Teknisk Udvalg - 22-08-2022

Referat
Udvalg:
Dato:
Mandag, 22 august, 2022 - 09:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Mandag, 22 august, 2022 - 08:50
Referat publiceret:
Torsdag, 25 august, 2022 - 10:47

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Teknisk Udvalg den 22-08-2022

Godkendt

Punkt 2 2. Budgetopfølgning 2022 - Teknisk Udvalg

Sagsresumé

2. budgetopfølgning 2022 viser et forventet merforbrug på serviceudgifter på 15,400 mio. kr. (tabel 1), som primært skyldes de øgede energipriser samt ikke realiserbare besparelser ifm. ”kloge m2”.

 

Dertil kommer et forventet merforbrug på anlæg på 18,300 mio. kr. (tabel 1), som primært skyldes stigende materialepriser og tillægsbevilling finansieret af kassen grundet fremrykning af projekter fra 2023 til 2022.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger 2022. Ved disse budgetopfølgninger 2022 fremlægger direktøren økonomien for de respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen 2022 sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne 2022 skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om overholdelse af korrigeret budget, serviceramme og udvalgets anlægsbudget overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne 2022 kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselssudgifter. Hvis fagområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme.

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og det korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 2. budgetopfølgning 2022 før evt. godkendelse af tillægsbevillinger, som er indstillet i denne budgetopfølgning.

 

 

 

 

 

 

 

Tabel 1

Mio. kr.

Vedtaget budget 2022

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Teknisk Udvalg

 

 

 

 

Serviceudgifter

80,548

85,240

100,640

15,400

Ældreboliger

-12,842

-12,467

-12,467

0,000

Skattefinansieret anlæg

57,468

142,775

168,075

25,300

- = mindreforbrug / merindtægt     + = merforbrug / mindre indtægt

 

FORSKEL MELLEM VEDTAGET OG KORRIGERET BUDGET VED 2. BUDGETOPFØLGNING 2022

Forskellene mellem vedtaget og korrigeret budget ved 2. budgetopfølgning 2022 omhandler:

 

Serviceudgifter, 4,562 mio. kr.

  • Budgetomplaceringer som følge af ny styrelsesvedtægt pr. 1/1-2022, 2,914 mio. kr.
  • Tillægsbevilling: Overførsler mellem årene, 1,648 mio. kr.
  • Fra Børne- og Skoleudvalget: Budgettet vedr. gasværksgrunden flyttes til ejendomsafdelingen, 0,346 mio. kr.
  • Effektivisering vedr. Indkøbsbesparelser, -0,329 mio. kr.
  • Midler fra ny fleksjobpulje og udmøntning af særpulje fra OK21, 0,113 mio. kr.

 

Ældreboliger, 0,375 mio. kr.

  • Tillægsbevilling: Overførsler mellem årene, 0,375 mio. kr.

 

Anlæg, 85,307 mio. kr.

  • Tillægsbevilling: Overførsler mellem årene, 26,143 mio. kr.
  • Tillægsbevilling: Cykelsti på Snaremosevej, 2,500 mio. kr.
  • Budgetomplaceringer som følge af ny styrelsesvedtægt pr. 1/1-2022, 52,196 mio. kr.
  • Tillægsbevilling: Køb af areal. Affald & Genbrug sælger til Infrastruktur og ejendomme til værkstedsfaciliteter til den kollektive trafik, 6,468 mio. kr.
  • Omprioritering af midler til finansiering af negativ anlægspulje, -2,000 mio. kr.

 

JUSTERINGER AF UDVALGETS KORRIGEREDE BUDGET VED 2. BUDGETOPFØLGNING 2022

I forbindelse med 2. budgetopfølgning 2022 indstilles til tekniske justeringer for i alt 0,325 mio. kr. på serviceudgifter samt 13,000 mio. kr. på anlæg. Dette vedrører følgende:

 

Serviceudgifter, 7,625 mio. kr.

  • Merforbrug som følge af stigende energipriser til busdriften, 7,300 mio. kr.
  • Realiseret besparelse i forbindelse med ”kloge m2”, 0,325 mio. kr.
    • Besparelse fra Senior- og Socialudvalget, 0,155 mio. kr.
    • Besparelse fra Økonomi- og Erhvervsudvalget, 0,170 mio. kr.

Anlæg, 21,500 mio. kr.

  • Tillægsbevilling som finansieres af kassen, som vedrører fremrykning af midler fra 2023 til 2022 på projektet vedrørende kanalbyen, 1,500 mio. kr.
  • Tillægsbevilling som finansieres af kassen, som vedrører fremrykning af midler fra 2023 til 2022 på projektet vedrørende Infrastruktur Danmark C, Taulov, 3,500 mio. kr.
  • Tillægsbevilling som finansieres af kassen, som vedrører fremrykning af midler fra 2023 til 2022 på projektet vedrørende Kollektiv trafik, værkstedsfaciliteter, 8,000 mio. kr.
  • Tillægsbevilling som finansieres af kassen, som vedrører udvidelse af lokalhistorisk arkiv. I forbindelse med flytning til Bülows kaserne, udvides projektet. Der klargøres til kommende udbygninger af kasernen. Samtidig renoveres nedslidte forsyningsledninger. For at sikre optimale forhold for skoletjeneste etableres en læsesal m.m., 8,500 mio. kr.

 

Hvis Byrådet godkender ovenstående justeringer til 2. budgetopfølgning 2022 på mødet den 12. september 2022, vil udvalgets økonomi efterfølgende se således ud:

 

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget 2022

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Teknisk Udvalg

 

 

 

 

Serviceudgifter

80,548

92,865

100,640

7,775

Ældreboliger

-12,842

-12,467

-12,467

0,000

Skattefinansieret anlæg

57,468

164,275

168,075

3,800

- = mindreforbrug / merindtægt     + = merforbrug / mindre indtægt

Vurdering

SERVICEUDGIFTER

2. budgetopfølgning 2022 viser en overskridelse af det korrigeret budget på Teknisk udvalgs område.

 

Efter godkendelse af ændringerne ved 2. budgetopfølgning 2022 har Teknisk udvalg et merforbrug i forhold til det korrigeret budget på 7,775 mio. kr. (jf. tabel 2). Det forventede merforbrug skyldes øgede udgifter til ejendomsafdelingen, som vedrører rådhuset, tomme lokaler og øget aktivitet på Bülow Kaserne for i alt 1,700 mio. kr. Dertil kommer en ikke realiserbar mindreudgift vedr. ”kloge m2” for i alt 3,375 mio. kr.

 

Sydtrafik har givet besked om et manglende billetsalg samt øgede omkostninger til busdriften for 1,700 mio. kr. Vejbelysningen forventes også at give et merforbrug grundet stigende energipriser på 1,000 mio. kr.

 

Ældreboliger

Ingen forventet afvigelse.

 

SKATTEFINANSIERET ANLÆG

Grundet stigende materiale priser forventes der et merforbrug på 3,800 mio. kr. som vedrører følgende anlæg:

-          Cykelsti Kolding Landevej til Skærbæk

-          Pulje til renovering af rådhuset

-          Vejudvidelse og cykelsti til Østerby

Der vil hen mod 3. budgetopfølgning blive undersøgt, om noget af merforbruget kan finansieres indenfor den nuværende anlægsportefølje.

Indstillinger

Kommunaldirektøren samt Teknisk Udvalg indstiller:

  1. At 2. budgetopfølgning 2022 godkendes og fremsendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet

Beslutning i Teknisk Udvalg den 22-08-2022

Anbefales.

Punkt 3 Beslutningssag: Endelig vedtagelse af lokalplan 382 for retiradebygning, Norgesgade 48

Sagsresumé

På byrådets møde den 28. februar 2022 blev det vedtaget at sende forslag til lokalplan 382 for retiradebygning, Norgesgade 48 i offentlig høring i 8 uger.

 

Ved høringsperiodens afslutning har Vækst, Teknik og Klima modtaget et høringssvar, som i hovedtræk handler om, at arealet fortsat anvendes til jernbanedrift, indskrænkning af lokalplanområdet og at den eksisterende anvendelse relaterer sig til højere miljøklasser.

 

Sagsbeskrivelse:

Lokalplan 382 erstatter en eksisterende lokalplan udarbejdet efter et §14 forbud mod nedrivning af den bevaringsværdige bygning. Den nuværende funktion gør at rammerne for anvendelse for området må revideres. Der er efter den gamle lokalplan ikke mulighed for etablering af bygninger til affald, ophold, servering og lager.

 

Lokalplanen opstiller krav for bevaring af retiradebygningen og giver mulighed for opførelse af mindre bygning og en togvogn vest for retiradebygningen. Den eksisterende togvogn kan forblive opstillet.

 

Offentlig høring

Planforslaget har været i offentlig høring i 8 uger fra den 5. april 2022 til den 31. maj 2022. Ved høringsperiodens afslutning har Vækst, Teknik og Klima modtaget bemærkninger fra Banedanmark, som i hovedtræk handler om, at arealet fortsat anvendes til jernbanedrift, at der bør ske en  indskrænkning af lokalplanområdet og at den eksisterende anvendelse relaterer sig til højere miljøklasser. Banedanmarks bemærkninger er vedlagt som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at bemærkninger fra Banedanmark modtaget i høringsperioden giver anledning til følgende ændringer i lokalplanen:

 

At lokalplanen med bestemmelse sikrer muligheden for fortsat jernbanedrift og en mindre indskrænkning af byggefelt i delområde 2.

 

Lokalplan 382s afgrænsning følger afgrænsningen og ophæver en nu gældende lokalplan. Såfremt der sker en afgrænsning af lokalplanområdet, vil der være to gældende lokalplaner for området.

 

Miljøklasserne for området fastholdes til miljøklasse 1-3. Den relevante miljøgene er støj, hvor støj i forbindelse med terminalaktiviteter (kørsel til og fra vende- og opstillingsspor) reguleres efter gældende bestemmelser om ekstern støj fra virksomheder. En ændring af miljøklasserne vil ikke give mulighed for ændrede støjgrænser i området.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller til Teknisk Udvalg, at det anbefales overfor Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet:

  1. At lokalplan 382 for retiradebygning, Norgesgade 48 vedtages endeligt med de anførte ændringer.
  2. At forvaltningen bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentlig bekendtgørelse af lokalplanen.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 22-08-2022

Anbefales

Punkt 4 Beslutningssag: Endelig vedtagelse af lokalplan 380 Boliger ved Skærbækvej, Skærbæk samt kommuneplantillæg nr. 1

Sagsresumé

Fredericia Kommune har udarbejdet et lokalplanforslag med tilhørende kommuneplantillæg for et nyt boligområde ved krydset mellem Skærbækvej og Langelandsvej i Skærbæk.

 

Planforslagene har været offentliggjort i otte uger fra den 6. maj til den 1. juli 2022. Der er indkommet fem indsigelser til planforslaget i høringsperioden.

 

Sagsbeskrivelse:

På baggrund af et ønske fra en udvikler, har Fredericia Kommune udarbejdet et lokalplanforslag, som bl.a. skal muliggøre opførelsen af ca. 90 tæt-lav rækkehuse i området.

 

Der har været en stor lokal interesse i projektet og planen, og der har derfor været afholdt to borgermøder tidligt i processen. For at imødekomme nogle af de bekymringer, som blev italesat til borgermøderne, blev det besluttet at udskyde udarbejdelsen af lokalplanen, for at muliggøre en dialog mellem udvikler, beboerforeningen i Skærbæk og kommunen, om en opkvalificering af projektet.

 

På baggrund af dialogen og de deraf følgende ændringer i projektet, er lokalplanforslaget blevet udarbejdet, vedtaget som forslag og har nu været offentliggjort i høring i otte uger fra den 6. maj til den 1. juli 2022.

 

Lokalplanens indhold

Lokalplanen har til formål at muliggøre udvikling af et nyt attraktivt boligområde.
Lokalplanen giver mulighed for at udstykke til parcelhusbebyggelse og for at opføre tæt-lav bebyggelse. Især ved anvendelse til tæt-lav bebyggelse stilles der konkrete krav til kvaliteten af såvel bebyggelsen som de grønne friarealer.

 

Lokalplanen sikrer også, at området får tilstrækkelige kvalitative udearealer til fælles ophold, tilstrækkeligt antal parkeringspladser mv., at der ved anvendelse til tæt-lav boliger anlægges fællesfaciliteter som fælleshus, samt at regnvandshåndtering sikres inden for området.

 

Kommuneplantillæg

Sideløbende med lokalplanen er der udarbejdet et kommuneplantillæg nr. 1 til Fredericia Kommuneplan 2021-2033. Kommuneplantillægget er udarbejdet for at ændre anvendelsen af den sydlige del af lokalplanområdet fra erhverv til teknisk område, ved udlæg af en ny ramme S.T.1, for at sikre en bufferzone mellem det eksisterende erhverv syd for området og de nye boliger.
Da arealet udlagt til teknisk område ikke kan medregnes i grundstørrelsen for rækkehusbebyggelsen, ændrer kommuneplantillægget desuden mindste grundstørrelsen for tæt-lav bebyggelse fra 400m2 til 350m2, for den sydlige del af området (syd for Langelandsvej).

 

Offentlig høring

Lokalplanforslaget og forslaget til kommuneplantillægget har i perioden fra den 6. maj til den 1. juli 2022 været offentliggjort i høring. I forbindelse med høringen har kommunen modtaget fem høringssvar til lokalplanen og ingen til kommuneplantillægget. Høringssvarene til lokalplanen indeholdte hovedsageligt bemærkninger til følgende emner:

  • Pladsmangel på skolen og daginstitutionen i Skærbæk, lokalplanens konsekvenser herfor og viseversa.
  • Fokus på udlæg af nye naturområder, herunder bl.a. skovrejsning, og muligheden herfor i bræmmen mellem Skærbæk og Taulov.
  • Trafikale forhold herunder bl.a. trafiksikkerhed især for bløde trafikanter langs Skærbækvej og ned til skolen, mangel på offentlige transportmuligheder, og om 1,5 p-plads per bolig er tilstrækkeligt.
  • Om en grundejerforeningen er relevant/mulig hvis området kun bebygges med lejeboliger.
  • Et ønske om at de gode intentioner/forbedringer fra dialogfasen bæres videre i processen også i byggesagsbehandlingen.
  • Endeligt efterspørger beboerforeningen analyser, én af konsekvenserne for skole/daginstitution, og én om hvordan der spekuleres i boligtyper ifm. nye byggeprojekter.

 

Forvaltningen tager de indkomne bemærkninger til efterretning, og drøfter hensyn vedrørende pladser på skole og daginstitution samt trafikale forhold, til de relevante afdelinger. Dog vurderer forvaltningen ikke, at de indkomne bemærkninger giver anledning til ændringer i lokalplanforslaget. De generelle betragtninger, som er modtaget, forventes løftet ind i arbejdet med en helhedsplan for hele Skærbæk.
Alle indkomne bemærkninger fremgår i fulde af bilagt hvidbog.
Forvaltningens vurdering og bemærkninger til de enkelte høringssvarene fremgår af bilagt høringsnotat.

 

Foruden høringssvarene har forvaltningen været i dialog med udvikler om en række mindre ændringer til lokalplanforslaget. De ønskede ændringer er som følger:

  • Ønske om at støjvolden må etableres helt ud til skel mod cykelstien/Skærbækvej.

    Forvaltningen vurderer at dette er i overensstemmelse med det på kortbilaget udlagte areal til støjvolden. Der er desuden en bred græsrabat mellem cykelstien og skellet, så hvis volden føres ud til skellet på noget af strækningen, vil der fortsat være afstand til cykelstien. Forudsat volden får et varieret præg, jf. lokalplanens bestemmelser, og dermed ikke ligger i skel langs hele strækningen, vurderes det ikke, at der er en udfordring I at skrive dette ind i lokalplanens bestemmelser.
     
  • Ønske om at bygningshøjden for beboelse hæves fra 6,7 meter til 7 meter. Dette ønske begrundes med, at der af hensyn til regnvandssikring af boligerne i lokalplanen er indskrevet mulighed for tilladelse til terrænregulering på mere end 0,5 meter i markerede områder, og at bygningshøjden måles fra eksisterende og ikke reguleret terræn.
  • Forvaltningen ser ikke nogen udfordring i dette, da bygningernes højde også reguleres ved etageantallet, som er begrænset til én etage, og da der er tale om en minimal forøgelse af den tilladte byggehøjde med 30 cm, svarende til en forøgelse på 4,5%.
     
  • Ønske om at bygningshøjden for skure og lignende hæves fra 3 meter til 4 meter, med samme begrundelse som ovenfor.

    Forvaltningen ser ikke nogen udfordring i dette, forudsat der tilføjes en passus om, at højden på skure og lignende ikke må overstige facadehøjden for den beboelse, som de er tilknyttet.

 

Endelig har Fredericia Spildevand bedt om at få opdateret teksten vedrørende tag- og overfladevand i lokalplanens redegørelse, så den svarer til den nye paradigmetekst. Forvaltningen vurderer, at dette kan gøres som en konsekvensrettelse.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at lokalplanen med tilhørende kommuneplantillæg, samlet set, vil understøtte et bredt og efterspurgt udbud af forskellige boligtyper i Fredericia kommune som helhed, og endvidere kan bidrage til en positiv udvikling ved Skærbæk i form af et attraktivt nyt boligområde.

 

Forvaltningen vurderer, at de indkomne bemærkninger ved den offentlige høring ikke medfører behov for ændringer i lokalplanforslaget, og at overordnede hensyn belyst i høringssvarene bør løftes ind i arbejdet med Helhedsplanen for Skærbæk.

 

Endeligt vurderer forvaltningen, at de ønskede ændringer til lokalplanen fremsat af udvikler og Fredericia Spildevand kan medtages ved følgende ændringer:

 

  • Afsnit ”Tag- og overfladevand” under ”Anden planlægning – Tekniske anlæg og forsyning” i lokalplanens redegørelse ændres til:
    Tag- og overfladevand
    Der må bortledes tag- og overfladevand på den enkelte matrikel inden for lokalplanområdet svarende til en befæstelsesgrad på 35%, som angivet i Fredericia Kommunes Spildevandsplan. I den forbindelse kan det blive nødvendigt for forsyningen, at etablere ledningsanlæg (pumpestationer, kloakledninger, bassiner mv.) på private arealer.

    Det areal, som skal anvendes til forsyningens regnvandsbassin(er) afgives vederlagsfrit af bygherre til Fredericia Spildevand og Energi A/S.
    Placering af areal og størrelse skal koordineres med Fredericia Spildevand og Energi A/S.
    Ved etablering af ledningsanlæg sikrer Fredericia Spildevand og Energi A/S disse anlæg på privat ejendom med en tinglyst servitut. 

    Hvis befæstelsesgraden overskrides skal der derudover, inden for den enkelte matrikel, etableres anlæg til forsinkelse eller tilbageholdelse af tag- og overfladevand for det areal som overstiger befæstelsesgraden.

    Befæstede arealer er bebyggede arealer og arealer med en belægning eller overfladebehandling, som forhindrer den naturlige nedsivning og dermed forøger den overfladiske afstrømning, dvs. hvor vandet strømmer af f.eks. tagflader, asfalterede og flisebelagte områder.

    Ved byggeri med kælder gælder, at kræves særlige foranstaltninger, eksempelvis pumpe, for at lede tag- og overfladevand fra kælderplan til spildevandsselskabets kloaksystem, skal pumpe installeres på bygherres regning.
     
  • § 10.2 ændres til følgende ordlyd:

    Der må foretages terrænregulering på mere end +/- 0,5 m og tættere på skel end 0,5 m hvor reguleringen er nødvendig til anlæg af regnvandsbassiner og støjvolde.
     
  • § 7.5 ændres til følgende ordlyd:

    Bebyggelse skal opføres i 1 etage og med en maks. højde på 7 m.

    Fritstående sekundære bygninger såsom eksempelvis carporte, garager, cykelskure, overdækninger og lign. må opføres med en højde på maks. 4 m, dog må de ikke overskride facadehøjden på tilstødende beboelse. Affaldsskure, drivhuse, teknikbygninger og lign. må opføres med en højde på maks. 3 m. Bålhytter må opføres med en maks. højde på 6 m.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller til Teknisk Udvalg, at det anbefales overfor Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet:

  1. At lokalplan 380 Boliger ved Skærbækvej, Skærbæk og kommuneplantillæg nr. 1 til Fredericia Kommuneplan 2021-2033 vedtages endelig, med ovenfor nævnte ændringer.
     
  2. At forvaltningen bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelsen af lokalplanen.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 22-08-2022

Anbefales

Punkt 5 Beslutningssag: Igangsætning af lokalplan for et område til boliger syd for Egeskov

Sagsresumé

Fredericia Kommune har modtaget en anmodning om opstart af en lokalplan for boliger på et areal syd for Egeskov. Lokalplanen skal muliggøre, at der kan opføres en tæt-lav bebyggelse.

 

Sagsbeskrivelse:

Vækst, Teknik og Klima har modtaget en anmodning fra udvikler og ejer om igangsætning af lokalplan for et område syd for Egeskov. Lokalplanen skal gøre det muligt at opføre tæt-lav boligbebyggelse.

 

22-07-2022_125630_875.png (1608×881)

22-07-2022_130031_712.png (1608×881)

 

Forhold til gældende lokalplan/ byplanvedtægt

Området er ikke omfattet af lokalplan/byplanvedtægt.

 

Forhold til Kommuneplan 2021-2033

Lokalplanområdet ligger i rammeområde T.B.3 - Boligområde ved Dalsgård, som fastlægger anvendelsen til boligområde, åben-lav boligbebyggelse, tæt-lav boligbebyggelse, erhvervsområde, kontor- og serviceerhverv, område til offentlige formål.

 

Kommuneplanrammen siger bl.a. om ny bebyggelse og arkitektur, at der skal tages højde for overgangen mellem det åbne land og landsbyen, herunder med forholdsvis ensartet bebyggelse i områdets sydlige kant (m.h.t. farve- og materialeholdning og formsprog) og inddragelse af landskabet i bebyggelsen.

 

Ønskerne til anvendelsen for lokalplanen er i overensstemmelse med kommuneplanen. Dog begrænses mulighederne for inddragelse af landskabet i bebyggelsen af behovet for støjafskærmning i form af støjvold.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Området er påvirket af støj fra erhvervsområdet, hvor bl.a. raffinaderiet ligger, beliggende syd for Egeskov.

 

Ansøger har fremsendt dokumentation, der viser, at der med en 5 m støjvold og placering af bygninger, er muligt at overholde gældende støjgrænser i området.

Ligeledes er der fremsendt et forslag til bebyggelsesplan.

 

Der er administrationens vurdering, at der med den fremsendte dokumentation og bebyggelsesplan kan igangsættes en lokalplan. Der har ikke været mulighed for en grundig vurdering af det nyeste fremsendte forslag til bebyggelsplan. Igangsætning vil derfor ske med forbehold for, at der skal arbejdes videre med bebyggelsesplanen, herunder bl.a. placering/antal boliger, friarealer, parkering, vandhåndtering og landskabelig indpasning af støjvold.

Indstillinger

Vækst, Teknik og Klima indstiller til Teknisk Udvalg, at:

 

  1. Udarbejdelse af en lokalplan for et område syd for Egeskov igangsættes med de nævnte forbehold.

 

  1. Lokalplanens afgrænsning fastlægges (omtrent) som vist på bilag X – lokalplanens afgrænsning

Beslutning i Teknisk Udvalg den 22-08-2022

Godkendt.

Punkt 6 Beslutningssag: Igangsætning af lokalplan for et område ved Ungdommens Hus

Sagsresumé

Vækst, Teknik og Klima er indgået i et samarbejde med Børn, Unge og Kultur om at finde en egnet placering til opførelsen af en hal, der kan rumme streetsportsfaciliteter, ved Ungdommens Hus. På den baggrund anmodes nu om udarbejdelsen af en lokalplan, der skal muliggøre byggeriet. Området er beliggende syd for Sjællandsgade og vest for Norgesgade ved Ungdommens Hus. Vækst, Teknik og Klima anbefaler at arbejdet med lokalplanen igangsættes.

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet besluttede i forbindelse med Budget 2020, at en ny facilitet til streetsport skal placeres i forbindelse med Ungdommens Hus, og indgå i et samspil med andre fritidsarenaer i midtbyen såsom Gasværksgrunden. Den nye streetsportsfacilitet etableres som en erstatning for De Orange Haller, som lukkede marts 2019. Vækst, Teknik og Klima er indgået i et samarbejde med en projektgruppe forankret i Børn, Unge og Kultur om blandt andet at finde en egnet placering til opførelsen af en hal, der kan rumme streetsportsfaciliteter, ved Ungdommens Hus.

LP afgrænsning

Billede 1- Omtrentlig lokalplanafgrænsning.

 

Hallen forventes at få et omfang på mellem 800-1000m2 og opføres på et areal i grundens sydøstlige hjørne ud mod Norgesgade.

 

Placeringen er valgt ud fra et ønske om en nær tilknytning til Ungdommens Hus, evt. med mulighed for at benytte fælles toilet- og badefaciliteter, samt en dialog med Slots- og Kulturstyrelsen, der foreskriver en placering uden for fortidsmindebeskyttelseslinjen, der er en beskyttelseszone der skal sikre indblik til og udsyn fra volden. Børne- og Skoleudvalget har på deres møde d. 9. juni 2022 godkendt placeringen.

 

Hallen forventes at få indgangsparti i bygningens nordlige facade mod adgangsvejen, der tilslutter sig Norgesgade omtrent hvor indkørslen til området er i dag. Der lægges op til at aktiviteter overvejende foregår indendørs. En mindre del af aktiviteterne vil tillige kunne foregå udendørs i tilknytning til opholdsarealet syd for Ungdommens Hus.

 

Intentionerne med lokalplanen er at muliggøre opførelsen af byggeri, der kan rumme faciliteter til streetsport. Der medtages bestemmelser i lokalplanen som sikrer, at byggeriet i udformning og materialer tilpasses den omgivende bevaringsværdige bebyggelse og øvrige kontekst. For at sikre en god og tryg oplevelse for gående i Norgesgade, vil der skulle arbejdes med en åbenhed i facaden ud mod gaden. Derudover skal lokalplanen sikre tilstrækkelige arealer til udendørs fri- og opholdsarealer samt parkering. 

 

Forhold til gældende lokalplaner

Dele af området er i dag omfattet af lokalplan 270 - Ungdomsboliger ved Ungdommens Hus, som udlægger området til boliger, offentlige formål og erhvervsformål i form af liberale erhverv. Med den endelige vedtagelse af en ny lokalplan aflyses lokalplan 270 for det område, som den nye lokalplan omfatter.

 

Hele området er desuden omfattet af lokalplan 328 - Facader og Skilte i Fredericia Bymidte, som bl.a. skal sikre at ny bebyggelse udvikles og opføres under hensyntagen til den bevaringsværdige bebyggelse og gadebilledet som helhed.

 

Forhold til kommuneplan 2021-2033

Lokalplanområdet ligger i rammeområde B.BE.1 som fastlægger områdets anvendelse til blandede boliger og erhverv, offentlige formål og uddannelsesinstitutioner mm.

 

Ønskerne til den fremtidige anvendelse er således i overensstemmelse med Kommuneplan 2021-2033

Økonomiske konsekvenser

Der er i budget 2020 afsat 14 mio. kr. til opførelse af en indendørs streetsportsfacilitet ved Ungdommens Hus. Derudover bør der afsættes midler til ny, mere hensigtsmæssig indretning og etablering af parkeringsarealer og beplantning.

Vurdering

Vækst, Teknik & Klima vurderer, at lokalplanen vil bidrage til en positiv udvikling for området ved Ungdommens Hus. Ligeledes vurderes, at den valgte placering, med et byggeri i den rette udformning og fremtoning, vil danne en god overgang mellem godsbanemiljøet og den eksisterende bymidte og dennes karréstruktur.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik & Klima indstiller til Teknisk Udvalg at:

  1. Udarbejdelse af lokalplan for streetsporthal ved Ungdommens Hus igangsættes.
  2. Lokalplanens afgrænsning fastlægges omtrent som vist på Billede 1 under sagsresumé

Beslutning i Teknisk Udvalg den 22-08-2022

Godkendt

Punkt 7 Beslutningssag: Igangsætning af Planstrategi 2023

Sagsresumé

Ifølge planloven skal byrådet vedtage og offentliggøre en planstrategi hvert 4 år og indenfor den første halvdel af den kommunale valgperiode, dvs. inden udgangen af 2023.

 

Vækst, Teknik og Klima har den 13. juni 2022 været i dialog med Teknisk Udvalg omkring fastlæggelse af en tids- og procesplan for udarbejdelse af Planstrategi 2023 (PS23), hvilket blandt andet omhandler fastlæggelsen af den politiske involvering undervejs i processen.

 

Med dette dagsordenspunkt ønskes en formel igangsætning af Planstrategi 2023 samt en godkendelse af den foreslåede tids- og procesplan for udarbejdelse af Planstrategi 2023.

 

Teknisk Udvalg har en ambition om at sikre en bred politisk involvering i og forankring af arbejdet med Planstrategi 2023. Parallelt med dette dagsordenspunkt får alle fagudvalg derfor en orientering om, hvad planstrategien er for et dokument, samt en orientering om den proces, der er tilrettelagt for udarbejdelsen af Planstrategi 2023.

 

Sagsbeskrivelse:

Planstrategiens formål

Planstrategien er et strategisk plandokument, som beskriver den ønskede udvikling i kommunen, og den fungerer som afsæt for den efterfølgende kommuneplanrevision. Udarbejdelsen af en planstrategi er således første skridt på vejen mod en ny kommuneplan.

 

Formålet med en planstrategi er, at byrådet drøfter og beslutter, hvad de overordnede strategiske pejlemærker skal være i forhold til kommunens udvikling og kommuneplanen.

 

Planstrategien skal desuden medvirke til at skabe en offentlig debat om den fysiske planlægning og indholdet i den efterfølgende kommuneplan.

 

Byrådet skal i planstrategien endvidere beslutte omfanget af den efterfølgende kommuneplanrevision ift. om der skal være tale om en fuld revision af kommuneplanen, eller om det kun er enkelte emner, der skal revideres.

 

Myndigheder

Planstrategier skal vedtages af byrådet. Byrådet kan, ud over den obligatoriske planstrategi indenfor den første halvdel af valgperioden, til enhver tid offentliggøre en planstrategi.

 

Andre myndigheder har mulighed for at fremsætte idéer, forslag og kommentarer til den fremlagte planstrategi i offentlighedsfasen. De har imidlertid ikke hjemmel til at fremsætte indsigelse mod en planstrategi, da planstrategien ikke er et planforslag (som forslag til hhv. kommuneplan eller lokalplan).

 

Krav til planstrategiens indhold

Der er kun få formelle krav til indholdet i planstrategien, og byrådet har derfor stor grad af frihed til at fastlægge indholdet i planstrategien.

 

Planstrategien skal dog indeholde oplysninger om:

  1. Byrådets vurdering af og strategi for kommunens udvikling

Byrådet skal i planstrategien fremlægge sin strategi for, hvordan kommunen skal udvikle sig fremover, sådan at borgerne gives mulighed for at drøfte byrådets tanker om kommunens fremtid.

Byrådets vurdering af og strategi for udviklingen er normalt de centrale afsnit i en planstrategi. Bortset fra de få indholdsmæssige krav, har byrådet frihed til at fokusere på de temaer, som det finder relevante.

 

  1. Planlægning, der er gennemført efter den seneste revision af kommuneplanen

Der er ikke detaljerede forskrifter for, hvilke oplysninger planstrategien skal indeholde om den gennemførte planlægning siden seneste revision af kommuneplanen. Ofte er det behandlet ganske kort fx via en liste over hvilke kommuneplantillæg og lokalplaner mv., der er vedtaget siden sidst.

 

  1. Revisionsbeslutning

Planstrategien skal indeholde en oplysning om, hvorvidt kommuneplanen skal revideres i sin helhed, eller det er enkelte temaer, der skal revideres i den kommende Kommuneplan 2025-2037.

 

Den statslige planlægning kan også medføre krav om planlægning for særlige emner. I det omfang der er sådanne krav, kan det betyde, at kommunen har pligt til at revidere dele af kommuneplanen. Det kan være i form af ny lovgivning på planområdet og/eller nye statslige udmeldinger via de ”Nationale interesser i kommuneplanlægningen”, som har relevans for den efterfølgende kommuneplanrevision.

 

Offentlig debat om planlægningen

En vigtig hensigt i planloven er, at befolkningen inddrages og høres i forbindelse med ændret planlægning.

 

Planstrategien har en vigtig rolle i forhold til at inddrage offentligheden i de strategiske sigtelinjer for planlægningen. Planstrategien fremlægges offentligt i minimum 8 uger, hvor offentligheden har mulighed for at komme med bemærkninger.

 

Kommunen skal sikre en offentlig debat i forbindelse med tilblivelsen af en ny kommuneplan. Debatten kan derfor ske i forbindelse med planstrategien eller senest i forbindelse med offentliggørelse af kommuneplanrevisionen.

 

Den debatskabende planstrategi

Planstrategien er ikke kun et produkt men også en proces.

 

Debatten i forbindelse med planstrategien vil typisk have fokus på de store linjer i den fremtidige udvikling. En grundig debat i denne fase vil afklare mange spørgsmål i forhold til den efterfølgende planlægning. Debatten vil medvirke til at sikre ejerskab til det efterfølgende kommuneplanforslag - både politisk og i befolkningen - og medvirke til en helhedsorienteret og bæredygtig planlægning.

 

Offentliggørelse

Planstrategien skal offentliggøres af to omgange. Første gang, når den er vedtaget af byrådet og herefter skal i offentlig høring. Anden gang, når byrådet har taget stilling til de indkomne bemærkninger, og den herefter skal offentlig bekendtgøres.

 

Når planstrategien er vedtaget, skal den offentliggøres i mindst 8 uger. I denne periode kan offentligheden komme med ideer, forslag og bemærkninger til den fremsatte planstrategi.

 

Planstrategien skal offentliggøres i det fælles plansystem (Plandata.dk). Det gælder både offentliggørelsen i forbindelse med høringen og den senere offentlige bekendtgørelse af den endelige planstrategi. Planstrategien vil også blive offentliggjort på kommunens hjemmeside.

 

Offentliggørelsen skal oplyse om tidsfristen for, at offentligheden (borgere, foreninger, virksomheder m.v.) kan komme med idéer, forslag og kommentarer til den offentliggjorte planstrategi, og hvordan disse fremsendes. Endvidere vil offentliggørelsen også ofte indeholde praktiske oplysninger om eventuelle borgermøder.

 

Efter udløbet af offentlighedsperioden skal byrådet tage stilling til de indkomne høringssvar, og beslutte om der skal ændres i strategien. Der er ikke nogen begrænsning i omfanget af de ændringer, der kan foretages af kommunalbestyrelsen i forbindelse med behandling af de indkomne høringssvar. 

 

Den endelig planstrategi skal herefter offentliggøres sammen med oplysningen om de eventuelle ændringer, der er foretaget.

 

Specifikt om Fredericia Kommunes planstrategi

Kommunerne i Trekantområdet har gennem mange år samarbejdet om en fælles planstrategi og kommuneplan, der er gældende for alle 7 kommuner.

 

Hver af de 7 kommuner har desuden valgt at tilføje nye lokale emner til planstrategien og uddybe dele af de fælles emner, så planstrategien kommer til at omhandle netop det, der er vigtigst for den enkelte kommune.

 

For Fredericia Kommune har det indtil nu betydet, at planstrategien reelt er to strategier i ét dokument; En fælles del som gælder for hele Trekantområdet og en lokal del som alene gælder for Fredericia Kommune.

 

I Planstrategi 2019 har Fredericia Kommune fokus på temaerne: Bymidten, Detailhandel, Bosætning, Erhverv, Infrastruktur og mobilitet, Natur, landskab og friluftsliv samt Klimatilpasning. Hvert tema bliver præsenteret via følgende afsnit: Status, Vision, ”Hvad er målet” samt ”Ved revisionen af kommuneplanen vil vi”.

 

Gældende planstrategi kan ses via følgende link: Planstrategi 2019 for Fredericia Kommune og Trekantområdet.

 

Den lokale del af Planstrategi 2023

Ud over nogle få formelle krav er der metodefrihed ift. udarbejdelse af planstrategier. Det ligger derfor helt åbent, hvad indholdet og formen bliver i den kommende Planstrategi 2023.

 

I udarbejdelse af den lokale del af Planstrategi 2023 vil det dog være relevant at sikre størst mulig sammenhæng med byrådets kommende Vision 2032.

Dertil kommer allerede vedtagne politiske strategier og planer (fx Fredericia for Verdensmålene og Klimaplan 2020), som på forskellig vis har eller kan få et mere fysisk aftryk.

 

En række kommende strategier og planer (fx Bymidtestrategi, Bosætningsstrategi og Turismestrategi samt Klimatilpasningsplan 2022), har også - afhængig af tidspunkt for færdiggørelse - relevans for Planstrategi 2023.

 

I sidste instans er Planstrategi 2023 en forløber for den kommende Kommuneplan 2025-2037, som omhandler den fysiske planlægning for, anvendelse og disponering af kommunens arealer. Der ligger derfor en opgave i at få ”oversat” vision, strategier og planer til et mere fysisk sigte.

 

Såfremt der kommer ny lovgivning på planområdet og/eller nye statslige udmeldinger via de ”Nationale interesser i kommuneplanlægningen” med relevans for kommuneplanen, vil det skulle nævnes i planstrategien ift. den efterfølgende kommuneplanrevision.

 

Den fælles del af Planstrategi 2023

Ud over den lokale del af Planstrategi 2023, er det fortsat planen, at der skal udarbejdes en fælles Planstrategi 2023 for hele Trekantområdet. Den fælles planstrategi skal indeholde en revisionsbeslutning om, hvilke dele af den fælles kommuneplan for Trekantområdet, der skal revideres.

 

I forhold til den fælles del af Planstrategi 2023 vil det være relevant at holde fokus på Trekantområdets fælles visionsproces kaldet Vision 2050.

 

Visionsprocessen vil involvere de 7 byråd i Trekantområdet, men er endnu ikke igangsat. Det vil potentielt først ske i 2023, hvilket er sent i forhold til Fredericia Kommunes tidsplan for udarbejdelse af Planstrategi 2023. Der arbejdes derfor administrativt på at sikre, at Trekantområdets bestyrelse træffer en foreløbig revisionsbeslutning i løbet af efteråret 2023, som vil skulle drøftes i og godkendes af de 7 byråd i løbet af 2023.

 

Tids- og procesplan for udarbejdelse af Planstrategi 2023

På baggrund af den forudgående drøftelse i Teknisk Udvalg den 13. juni 2022, indstilles nedenstående tids- og procesplan for udarbejdelse af Planstrategi 2023 til godkendelse i byrådet.

 

Med tids- og procesplanen er der tilrettelagt en plan, der sikrer en bred politisk involvering i og forankring af arbejdet med Planstrategi 2023.

 

Hvad angår borgerinddragelse, så har Teknisk Udvalg et ønske om, at arbejdet med Planstrategi 2023 i høj grad hviler på arbejdet med den nye vision 2032, herunder at borgerinddragelsen bygger ovenpå de processer, der allerede er foregået i det regi. En nærmere afklaring af dette forventes af ske i løbet af efteråret 2022.

 

22. aug., 5. sept. og 

12. sept. 2022 

Teknisk Udvalg > Økonomi- og Erhvervsudvalget > Byrådet

Formel igangsætning af PS23

Introduktion til planstrategi som dokument

 

Aug. 2022

Alle øvrige fagudvalg

Orientering om den kommende Planstrategi 2023

19. & 20. sept. 2022

Teknisk Udvalg, Klima, Energi- og Miljøudvalget, Bosætnings- og Turismeudvalget

 

Drøftelse af administrations bud på temaer

Drøftelse af politisk oversættelse fra ”Vision 2032  til PS23”

Fastlægge program og temaer til fælles temamøde for byrådet den 4. okt. 

4. okt. 2022

Fælles temamøde 

for hele byrådet

Fastlæggelse af temaer/fokusområder i PS23

24. okt. 2022

Teknisk Udvalg

Fastlæggelse af indhold i temaerne og revisionsbeslutning(er)

28. nov. 2022

Teknisk Udvalg

Fastlæggelse af indhold i temaerne og revisionsbeslutning(er)

Mar.-apr. 2023

 

Teknisk Udvalg > Økonomi- og Erhvervsudvalget > Byrådet

Vedtagelse af PS23

Maj-jul. 2023

 

 

Offentlig høring (min. 8 uger)

Aug. 2023

 

 

Opsamling på høringssvar

Sept. 2023

 

Teknisk Udvalg

Trykprøvning af evt. ændringer

Okt.nov. 2023

 

Teknisk Udvalg > Økonomi- og Erhvervsudvalget > Byrådet

Endelig vedtagelse af PS23

Dec. 2023

 

 

Offentliggørelse

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at Teknisk Udvalg anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet,

  1. At Planstrategi 2023 formelt igangsættes.
  2. At tids- og procesplan for udarbejdelse af Planstrategi 2023 godkendes.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 22-08-2022

Anbefales

Punkt 8 Beslutningssag: Optagelse af Landsmosevej som offentlig vej

Sagsresumé

Byrådet skal tage stilling til, om hele eller en mindre del af den private fællesvej, Landsmosevej, skal optages som offentlig vej.

 

Landsmosevej er en blind vej beliggende i et lukket boligområde. Dele af Landsmosevej er vurderet i dårlig stand og bør istandsættes. De vejberettigede har ønsket, at Fredericia Kommune betaler for istandsættelsen og optager denne, eller dele af denne som offentlig vej.

 

Sagsbeskrivelse:

Vej og Park har modtaget ansøgning om, at hele eller en del af Landsmosevej optages som offentlig vej. Hvis ikke hele Landmosevej optages, ønsker grundejerforeningen, at der som minimum optages den del af Landsmosevej som løber langs Klokkefrøens parcel.

 

Som vist på kort i vedlagte bilag er der på de første ca. 150 meter af Landsmosevej fra Stationsvej og frem til udkørslen fra Klokkefrøens p-plads adgangsvej til den selvejende børneinstitutionen Klokkefrøen og til private veje med 9 rækkehuse.

 

Grundejerne på Landsmosevej kan, hvis Fredericia Kommune ikke vælger i første omgang, at optage vejstykket som offentlig, anmode om trafiktælling. Hvis tællingen viser, at den samlede ikke-vedkommende almene motorkørende trafik udgør mere end 50 % skal kommunen optage vejen som offentlig eller udføre færdselsregulering således, at den almene færdsel nedbringes til under 50%.

 

Landsmosevej har i dag status som privat fællesvej. Vedligeholdelsesforpligtigede er her de tilgrænsende grundejere med vejret til vejen. Forbliver vejstykket som privat fællesvej, vil Børneinstitutionen Klokkefrøen skulle stå for ca. 70% af istandsættelsesomkostningerne.

Økonomiske konsekvenser

Såfremt Landsmosevej delvist optages som offentlig vej, vil kommunen skulle stå for den fremtidige drift og vedligeholdelse af den optagede del. 

 

Den afledte årlige omkostning ved, at optage vejen frem til børneinstitutionen vurderes, at beløbe sig til ca. 11.900 kr./år og det vurderes, at disse udgifter kan afholdes indenfor den allerede afsatte ramme til drift.

 

Istandsættelsen af denne vejstrækning forventes at beløbe sig til ca. 300.000. kr.

Vurdering

Det vurderes, at en trafiktælling vil vise, at der er under 50% ikke-vedkommende trafik på vejen, idet vejen er blind og trafik til institutionen er, at betegne som vedkommende. Der vurderes derfor ikke at være et lovkrav om, at vejen skal optages som offentlig eller istandsættes af Fredericia Kommune.

 

Vej og Park vurderer dog, at det er hensigtsmæssigt at de nævnte ca. 150m. af Landsmosevej som betjener Klokkefrøen, optages af Fredericia Kommune som offentlig vej som vist i bilaget.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at Teknisk Udvalg anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet,

  1. At Landsmosevej delvist optages som offentlig vej på strækningen fra st. 0 til 150 pr. 1. november 2022.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 22-08-2022

Anbefales

Punkt 9 Beslutningssag: Padelfacilitet i Bøgeskov

Sagsresumé

Trelde Gymnastik og Idrætsforening (TGI) har søgt tilladelse til opførelse af to padelbaner på et areal tilhørende Fredericia Kommune, som er beliggende nord for hallen. Byrådet skal med denne sag træffe beslutning om, hvorvidt der kan gives tilladelse til, at der indgås areallejekontrakt med Trelde Gymnastik og Idrætsforening på Fredericia Kommunes areal.

 

Sagsbeskrivelse:

Arealet er i dag udlagt som græsplæne, der benyttes af skole og fritidsbrugere. Arealet er beliggende mellem hallen og tennisbanerne, på matrikel 9c, Egeskov, Fredericia Jorder. Der er ikke indgået aftaler med andre brugere af arealet.

 

I foreningens beskrivelse af anlægget er det anført, at skole, SFO og ungdomsskole kan drage nytte af anlægget.

 

Denne sag omhandler alene tilladelse til anvendelse af Fredericia Kommunes areal.

Økonomiske konsekvenser

Der er med denne sag ingen økonomiske konsekvenser for Fredericia Kommune.

 

Trelde Gymnastik og Idrætsforening har oplyst, at den samlede anlægsudgift til etablering af to baner forventes at være er ca. 1,2 mio. kr., hvor foreningen har oplyst, at de selv kan finansiere 600.000 – 800.000 kr.

 

Trelde Gymnastik og Idrætsforening har oplyst, at der i første omgang ønskes etableret en bane, som foreningen selv har økonomi til at etablere.

 

Der er ingen økonomiske konsekvenser for Fredericia Kommune, i forbindelse med etablering af første bane, som foreningen selv finansierer.

Vurdering

Infrastruktur og Ejendomme vurderer, at etablering af to padelbaner på den ansøgte placering, harmonerer fint med områdets øvrige anvendelse.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at Teknisk Udvalg anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet:

  1. At forvaltningen bemyndiges til at indgå areallejekontrakt med Trelde Gymnastik og Idrætsforening vedr. matrikel 9c, Egeskov, Fredericia Jorder.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 22-08-2022

Anbefales

Punkt 10 Beslutningssag: Trætophytter i Spang Skov - principbeslutning

Sagsresumé

Vækst, Teknik og Klima har siden efteråret været i en indledende dialog med en udvikler, der ønsker at opføre trætophytter med henblik på udlejning til overnattende gæster. Projektområdet har været fastlagt fra starten og er beliggende i Spang Skov (bilag 1).

 

Udvikler har til hensigt at opføre op til 11 trætophytter á omtrent 15-30 m2. Det er hensigten at give gæster mulighed for en særlig naturoplevelse, mens der samtidig er et fokus på at tage hensyn til det eksisterende miljø og naboer.

 

Vækst, Teknik og Klima indstiller til Teknisk Udvalg, at det godkendes, at forvaltningen arbejder for at tilvejebringe projektet.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvikler ønsker at opføre trætophytter i skoven inden for matrikel nr. 12e og 6d, begge Pjedsted By, Pjedsted.

 

Projektet kræver kommuneplantillæg, ny lokalplan og en dispensation fra skovloven for at kunne gennemføres. Udvikler har siden efteråret 2021 arbejdet med at præcisere projektet i forhold til konkrete løsninger af praktiske og tekniske udfordringer. Eksempelvis har udvikler for nylig erhvervet en nabogrund til skoven, hvor bl.a. parkering og renovation kan placeres, hvilket gør det nemmere at minimere projektets indvirkning på skoven. Det er af afgørende betydning for kvaliteten i projektet og giver samtidig et langt bedre udgangspunkt for at kunne få en dispensation fra skovloven, hvilket er nødvendigt, da projektet ligger i Fredskov. Det er Miljøstyrelsen der afgør, om der kan gives dispensation fra skovloven.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Da ophold og overnatning i trætophytter i sig selv er en helt særlig oplevelse, der kun udbydes få steder i Danmark, vurderer Vækst, Teknik og Klima, at projektet udfylder en niche inden for overnatningsmuligheder, der kan tiltrække flere turister til kommunen. Samtidig ønsker udvikler at passe på skoven og miljøet, hvilket også er nødvendigt for projektet, da naturen er en central del af oplevelsen.

 

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at sagen - i forhold til projektafklaring - er nået til et punkt, hvor der vil kunne igangsættes lokalplanlægning. Projektet er imidlertid afhængig af en dispensation fra skovloven - og et lokalplanforslag vil ikke kunne indstilles til politisk behandling, før det er på plads. Samtidig er der for øjeblikket mange planer i gang.

 

For at kunne komme videre med dette, har udvikler behov for en melding fra Fredericia Kommune om positiv indstilling overfor projektet.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller til Teknisk Udvalg

  1. at der træffes principbeslutning om, at forvaltningen arbejder for at tilvejebringe projektet, herunder understøtter udvikler i dialogen med Miljøstyrelsen forud for igangsætning af en lokalplan.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 22-08-2022

Godkendt

Punkt 11 Beslutningssag: Arealerhvervelse til cykelsti på Snaremosevej (Lukket)

Punkt 12 Orienteringssag: Kollektiv Trafik, 1. budgetopfølgning fra Sydtrafik

Sagsresumé

Denne sag giver en status på budgettet til driften af den kollektive trafik i 2022. 

 

Sagsbeskrivelse:

Budgettet til driften af den kollektive trafik i 2022 er udfordret af stigende omkostninger. I 2022 opleves store prisstigninger på både drift af busser og brændstof til disse. I Fredericia Kommune er udfordringen med stigende brændstofpriser særligt stor, da busserne kører på gas. Gaspriserne er i øjeblikket voldsomt høje og stærkt påvirkede af krigen i Ukraine.

 

På samme måde er driften i 2022 stadig påvirket af Covid-19. Passagerantallet er stadig ikke tilbage på niveauet før Covid-19, og den statslige økonomiaftale kompenserer desværre ikke fuldt ud for de manglende indtægter, der må forventes i 2022.

Økonomiske konsekvenser

På nuværende tidspunkt anslår Sydtrafik i 1. budgetopfølgning, at merbidraget til busdrift i 2022 for Fredericia Kommune stiger med 1,299 mio. kr. i forhold til det budgetterede, fra 18,435 mio. kr. til 19,734 mio. kr.

 

1. budgetopfølgning dækker kun forventninger for 1. kvartal. Budgetopfølgningerne fremsendes først til kommunerne, når de er godkendt i Sydtrafiks bestyrelse og modtages derfor med cirka et kvartals forsinkelse.

 

Sydtrafik fremsender af samme grund løbende en opdateret status på forventede ændringer i relation til budgettet i forhold til den seneste budgetopfølgning. Den seneste forventning inkl. juli måned betyder, at der på nuværende tidspunkt forventes yderligere merbidrag. Der forventes merbidrag for manglende indtægter grundet manglende Covid-19 kompensation på 1,226 mio. kr. og 0,539 mio. kr. i øgede omkostninger til busdrift.

 

Den samlede merudgift i busbidrag for 2022 forventes derfor, på nuværende tidspunkt, at andrage 3,064 mio. kr.

 

Udover stigende omkostninger til busbidrag forventes også en stor stigning i omkostningerne til gas.  Infrastruktur og Ejendomme følger løbende udviklingen i gasprisen, som dog er svær at spå om på grund af den store usikkerhed på gasmarkedet. På nuværende tidspunkt forventes et merforbrug til gas i størrelsesordenen ca. 6 mio. kr. 

Vurdering

Infrastruktur og Ejendomme vurderer, at der er en stor risiko for, at 2022 ender med et stort merforbrug på drift af bybusser, som er vanskeligt at reducere.

Indstillinger

Direktør for Vækst, Teknik og Klima indstiller at:

  • Orienteringen tages til efterretning

Beslutning i Teknisk Udvalg den 22-08-2022

Taget til efterretning

Punkt 13 Orientering (Lukket)

Punkt 14 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller