Teknisk Udvalg - 24-04-2023

Referat
Udvalg:
Dato:
Mandag, 24 april, 2023 - 09:00
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Tirsdag, 18 april, 2023 - 08:38
Referat publiceret:
Mandag, 1 maj, 2023 - 10:45

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Teknisk Udvalg den 24-04-2023

Godkendt.

Punkt 2 Beslutningssag: Frigivelse af anlægsmidler til køretøjer på Entreprenørgården

Sagsresumé

Der er i budget 2023 afsat 0,739 mio. kr. til vedligehold af køretøjer og materiel til Entreprenørgården. Midlerne ønskes frigivet til fortsat vedligehold af maskinparken.

 

Sagsbeskrivelse:

Der er i budget 2023 afsat 0,739 mio. kr. til vedligehold og udskiftning af køretøjer og materiel ved Entreprenørgården.

Økonomiske konsekvenser

Anlægsmidlerne på 0,739 mio. kr. frigives og anvendes til køb af materiel og køretøjer.

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB2023

TB 2024

TB 2025

TB 2026

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

Køretøjer Entreprenørgården

 

 

 

 

0,739 mio.kr.

0,739 mio. kr.

 

Sagen behandles i Teknisk Udvalg, og går videre i Økonomi- og Erhvervsudvalget og byrådet.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at frigivelsen af 0,739 mio. kr. til udskiftning af køretøjer og materiel kan ske nu for at undgå yderligere reparationsudgifter og vedligehold.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Teknisk Udvalg, at det anbefales til Økonomi- og Erhvervsudvalget at anbefale byrådet at:

  1. Godkende frigivelsen af anlægsmidlerne på 0,739 mio. kr.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 24-04-2023

Anbefales.

Punkt 3 Beslutningssag: Endelig vedtagelse af tillæg nr.7 lokalplan 387 for havneudvidelse

Sagsresumé

På byrådets møde d. 14. november 2022 blev det vedtaget at sende forslag til kommuneplantillæg nr 7 til kommuneplan 2021-2033og lokalplan 389 for havneudvidelse i offentlig høring i 8 uger.

Ved høringsperiodens afslutning har Vækst, Teknik og Klima modtaget bemærkninger, som i hovedtræk handler om miljøpåvirkninger for projektet, højde på belysning, bebyggelsens ydre fremtræden og højde for bebyggelse i delområde 4 samt forslag til flytning af lystbådehavn til den nordlige del af havnen.

Indkomne bemærkninger og forslag til behandling kan ses i bilag

Forvaltningen indstiller, at kommuneplantillæg nr.7 og lokalplan 387 for havneudvidelsen vedtages endeligt.

 

Sagsbeskrivelse:

Kommuneplantillæg nr. 7 og lokalplan 387 havneudvidelse har været offentliggjort i 8 uger fra  23. november 2022 til den 25. januar 2023 for et område beliggende ved havnen. Planerne skal gøre det muligt at udvide havnen med et område til containerhåndtering.

 

Området omfatter en udvidelse af havnen ud i vandarealerne.

 

Intentionen med lokalplanen er at udvide havnens kapacitet til en stigende containerhåndtering med skib og lastbil i fremtiden.

 

Havnens sammenhæng med Taulov Dry Port giver stadig øgede mængder gods via både skib, jernbane og lastbil.

 

Fredericia Havn kan med udvidelsen imødekomme den øgede efterspørgsel efter transportløsninger, der kombinerer både bane og søtransport som alternativ til lastbiltransport mellem de europæiske havne.

 

Udvidelsen omfatter en forlængelse af den eksisterende containerterminal ved kaj 19 og etablering af nye ro/ro-lejer til håndtering af lastbilsgods ved kaj 23, som nu fungerer som kemikaliekaj.

 

Det forventes ved gennemførelse af projektet, at det fremtidige antal anløb af Ro/Ro-skibe vil være på samme niveau som i dag, mens der forventes en stigning i anløb med containerskibe.

 

Der er efter offentlighedsperioden udløb fremsendt projektændringer. Disse projektændringer omhandler, at der ikke sker en udskiftning af eksisterende havbund, at pieren forlænges ud over duc d’albe og placeringen af støjskærm ved kaj 23 flyttes ved eksisterende bygning.

 

Det er for planerne alene den mindre ændring af støjvæggens placering ved Kaj 23, der har interesse. Støjvæggens placering ændres her, således der for ejendommen Møllebugtvej vil være udsyn til Kaj 23. Der sker ikke væsentlige ændringer i støjbilledet ved denne ændring af støjvæggens placering.

Miljøvurdering og miljøkonsekvensvurdering

Der er sideløbende med planarbejdet sket en miljøkonsekvensvurdering af projektet med havneudvidelsen.

Denne miljøkonsekvensvurdering er foretaget i samarbejde med Trafikstyrelsen, som er myndighed for udvidelsen ud i vandarealerne, mens Fredericia Kommune er myndighed for ændring af anvendelsen på landarealerne.

I forbindelse med miljøvurderingerne af planerne er blandt andet forholdene omkring støj, trafik og visuelle forhold indgået.

 

Sammenfattende redegørelse

Lokalplanforslaget har været ledsaget af en miljørapport, der behandler lokalplanens miljøpåvirkning af omgivelserne og omgivelsernes påvirkning af lokalplanområdet. I forbindelse med byrådets endelige vedtagelse af lokalplanen skal der foreligge en sammenfattende redegørelse for, hvordan miljøhensyn er integreret i planen, hvordan miljørapporten og de udtalelser, der er indkommet i offentlighedsfasen, er taget i betragtning, hvorfor den vedtagne plan er valgt på baggrund af de rimelige alternativer, der også har været behandlet, samt hvorledes myndigheden vil overvåge de væsentlige miljøpåvirkninger af planen eller programmet.

 

Den sammenfattende redegørelse er vedlagt indstillingen som bilag. Denne indarbejdes i planerne inden offentliggørelse.

 

Forhold til gældende planer

Området er i dag omfattet af lokalplan 68 og 236, som udlægger området til erhvervsformål for havneorienterede virksomheder.
Med den endelige vedtagelse af en ny lokalplan aflyses disse lokalplaner for det område, som den nye lokalplan omfatter.

 

Indkomne bemærkninger

Der er i forbindelse med offentliggørelsen af forslag til planerne kommet en række bemærkninger. Alle disse bemærkninger er behandlet i et selvstændigt dokument med forvaltningens kommentarer.

Dokument er vedhæftet som bilag.

Bemærkninger handler i hovedtræk om miljømæssige konsekvenser ved anlæg af havnen, støjpåvirkning fra aktiviteter på havnen, belysning på havnen og udseende på en 20 m høj støjvæg.

Der er udover mindre redaktionelle rettelser ikke foretaget ændringer i planerne som følge af de indkomne bemærkninger.
Der er ikke undersøgt alternative lokaliteter til placering af aktiviteterne beskrevet i planforslagene. Dette udfra, at lokalplanområdet i kommuneplanen er udlagt som erhvervsområde for virksomheder i miljøklasse 4-6.

 

Forvaltningens forslag til ændringer

Forvaltningen foreslår, af hensyn til forebyggelse mod oversvømmelse, at der sker en præcisering af bestemmelsen for klimasikring, således denne sikres etableret op til minimum kote 2,5 DVR90 og at bebyggelse i delområde 4 sikres en gulvkote i minimum kote 2,5 DVR90.
Forvaltningen vurderer, at denne ændring er en mindre ændring, hvorfor der ikke skal afholdes en supplerende høring for denne ændring.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at Kommuneplantillæg nr. 7 og lokalplan 387 giver mulighed for udvidelse af havnen, som ønsket af ADP, og at bemærkninger og indsigelser modtaget i høringsperioden ikke giver anledning til ændringer i planerne.

 

Det vurderes ligeledes, at lokalplanens bestemmelser, sikrer etablering af afværgende tiltag, så blandt andet støj i omgivelserne, både den nuværende og den fremtidige, reduceres og de støjreducerende tiltag får samme æstetiske udtryk som den eksisterende støjskærm om havnen.

 

Vækst, Teknik og Klima vurderer tillige at bestemmelserne og de foreslåede ændringer vedrørende klimasikring kan adskille/reducere klimaudfordringer mellem by og havn.

 

Den ændrede placering af støjvæggen vurderes at være en mindre ændring, der kan afholdes inden for lokalplanens bestemmelser for støjvæggens principielle placering.

 

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at kommuneplantillæg nr. 7 og lokalplan 387 er tilstrækkeligt belyst ved miljørapporten. Vækst, Teknik og Klima vurderer, at lovgivningen er overholdt, og finder ikke, at der i offentlighedsperioden er fremkommet bemærkninger, der medfører behov for, at der skal foretages yderligere vurderinger og undersøgelser ud over dem, som fremgår i den sammenfattende redegørelse.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Teknisk Udvalg, at det anbefales Økonomi- og Erhvervsudvalget at anbefale byrådet at:

 

  1. Forslag til Kommuneplantillæg nr. 7 vedtages endeligt, og såfremt kommuneplantillæg nr. 7 godkendes så indstilles tillige:
  2. Lokalplan 387- Fredericia Havn - Vesthavn og østlig del af Centerhavn vedtages endeligt med de anførte ændringer, samt
  3. Forvaltningen bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentlig bekendtgørelse af lokalplanen.

 

Beslutning i Teknisk Udvalg den 24-04-2023

For de 3 indstillinger stemte et flertal bestående af Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Venstre.

Nye Borgerlige stemte imod og ønskede, at følgende mindretalsudtalelse blev ført til protokol:

Nye Borgerlige noterer sig antallet af indkomne høringssvar og karakteren af kommunens afledte kommentarer, der alene ser på lovgrundlaget og dermed fravælger at tage stilling til borgeres og organisationers oprindelige bekymringer. Dagsordenspunktet og indsigelserne berører bl.a. forhold der ligger under Trafikstyrelsens ansvarsområde. Trafikstyrelsens kommentarer er ikke til rådighed, ligesom markante ændringer ved henholdsvis udgravning, flytning af materiale og opfyldning heller ikke er beskrevet.

 

På det grundlag stemmer jeg imod at godkende punktet.

 

Punkt 4 Beslutningssag: §25-tilladelse til en udvidelse af Fredericia Havn (VVM)

Sagsresumé

ADP har i foråret 2022 søgt om tilladelse til en udvidelse af Fredericia Havn omfattende en forlængelse af kaj 19 og et nyt RO/RO leje ved kaj 23.

Myndighedskompetencen for projektet er fordelt mellem Trafikstyrelsen, der skal give tilladelse den del af projektet, der omfatter ændringer på søterritoriet, og Fredericia Kommune, der skal give tilladelse til den del af projektet, der omfatter ændringer på land.

ADP har udarbejdet en miljøkonsekvensrapport, som har været i 8 ugers offentlig høring. I samme periode har Fredericia Kommune haft et udkast til en §25-tilladelse til projektet og et tilhørende nyt plangrundlag i høring.

Efter behandling af høringsbemærkningerne, og indarbejdelse af projektændringer foreslået af bygherre, har forvaltningen opdateret §25-tilladelsen, og anmoder hermed om udvalgets beslutning om, hvorvidt der kan træffes afgørelse om at tillade projektet.

Det er også en forudsætning for at der kan gives en §25-tilladelse, at det tilhørende plangrundlag med nyt kommuneplantillæg og ny lokalplan vedtages.

Trafikstyrelsen tilstræber at meddele deres tilladelse efter miljøvurderingsloven samtidigt med kommunens. Trafikstyrelsens afgørelse forudsætter ikke en forudgående politisk behandling.

Både Trafikstyrelsens og kommunens afgørelser vil kunne påklages i 4 uger efter meddelelse. En klage har ikke opsættende virkning med mindre klagenævnet beslutter andet. 

 

Sagsbeskrivelse:

Byrådet besluttede den 14. november 2022 at sende ADP’s Miljøkonsekvensrapport i 8 ugers offentlig høring sammen med et Udkast til §25-tilladelse og Forslag til Kommuneplantillæg nr. 7 og Lokalplan nr. 387.

 

Høringsbemærkningerne er behandlet og indarbejdet i §25-tilladelsen, og der kan træffes afgørelse i sagen.

 

I høringsperioden er der samlet set indkommet 28 bemærkninger til Trafikstyrelsen og Fredericia Kommune. Myndighederne har udvekslet høringssvar så det er sikret, at alle bemærkninger er håndteret af den kompetente myndighed. Fredericia Kommunes høringssvar til både planerne og projektet er samlet i en hvidbog i bilag 2, som er vedlagt afgørelserne. I hvidbogen fremgår de enkelte høringsbemærkninger samt bygherres og kommunens svar. Trafikstyrelsen offentliggør deres besvarelse af høringsbemærkningerne, når de træffer afgørelse i sagen.

 

Siden fremsendelse af Miljøkonsekvensrapporten har ADP og deres rådgiver arbejdet videre på projektet. Som følge af detailprojekteringen, og på baggrund af bemærkninger fra 2. offentlighedsfase, har ADP fremsendt en beskrivelse af projektændringer ved kaj 19 og kaj 23 til Fredericia Kommune og Trafikstyrelsen.

 

Kaj 19: Kajkonstruktionen ændres, så der ikke udskiftes eksisterende havbund med sandfyld, og der ikke bliver behov for opgravning og deponering af forurenet sediment. Der ændres i anlægsopgaverne og rækkefølgen, ligesom der vil blive behov for bortlænsning af havvand. Det er Trafikstyrelsens vurdering, at projektændringerne ligger inden for deres myndighedsområde, og at de således skal vurdere de miljømæssige konsekvenser. Fredericia Kommune er enig i, at projektændringen ikke omfatter kommunens myndighedsområde. Ændringerne på søterritoriet er beskrevet i kommunens afgørelse.

 

Kaj 23: Ændringerne omfatter en ændring af bro-pieren, så den udføres som en lang bropier i stedet for en kortere bropier og to duc d’alber. Uddybningsmængden reduceres, og der vil blive behov for bortlænsning af havvand. Det er Trafikstyrelsens vurdering, at projektændringerne ligger inden for deres myndighedsområde, og at de således skal vurdere de miljømæssige konsekvenser. Det er desuden Trafikstyrelsens vurdering, at der skal foretages en supplerende høring grundet ændringernes karakter. Trafikstyrelsen planlægger at gennemføre denne høring således, at Trafikstyrelsen meddeler én tilladelse til det samlede projekt samtidigt med kommunens afgørelser. Da ansøgningen om ændringerne ved kaj 23 er under sagsbehandling, er ændringerne på søterritoriet ikke beskrevet i kommunens afgørelse.

 

Inden for kommunens myndighedsområde betyder de ansøgte ændringer ved Kaj 23 en mindre regulering af terrænkoterne ved kaj 23, men risikoen for oversvømmelse af projektområdet vurderes stadig at være lille.

 

Efter anmodning fra Dan Gødning ønsker ADP at ændre støjafskærmningen ved kaj 23, så der etableres en 7,5 meter høj støjbarriere langs Møllebugtvej på den nordlige side af vejen. Ved indkørslen til Dan Gødning etableres en 5 meter høj åbning i støjbarrieren. ADP har med beregninger dokumenteret, at ændringerne i støjafskærmningen ikke ændrer ved de støjmæssige vurderinger i miljøkonsekvensrapporten. Den visuelle påvirkning vurderes at være ubetydelig.

Det er Fredericia Kommunes vurdering, at ændringerne inden for kommunens myndighedsområde ved kaj 23 omfatter mindre projektjusteringer, og kan indarbejdes i den endelige afgørelse uden yderligere bemærkninger.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at projektet kan tillades efter §25 i miljøvurderingsloven, og at bygherre har udarbejdet en miljøkonsekvensrapport, der lever op til kravene i miljøvurderingsloven.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Teknisk Udvalg, at det anbefales til Økonomi- og Erhvervsudvalget at anbefale byrådet at:

  1. Såfremt plangrundlaget godkendes (Endelig vedtagelse af tillæg nr. 7 for havneudvidelse til kommuneplan 2021-2033 og lokalplan 387 for havneudvidelsen), kan der meddeles §25-tilladelse til projektet (vedlagt som bilag 4).
  2. Forvaltningen får bemyndigelse til at foretage tekstmæssige ændringer i §25-tilladelsen for at sikre indholdsmæssig overensstemmelse med Trafikstyrelsens afgørelse.

 

 

Beslutning i Teknisk Udvalg den 24-04-2023

For de 2 indstillinger stemte et flertal bestående af Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Venstre.

Nye Borgerlige stemte imod og ønskede, at følgende mindretalsudtalelse blev ført til protokol:

Nye Borgerlige noterer sig antallet af indkomne høringssvar og karakteren af kommunens afledte kommentarer, der alene ser på lovgrundlaget og dermed fravælger at tage stilling til borgeres og organisationers oprindelige bekymringer. Dagsordenspunktet og indsigelserne berører bl.a. forhold der ligger under Trafikstyrelsens ansvarsområde. Trafikstyrelsens kommentarer er ikke til rådighed, ligesom markante ændringer ved henholdsvis udgravning, flytning af materiale og opfyldning heller ikke er beskrevet.

 

På det grundlag stemmer jeg imod at godkende punktet.

 

Punkt 5 Beslutningssag: Vurdering af og strategi for fremtidig udvikling i Planstrategi 2023

Sagsresumé

Udvalget skal tage stilling til, om tiltagene i vedhæftede bilag skal bruges som ”vurdering af og strategi for fremtidig udvikling” i den kommende Planstrategi 2023 for Fredericia Kommune.

Sagsbeskrivelse:

Teknisk Udvalg skal ifølge § 13, stk. 2 i Styrelsesvedtægten varetage kommuneplanlægning i samarbejde med Økonomi- og Erhvervsudvalget. Teknisk Udvalg indstiller til Økonomi- og Erhvervsudvalget og byrådet vedrørende forslag til og endelig vedtagelse af planer.

 

Planstrategien, der er kommunens strategi for kommuneplanlægning, skal vedtages i første halvdel af en byrådsperiode og skal indeholde:

  • En vurdering af og strategi for fremtidig udvikling
  • Revisionsbeslutning
  • Oplysning om gennemført planlægning siden sidste kommuneplanrevision.

 

Hen over efteråret og vinteren er der arbejdet på at beskrive den kommende planstrategis ”vurdering af og strategi for den fremtidige udvikling” ved at beskrive de tiltag indenfor fysisk planlægning, som forvaltningen forventes at arbejde med i denne byrådsperiode.

 

Tiltagene blev behandlet på fagudvalgsmøderne i Teknisk Udvalg, Klima-, Energi- og Miljøudvalget samt Bosætnings- og Turismeudvalget i februar 2023. På baggrund af de tre fagudvalgs kommentarer og den offentliggjorte vision 2033 for Fredericia Kommune – Fredericia Fremtidens Centrum er tiltagene blevet tilrettet. Tiltagene er fordelt på visionens tre hovedtemaer;

  • Grøn i verdensklasse
  • Unikke oplevelser hver dag
  • Børnefamiliernes førstevalg

 

Revisionsbeslutningen i planstrategien forventes at blive en delvis revision, hvor der arbejdes med at forenkle opbygningen af kommuneplanen med fokus på brugervenlighed.

 

Følgende temaer forventes som minimum at blive revideret: Temaer om bosætning, bymidten, boliger, erhverv, infrastruktur, vedvarende energi, tekniske anlæg, kulturhistoriske værdier, natur, skov, lavbund, landskab, turisme og friluftsliv. Der ud over vil der blive en generel opdatering i forhold til ny lovgivning, ønsker til nye udpegninger m.m.

 

Byrådet blev præsenteret for det hidtidige arbejde med Planstrategi 2023 på et temamøde den 30. april 2023. Eventuelle input fra det samlede byråd skal indgå i fagudvalgets beslutning.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at tiltagene lever op til planlovens krav til i forhold til at beskrive ”vurdering af og strategi for fremtidig udvikling” i den kommende Planstrategi 2023 for Fredericia Kommune. Der ud over skal der træffes en revisionsbeslutning samt være oplysninger om gennemført planlægning siden sidste kommuneplanrevision. Planstrategiens høringsperiode forventes desuden at fungere som fordebat i forhold til den kommende kommuneplanrevision.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Teknisk Udvalg, at

  1. Tiltagene godkendes som ”vurdering af og strategi for fremtidig udvikling” i den kommende Planstrategi 2023 for Fredericia Kommune.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 24-04-2023

Godkendt.

Punkt 6 Beslutningssag: Forslag til kommuneplantillæg 10 og delvis aflysning af B.01

Sagsresumé

Byplanvedtægt nr. 1 fra 1948 giver mulighed for at opføre boliger flere steder langs motorvejen, hvor det ikke er hensigtsmæssigt pga. støjforholdene. Herudover indeholder byplanvedtægten ingen bestemmelser, der vedrører støj. Der er derfor udarbejdet et forslag om en delvis aflysning af byplanvedtægten, der aflyser planen for de pågældende områder.

Forvaltningen indstiller, at forslag til delvis aflysning af Byplanvedtægt nr. 1 og forslag til kommuneplantillæg nr. 10 godkendes og sendes i offentlig høring i otte uger.

 

Sagsbeskrivelse:

Luftfoto: Afgrænsning for byplanvedtægt 1 vist med hvid linje. Berørt område vist med orange flade.

I november 2021 igangsatte det daværende By- og Planudvalg en delvis ophævelse af Byplanvedtægt nr. 1 fra 1948 – helt konkret en ophævelse for de markerede områder i bilag 2. Baggrunden er, at byplanvedtægten giver mulighed for boliger, samtidig med, at støj fra motorvejen gør det meget svært/ umuligt at bygge boliger i områderne.

 

Kommuneplantillæg

Der er udarbejdet et kommuneplantillæg for den del af det berørte område, der ligger ved Strevelinsvej. Kommuneplantillægget er udarbejdet med det formål at sikre, at området fremover kan anvendes til erhverv i stedet for boliger. Området er ikke egnet til støjfølsom anvendelse på grund af støj fra motorvejen, men vil i stedet kunne indgå som en naturlig del af det eksisterende erhvervsområde, som det støder op til.

 

Indkaldelse af ideer og forslag

Der har i forbindelse med kommuneplantillægget været indkaldt ideer og forslag i perioden fra den 29. september til den 13. oktober 2022. I forbindelse med den forudgående høring har kommunen modtaget  bemærkninger fra tre afsendere:

-          På grund af terrænets kurvatur og den rige bevoksning i området vurderes det, at planen ikke vil få væsentlig betydning for Lyng Kirkes omgivelser.

-          Kan boliglejemålet inden for det berørte område opsiges, når området i kommuneplanen overføres til en kommuneplanramme, der udlægger området til erhverv? Hvis det er tilfældet, gøres der indsigelse imod dette.

-          Det vil være forkert at ændre området til erhvervsområde, da området i sin tid blev udlagt til boligområde af hensyn til Lyng Kirke. Man ville derved undgå erhverv tæt på kirken - både af hensyn til støj og ikke mindst området omkring kirken.

-          Planlægningen skal ikke gribe ind i den nuværende, faktiske anvendelse af ejendommen, som skal kunne fortsætte uden begrænsninger.

-          Hele matriklen bør underlægges samme regulering, så der ikke gælder forskellige lokalplaner for forskellige dele af matriklen.

De indkomne bemærkninger er indgået i det videre arbejde med kommuneplantillægget og fremgår i fulde af bilagt hvidbog og høringsnotat.

 

Forhold til Kommuneplan 2021 – 2033

Området, hvor byplanvedtægten ønskes ophævet, ligger i rammeområderne: E.E.7 Erhvervsområde ved Lyngsodde, E.R.1 Rekreative områder ved Lyngsodde samt et mindre område, der efter vedtagelsen af kommuneplantillæg nr. 10 vil høre under E.E.6C Erhvervsområde ved Snoghøj Landevej og Strevelinsvej.

 

-          E.E.6C må anvendes til erhvervsområde og offentlige formål. Der kan etableres virksomeheder i miljøklasse 1-3. Der er en maksimal bebyggelsesprocent på 60, og byggeri må opføres i maksimalt 4 etager med en højde på maksimalt 16 m. Planlægning og bebyggelse skal ske i overensstemmelse med kirkeomgivelserne ved Lyng Kirke. 

 

-          E.E.7 må anvendes til erhvervsområde, religiøse institutioner og gravpladser. Der kan etableres virksomheder i miljøklasse 1-3. Der er en maksimal bebyggelsesprocent på 60, og byggeri må opføres i maksimalt 5 etager med en højde på maksimalt 20 m. Dog skal planlægning og bebyggelse ske i overensstemmelse med kirkeomgivelserne ved Lyng Kirke. 

 

-          E.R.1 må anvendes til rekreativt område, og der må ikke ske yderligere udstykning af grunde til selvstændig bebyggelse.

 

Byplanvedtægtens anvendelse til boligformål er således ikke længere i overensstemmelse med kommuneplanens rammebestemmelser.

 

Retlige og faktiske konsekvenser ved ophævelsen

Ifølge planlovens § 33 er det muligt at aflyse byplanvedtægter/ lokalplaner for arealer i byzone uden vedtagelse af en ny lokalplan. Forløbet følger den samme procedure som ved vedtagelse af almindelige lokalplaner. For det areal, hvor lokalplanen ophæves, gælder herefter kommuneplanens rammer samt kommuneplanens generelle rammer. Desuden vil de generelle bebyggelsesregulerende bestemmelser i bygningsreglementet gælde.

 

Fremtidige projekter skal vurderes for at afklare, om der er pligt til at udarbejde og vedtage en ny lokalplan. Byrådet kan jf. planlovens § 12 modsætte sig udstykning, bebyggelse og ændret anvendelse, der ikke er i overensstemmelse med kommuneplanen.

 

Konsekvensen af ikke at ophæve byplanvedtægten

Såfremt byplanvedtægten ikke ophæves, vil dens bestemmelser være gældende for alt byggeri på trods af, at lokalplanens anvendelsesbestemmelser ikke er i overensstemmelse med kommuneplanens rammebestemmelser. Dertil kommer, at forvaltningen fortsat vil få henvendelser med ønsker om opførelse af boliger, som viser sig ikke at kunne realiseres pga. støjpåvirkningen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at planlægningen sikrer, at området kan anvendes på en hensigtsmæssig måde, der stemmer overens med de miljømæssige forhold, som beliggenheden ved motorvejen giver.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Teknisk Udvalg, at det anbefales overfor Økonomi- og Erhvervsudvalget at anbefale byrådet at:

  1. Forslag til delvis aflysning af Byplanvedtægt nr. 1 og kommuneplantillæg nr. 10 godkendes og sendes i offentlig høring i otte uger.
  2. Vækst, Teknik og Klima bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af planforslagene.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 24-04-2023

  1. Anbefales.

 2.    Bemyndigelse godkendt.

Punkt 7 Beslutningssag: Forslag om delvis aflysning af Lokalplan nr. 50

Sagsresumé

Lokalplan nr. 50 – Boliger og offentlige formål ved Ballesvej fra 1981 giver mulighed for at opføre boliger flere steder langs motorvejen, hvor det ikke er hensigtsmæssigt pga. støjforholdene. Herudover indeholder lokalplanen ingen bestemmelser, der vedrører støj. Der er derfor udarbejdet et forslag om en delvis aflysning af lokalplanen, der aflyser planen for de pågældende områder.

Forvaltningen indstiller, at forslag til delvis aflysning af Lokalplan nr. 50 godkendes og sendes i offentlig høring i fire uger.

 

Sagsbeskrivelse:

Luftfoto: Lokalplanafgrænsning for LP50 vist med hvid punktvisning. Berørt område vist med orange flade.

 

I november 2021 igangsatte det daværende By- og Planudvalg en delvis ophævelse af Lokalplan nr. 50 fra 1981 – helt konkret en ophævelse for de markerede områder i kortbilag 2. Baggrunden er, at lokalplanen giver mulighed for boliger samtidig med, at støj fra motorvejen gør det meget svært og uhensigtsmæssigt at bygge boliger i områderne.

Vækst, Teknik og Klima har haft flere henvendelser fra udviklere, der har ønsket at udnytte muligheden for at bygge boliger, som bestemmelserne i lokalplan 50 giver mulighed for. På grund af trafikstøj fra motorvejen har det vist sig overordentlig vanskeligt at overholde miljøstyrelsens vejledende støjgrænser. I området nord for Ballesvej og øst for Kystvejen blev det muligt at overholde støjgrænserne i kraft af erhvervsbyggeriet, som blev opført syd for Ballesvej og dermed fungerer som støjafskærmning. Denne del af lokalplanområdet er således fuldt udbygget.

 

For området syd for Ballesvej og vest for Kystvejen har flere beregninger vist, at opførelse af boliger vil kræve støjafskærmning i op til 7 meters højde rundt om bebyggelsen. Opførelse af en støjafskærmning i denne størrelsesorden vil kræve en ny lokalplan.

 

Forhold til Kommuneplan 2021 – 2033

Området, hvor lokalplanen ønskes ophævet, ligger i rammeområde E.E.7 Erhvervsområde ved Lyngsodde. Området må anvendes til erhvervsområde, religiøse institutioner og gravpladser. Der kan etableres virksomheder i miljøklasse 1-3, og planlægning og bebyggelse skal ske i overensstemmelse med kirkeomgivelserne ved Lyng Kirke. 

 

Der er en maksimal bebyggelsesprocent på 60, og byggeri må opføres i maksimalt 5 etager med en højde på maksimalt 20 m. 

 

Lokalplanens anvendelse til boligformål er således ikke længere i overensstemmelse med kommuneplanens rammebestemmelser.  

 

Retlige og faktiske konsekvenser ved ophævelsen

Ifølge planlovens § 33 er det muligt at aflyse byplanvedtægter/ lokalplaner for arealer i byzone uden vedtagelse af en ny lokalplan. Forløbet følger den samme procedure som ved vedtagelse af almindelige lokalplaner. For det areal, hvor lokalplanen ophæves, gælder herefter kommuneplanens rammer samt kommuneplanens generelle rammer. Desuden vil de generelle bebyggelsesregulerende bestemmelser i bygningsreglementet gælde.

 

Fremtidige projekter skal vurderes for at afklare, om der er pligt til at udarbejde og vedtage en ny lokalplan. Byrådet kan jf. planlovens § 12 modsætte sig udstykning, bebyggelse og ændret anvendelse, der ikke er i overensstemmelse med kommuneplanen.

 

Konsekvensen af ikke at ophæve lokalplanen

Såfremt lokalplanen ikke ophæves, vil dens bestemmelser være gældende for alt byggeri på trods af, at lokalplanens anvendelsesbestemmelser ikke er i overensstemmelse med kommuneplanens rammebestemmelser. Dertil kommer, at forvaltningen fortsat vil få henvendelser med ønsker om opførelse af boliger, som viser sig ikke at kunne realiseres pga. støjpåvirkningen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at planlægningen sikrer, at området kan anvendes på en hensigtsmæssig måde, der stemmer overens med de miljømæssige forhold, som beliggenheden ved motorvejen giver.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, at det anbefales overfor Økonomi- og Erhvervsudvalget at anbefale byrådet at:

  1. Forslag til delvis aflysning af Lokalplan nr. 50 godkendes og sendes i offentlig høring i fire uger.
  2. Vækst, Teknik og Klima bemyndiges til at foretage mindre redaktionelle rettelser inden offentliggørelse af planforslaget.

 

 

Beslutning i Teknisk Udvalg den 24-04-2023

  1.  Anbefales.

 2.     Bemyndigelse godkendt.

Punkt 8 Orienteringssag: Principper for byfortætning

Sagsresumé

By- og Planudvalget vedtog i august 2018 nogle principper og nogle konkrete retningslinjer for vurdering af ansøgninger om nye lokalplaner for tæt-lav byggeri i eksisterende byområder. Formålet med orienteringen er at præsentere principperne for det nuværende udvalg.

Sagsbeskrivelse:

Principper for byfortætning er udarbejdet som et værktøj med fokus på processen omkring projekternes tilblivelse, herunder dialog med naboer, øget fokus på de nye byggeriers samspil med omgivelserne samt på kvaliteten i selve byggerierne. Formålet er at forbedre kvaliteten og attraktiviteten af byggerierne til gavn for både projektudviklere og kommende beboere. Principperne giver administrationen og politikerne bedre muligheder for vurdering af projektforslag, og er et værktøj til at gå i konstruktiv dialog med udviklere om potentiale for forbedringer af projekterne.

På mødet præsenteres principperne og hvorledes de finder anvendelse.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at Principper for byfortætning er et godt arbejds- og dialogværktøj, der sikrer et fælles afsæt og sikrer at alle væsentlige parametre inddrages i vurderingen af projekter.  

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Teknisk Udvalg at

  1. Orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 24-04-2023

Orienteringen taget til efterretning.

Punkt 9 Beslutningssag: Landsbypuljen - ansøgning om støtte til 2 nye legepladser

Sagsresumé

Denne sag omhandler tildeling af Landsbypuljemidler fra Udviklingspuljen 2023. Udviklingspuljen støtter projekter op til 100.000 kr. inkl. moms.

Sagsbeskrivelse:

Vækst, Teknik og Klima har modtaget følgende ansøgning om støtte fra udviklingspuljen fra:

Grundejerforeningen Professorkvarteret – Niels Bohrs Vej/Engelundsvej, Taulov

Ansøgt beløb:

Der ansøges om 2 x 50.000 Kr.

Ansøgt projekt:

Opgradering af 2 stk legepladsfaciliteter ved Niels Bohrs Vej/Engelundsvej og Finsensvej i Taulov

Hvordan bidrager projektet til ønsker og behov i lokalområdet:

Ansøger skriver: Bestyrelsen i Grundejerforeningen. Professorkvarteret i Taulov håber at kunne skabe nogle legepladser og omgivelser, der modsat de nuværende faciliteter, opfordrer til leg og social interaktion imellem børn og deres forældre. Vi håber, at de legepladser vi gerne vil opføre kan være med til at skabe relationer blandt områdets børn og deres familier. Samtidig vil de rette faciliteter hjælpe fysisk, mens de også sætter fantasien i gang, så børnene kan finde de gode lege, som de har lyst til at lege med hinanden.

 

Legepladserne i vores område er offentlige legepladser og anvendes, når omkringliggende børnehaver, vuggestuer og dagplejer er på tur med børnene, så derfor er målgruppen noget større end blot de omkringboende beboere.

Økonomiske konsekvenser

Såfremt projektet tildeles støtte, vil restpuljen for 2023 nedskrives tilsvarende støttebeløbet.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer at projektet lever op til de opstillede kriterier.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Teknisk Udvalg, at

  1. der gives tilsagn om støtte fra Udviklingspuljen.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 24-04-2023

Godkendt.

Punkt 10 Beslutningssag: Landsbypuljen - ansøgning om støtte til offentlig sti

Sagsresumé

Teknisk Udvalg skal træffe beslutning om tildeling af landsbypuljemidler til offentlig sti ved Snoghøj.

Denne sag omhandler tildeling af Landsbypuljemidler fra Udviklingspuljen 2023. Udviklingspuljen støtter projekter op til 100.000 kr. inkl. moms.

 

Sagsbeskrivelse:

Vækst, Teknik og Klima har modtaget følgende ansøgning om støtte fra udviklingspuljen:

Ansøger: 

Støtteforeningen for Højskolen Snoghøj

 

Ansøgt beløb:

Der ansøges om 100.000 Kr.

 

Ansøgt projekt:

Ansøger skriver: ”Etablering af en sti igennem højskolens have, så man ved højvande kan komme tørskoet langs kysten. Stien går forbi mindesmærket for skolens første forstander og mindesmærket "Snoghøjpigen" til minde om tiden som gymnastikhøjskole. Etablering af stien bidrager til det 11. verdensmål om bæredygtige byer og lokalsamfund, og vi tror på, at stien kan få stor rekreativ værdi til glæde for både lokalområdet og områdets gæster. Tillige vil stien bidrage ind visionen for Naturpark Lillebælt om at skabe flere kultur- og naturoplevelser. ”

 

Hvordan bidrager projektet til ønsker og behov i lokalområdet:

Ansøger skriver: ”Lokale beboere, gæster i området og hotelgæster hos Trinity der alle kommer for at nyde naturen vil få glæde af at kunne gå igennem Højskolen Snoghøjs have - både fordi det er en fin tur hvor man får et kig ind på skolen - og fordi de dage hvor vandet står højt, er det svært at komme tørskoet langs vandet.”

 

Økonomiske konsekvenser

Såfremt projektet tildeles støtte, vil restpuljen for 2023 nedskrives tilsvarende støttebeløbet.

Vurdering

Forvaltningen vurderer at projektet lever op til de opstillede kriterier. Der er tale om en sti som del af et større projekt omkring bynære rekreative områder, hvilket vurderes at være i tråd med tildelingskriterierne for finansiering til stier. Den nye sti vil koble sig på det eksisterende stisystem, og forventeligt på sigt også en længere strækning langs kysten.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Teknisk Udvalg

  1. at der gives tilsagn om støtte fra Udviklingspuljen.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 24-04-2023

Godkendt.

Punkt 11 Beslutningssag: Optagelse af privat fællesvej som offentlig vej ved Anchersvej

Sagsresumé

Byrådet skal træffe beslutning, om hvorvidt Anchersvej, der i dag er privat fællesvej skal optages som offentlig vej.

Anchersvej er stamvej med gennemkørende trafik mellem Heerupsvej og Thorvaldsensvej. Tilstødende vænger til Anchersvej vil forblive private fællesveje

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med en vurdering af private fællesveje, der senest har gennemgået en statusændring i fht. vedligehold, har administrationen fundet grundlag for at indstille Anchersvej til optages som offentlig vej.

 

Vurderingen træffes på baggrund af en samlet trafikal vurdering. Kommenen er forpligtet til at optage en privat fællesvej som offentlig, eller gennemføre færdselsregulering, når der er tale om almen færdsel på vejen, der overstiger 50 % af den samlede motoriserede færdsel. De vejberettigedes færdsel anses ikke som almen færdsel.

 

Ligeledes kan der med fordel opstilles nogle generelle og overordnede kriterier for, hvornår en privat fællesvej kan opklassificeres til kommunal vej, så lighedsprincippet opfyldes.

 

Definitionerne for offentlig vej og privat fællesvej er beskrevet i Bekendtgørelse af lov om private fællesveje, kapitel 4, §10:

  • Offentlig vej: Vej, gade, bro eller plads, der er åben for almindelig færdsel, og som staten eller en kommune administrerer efter lov om offentlige veje.
  • Privat fællesvej: Vej, gade, bro eller plads, der ikke er en offentlig vej, og som fungerer som færdselsareal for anden ejendom end den ejendom, som færdselsarealet ligger på, når ejendommen ikke har samme ejer.

Nærværende sag omhandler stamvejen Anchersvej, der løber mellem Heerupsvej og Thorvaldsensvej og hvor der er gennemkørende trafik til øvrige veje og vænger og fungerer dermed som fordelingsvej. Vængerne på Anchersvej vil forblive private fællesveje.

Økonomiske konsekvenser

Såfremt den private fællesvej ved Anchersvej optages som offentlig, vil kommunen skulle stå for den fremtidige drift og vedligeholdelse.

Den afledte årlige omkostning ved at optage den private fællessti vurderesat kunne afholdes indenfor den allerede afsatte ramme til drift.

Vurdering

Forvaltningen vurderer at stamvejen for Anchersvej kan optages som offentlig vej, da den fungerer som gennemkørsel for mange rundt i området. Det er derfor også forvaltningens vurdering, at stamvejen kan betragtes som offentlig vej og kan administreres herefter.

Vængerne på Anchersvej vurderes at skulle fastholdes som private fællesveje, da der ikke er tale om uvedkommende trafik her.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Teknisk Udvalg, at det anbefales til Økonomi- og Erhvervsudvalget at anbefale byrådet at

 

  1.  Anchersvej optages som offentlig vej

Beslutning i Teknisk Udvalg den 24-04-2023

Anbefales.

Punkt 12 Beslutningssag: Optagelse af privat fællesvej som offentlig vej ved Sybergsvej

Sagsresumé

Byrådet skal træffe beslutning, om hvorvidt Sybergsvej, der i dag er privat fællesvej skal optages som offentlig vej.

Sybergsvej er stamvej med gennemkørende trafik mellem Heerupsvej og Thorvaldsensvej. Tilstødende vænger til Sybergsvej vil forblive private fællesveje

 

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med en vurdering af private fællesveje, der senest har gennemgået en statusændring i fht. vedligehold, har administrationen fundet grundlag for at indstille Sybergsvej til optages som offentlig vej.

 

Vurderingen træffes på baggrund af en samlet trafikal vurdering. Kommenen er forpligtet til at optage en privat fællesvej som offentlig, eller gennemføre færdselsregulering, når der er tale om almen færdsel på vejen, der overstiger 50 % af den samlede motoriserede færdsel. De vejberettigedes færdsel anses ikke som almen færdsel.

 

Ligeledes kan der med fordel opstilles nogle generelle og overordnede kriterier for, hvornår en privat fællesvej kan opklassificeres til kommunal vej, så lighedsprincippet opfyldes.

 

Definitionerne for offentlig vej og privat fællesvej er beskrevet i Bekendtgørelse af lov om private fællesveje, kapitel 4, §10:

  • Offentlig vej: Vej, gade, bro eller plads, der er åben for almindelig færdsel, og som staten eller en kommune administrerer efter lov om offentlige veje.
  • Privat fællesvej: Vej, gade, bro eller plads, der ikke er en offentlig vej, og som fungerer som færdselsareal for anden ejendom end den ejendom, som færdselsarealet ligger på, når ejendommen ikke har samme ejer.

Nærværende sag omhandler stamvejen Sybergsvej, der løber mellem Heerupsvej og Thorvaldsensvej og hvor der er gennemkørende trafik til øvrige veje og vænger og fungerer dermed som fordelingsvej. Vængerne på Sybergsvej vil forblive private fællesveje.

Økonomiske konsekvenser

Såfremt den private fællesvej ved Sybergsvej optages som offentlig, vil kommunen skulle stå for den fremtidige drift og vedligeholdelse.

Den afledte årlige omkostning ved at optage den private fællessti vurderes, at kunne afholdes indenfor den allerede afsatte ramme til drift.

Vurdering

Forvaltningen vurderer at stamvejen for Sybergsvej kan optages som offentlig vej, da den fungerer som gennemkørsel for mange rundt i området. Det er derfor også forvaltningens vurdering, at stamvejen kan betragtes som offentlig vej og kan administreres herefter.

Vængerne på Sybergsvej vurderes at skulle fastholdes som private fællesveje, da der ikke er tale om uvedkommende trafik her

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Teknisk Udvalg, at det anbefales til Økonomi- og Erhvervsudvalget at anbefale byrådet at

 

  1. Sybergsvej optages som offentlig vej

 

 

Beslutning i Teknisk Udvalg den 24-04-2023

Anbefales.

Punkt 13 Beslutningssag: Optagelse af privat fællesvej som offentlig vej ved Bøgeskovvej

Sagsresumé

Byrådet skal træffe beslutning, om hvorvidt Bøgeskovvej, der i dag er privat fællesvej skal optages som offentlig vej.

Bøgeskovvej er stamvej med gennemkørende trafik til særligt Bøgeskovhallen, der tiltrækker besøgende fra flere dele af Fredericia.

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med en vurdering af private fællesveje, der senest har gennemgået en statusændring i fht. vedligehold, har administrationen fundet grundlag for at indstille Bøgeskovvej til optagelse som offentlig vej.

 

Vurderingen træffes på baggrund af en samlet trafikal vurdering. Kommenen er forpligtet til at optage en privat fællesvej som offentlig, eller gennemføre færdselsregulering, når der er tale om almen færdsel på vejen, der overstiger 50 % af den samlede motoriserede færdsel. De vejberettigedes færdsel anses ikke som almen færdsel.

 

Ligeledes kan der med fordel opstilles nogle generelle og overordnede kriterier for, hvornår en privat fællesvej kan opklassificeres til kommunal vej, så lighedsprincippet opfyldes.

 

Definitionerne for offentlig vej og privat fællesvej er beskrevet i Bekendtgørelse af lov om private fællesveje, kapitel 4, §10:

  • Offentlig vej: Vej, gade, bro eller plads, der er åben for almindelig færdsel, og som staten eller en kommune administrerer efter lov om offentlige veje.
  • Privat fællesvej: Vej, gade, bro eller plads, der ikke er en offentlig vej, og som fungerer som færdselsareal for anden ejendom end den ejendom, som færdselsarealet ligger på, når ejendommen ikke har samme ejer.

Nærværende sag omhandler stamvejen Bøgeskovvej, Denne del af Bøgeskovvej er et vejstykke der primært benyttes til trafik til den offentlige skole Kirstinebjergskolen afd. Bøgeskovvej, samt Bøgeskovhallen.

Økonomiske konsekvenser

Såfremt den private fællesvej ved Bøgeskovvej optages som offentlig, vil kommunen skulle stå for den fremtidige drift og vedligeholdelse.

 

Den afledte årlige omkostning ved at optage den private fællessti vurderes, at kunne afholdes indenfor den allerede afsatte ramme til drift.

Vurdering

Forvaltningen vurderer at stamvejen for Bøgeskovvej kan optages som offentlig vej, da den fungerer som gennemkørsel for mange rundt i området til særligt Katrinebjergskolen og Bøgeskovhallen. Det er derfor også forvaltningens vurdering, at stamvejen kan betragtes som offentlig vej og kan administreres herefter.

 

Det vurderes ligeledes hensigtsmæssigt at optage Bøgeskovvej som offentlig vej af hensyn til drift og vedligehold.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Teknisk Udvalg, at det anbefales til Økonomi- og Erhvervsudvalget at anbefale byrådet at

 

  1. Bøgeskovvej optages som offentlig vej

Beslutning i Teknisk Udvalg den 24-04-2023

Anbefales.

Punkt 14 Beslutningssag: Placering af legeplads

Sagsresumé

Kyststrækningen øst for Fredericia er et af kommunens største aktiver. Som led i at skabe attraktive faciliteter og derigennem trække flere børn ud i naturen ønsker forligspartierne at afsætte midler til etablering af naturlegeplads på den gamle vandværksgrund ved Kongens Port.

I forbindelse med forundersøgelse er opmærksomheden dog blevet rettet mod nogle udfordringer, der kan være ved placering på det politisk udpegede område, ved voldfoden af Kongens Port.

Sagen skal dermed skabe klarhed over endelig placering af legeplads.

Sagsbeskrivelse:

Der er behov for en politisk beslutning om placering af den besluttede legeplads.

 

I forbindelse med forundersøgelse er opmærksomheden blevet rettet mod de udfordringer, der kan være ved placering på det politisk udpegede område.

 

Der er 3 mulige placeringer i spil.

1)       Nedenfor voldfoden ved Kongens Port.

  1. Udfordringen med denne placering er, at der skal søges og gives tilladelse fra Slots- og Kulturarv styrelsen, hvilket forventes at blive en udfordring grundet fredning. Det er vanskeligt at finde areal langs Strandstien ved Østerstrand, der ikke er underlagt fredning eller strandbeskyttelse. Placeringen, hvor vandværket tidligere lå, er fredet og en del af selve voldanlægget, og vil modarbejde det igangværende voldprojekt, hvor man ønsker at frigøre voldfoden, så der er frit udsyn til voldanlægget.

 

2)       Ved Lundingsvej på område der i forvejen er udlagt til rekreativt formål.

  1. Placering vil være i forbindelse med den eksisterende ny-renoverede toiletbygning og nyoprettet grejbank. Det giver mulighed for formidling af Lillebælt, havmiljø flora/fauna samtidig med mulighed for leg i et allerede udlagt rekreativt område. Man kunne tænke ”Naturcenter Lundingsvej” i stil med ”Naturcenter Trelde”

 

3)       Placering ved Surf klubben, Hyby Fælled.

  1. Placeringen kan give udfordringer med strandbeskyttelseslinjen. Området for enden af strandstien – og i større partier op langs stien, er strandbeskyttet. Det er muligt at søge dispensation, men både fredning og strandbeskyttelsen håndhæves meget restriktivt, og det er derfor tvivlsomt, om der kan opnås dispensation til legeplads. Der kan naturligvis ansøges om dispensation, men sagsbehandlingstiden er typisk 4-6 måneder.

Økonomiske konsekvenser

Ingen økonomiske konsekvenser, da alle 3 forslag kan udføres indenfor den eksisterende ramme.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at forslag 2 er mest oplagt og vil skabe synergi i området med den eksisterende toiletbygning samt nyåbnede grejbank. Placeringen vil være i et område, hvor mange mennesker færdes, og hvor både daginstitutioner og øvrige borgere har nem adgang.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, at:

  1. Teknisk Udvalg godkender placering 2, og at arbejdet kan igangsættes.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 24-04-2023

Godkendt.

Punkt 15 Orienteringssag: Revision af Naturplan Fredericia - Kyst, strand og havmiljø

Sagsresumé

Naturplan Fredericia skal revideres og i den indledende proces får Teknisk Udvalg samt Klima- Energi og Miljøudvalget en række temaer til drøftelse. Denne sag handler om havmiljøet, kystlinjen og strandene.

Nævnte udvalg vil på senere møder skulle træffe beslutning om fremtidige indsatsområder og indhold til Naturplan Fredericia.

Nærværende sag er en orientering om de emner, der vedrører Teknisk Udvalg. Klima- Energi- og Miljøudvalget er ansvarlige for Naturplan Fredericia.

 

Sagsbeskrivelse:

I forbindelse med revisionen af Naturplan Fredericia forelægges udvalgene status for havmiljøet, kystlinjen og strandene. Fokus er at drøfte hvilke indsatser, der umiddelbart bør prioriteres med udgangspunkt i tilstanden og mulighederne – dette vil blive gennemgået på mødet.

Overordnet set gælder følgende:

Strandene

Kommunens strande er populære og Blå Flag strandene har en god standard. Strandene er vigtige for borgernes trivsel og sundhed – og de har stor betydning ift. turisme, bosætning m.v.

I de senere år har der været fokus på renovering og forskønnelse af de store strandområder, hvor særligt Østerstrand er løftet i niveau jf. Vision Østerstrand. Kun få punkter i visionsplanen mangler, for at være komplet gennemført. Sideløbende med udviklingen af Østerstrand, har både Trelde Næs Strand og særligt Skærbæk Strandpark fået et løft i niveau.

Østerstrand, Skærbæk Strandpark og Trelde Næs inkl. bygningsmassen betegnes i øvrigt som hotspots i Naturpark Lillebælt og vil blive belyst på et kommende møde om alle kommunens særlige områder/hotspots. Her vil hotspots og forslag til indsatser i Naturplan Fredericia fremgå, hvor det for strandene kunne handle om gennemførelse af de resterende punkter i Vision Østerstrand (primært kystsikring, adgang/skiltning og faciliteter ved Hyby Strand). Tilsvarende ved Trelde Næs og Skærbæk Strandpark, er det oplagt at forny anvendelsen af de kommunale bygninger til større glæde for brugerne af strand- og naturområderne.

I forhold til strandene generelt, så er forslaget til indsatser i Naturplan Fredericia derfor en høj kvalitet på basisfaciliteterne og fokus på sikring af god drift. Med udsigt til en generel høj standard langs kommunens Blå Flag strande, vil det være oplagt at maximere udbyttet af den rekreative værdi. Derfor foreslås en strategisk tværfaglig indsats, hvor den rekreative værdi sammentænkes og udnyttes optimalt for at forbedre borgernes generelle livskvalitet. Her tænkes der særligt på hvordan god adgang for ældre, øget bevægelighed/motion og rum til socialt fællesskab kan forbedre de fysiske- og psykiske rammer for et godt liv. De gode fysiske rammer eksisterer allerede, så opgaven handler i højere grad om at formidle og tilbyde oplevelser, tilpasset den enkelte borgers livssituation.  Tilsvarende for børnefamilier kan kendskabet og brugen af strandene, og de mange faciliteter, øge trivslen for både børn og forældre (leg, luft og læring).

 

Havmiljøet

Der er stor lokal og national bevågenhed omkring benyttelse og beskyttelse af havmiljøet. Lillebælt er under pres som følge af udledninger, manglende levesteder og negative påvirkninger som følge af marine aktiviteter, klapning mm.

Fredericia Kommune arbejder bl.a. i regi af Naturpark Lillebælt på konkrete tiltag i form af sten- og muslingerev, ålegræs, områdebeskyttelse mv. Det generelle fokus på forbedring af havmiljøet og –naturen forventes at afføde et stigende antal statsfinansierede ordninger og fondsmuligheder til realisering af marine projekter. Marine naturgenopretningsprojekter engagerer frivillige og er samtidig en mulighed for at formidle havmiljøet.

Kystlinjen

Kystbeskyttelse af risikoområder forventes at stige i antal grundet havvandsstigninger og stormhændelser. Kystplanlægning og administrationspraksis for kystbeskyttelse vil gavne ift. at prioritere helhedsorienterede løsninger, naturværdier og friluftsliv/adgang mm. Optimering af nuværende kystsikringsanlæg er samtidig en mulighed for forbedring af det landskabelige udtryk samt adgangsforholdene langs kommunens kystlinje.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at beskrivelserne på indsatser på de forskellige områder, kan indgå som led i det videre arbejde med revision af Naturplan Fredericia.

På mødet vil temaerne bliver udfoldet og nuanceret med fokus på status, mål og muligheder.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Teknisk Udvalg

  • At tage orienteringen til efterretning

Beslutning i Teknisk Udvalg den 24-04-2023

Drøftet og taget til efterretning.

Punkt 16 Orientering (Lukket)

Punkt 17 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller