbet af 2023 skal have emissionsfrie bybusser. Det betyder samtidig, at der skal etableres nyt busdepot med holdeplads og velfærdsfaciliteter til chaufførerne. Det foreslås, at anvende den tidligere genbrugsplads, Industrivej 28, til busdepot. Det kræver en overførsel af grunden fra Affald & Genbrug til Kollektiv Trafik.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune har i mange år været i front inden for CO2 neutrale bybusser på biogas. Et nyt udbud på kommunens bybuskørsel er i gang, og bybuskørslen udbydes som emissionsfrie busser. For at kunne sikre en fremtidssikret kollektiv trafik, blev det i budget 2022 besluttet, at etablere en holdeplads til bybusser samt velfærdsfaciliteter. Der blev afsat 19,5 mio. kr. til byggeriet.

 

Vækst, Teknik & Klima foreslår at anvende et grundstykke som kommunen selv ejer - og som har en udmærket placering - til samling af byens busser. Grundstykket, Industrivej 28, der tidligere har været en del af kommunens genbrugsplads, foreslås derfor overført fra Affald & Genbrug (brugerfinansieret område) til Kollektiv Trafik (skattefinansieret område). Selvom det er en intern overførsel af areal mellem to kommunale afdelinger, skal det behandles regnskabsteknisk som om der købes og sælges. Derfor søges der i denne sag om anlægsbevilling fra kassen – og konkret betyder det, at mellemværendet med Affald & Genbrug nedjusteres.

 

Grundens kontante handelsværdi er blevet vurderet af en erhvervsmægler til 6,468 mio. kr. Det foreslås derfor, at Infrastruktur og Ejendomme ”køber” grunden af Affald & Genbrug til handelsværdien.

Økonomiske konsekvenser

Grundens værdi overføres regnskabsteknisk som anlægsaktiv fra det brugerfinansierede område til det skattefinansierede område til den vurderede handelsværdi. Der søges derfor om anlægsbevilling og frigivelse af rådighedsbeløb på 6,468 mio. kr. til finansiering af arealoverførslen.

 

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB2022

TB 2023

TB 2024

TB 2025

TB 2026

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

Købspris Industrivej 28  (XA-50409)

6,468

 

 

 

 

6,468

6,468

Salgspris Industrivej 28 (XA-50XXX)

-6,468

 

 

 

 

-6,468

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I alt (- = kasseindlæg/+= kasseudlæg)

0,000

0,000

0,000

0,000

0,000

 

 

 

Vurdering

Vækst, Teknik & Klima har fået den 13.617 m2 store grund vurderet af en erhvervsmægler, og handelsværdien er opgjort til 6,468 mio. kr. Grunden vurderes som en hensigtsmæssig placering til det nye busdepot, og beslutningen om overførsel af grundstykket, er nødvendigt for at igangsætte byggeriet af det nye busdepot.

Indstillinger

Direktør for Vækst, Teknik & Klima indstiller, at Klima-, Energi- og Miljøudvalget og Teknisk Udvalg anbefaler overfor Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet:

 

  1. At grunden, Industrivej 28, overføres fra Affald & Genbrug til Kollektiv Trafik ved, at der gives anlægsbevilling og frigives rådighedsbeløb på 6,468 mio. kr. til finansiering af arealoverførslen, jf. de økonomiske konsekvenser.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 13-06-2022

Anbefales.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 13-06-2022

Anbefales.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 20-06-2022

Anbefalet.

 

Beslutning i Byrådet den 27-06-2022

Godkendt.

Punkt 14 Beslutningssag: Arealerhvervelser i vejkryds (Lukket)

Punkt 15 Beslutningssag: Proces for arealerhvervelse i anlægsprojekter

Sagsresumé

Byrådet skal godkende en fast procedure for arealerhvervelse til anlægsprojekter på vejområdet i Fredericia Kommune, således at alle handler på området behandles ens til gavn for borgere, lodsejere og Fredericia Kommune.

 

Sagsbeskrivelse:

Vej og Park ønsker at der sikres en proces for arealerhvervelser, som er tydeligt defineret og forståelig for alle implicerede fra begyndelsen.

 

Formålet med en fast proces er:

1)       At sikre, at alle lodsejere behandles ligeværdigt, forstår og har overblik over processen.

2)       At risikoen for, at projekter trækkes i unødigt langdrag, minimeres.

3)       At påvirke projekterne positivt i forhold til anslået tid og økonomi, hvor rådgivere skal følge den fastlagte proces og dermed prissætte herefter i deres tilbudsgivelse.

 

Baggrunden for, at der stilles ønske om en fast procedure for arealerhvervelse er bl.a., at der i forbindelse med vejprojekter ofte er flere lodsejere, der skal indgås dialog og forhandling med. Erfaringen har vist, at når datoer, særligt for åstedsforretningen, er ukendt, kan det være forbundet med langstrakte forhandlinger, med nogle lodsejere. Det kan være til gene for andre lodsejere, som ønsker en hurtig proces – og uden at forvaltningen har et reelt råderum for at kunne afslutte processen før alle aftaler er på plads.

 

Konkret foreslås det, at følge den i bilaget viste proces. Med den foreslåede proces, indledes en dialog, med de berørte lodsejere allerede fra Byrådets godkendelse af arealerhvervelse.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

 

Vurdering

Infrastruktur og Ejendomme vurderer, at borgere, lodsejere og virksomheder vil opleve en bedre og mere gennemskuelig proces med den nye procedure, hvor lodsejerne fra starten bliver gjort bekendt med tidshorisonten for projektet og hvilket forhandlingsrum de har i forbindelse med de frivillige forhandlinger.

Ligeledes bliver lodsejerne, fra starten, informeret om hvornår der er åstedsforretning og hvordan den videre proces forløber, afhængigt af om der indgås en frivillig aftale eller der skal køres en ekspropriationssag.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at det anbefales overfor Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet, at den nye procedure for jorderhvervelse på vejområdet godkendes.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 13-06-2022

Anbefales.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 20-06-2022

Anbefalet.

 

Beslutning i Byrådet den 27-06-2022

Godkendt.

Punkt 16 Orienteringssag - Cykelalliance Syd

Sagsresumé

Region Syddanmark og de sydjyske kommuner ønsker, at danne et cykelfremmende netværk kaldet Cykelalliance Syd.

 

Gennem en fælles kortlægning af cykelinfrastruktur, afstemning af driftsniveau og tværkommunal ruteplanlægning arbejder alliancen for at fremme cyklismen i Region Syddanmark.

 

Sagsbeskrivelse:

Cykelalliance Syd skal være med til at styrke arbejdet med cykelfremme på tværs af kommunerne.
Målgruppen for Cykelalliance Syd er medarbejdere i kommunerne, der arbejder med cykelfremme.

Hjørnestenene i samarbejdet bliver:

  • En fælles kortlægning af cykelinfrastrukturen, herunder både cykelstier og –ruter i Sydjylland.
    • Kortlægning af eksisterende cykelinfrastruktur.
    • Kortlægning af kommende cykelsti- og cykelruteprojekter.
    • Kortlægning af driftsniveau.
  • Online samarbejdsforum med halvårlige netværksmøder, heraf et fysisk, der går på skift at afholde og værtskabet af.
    • Faglig inspiration, videns- og erfaringsdeling.
    • Koordinering af tværkommunale cykelprojekter, herunder puljeansøgninger.

Kortlægningen kan finde anvendelse i mange andre områder af forvaltningen og interesseorganisationer, eksempelvis i turismeøjemed.

Økonomiske konsekvenser

Der er intet kontingent eller andre faste udgifter. Der skal lægges timer i udarbejdelsen af kortlægningen. Disse forventes afholdt inden for eksisterende arbejdsopgaver.

 

Fredericia Kommune (Vej & Park) sidder i arbejdsgruppen de første 2 år, hvilket kræver lidt ekstra timer.

 

Der er lignende netværker på vej i alle regioner og på Fyn, som der koordineres med, således arbejdet kan bruges på tværs af regionale grænser.

Vurdering

Der er mange cykelrelaterede netværk og samarbejder af forskellig størrelse, hvorfor det giver mening at centralisere det i et større netværk.

 

Kortlægningen af cykelinfrastrukturen er allerede en fast opgave, det giver derfor mening at afstemme kortlægningen regionalt så anvendelsesmulighederne øges.

Indstillinger

Direktør for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 13-06-2022

Taget til efterretning.

Punkt 17 Orienteringssag - Status på voldprojekt

Sagsresumé

Formålet med denne sag er at give Teknisk Udvalg en status på voldprojektet, herunder en status på det igangværende projektering, og forventede anlægsarbejder i efteråret.

 

Sagsbeskrivelse:

På mødet gives en status på voldprojektets fremdrift, en status på den igangværende projektering, og en indblik i de forventede anlægsarbejder, som skal udføres i efteråret.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at arbejdet med realisering af Fase 1 i Voldprojektet er i god fremdrift, og at der i løbet af efteråret, vil starte anlægsarbejder, som skal sikre en realisering, af første etape af Voldprojektet, hvor der skal etableres overgang over Kongens Port, ombygges Landsoldatplads og ”Ved Landsoldaten” samt ombygges og blandt andet etableres promenade langs Vester Voldgade frem til Jyllandsgade.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller at, orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 13-06-2022

Taget til efterretning.

Punkt 18 Beslutningssag: Byfornyelsesstøtte 2022

Sagsresumé

Vækst, Teknik & Klima har modtaget 11 ansøgninger om byfornyelsesstøtte. I alt søges der om støtte for 0,992 mio. kr. inkl. beløb til skimmelsvampsager. Der er kun statslig refusion til en enkelt ejendom i Øgadekvarteret, hvor restrammen tidligere er blevet tildelt. Udover ansøgningerne om støtte, skal byfornyelsespuljen ligeledes bruges til skimmelsvampsager.

 

Sagsbeskrivelse:

Vækst, Teknik & Klima har modtaget i alt 11 ansøgninger om byfornyelsesstøtte. Ansøgningerne er til både ejerboliger og ejendomme med udlejningsboliger. 4 af ejendommene er beliggende uden for volden og de resterende 7 er beliggende inden for volden. Ejendommene og deres beliggenhed kan ses i bilag 1.

 

I det kommunale budget for 2023 er der afsat 1,210 mio. kr. til bygningsfornyelse i hele kommunen, efter fremskrivning af beløbet . Deraf skal der afsættes penge til eventuelle skimmelsvampsager. Der forventes ingen statslig refusion til bygningsfornyelse i Fredericia Kommune i 2023. Der er en enkelt ejendom i Øgadekvarteret, hvor der er refusion, fordi der er afsat restramme fra områdefornyelsen til denne ejendom.

 

By- og Planudvalget besluttede den 24. januar 2022, at der gives op til 25% i støtte til projekter, hvor der søges om støtte til enkelte arbejder eller flere små arbejder, og at der gives op til 40% i støtte til projekter, hvor der søges om støtte til flere og mere omfattende arbejder på én gang. Det blev ligeledes besluttet, at der maksimalt kan opnås støtte på 0,200 mio, kr. pr. ejendom.

 

Med disse procentsatser og maks. beløb pr. ejendom på 0,200 mio. kr. i støtte, inkl. 0,080 mio. kr. til skimmelsvampsager, søges der om støtte for 0,992 mio. kr. til projekter der samlet koster 3,693 mio. kr. i alt.

 

Igen i år påtænker Vækst, Teknik og Klima, at der gives en tidsfrist, så der i tilsagnene bliver skrevet, at byfornyelsesprojekterne skal være afsluttet og støtten udbetalt senest den 15. december 2024, ellers bortfalder tilsagnet automatisk. Dette vil kun kunne forlænges, hvis der er tale om helt særlige omstændigheder. Dette skal sikre, at tilsagnene bliver brugt, eller at pengene ellers kan bruges til andre formål. Støtten kan tidligst udbetales i 2023.

Økonomiske konsekvenser

Tekst

2022

2023

2024

Bjergegade 67A, udgift
(XA-5xxxx)

0,000

0,021

0,000

Bjergegade 67A, indtægt
(XA-5xxxx)

0,000

-0,010

0,000

Børup Skovvej 19, udgift
(XA-5xxxx)

0,000

0,200

0,000

Børup Skovvej 19, indtægt
(XA-5xxxx)

0,000

0,000

0,000

Dronningensgade 104, st. th., udgift
(XA-5xxxx)

0,000

0,015

0,000

Dronningensgade 104 st. th., indtægt
(XA-5xxxx)

0,000

0,000

0,000

Højrupvej 49A, udgift
(XA-5xxxx)

0,000

0,039

0,000

Højrupvej 49A, indtægt
(XA-5xxxx)

0,000

0,000

0,000

Kongensstræde 4, udgift
(XA-5xxxx)

0,000

0,031

0,000

Kongensstræde 4, indtægt
(XA-5xxxx)

0,000

0,000

0,000

Oldenborggade 64, udgift
(XA-5xxxx)

0,000

0,091

0,000

Oldenborggade 64, indtægt
(XA-5xxxx)

0,000

0,000

0,000

Prinsessegade 10, udgift
(XA-5xxxx)

0,000

0,011

0,000

Prinsessegade 10, indtægt
(XA-5xxxx)

0,000

0,000

0,000

Prinsessegade 13, udgift
(XA-5xxxx)

0,000

0,098

0,000

Prinsessegade 13, indtægt
(XA-5xxxx)

0,000

0,000

0,000

Prinsessegade 66, udgift
(XA-5xxxx)

0,000

0,200

0,000

Prinsessegade 66, indtægt
(XA-5xxxx)

0,000

0,000

0,000

Stationsvej 18, udgift
(XA-5xxxx)

0,000

0,094

0,000

Stationsvej 18, indtægt
(XA-5xxxx)

0,000

0,000

0,000

Vesterdalsvej 4, udgift
(XA-5xxxx)

0,000

0,110

0,000

Vesterdalsvej 4, indtægt
(XA-5xxxx)

0,000

0,000

0,000

Skimmelsvamp, udgift
(XA-50094)

0,000

0,080

0,000

Skimmelsvamp, indtægt
(XA-50094)

0,000

0,000

0,000

Byfornyelses pulje, udgift             
(XA-50044)

0,000

-0,980

0,000

I alt (-=kasseindlæg/+=kasseudlæg)

0,000

0,000

0,000

 

Vurdering

Teknik & Miljø anslår, at der i alt i 2023 skal bruges 0,080 mio. kr. på skimmelsvampsager.

 

Bjergegade 67A – bevaringsværdi 4

Ejendom fra 1890 med 3 ejerboliger. Ejendommen fremstår pudset, med fine detajler som karnap og gesimser.

Der søges om støtte til afrensning og puds af facaden, samt enkelte reparationer.

Ejendommen ligger i Øgadekvarteret, derfor er der statslig refusion/støtte.

 

Støtteberettigede udgifter:   82.711 kr.

Støttebeløb 25%, afrundet til: 21.000 kr.

Statslig andel:   10.500 kr.

 

Børup Skovvej 19 – bevaringsværdi 4

Ejendom i bindingsværk med stråtag fra 1827, indgår i en 4-længet gårdstruktur.

Der søges om støtte til restaurering af bindingsværk og nye vinduer og døre, med udstyk som de oprindelige.

 

Støtteberettigede udgifter:    699.354 kr.

Støttebeløb 40%, afrundet til 280.000, max støtte: 200.000 kr.

Statslig andel:    0 kr.

 

Dronningensgade 104, st. th. – bevaringsværdi 4

Ejendommen i 3 etager, der sammen med 3 andre huse udgør en flot arkitektonisk helhed. De blev bygget på foranledning af Arbejdernes Byggeforening i Fredericia i 1919.

Der søges om støtte til nye vinduer, med samme udtryk som de oprindelige.

 

Støtteberettigede udgifter:   59.664 kr.

Støttebeløb 25%, afrundet til: 15.000 kr.

Statslig andel:   0 kr.

 

Højrupvej 49A – bevaringsværdi 3

Ejendommen er opført i bindingsværk med stråtag. Den er opført i 1777.

Der søges om støtte til nyt stråtag.

 

Støtteberettigede udgifter:   59.664 kr.

Støttebeløb 25%, afrundet til: 15.000 kr.

Statslig andel:   0 kr.

 

Kongensstræde 4 – bevaringsværdi 4

Ejendommen er opført i 1921. Det er et vel proportioneret hus i 2,5 etage med blank mur.

Der søges om støtte til omfugning af 2 facader, samt ilægning af stål ved sætninger.

 

Støtteberettigede udgifter:   125.000 kr.

Støttebeløb 25%, afrundet til: 31.000 kr.

Statslig andel:   0 kr.

 

Oldenborggade 64 – bevaringsværdi 4

Ejendommen fra 1917 med 7 ejerlejligheder. Den fremstår i blank mur og indgår i en flot helhed i gaden med flere andre ejendomme magen til denne. Der er bl.a. murede stik/udsmykning over vinduerne og murede detaljer omkring døren.

Der søges om støtte til facaderenovering med afrensning og omfugning af facader.

 

Støtteberettigede udgifter:   361.875 kr.

Støttebeløb 25%, afrundet til: 91.000 kr.

Statslig andel:   0 kr.

 

Prinsessegade 10 – fredet

Ejendommen blev opført i 1715 af stadsbarber Heinrich Dreier. Meget fin, velholdt og harmonisk bindingsværksbygning, med en pæn proportioneret facade, med en flot original dobbeltfløjet dør.

 

Der søges om støtte til nye mørtelfuger omkring vinduer, samt enkelte reparationer på tavl (Felter af murværk mellem bindingsværk). Arbejderne er lige på grænsen til hvad der ville kaldes vedligehold.

 

Støtteberettigede udgifter:   43.688 kr.

Støttebeløb 25%, afrundet til: 11.000 kr.

Statslig andel:   0 kr.

 

Prinsessegade 13 – bevaringsværdi 4

Ejendommen blev opført i 1900. Den er i halvanden etager, og en velproportioneret bygning, med fine småsprossede vinduer. Ejendommen gennemgår p.t. en omfattende renovering både ude og inde.

Der søges om støtte til nye vinduer mod gaden, med samme udtryk som de oprindelige og nye tagvinduer.

 

Støtteberettigede udgifter:   440.350 kr.

Støttebeløb 25%, afrundet til: 110.000 kr.

Statslig andel:   0 kr.

 

Prinsessegade 66 – bevaringsværdi 4

Ejendommen, der blev opført i 1902, udgør en helhed sammen med 2 andre ens ejendomme. Ejendommen har en fin rytme, og med forskellige detaljer på facaden. Der er en del detaljer på facaden, bl.a refendfugning (dybe fuger i pudsen, der opdeler facaden) i stueetagen. 

Der søges om støtte til nye vinduer og hoveddør, med samme udtryk som de oprindelige, afrensning af facaden, maling af stueetage, nyt tag i røde vingetegl, lille dansk format med muret rygning.

 

Støtteberettigede udgifter:    952.225 kr.

Støttebeløb 40%, afrundet til 280.000, max støtte: 200.000 kr.

Statslig andel:    0 kr.

 

Stationsvej 18 – bevaringsværdi 4

Murmestervilla fra 1927, den fremstår i rød blank mur med fine murværksdetaljer og rødt valmet tag.

Der søges om støtte til nye nyt tag i røde vingetegl, lille dansk format med muret rygning.

 

Støtteberettigede udgifter:   374.000 kr.

Støttebeløb 25%, afrundet til: 94.000 kr.

Statslig andel:   0 kr.

 

Vesterdalsvej 4 – bevaringsværdi 3

Velproportioneret villa fra 1924, med karnap mod vejen. Den fremstår velholdt i rød blank mur med detaljer. Villaen er tidstypisk fra dens tid.

Der søges om støtte til nye vinduer og terrassedøre, med samme udtryk som de oprindelige.

 

Støtteberettigede udgifter:   440.625 kr.

Støttebeløb 25%, afrundet til: 110.000 kr.

Statslig andel:   0 kr.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik & Klima indstiller, at det anbefales over for Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet:

 

  1. At der træffes byfornyelsesbeslutning for alle de nævnte ejendomme.
  2. At budgettet tilrettes med de under ”Økonomiske konsekvenser” anførte ændringer.
  3. At midlerne frigives.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 13-06-2022

Anbefales.

Beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget den 20-06-2022

Anbefalet med den bemærkning, at der er en skrivefejl i økonomiskema vedr. Prinsessegade 13. Der står 0,098 i stedet for 0,110.

 

Beslutning i Byrådet den 27-06-2022

1-3 Godkendt.

Punkt 19 Orienteringssag: Præsentation af resultater af Trivsel 2022

Sagsresumé

Ved hjælp af en spørgeskemaundersøgelse er der i foråret 2022 gennemført en trivselsundersøgelse blandt kommunens medarbejdere. Undersøgelsens resultater foreligger i en samlet rapport samt i en række underliggende rapporter på forskellige organisatoriske niveauer. På mødet forelægges de overordnede resultater af undersøgelsen for de afdelinger, der ligger inden for udvalgets område.

 

Sagsbeskrivelse:

I en periode fra slutningen af februar til starten af marts havde alle medarbejdere i kommunen mulighed for at svare på en spørgeskemaundersøgelse om trivsel.

 

Spørgeskemaundersøgelsen målte trivslen inden for tre temaer:

-          Krav i arbejdet,

-          Høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker,

-          Samarbejde, konflikter, mobning og krænkende handlinger.

 

For alle tre temaer ligger gennemsnittet af besvarelserne for hele kommunen over 4 på en skala for 0-5, og generelt er det overordnede resultat således flot. Dette billede dækker dog over nuancer – både ift. enkelte afdelinger, der i den kommende periode skal yde en særlig indsats for at forbedre trivslen og ift. spørgsmål eller tematikker, der via handleplaner skal have en mere tværgående opmærksomhed.

 

I de kommende år er det hensigten, at man på afdelingsniveau skal arbejde med de tre ovenstående temaer ét for ét. Efter hver etape udføres en opfølgende måling inden for det pågældende tema, og man vil således kunne holde de nye målinger op imod målingen fra 2022 og dermed vurdere effekten af evt. igangsatte handlinger.

 

Dermed skal målingen i 2022 ses som en måling, der giver et nyt fælles udgangspunkt, og det skal bemærkes, at det pga. en ændret spørgeramme ikke er muligt at sammenligne med tidligere målinger, men kun med kommende.

 

På mødet fremlægges resultaterne for de afdelinger, der ligger inden for udvalgets område.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at Teknisk Udvalg tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 13-06-2022

Taget til efterretning.

Punkt 20 Orientering (Lukket)

Punkt 21 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller