Teknisk Udvalg - 24-10-2022

Referat
Udvalg:
Dato:
Mandag, 24 oktober, 2022 - 09:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 20 oktober, 2022 - 11:51
Referat publiceret:
Onsdag, 26 oktober, 2022 - 13:40

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Teknisk Udvalg den 24-10-2022

Godkendt.

Punkt 2 Beslutningssag: Kommuneplantillæg 5 - Aflastningsområde ved Afkørsel 59

Sagsresumé

Teknisk Udvalg igangsatte den 4. april 2021 udarbejdelse af kommuneplantillæg nr. 5 for et aflastningsområde ved Afkørsel 59 på det nordøstlige hjørne ved krydset Snaremosevej/ Snoghøj Landevej. Ved at sætte arbejdet med kommuneplantillæg nr. 5 i bero kan der kigges på området ved Afkørsel 59 som en helhed. Og først derefter tage stilling til, om der skal arbejdes med at udpege et nyt aflastningscenter ved Afkørsel 59 - og i så fald hvor.

Sagsbeskrivelse:

Teknisk Udvalg igangsatte på baggrund af Planstrategi 2019 og Detailhandelsanalyse 2020 den 4. april 2021 udarbejdelse af kommuneplantillæg nr. 5 for et aflastningsområde ved Afkørsel 59 på det nordøstlige hjørne ved krydset Snaremosevej/ Snoghøj Landevej - kommuneplanramme "E.O.3 - Område til offentlige formål, Fredericia Handelsskole, Fredericia Uddannelsescenter, VUC mv."

 

Forskellige scenarier for udvikling af E.O.3 har haft fokus på:

  • Udpegning som aflastningsområde.
  • Udvikling af et hypermarkeds-lignende koncept.
  • Udvikling af et blandet bolig-, erhvervs- og butiksområde.

 

Alle scenarierne blev udfordret af støj, trafik m.m. Vækst, Teknik og Klima oplever ingen efterspørgsel fra de store udvalgsvarekæder om at lokalisere sig ved Afkørsel 59. Efterspørgslen er rettet mod aflastningsområde Fredericia Vest, hvor der er synergi med eksisterende store udvalgsvarebutikker.

 

Som følge af evalueringen af planlovsændringerne i 2017 var der forventning om, at muligheden for at udlægge nye aflastningsområder vil forsvinde med en tilretning af planloven i slutningen af 2022. Detailhandel indgår ikke som et element i Regeringens aftalegrundlag fra 15. juni 2022 for ændringer af planloven som opfølgning på evaluering af planloven m.v., så nuværende muligheder for at udlægge et aflastningsområde ved Afkørsel 59 er uændret. Planloven tillader stadig ikke hypermarkeder.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at planlægningen for et aflastningsområde ved afkørsel 59 indenfor kommuneplanramme E.O.3 skal henlægges. I stedet giver det god mening at undersøge de muligheder og udfordringer, som et motorvejsnært område giver og analysere nærområdet til Afkørsel 59 i forhold til strukturer, sammenhænge og forskellige udviklingspotentialer fx i forhold til fremtidig trafikbetjening, mulighed for kommende standsningssted (trinbræt), indgangsportal til byen, detailhandelsstruktur, erhvervsstruktur, støj etc. Først derefter kan der tages stilling til, om der skal arbejdes med at udpege et aflastningscenter ved Afkørsel 59 - og i så fald hvor.

Indstillinger

Direktør for Vækst, Teknik og Klima anbefaler, at kommuneplantillæg nr. 5 for et aflastningsområde ved Afkørsel 59 henlægges.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 24-10-2022

Godkendt som indstillet.

Punkt 3 Beslutningssag: Godkendelse af afrapportering vedr. EUCF-projekt Attraktiv grøn kollektiv transport i Fredericia Kommune

Sagsresumé

Byrådet skal med nærværende sag godkende afrapporteringen af EUCF-projektet Attraktiv grøn kollektiv transport i Fredericia Kommune.

 

Sagsbeskrivelse:

I 2020 søgte Fredericia Kommune midler i en pulje fra EU's European City Facility (EUCF). Midlerne skulle bruges til, at udvikle et investeringskoncept for den kollektive transport i Fredericia, og skal understøtte udmøntningen af Klimaplan 2020’s mål og indsatser om at skabe en attraktiv grøn kollektiv transport i Fredericia Kommune. Ansøgningen endte med en bevilling på 60.000 euro, svarende til ca. 450.000 Kr.

 

Midlerne er givet til projektudvikling og brugt til at udarbejde en business- og finansieringsplan til et konkret udviklingsprojekt. Midlerne har således ikke kunnet benyttes til realisering af investeringsprojektet.

 

Afrapporteringen består af et forslag til fremtidig udviklingsplan for den kollektive transport i Fredericia Kommune, samt tilhørende teknisk bilag. Forslag til udviklingsplan er vedlagt i bilag.

 

Nærværende sag beskriver elementerne i udviklingsplanen og giver et bud på den videre proces. Rapporten skal efterfølgende indsendes til EUCF senest d. 1. november 2022

 

Baggrund og formål:

Byrådet har gennem Klimaplan 2020 opstillet mål frem mod 2030, hvor ét af de to overordnede mål er, at der ikke sker en stigning i bilejerskabet i Frederi­cia Kommune, således antallet er på samme niveau i 2030, som det var i 2017. Grønne mobilitetsformer har i den forbindelse stor betydning for, om målene kan nås. De grønne mobilitetsformer kan ikke stå ale­ne i forhold til at nå de opstillede klimamål, hvorfor den kollektiv trafik er en meget vigtig brik i dette.

 

Nærværende projektet om attraktiv grøn kollektiv transport i Fredericia Kommune har haft som formål at;

-          undersøge hvordan den kollektive transport kan tilpasses de forskellige behov i hele kommunen, dvs. både i de tættere byområder, i forstæderne samt i landsbyerne, hvor bilejerskabet er større men afstandene længere

-          undersøge hvordan den kollektive transport kan understøtte den ønskede erhvervs- og byudvikling med frekvente og direkte afgange, samtidig med at lokale behov understøttes, fx plejehjem og skoler og at udvikle transportknudepunkter, der kan skabe enkel og bekvem sammenhæng mellem transportformer

-          undersøge specifikt hvordan eksisterende skinner kan udnyttes bedre til kollektiv transport.

-          styrke mulighederne for at tage sin cykel med i den kollektive transport, og derigennem fremme cyklismen.

Konkret indeholder udviklingsplanen 3 specifikke undersøgelser:

-          Fokusområder og planlægningsprincipper for fremtidens kollektive trafik i Fredericia Kommune, inkl. løsningsforslag til fremtidens busnet i Fredericia Kommune

-          Roadmap, der beskriver en mulig proces for at imødekomme målsætningerne fra Klimaplan 2020

 

Fokusområder og planlægningsprincipper for fremtidens busnet i Fredericia Kommune

I forslaget til forandring af den kollektive trafik er også selve bybusnettet, der i forslaget er udviklet på baggrund af tre kortlægningsprincipper: knudepunktsperspektiv, bruger- og byperspektiv, samt netperspektiv.

 

Busnettet i Fredericia Kommune består hovedsageligt af bybuslinjer, som betjener hele Fredericia Kommu­ne. Der er i alt otte bybuslinjer og to uddannelsesru­ter, som suppleres af to lokalruter samt én mellem­kommunalrute og to regionalruter. Den kollektive trafik skal gøres mere attraktiv, hvis bilen skal vælges fra.

 

Det nuværende busnet dækker størstedelen af Fredericia Kommune. Med udgangspunkt i ni planlægningsprincip­per fokuseres der på, om det nuværende net kan opti­meres for stort set det samme driftsbudget, og tilmed være et attraktivt tilbud.

 

Det foreslåede busnet er bygget op med et A-busnet som rygrad med kvartersdrift, direkte og dobbeltradiale linjeføringer gennem Fredericia by, og er koblet op på de større koncentrationer i byen. Lokalbyerne i kom­munen får optimeret frekvensen set i forhold til den nuværende efterspørgsel. Det vurderes af det fremtidige net kan im­plementeres fra 2024, men der vil være behov for ændringer af vejnettet enkelte steder. Nærværende forslag har således ikke konsekvenser for den busplan der ligger for de kommende år, og ændrer ikke på nuværende ruter og frekvenser.

 

Analyse af ny station i Erritsø

Der er tidligere udarbejdet analyser, hvor både Trafikstyrelsen og Region Syddanmark har peget på et potentiale for en ny togstation i Erritsø-området. Analysen viser, at stationen har en god samfundsøkonomi, og siden analyserne er gennemført er der en række stationer, der er blevet etableret til trods for en lidt dårligere samfundsøkonomi.

 

Den udarbejdede analyse peger også i retning af, at der er et godt perspektiv i at arbejde for en etablering af en ny station i Errtisø. Resultaterne angivet er groft estimat på et muligt passagertal i størrelsesordenen 1.000-1.200 daglige passagerer, som er i samme størrelsesorden som Middelfart Station.

 

Det anbefales, at der udarbejdes en foranalyse, hvor placering, udformning og de heraf afledte anlægsøkonomiske konsekvenser estimeres, således dette materiale kan foreligges for politikere og statslige embedsmænd i forhold til den efterfølgende beslutningstagen. Det kan være muligt at have stationen i drift i 2029 under den forudsætning, at en ny baneforbindelse over Vestfyn er færdig, hvilket forventes at være i 2028.

 

I teknisk bilag til udviklingsplanen er angivet to mulige placeringer, henholdsvis nord og syd for Motorvej E20. Der er foretaget korte analyser af begge placeringer, men der er ikke angivet nogen anbefalinger herfor. Det anbefales til gengæld at begge placeringer indgår i en efterfølgende foranalyse, således at valg af placering kan ske på bedst mulige grundlag, samt indgå i de statslige vurderinger foruden Byrådets.

 

Analyse af Letbane i Fredericia

Byrådet har tidligere udtrykt ønske om at vurdere perspektiverne for en letbane i Fredericia. Den under­søgte linjeføring binder bymidten sammen med bane­gården, et uddannelsesområde og større erhverv, og er på den sydlige del af strækningen sammenfalden­de med det eksisterende havnespor. Resultaterne fra analysen peger i retning af, at der er en række udfor­dringer, der vurderes vanskelige og meget omkostningstunge at håndtere. Ligeledes vurderes den ikke at have stor tiltrækningseffekt på de rejsende.

 

Klimaplan 2020

De omtalte tiltag har fokus på at gøre den kollektive trafik mere attraktiv, men er samtidig også tiltag, hvor der fortsat ligger meget forarbejde inden en egentlig implementering.

 

Der er i udviklingsplanen udarbejdet et roadmap, der viser ”vejen” frem mod målene i 2030. Der fokuseres her på fire virkemidler:

  • Nyt busnet, hvor forslag til udviklingsplanen implementeres fra 2024
  • Fremkommelighedstiltag, hvor vilkår for den kollektive trafik optimeres i fht. anlæg og planlægning
  • Opbygge et koncept for knudepunkter, hvor der udpeges knudepunkter og som kan indgå i strategiarbejder, herunder kommende midtbystrategi, Planstrategi, infrastrukturplaner mv.
  • Potentiel ny togstation ved Erritsø

 

I og med, at der vises en mulig vej frem mod 2030, ta­ger roadmappet både afsæt i det strategiske niveau, men også i det mere konkrete niveau i takt med, at tiltagene bearbejdes, og processen udvikler sig mod noget mere konkret med det formål at nå målene i 2030.

Økonomiske konsekvenser

Godkendelse af forslag til udviklingsplanen har ingen økonomiske konsekvenser. Den anbefalede foranalyse af ny station i Erritsø forventes for nuværende at kunne indeholdes under Budget 2023-26 midler til Infrastrukturanalyser

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer at forslaget til udviklingsplanen og dets indhold med fordel kan indgå i det videre arbejde i forhold til at imødekomme Klimaplan 2020s målsætninger for transportsektoren.

Indstillinger

Direktør for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at Teknisk Udvalg anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet:

  1. At godkende forslag til udviklingsplan for den kollektive trafik i Fredericia Kommune.
  2. At godkende at udviklingsplanen videresendes til EUCF.
  3. At godkende at der igangsættes en foranalyse til ny station i Erritsø.

 

Beslutning i Teknisk Udvalg den 24-10-2022

Godkendt som indstillet.

Punkt 4 3. Budgetopfølgning 2022 - Teknisk Udvalg

Sagsresumé

 

3. budgetopfølgning 2022 viser et forventet merforbrug på serviceudgifter på 4,713 mio. kr. (tabel 1), som primært skyldes de øgede energipriser samt ikke realiserbare besparelser ifm. ejendomsoptimeringer.

 

Dertil kommer et forventet merforbrug på anlæg på 3,800 mio. kr. (tabel 1), som skyldes stigende materialepriser.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger direktøren økonomien for de respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om overholdelse af korrigeret budget, serviceramme og udvalgets anlægsbudget overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselssudgifter. Hvis fagområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme.

 

Økonomiske konsekvenser

 

Nedenstående tabel viser udvalgets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og det korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 3. budgetopfølgning 2022 før evt. godkendelse af tillægsbevillinger, som er indstillet i denne budgetopfølgning.

 

 

 

 

 

 

 

Tabel 1

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Teknisk Udvalg

 

 

 

 

Serviceudgifter

80,548

93,365

98,078

4,713

Ældreboliger

-12,842

-12,467

-12,467

0,000

Skattefinansieret anlæg

57,468

173,058

176,858

3,800

- = mindreforbrug / merindtægt     + = merforbrug / mindre indtægt

 

FORSKEL MELLEM VEDTAGET OG KORRIGERET BUDGET VED 3. BUDGETOPFØLGNING 2022

Forskellene mellem vedtaget og korrigeret budget ved 3. budgetopfølgning 2022 omhandler:

 

Serviceudgifter, 12,187 mio. kr.

  • Budgetomplaceringer som følge af ny styrelsesvedtægt pr. 1/1-2022, 2,914 mio. kr.
  • Tillægsbevilling: Overførsler mellem årene, 1,648 mio. kr.
  • Fra Børne- og Skoleudvalget: Budgettet vedr. gasværksgrunden flyttes til ejendomsafdelingen, 0,346 mio. kr.
  • Effektivisering vedr. Indkøbsbesparelser, -0,329 mio. kr.
  • Midler fra ny fleksjobpulje og udmøntning af særpulje fra OK21, 0,113 mio. kr.
  • Merforbrug som følge af stigende energipriser til busdriften, 7,300 mio. kr.
  • Realiseret besparelse i forbindelse med ”kloge m2”, 0,325 mio. kr.
    • Besparelse fra Senior- og Socialudvalget, 0,155 mio. kr.
    • Besparelse fra Økonomi- og Erhvervsudvalget, 0,170 mio. kr.

Ældreboliger, 0,375 mio. kr.

  • Tillægsbevilling: Overførsler mellem årene, 0,375 mio. kr.

 

Anlæg, 115,590 mio. kr.

  • Tillægsbevilling: Overførsler mellem årene, 26,143 mio. kr.
  • Tillægsbevilling: Cykelsti på Snaremosevej, 2,500 mio. kr.
  • Budgetomplaceringer som følge af ny styrelsesvedtægt pr. 1/1-2022, 52,196 mio. kr.
  • Tillægsbevilling: Køb af areal. Affald & Genbrug sælger til Infrastruktur og ejendomme til værkstedsfaciliteter til den kollektive trafik, 6,468 mio. kr.
  • Omprioritering af midler til finansiering af negativ anlægspulje, -2,000 mio. kr.
  • Tillægsbevilling som finansieres af kassen, som vedrører fremrykning af midler fra 2023 til 2022 på projektet vedrørende kanalbyen, 1,500 mio. kr.
  • Tillægsbevilling som finansieres af kassen, som vedrører fremrykning af midler fra 2023 til 2022 på projektet vedrørende Infrastruktur Danmark C, Taulov, 3,500 mio. kr.
  • Tillægsbevilling som finansieres af kassen, som vedrører fremrykning af midler fra 2023 til 2022 på projektet vedrørende Kollektiv trafik, værkstedsfaciliteter, 16,783 mio. kr.
  • Tillægsbevilling som finansieres af kassen, som vedrører udvidelse af lokalhistorisk arkiv. I forbindelse med flytning til Bülows kaserne, udvides projektet. Der klargøres til kommende udbygninger af kasernen. Samtidig renoveres nedslidte forsyningsledninger. For at sikre optimale forhold for skoletjeneste etableres en læsesal m.m., 8,500 mio. kr.

 

JUSTERINGER AF UDVALGETS KORRIGEREDE BUDGET VED 3. BUDGETOPFØLGNING 2022

I forbindelse med 3. budgetopfølgning 2022 indstilles til tekniske justeringer for i alt 0,338 mio. kr. på serviceudgifter. Dette vedrører følgende:

 

Serviceudgifter, 0,338 mio. kr.

  • Ny fleksjobpulje til dækning af ny fleks ansat, 0,018 mio. kr.
  • Energiudgifter fra Eksercerhuset til Bülows Kaserne, 0,320 mio. kr.
    • Flyttes fra Kultur- og idrætsudvalget til Teknisk udvalg.

 

Hvis Byrådet godkender ovenstående justeringer til 3. budgetopfølgning 2022 på mødet den 14. november 2022, vil udvalgets økonomi efterfølgende se således ud:

 

Tabel 2

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Teknisk Udvalg

 

 

 

 

Serviceudgifter

80,548

93,703

98,078

4,375

Ældreboliger

-12,842

-12,467

-12,467

0,000

Skattefinansieret anlæg

57,468

173,058

176,858

3,800

- = mindreforbrug / merindtægt     + = merforbrug / mindre indtægt

 

Vurdering

 

SERVICEUDGIFTER

3. budgetopfølgning 2022 viser en overskridelse af det korrigeret budget på Teknisk udvalgs område.

 

Efter godkendelse af ændringerne ved 3. budgetopfølgning 2022 har Teknisk udvalg et merforbrug i forhold til det korrigeret budget på 4,375 mio. kr. (jf. tabel 2).

Det forventede merforbrug skyldes øgede udgifter til ejendomsafdelingen, som vedrører rådhuset, tomme lokaler og øget aktivitet på Bülow Kaserne for i alt 1,700 mio. kr. Dertil kommer en ikke realiserbar mindreudgift vedr. ejendomsoptimeringer for i alt 3,375 mio. kr.

 

Vejbelysningen forventes også at give et merforbrug grundet stigende energipriser på 1,000 mio. kr.

Tilbageholdenhed i forbindelse med kollektiv trafik, vedligehold af veje, vintertjeneste mm. resultere i et forventet mindreforbrug på -2,800 mio. kr.

Udgifter til møbler mm. i forhold til ukrainske flygtninge giver et forventet merforbrug på 1,100 mio. kr.

 

Ældreboliger

Ingen forventet afvigelse.

 

SKATTEFINANSIERET ANLÆG

Grundet stigende materiale priser forventes der et merforbrug på 3,800 mio. kr. som vedrører følgende anlæg:

-          Cykelsti Kolding Landevej til Skærbæk

-          Pulje til renovering af rådhuset

-          Vejudvidelse og cykelsti til Østerby

 

 

Indstillinger

 

Kommunaldirektøren og direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller:

  1. At 3. budgetopfølgning 2022 godkendes og fremsendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet

 

Beslutning i Teknisk Udvalg den 24-10-2022

Anbefales.

Punkt 5 Orienteringssag: Opfølgning på budgetforlig 2023

Sagsresumé

Der blev d. 25. september 2022 indgået budgetforlig for 2023-2026. På mødet orienteres fagudvalget om budgetforligets udfald på udvalgets respektive fagområder.

 

Sagsbeskrivelse:

Søndag d. 25. september 2022 indgik Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Socialistisk Folkeparti og Ny Borgerlige forlig om budget 2023-2026. Budget 2023 er endeligt godkendt d. 10. oktober.

Forligspartierne har med Budget 2023 blandt andet adresseret de økonomiske udfordringer på de store velfærdsområder med henblik på at skabe retvisende budgetter.

Efter endelig godkendelse af Budget 2023 igangsætter direktionen udarbejdelsen af en nærmere plan for udmøntning af budgettet.

Udvalget vil på indeværende møde gennemgå budgetforliget på udvalgets respektive fagområder.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

 

Direktionen indstiller, at

  1. Udvalgene tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 24-10-2022

Taget til efterretning.

Punkt 6 Beslutningssag: Initiativsretsag fra Det Konservative Folkeparti - vedr. investeringsstop i bygninger

Sagsresumé

På byrådsmødet den 12. september 2022 behandlede byrådet en initiativretssag fremsat af Det Konservative Folkeparti omhandlende investeringsstop i bygninger. Byrådet besluttede at oversende punkt 1 og 2 til behandling i Teknisk Udvalg.

 

Sagsbeskrivelse:

På byrådsmødet den 12. september 2022 behandlede byrådet en initiativretssag fra Det Konservative Folkeparti om indførelse af et investeringsstop i bygninger. Forslagene om at indføre investeringsstop i bygninger som er på, eller forventes at blive en del af kommunens til-salg liste (nødvendigt vedligehold under 50.000 kr. undtaget) samt godkendelse af større nødvendige investeringer for alle bygninger på, eller på vej på til-salg listen blev oversendt til behandling i Teknisk Udvalg.

I det netop vedtagne Budget 2023 er det en politisk prioritet, at der bliver arbejdet strategisk med kommunens ejendomsportefølje med henblik på, at man over de kommende år kan reducere i størrelsen af ejendomsporteføljen. I budgetforliget for 2023 besluttede forligspartierne følgende:

”Fredericia Kommune har en stor og omfattende ejendomsportefølje, som forligspartierne ønsker reduceret i de kommende år. Reduktionen skal ske med fokus på de behov, Fredericia Kommune helt konkret har i forhold til løsningen af kerneopgaverne. Forligspartierne er enige om, at der skal arbejdes strategisk med væsentligt at nedbringe antallet af kommunale kvadratmeter og med en mere optimal udnyttelse af de kvadratmeter, som kommunen ejer. Teknisk Udvalg får til opgave at arbejde med at nedbringe den samlede bygningsmasse og præsentere forslag til en salgsliste for Økonomi- og Erhvervsudvalget og byrådet i foråret 2023. Sammen med salgslisten skal præsenteres en plan for salg, flyttekæder og eventuelle nødvendige investeringer forud for salg af ejendomme.

Da dette arbejde forestår, foreslår forvaltningen derfor, at igangsatte renoveringer og planlagt arbejder for 2022 fortsættes, og at Teknisk Udvalg, med frigivelsen af anlægsmidler til bygningsvedligehold for 2023, præsenteres for en plan med forventede projekter og udmøntning af budgettet for 2023. 

Konkret ift. vedligehold står Ejendomsafdelingen for en stor del af vedligeholdet af den kommunale ejendomsmasse. Herudover står flere decentrale enheder selv for den løbende indvendige vedligehold med bistand fra Ejendomsafdelingen.

Økonomiske konsekvenser

Der vurderes ikke at være økonomiske konsekvenser.

Vurdering

Infrastruktur og Ejendomme vurderer, at det er hensigtsmæssigt at igangværende projekter og planlagte arbejder fortsætter. Der foretages allerede nu en løbende prioritering af projekter, nødvendige opgaver og investeringer således at de ca. 30 mio. kr. der årligt er afsat til bygningsvedligehold disponeres og bruges så hensigtsmæssigt som muligt, i forhold til behovet i de enkelte bygninger.

Indstillinger

Direktør for Vækst, Teknik og Klima indstiller til Teknisk Udvalg, at:

  • Igangværende arbejder og projekter fortsættes
  • Teknisk Udvalg ved frigivelsen af anlægsmidlerne for 2023 får et overblik over forventede projekter i 2023

Beslutning i Teknisk Udvalg den 24-10-2022

Godkendt som indstillet.

Punkt 7 Beslutningssag: Forslag til lokalplan 387 for havneudvidelse og Kommuneplantillæg nr. 7

Sagsresumé

Teknisk Udvalg igangsatte planarbejdet for havneudvidelse på mødet den 4. april 2022

Der er udarbejdet et forslag til kommuneplantillæg og en lokalplan med miljøvurdering, som giver mulighed for udvidelse af havnen.

Udvidelsen omfatter en forlængelse af den eksisterende containerterminal ved kaj 19 og etablering af nye ro/ro-lejer til håndtering af lastbilsgods ved kaj 23, som nu fungerer som kemikaliekaj.

Der er sideløbende med planarbejdet sket en miljøkonsekvensvurdering af projektet med havneudvidelsen. Det er ansøger, som har fået udarbejdet miljøkonsekvensvurdering af projektet.

Vækst, Teknik og Klima indstiller, at forslag til kommuneplantillæg og lokalplan med miljøvurdering vedtages og sendes i 8 ugers offentlig høring.

Sagsbeskrivelse:

Teknisk Udvalg igangsatte planarbejdet (kommuneplantillæg og lokalplan) for havneudvidelse på mødet den 4. april 2022

 

Der har i forbindelse med kommuneplantillæg været afholdt en forudgående høring, hvor der indkom en række bemærkninger. Disse bemærkninger er vedlagt som bilag.

 

De indkomne bemærkninger er indgået i det videre arbejde med forslagene til planerne og miljøvurderingerne.

 

Vækst, Teknik og Klima har udarbejdet forslag til kommuneplantillæg og lokalplan med miljøvurdering for et område beliggende ved havnen. Planerne giver mulighed for at udvide havnen med et område ud i vandarealerne.

 

Intentionen med kommuneplantillægget og lokalplanen er at udvide havnens kapacitet til en stigende containerhåndtering med skib og lastbil i fremtiden.

 

Udvidelsen omfatter en forlængelse af den eksisterende containerterminal ved kaj 19 og etablering af nye ro/ro-lejer til håndtering af lastbilsgods ved kaj 23, som nu fungerer som kemikaliekaj.

 

Miljøvurdering og miljøkonsekvensvurdering

Der er sammen med kommuneplantillæg og lokalplan sket en miljøvurdering af planerne. Dette har resulteret i en miljørapport, som er vedlagt som bilag.

 

Der er sideløbende med planarbejdet sket en miljøkonsekvensvurdering af projektet med havneudvidelsen.

 

I forhold til denne miljøkonsekvensvurdering er Trafikstyrelsen myndighed for udvidelsen ud i vandarealerne, mens Fredericia Kommune er myndighed for ændring af anvendelsen på landarealerne.

I forbindelse med miljøvurderingerne af planerne indgår blandt andet forholdene omkring støj, trafik og visuelle forhold.

 

Området er i dag omfattet af lokalplan 68 og 236, som udlægger området til erhvervsformål for havneorienterede virksomheder.

 

Med den endelige vedtagelse af en ny lokalplan aflyses disse lokalplaner for det område, som den nye lokalplan omfatter.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Kommuneplantillæg og lokalplan giver mulighed for udvidelse af havnen, som ønsket af ADP.

 

Kommuneplantillægget udvider afgrænsningen af rammeområdet ud i vandarealerne, men ændrer ikke retningslinier og rammebestemmelserne for området.

 

Med lokalplanen er der bestemmelser, der sikrer etablering af afværgende tiltag, så blandt andet støj reduceres og de støjreducerende tiltag får samme udseende som den eksisterende støjskærm om havnen.

 

Ligeledes er der bestemmelser om tiltag, som kan adskille/reducere klimaudfordringer mellem by og havn.

 

Vækst, Teknik og Klima anbefaler, at planforslagene med miljørapport sendes i offentlig høring i 8 uger.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller til Teknisk Udvalg, at det anbefales over for Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet:

 

  1. At forslag til Kommuneplantillæg nr. 7 vedtages som forslag, og såfremt forslag til kommuneplantillæg nr. 7 godkendes så indstilles tillige:
  2. At forslag til Lokalplan 387- Fredericia Havn - Vesthavn og østlig del af Centerhavn vedtages
  3. At planforslagene samt miljørapport sendes i offentlig høring i 8 uger
  4. At administrationen bemyndiges til at foretage redaktionelle rettelser.
  5. At der tages stilling til, hvorvidt der afholdes et borgermøde om havneudvidelsen?

Beslutning i Teknisk Udvalg den 24-10-2022

Anbefales idet der holdes borgermøde i høringsperioden.

Punkt 8 Beslutningssag: Miljøkonsekvensrapport for havneudvidelse

Sagsresumé

Teknisk Udvalg fik en orientering om arbejdet med miljøkonsekvensrapporten for udvidelse af havnen den 2. maj 2022

Der er udarbejdet en miljøkonsekvensrapport for havneudvidelsen i både anlægs- og driftsfasen. Miljøkonsekvensrapporten er vedlagt som bilag.

Udvidelsen omfatter en forlængelse af den eksisterende containerterminal ved kaj 19 og etablering af nye ro/ro-lejer til håndtering af lastbilsgods ved kaj 23, som nu fungerer som kemikaliekaj.

Der er sideløbende med udarbejdelsen af miljøkonsekvensrapporten udarbejdet kommuneplantillæg og lokalplan med miljøvurdering. Det er ansøger, som har fået udarbejdet miljøkonsekvensvurdering af projektet.

Vækst, Teknik og Klima indstiller, at udkast til miljøkonsekvensrapporten sendes i 8 ugers offentlig høring.

 

Sagsbeskrivelse:

Teknisk Udvalg fik en orientering om arbejdet med miljøkonsekvensrapporten for udvidelse af havnen den 2. maj 2022

 

Der er nu udarbejdet en miljøkonsekvensrapport for havneudvidelsen i både anlægs- og driftsfasen. Miljøkonsekvensrapporten er vedlagt som bilag.

 

Intentionen er at udvide havnens kapacitet til en stigende containerhåndtering med skib og lastbil i fremtiden.

 

Udvidelsen omfatter en forlængelse af den eksisterende containerterminal ved kaj 19 og etablering af nye ro/ro-lejer til håndtering af lastbilsgods ved kaj 23, som nu fungerer som kemikaliekaj.

 

Formålet med miljøkonsekvensvurderingen af havneudvidelsen er at vurdere de påvirkninger af miljøet, som projektet vil medføre. Miljøkonse­kvensrapporten skal give myndighederne et beslutningsgrundlag, der kan benyttes til at træffe afgørelse, om projektet kan realiseres.

 

Der er sideløbende med udarbejdelsen af miljøkonsekvensrapporten udarbejdet kommuneplantillæg og lokalplan med miljøvurdering. Det er ansøger, som har fået udarbejdet miljøkonsekvensvurdering af projektet.

 

I forhold til denne miljøkonsekvensvurdering er Trafikstyrelsen myndighed for udvidelsen ud i vandarealerne, mens Fredericia Kommune er myndighed for ændring af anvendelsen på landarealerne.

 

Miljøkonsekvensrapporten beskriver og vurderer de væsentligste miljøforhold og eventuelle afværgeforanstaltninger ved en havneudvidelse samt . Disse miljørforhold omfatter blandt andet støj, trafik, visuelle forhold, natur, jordbund, klima/overfladevand, marine forhold/uddybning og risikoforhold.

 

Konklusionerne for udvalgte emner er;

 

Støj

Anlægsfasen vil give anledning til undervandsstøj bl.a. ved ramning af spuns. Der vil blive anvendt ”soft start procedure” ved ramning af spuns og pæle, så marsvin kan søge væk fra området under nedramningsarbejderne. Der er foretaget en beregning af støjpåvirkningens udbredelse i Lillebælt. De støjende anlægsarbejder er planlagt til udførelse i den sårbare periode for marsvin (april til september) og der er  behov for anvendelse af støjdæmpende foranstaltninger i forbindelse med nedramning af spuns og pæle. Beregningerne viser, at en kombination af støjdæmpende foranstaltninger Noise Mitigation Screen (IHC-NMS) og boblegardiner vil kunne reducere støjpåvirkningen til et niveau, hvor der ikke ses adfærdsændringer i en stor del af Lillebælt ud for havnen.

 

I driftsfasen vil den forventede stigning i lastvognstrafik til og fra havnen via Snoghøj Landevej resultere i en ikke hørbar forøgelse af støjpåvirkningen på 0 til 0,1 dB ved boligerne langs Snoghøj Landevej.

 

Støjberegningerne for flytning af RO/RO-aktiviteterne til den nye Kaj 23 viser at, Miljøstyrelsens vejledende støjgrænser vil kunne overholdes under forudsætning af etablering af støjafskærmninger ved trailerterminalen og anløbskajen, dog undtaget af enkelte kolonihaver ved Solvænget, hvor støjbelastningen vil komme op på 40 dB(A) i natperioden. Den vejledende støjgrænse i natperioden er 35 dB(A) ved kolonihaverne.  Støjniveauet på 40 dB(A) er dog på niveau med grænseværdien i natperioden for boliger i centerområder, som f.eks. er gældende for boliger i bymidten indenfor voldene og ved boligerne i Kanalbyen.

 

Der opsættes en støjafskærmning langs Norgesgade, Holstensvej og Møllebugtvej med en højde på mellem 9 og 20 m. Støjskærmen får samme udtryk som den eksisterende støjskærm i området.

 

Støjberegningerne for den fremtidige containerterminal med afskærmende foranstaltninger viser, at Miljøstyrelsens vejledende støjgrænser i naboområderne vil blive overholdt. Der er udført en beregning for støjbelastningen i Strib. Beregningen viser støjniveauer under 30 dB(A) som følge af projektet og overholder den vejledende støjgrænse i natperioden, som er 35 dB(A) ved boligområder. 

 

Den lavfrekvente støj af containerterminalens landaktiviteter er estimeret og forventes ikke at overstige Miljøstyrelsens foreslåede grænseværdier for lavfrekvent støj.

 

Trafik

Det vurderes ikke, at der opstår yderligere fremkommelighedsproblemer for trafikken på influensvejnettet (Snoghøj Landevej, Røde Banke, Snaremosevej og motorvejen) som følge af udvidelsen af Fredericia Havn. Dette skyldes at stigning i trafikmængden som følge af havneudvidelsen er på 0,3 % i 2030 og 0,3 % i 2037, hvilket er en meget lille del af den samlede trafikmængde.

 

Stigningen i lastbiltrafikken vurderes ikke at have negativ indflydelse på trafiksikkerheden i området.

 

Visuelle forhold

Der opsættes en støjvæg med en højde på mellem 9 og 20 m. Støjskærmen får samme udtryk som den eksisterende støjskærm,

 

Påvirkningen vil være forskellig afhængig af standpunkt.

 

Påvirkningen af de visuelle forhold omkring kaj 19 vurderes at være væsentlig.

 

Den nye Kaj 23 og afskærmning omkring den, vil være synlig fra Strandvejen, men ikke udgøre en væsentlig påvirkning.

 

Den samlede visuelle påvirkning af kystlandskabet vurderes at være lille, fordi projektet ikke indebærer en betydende ændret påvirkning af Fredericia by som kystlandskab.

 

Klima

Udvidelsen af Fredericia Havn gennem forlængelse af eksisterende Kaj 19 og etablering af to nye RO/RO-lejer designes med topkote i hhv. +2,0 m og +2,5 m DVR90. Begge projekter etableres med en levetid på 50 år, som er normalt for denne type konstruktioner.

 

Containerkajen etableres i niveau med det eksisterende naboareal. På arealet vil der være risiko for oversvømmelse ved en ekstrem 100-årshændelse. Derfor etableres aptering mv. så det er beskyttet. Øvrige materialer på det nye opland bag Kaj 19 er målrettet håndtering af containere. Disse kan håndtere en sådan oversvømmelse med lille eller ingen konsekvens til følge.

 

For Kaj 23 vil topkoten på konstruktionerne ligge højere end klimafremskrevet vandstand ved en statistisk 100-årshændelse. Færgelejer etableres så de forventes at kunne håndtere den store variation i vandstand.

 

Pier ved Kaj 23 samt oplagsarealer ved Kaj 19 etableres, så de kan håndtere ekstremregn.

 

Øvrige forventede klimaforandringer forventes ikke at påvirke projektet.

 

Marine forhold/uddybning

Der er opstillet en strømningsmodel der viser, at der lokalt vil være forandringer i strømhastigheden. Forandringen er lille i størrelse og udstrækning og vurderes ikke at påvirke strømmen i Lillebælt væsentligt.

 

Uddybningsmaterialet ved Kaj 19 vil i videst muligt omfang blive anvendt til opfyldning bag den nye kaj Toplaget i uddybningsområdet omkring Kaj 19 består generelt af sand, grus og en meget begrænset mængde gytje, der er indlejret under sandlaget. Forurening ses i et område af det øverste lag og det vurderes, at der er en mænge svarende til ca. 500 m3 der er stærkt forurenet og derfor sendes i deponi på land mens ca. 25.000 m3, som for en del af materialet er forurenet sendes til spulefelt ved Aalborg, som er godkendt til at modtage materialet. Uddybningsmateriale der sendes til spulefelt består dog primært af Lillebæltsler.

 

Den forurenede mængde sediment graves op med miljøgrab og bag boblegardin, der minimerer spild. Det vurderes, at de miljøfremmede stoffer der er tilbage i sedimentet, er bundet til de finkornede og lerede og organiske fraktioner af sedimentet,. Indhold i sedimentets toplag bestående af sand og grus forventes relativt hurtigt at bundfældes nær opgravningsstedet. For at sikre at materialet ikke spredes opbygges sanddæmning på havbunden mellem Kaj 12 og Kaj 16 og der placeres boblegardin på toppen.

 

Simulering af sedimentspredning ved Kaj 19 viser, at der vil ske en påvirkning lokalt i havneområdet mod Skanseodden, men der vil ikke ske en spredning videre ud i Lillebælt.

 

Ved Kaj 23 skal der uddybes i primært gytje med varierende del af silt og sand. Baseret på analyser af sedimentet er faldhastigheder fundet og anvendt i en numerisk spildmodel. Simuleringer viser at påvirkning af spild er meget lokal og primært omkring Centerhavnen. Det skyldes de meget små strømhastigheder i Centerhavnen, der gør at materialet ikke når at blive transporteret ud af havnebassinet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det er bygherre, som er ansvarlig for en dækkende miljøkonsekvensrapport for det ønskede projekt for havneudvidelsen.

 

Det er Vækst, Teknik og Klimas vurdering, at miljøkonsekvensrapporten beskrivelser og vurderinger af de miljømæssige forhold ved en udvidelse af havnen er dækkende.

 

Den fremadrettede proces er, at miljøkonsekvensrapporten sammen med en §25 tilladelse for det konkrete projekt offentliggøres i 8 uger, hvor alle kan komme med bemærkninger. Herefter behandles miljøkonsekvensrapporten med de indkomne bemærkninger og en endelig §25 tilladelsen offentliggøres.

 

Det er Vækst, Teknik og Klimas indstilling, at miljøkonsekvensrapporten for havneudvidelsen offentliggøres sammen med planerne for havneudvidelsen.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller til Teknisk Udvalg, at det anbefales over for Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet:

 

  1. At såfremt plangrundlaget godkendes offentliggøres udkast til miljøkonsekvensrapporten i 8 uger

Beslutning i Teknisk Udvalg den 24-10-2022

Imod indstillingen stemte Karsten Byrgesen (D), i alt 1.

For indstillingen stemte Christian Bro (A), David Gulløv (A), Kenny Bruun Olsen (V) og Palle Dahl (O), i alt 4.

Indstillingen godkendt.

Karsten Byrgesen ønskede følgende afvigende mening protokolleret. ” Udkastet er på afgørende områder mangelfuldt og giver dermed ikke et retvisende billede af håndteringen af giftigt opgravet sediment, støj og maritime indvinding af råstoffer”.

Punkt 9 Beslutningssag: Endelig vedtagelse af ophævelse af lokalplan 201 for højhus

Sagsresumé

På byrådets møde d. 27. juni 2022 blev det vedtaget at sende forslag til ophævelse af lokalplan 201 for højhus i Hannerup i offentlig høring i 8 uger.

Ved høringsperiodens afslutning har Vækst, Teknik og Klima ikke modtaget bemærkninger til forslaget.

Vækst, Teknik og Klima indstiller, at lokalplan 201 for højhus i Hannerup ophæves.

 

Sagsbeskrivelse:

Lokalplan 201 Højhus i Hannerup omfatter et areal i krydset ved Vestre Ringvej/Strandvejen. Lokalplanen er vedtaget i 2002.

08-09-2022_152253_068.png (1608×881)

Kort med lokalplanområde indtegnet med gult

Formålet med lokalplanen var at give mulighed for, at der kan opføres et højhus, der kunne blive et nyt markant vartegn for byen. I forvejen er havnefronten og kystlandskabets profil præget af mange forskelligt formede pakhuse, kraner, produktionsanlæg og høje skorstene.

 

Lokalplanen giver mulighed for, at der kan opføres et højhus i 26 etager med op til 175 boliger samt erhverv på arealet, der i dag anvendes som grønt område.

 

Byggeriet må have et omfang på ca. 26.000 m2, en højde på 95 m over terræn svarende til 26 etager.

 

Der har siden lokalplanens vedtagelse ikke været vist interesse fra udviklere for at opføre et højhus det pågældende sted.

 

Der har i forbindelse med behandling af miljøforholdene ved etablering af virksomheder på havnen vist sig at være problemer med overholdelse af støjkravene ved det lokalplanlagte højhus.
Med de aktiviteter, der foregår på havnen i dag, vil et højhus med boliger formentlig ikke kunne etableres.

 

Ifølge planlovens § 33 er det muligt at aflyse lokalplaner for arealer i byzone uden vedtagelse af en ny lokalplan. Forløbet følger den samme procedure som ved vedtagelse af almindelige lokalplaner.

 

Offentlig høring

Forslaget har været i offentlig høring i 8 uger fra den 30. juni 2022 til den 25.august 2022.

Ved høringsperiodens afslutning har Vækst, Teknik og Klima ikke modtaget bemærkninger til forslaget om ophævelse af lokalplanen.

Økonomiske konsekvenser

Lokalplanområdet, som ejes af Fredericia Kommune, vil i teorien i dag kunne sælges med mulighed for at opføre et højhus. Dette vil ikke være muligt efter ophævelse af lokalplanen.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at lokalplanen har mistet sin aktualitet og ikke vil blive brugt som plangrundlag til opførelse af et højhus.

Den er samtidig svært forenelig med de nuværende aktiviteter på havnen, hvorfor Vækst, Teknik og Klima finder det hensigtsmæssigt at ophæve af lokalplan 201.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller til Teknisk Udvalg, at det anbefales over for Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet, at lokalplan 201 for højhus i Hannerup ophæves.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 24-10-2022

Anbefales

Punkt 10 Beslutningssag: Forslag til kommuneplantillæg 8 - forøgelse af detailhandelskvoten Fredericia Vest

Sagsresumé

Vækst, Teknik og Klima har udarbejdet Forslag til Kommuneplantillæg 8 til Kommuneplan 2021-2033 for udvidelse af detailhandelskvoten for aflastningsområdet i Fredericia Vest med 11.500 m2.

 

Udvidelsen ønskes, fordi detailhandelskvoten er opbrugt, og det ikke er muligt at tillade nye butikker eller udvide eksisterende butikker i aflastningsområdet.

 

Det anbefales, at udvidelse af detailhandelskvoten godkendes.

 

 

 

Sagsbeskrivelse:

Vækst, Teknik og Klima har iværksat udarbejdelsen af et kommuneplantillæg for udvidelse af detailhandelskvoten for aflastningsområdet i Fredericia Vest, langs Vejlevej. Arbejdet blev politisk igangsat af Teknisk Udvalg den 4. april 2022.

 

Baggrund 

I henhold til Planloven betegnes området som et ”aflastningsområde”, dvs. et område til større udvalgsvarebutikker, som ikke normalt vil kunne etablere sig i bymidten, bl.a. pga. den mængde trafik, der skal til og fra butikkerne. Aflastningsområdet i Fredericia Vest er pålagt en maksimumskvote for bruttoetageareal, der må etableres til detailhandel. Pr. dags dato er denne kvote for Fredericia Vest opbrugt, og dette bremser udviklingen i området. Foruden stop for muligheder for at tillade nye butikker eller udvidelse af eksisterende butikker i området, betyder det også, at eksisterende lokalplaner, som muliggør butikker, ikke kan realiseres.

 

Detailhandelsanalysen

Detailhandelsanalyse 2020 viser, at butiksområdet Fredericia Vest er en stærk spiller i kommunens samlede handelsbalance. I løbet af seks år har forholdet mellem Fredericia Vest og midtbyen udviklet sig. Det samlede butiksareal i Fredericia Vest er i dag dobbelt så stort som i midtbyen og omsætningen er 40% højere, mens antallet af butikker i midtbyen er dobbelt så stort som i Fredericia Vest. Samlet set har handelsbalancen for Fredericia Kommune rykket sig fra 92 % til 101 % siden 2013.

 

For at bevare den positive udvikling for kommunen og for at undgå uhensigtsmæssig konkurrence er rollefordelingen mellem Fredericia bymidte og butiksområdet ved Fredericia Vest trukket skarpt op: Bymidtens rolle er at tilbyde et hyggeligt og varieret bymiljø med fokus på de mindre enheder, og aflastningsområdets rolle er at tiltrække store butikker på mere end 500 m², som kan tiltrække handel fra et større opland.

 

 Jf. detailhandelsanalysens anbefalinger bør der i Fredericia Vest stilles krav om minimumsbutiksstørrelse for at hindre, at typiske strøgbutikker etablerer sig i aflastningsområdet fremfor i midtbyen.

 

Redegørelsesbehov ved forøgelse af detailhandelskvote

Når et aflastningsområde udvides, skal der redegøres for omfanget af den eksisterende detailhandel og det deraf følgende behov for yderligere detailhandel, forholdet til målene for detailhandelsstrukturen og kommunens hovedstruktur samt trafikal tilgængelighed. Derudover skal der redegøres for kundegrundlaget og det opland, som aflastningsområdet henvender sig til, samt påvirkningen af konkurrenceevne og oplandseffekt.

 

Der er i dag mulighed for i alt 39.200 m2 butiksareal i Fredericia Vest ifølge Kommuneplan 2021-2033. I forbindelse med tilblivelsen af dette kommuneplantillæg har Vækst, Teknik og Klima kigget tilbage i historikken i aflastningsområdets rammebestemmelser. I forbindelse med Kommuneplan 2013-25 skulle der være indarbejdet 30.000 m2 bruttoetageareal til særligt pladskrævende varegrupper fra regionplanen til kommuneplanen. Dette skete ikke, så aflastningsområdet samlede maks. bruttoetageareal var fortsat 39.200 m2, hvilket har været overført urevideret til efterfølgende kommuneplaner. Der er dog på Plandata.dk registreret 71.500 m2 i retningslinjens rammebestemmelser.

 

Der er pt registreret 61.150 m2 detailhandel i aflastningsområdet jf. BBR-oplysninger. Dette kommuneplantillæg skal derfor rette op på tidligere manglende detailhandelsplanlægning for aflastningsområdet. For at understøtte den ønskede udvikling i Fredericia Vest ønskes mulighed for 11.500 m2 mere, dvs. i alt 72.650 m2.

 

Forudgående høring

Der har været indkaldt forudgående offentlig høring om udvidelse af butikskvoten i Fredericia Vest i perioden 8. – 22. december 2021.

 

Der er modtaget seks bemærkninger i høringsperioden. Bemærkningerne omhandler følgende punkter, der er forskelligartede og angår dels konkrete ejendomme, og dels emner, der ligger udenfor kommuneplanens rammer:

  • Ønske om mulighed for etablering af boliger.
  • Ønske om at en konkret ejendom indlemmes i aflastningsområdet.
  • Trafikal situation i den vestlige del af aflastningsområdet, herunder øgede trafikmængder, forringet trafiksikkerhed, øgede støjgener fra nyere butikker og udbygning af boligområdet Fuglsang Vest; samt yderligere forøgelse af generne ved fortsat nyetablering af butikker og boligområder.
  • Ønske om sammenhængende fysisk planlægning for bedre løsninger for betjening med fjernvarme.
  • Fokus på naturinteresser.
  • Udvidede anvendelsesmuligheder samt ny lokalplan for et afgrænset område.

 

Ønskerne om ændringer af anvendelsen i kommuneplanrammerne indenfor aflastningsområdet behandles ikke i denne omgang men vil blive inddraget i processen med en forestående revision af den samlede detailhandelsstruktur i kommunen.

 

Formålet med kommuneplantillæg 8 er berigtigelse af eksisterende detailhandelsarealer, udvidelse af detailhandelskvoten i området, at tilføje en minimumsgrænse på 500 m2 for butikker samt en berigtigelse af detailhandelsudpegningens afgrænsning ved rammeområde V.R.3.

 

Miljøvurdering

Fredericia Kommune har afgjort, at der ikke skal udarbejdes en miljøvurdering, fordi miljøscreeningen viser, at der ikke forventes væsentlig indvirkning på miljøet. Afgørelsen om ikke at udarbejde en miljøvurdering af kommuneplantillægget har været sendt i høring hos berørte myndigheder og offentliggøres sammen med planforslaget.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

I Detailhandelsanalyse 2020 vurderes, at en udvidelse af aflastningsområdets detailhandelskvote med 10.000 m2 og siden efterberegnet med11.500 m2 vil påvirke detailhandlen i bymidten ved at hente 15 mio. kr fra bymidten, hvilket svarer til en begrænset omsætningsreduktion i bymidtens udvalgsvarehandel på ca. 3 – 4 %. Dette vurderes ikke at være af væsentlig betydning.

 

Vækst, Teknik og Klima vurderer på denne baggrund, at forøgelse af butikskvoten i Fredericia Vest er hensigtsmæssig for en fortsat drift og udvikling af vestbyen, idet der bør sikres mulighed for at udnytte eksisterende detailhandelsudlæg i lokalplaner i området samt opretholde muligheden for en begrænset udvidelse af detailhandlen. Med indførelse af en minimumsstørrelse på 500 m2 på fremtidige butikker i nye lokalplaner i aflastningsområdet, vurderes konkurrencen med midtbyens detailhandel at blive minimeret.

Indstillinger

Direktør for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at Teknisk Udvalg anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet,

  1. At forslag til Kommuneplantillæg 8 vedtages.
  2. At Kommuneplantillæg 8 sendes i offentlig høring i 8 uger.
  3. At forvaltningen bemyndiges til at foretage evt. redaktionelle ændringer efter endt høring.

 

Beslutning i Teknisk Udvalg den 24-10-2022

Anbefales.

Punkt 11 Beslutningssag: Ansøgning til udviklingspuljen - Grøn dele-tjeneste

Sagsresumé

Denne sag omhandler tildeling af Landsbypuljemidler fra Udviklingspuljen 2022. Udviklingspuljen støtter projekter op til 300.000 kr. inkl. moms.

 

Sagsbeskrivelse:

Vækst, Teknik og Klima har modtaget følgende ansøgning om støtte fra udviklingspuljen fra:

Ansøger: 

Bredstrup/Pjedsted Beboerforening

 

Ansøgt beløb:

Der ansøges om 48.812,50 Kr.

 

Ansøgt projekt:

Ansøger skriver: Bredstrup/Pjedsted Beboerforening ønsker at etablere og drive en grøn dele-tjeneste appen WeUse, for alle medlemmer af foreningen. I første omgang et 2-årigt abonnement.Det skal være muligt at låne og leje værktøj, service, brætspil mv hos hinanden samt mindske beboerforeningens medlemmers CO2-aftryk.

 

Hvordan bidrager projektet til ønsker og behov i lokalområdet:

Udover at bidrage til at gøre Bredstrup Pjedsted mere bæredygtigt, knytter det også beboerne i området mere sammen og kunne skabe grobund for nye venskaber og samarbejder. Ad den vej vil der også være mulighed for at endnu flere viser interesse og bliver en del af fællesskabet, hvilket kun vil bidrage til sammenholdet i vores landsbyer.

 

 Om Udviklingspuljen

Teknisk udvalg besluttede i maj 2022 at udmøntningen fra Udviklingspuljen skulle ske på følgende måde:

Ansøgninger behandles af Teknisk Udvalg løbende, forventeligt, der lægges op til, at ansøgninger fra 2023 behandles i marts og august, men at de i 2022 behandles i juni og august.

 

Udviklingspuljen kræver medfinansiering på minimum 30 %. Det er således ansøgers ansvar, at afsøge øvrig finansiering, udover de 70 % støtte der kan opnås hos kommunen, hos fonde og lignende.

 

Puljen skal fremme følgende formål: Attraktive og levende lokalsamfund, nærdemokrati, aktivt medborgerskab, grønne fællesskaber og bæredygtig udvikling i lokalområderne.

 

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at det vil være hensigtsmæssigt at puljemidlerne uddeles i bevillinger på max. 300.000 kr. pr. projekt inkl. moms.

 

Ansøger kan maksimalt opnå støtte på 70 % af det estimerede budget, dog maksimalt få udbetalt 70 % af det endelige projektregnskab.

 

Kravet om medfinansiering kan afviges, såfremt der er tale om tiltag eller projekter der fremmer den grønne omstilling. ...

 

Hvem kan søge Udviklingspuljen

Det kan alle borgere, foreninger og borgergrupper bosiddende i Fredericia Kommune. (Der lægges vægt på, at det er et bredt samarbejde mellem flere af ovenstående, for at sikre bred lokal opbakning).

 

Udbetaling af tilskud

Når kommunen har modtaget en udfyldt version af ansøgningsskemaet, vil den blive gennemgået, og sat på dagsorden. Ansøgningen vil blive behandlet på udvalgsmøde i Teknisk Udvalg, og svar på ansøgningen vil blive givet umiddelbart herefter.

 

Senest en måned efter projektets afslutning skal Fredericia Kommune modtage dokumentation for det gennemførte projekt, og herefter går der maksimalt en måned inden tilskuddet udbetales til ansøger. Det er dog et krav, at tilskuddet udbetales i det samme år, som der er givet tilsagn til projektet.

 

Disse procedurer vil stå nærmere beskrevet i den kontrakt man modtager hvis ens projekt godkendes til at modtage støtte.

 

Det er en forudsætning for at modtage støtte, at ansøger har et CVR-nummer og en nemkonto som er forbundet med dette CVR-nummer.

 

Hvad støtter puljen?

• Projekter der er med til at skabe attraktive og levende lokalsamfund.

• Projekter der fremmer samarbejdet mellem borgere og foreninger.

• Projekter der fremmer det aktive medborgerskab med fokus på tilflyttere som en ressource og inddragelse af svage og/eller marginaliserede grupper i lokalområdet.

 

Hvad støtter puljen ikke

Der gives ikke støtte til drift. Med drift forstås bl.a. vedligeholdelse af områder og løbende vedligehold af ejendomme, administration af hjemmesider, revision, generalforsamling, handleplan, udarbejdelse af vedtægter samt interne møder.

 

Der gives ikke støtte til kommunale eller private institutioner. En undtagelse kan være i lokalsamfund hvor grønne områder i forbindelse med skoler og idrætsanlæg, enten er det eneste eller det naturlige sted for fælleskab i lokalområdet (områderne må ikke være indhegnet) og ansøgningen skal komme fra en beboerforening eller en grundejerforening.

 

Der gives ikke støtte til vedligehold, forbedringer eller etablering af stier. En undtagelse kan være, hvis stierne er del af et større projekt omkring bynære rekreative områder.

 

Der gives ikke støtte til projekter på privat grund. En undtagelse kan være, hvis området er eget af en borgerforening eller by.

 

Udbetaling af tilskud

80 % af tilsagnsbeløbet kan udbetales under projektperioden mod fremsendelse af fakturaer for udført arbejde. De sidste 20 % udbetales efter projektet er færdiggjort og regnskab, billeddokumentation og fakturaer er fremsendt. Tilsagnsbeløb udbetales alene til ansøgers Nemkonto.

 

Betingelser for støtte

Hvilke forhold skal være opfyldt for at opnå støtte:

• Projektet skal være alment, dvs. de typisk skal komme et helt lokalsamfund til gavn.

• Projektet skal skabe nye muligheder i lokalområdet (til eks. børn, unge, voksne og ældre).

• Projektets aktiviteter skal foregå i Fredericia Kommune.

 

Ved projekter der omhandler lokale samlingssteder (legepladser, aktivitetspladser, idrætsfaciliteter, mødelokaler) er det et krav, at faciliteterne skal være offentligt tilgængelig på alle tider af døgnet for at modtage støtte (dette skal være tydeligt i lokalområdet, f.eks. gennem skiltning)

 

Gives der støtte til nye innovative ideer (initiativerne skal være nye for lokalområdet). Dvs. aktiviteter der inddrager nye borgergrupper eller er med til at udvikle nye muligheder for lokalområdet, så skal projektet skal kunne påvise en lokalforankring. Det vil sige at der skal inddrages flere parter i projektet. Ved parter forstås privatpersoner, foreninger, virksomheder, borgergrupper, institutioner, lodsejere, skoleklasser m.v.

 

Hvis børn under 18 år søger, skal en myndig person skrive under på kontrakten.

 

Indtægter ved afholdelse af støttede arrangementer må alene gå til leje af materiel i forbindelse med arrangementet.

 

Projekterne skal som udgangspunkt kunne gennemføres indenfor tilsagnsåret.

 

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at det er hensigtsmæssigt at denne puljes størrelse er på 1 mio. kr.

Økonomiske konsekvenser

Såfremt projektet tildeles støtte, vil restpuljen for 2022 nedskrives tilsvarende støttebeløbet

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer at projektet lever op til de opstillede kriterier.

Indstillinger

Direktør for Vækst, Teknik og Klima indstiller at der gives tilsagn om støtte fra Udviklingspuljen.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 24-10-2022

Godkendt som indstillet.

Punkt 12 Drøftelsessag: Boligbebyggelse i Bredstrup, H.B.10

Sagsresumé

Vækst, Teknik og Klima har modtaget en henvendelse fra en privat udvikler, som ønsker at opføre tæt-lav boliger i Bredstrup. Vækst, Teknik og Klima orienterer om diverse undersøgelser og analyser, og lægger op til at udvalget drøfter forskellige scenarier for udbygning og processer.

Sagsbeskrivelse:

En privat udvikler ønsker at opføre tæt-lav boliger på en del af en grund beliggende øst for Bredstrup. Området der ønskes udbygget udgør lidt under halvdelen af rammeområde H.B.10, der er udlagt til boliger i form af åben-lav og tæt-lav boliger. Målet med området, som det står beskrevet i rammeteksten er, at Bredstrup skal udvikles i samspil med landskabet, at der skal være mangfoldighed i områdets boligbebyggelse, herunder gennem variation i facadeudtryk, tagkonstruktioner, materiale og farvevalg, og at boligerne skal være bæredygtige m.h.t. byggematerialer og energi. I rammeteksten er endvidere foreslået en kombination af åben-lav og tæt-lav bebyggelse.

 

I 2010 blev en Helhedsplan for Bredstrup, Pjedsted St. g Gl. Pjedsted udarbejdet i et samarbejde mellem Bredstrup-Pjedsted Beboerforening og Fredericia Kommune. Allerede dengang var rammeområde H.B.10 beskrevet som et byudviklingsområde med opførelse af ca. 115 boliger.

 

På mødet gennemgås områdets muligheder ift. en nærliggende landbrugsejendom, samt resultater og overvejelser om udbygning på baggrund af undersøgelser og analyser ift. kapacitet i skoler, eksisterende beboersammensætning, flyttemønstre, infrastruktur mm.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at sagen drøftes.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 24-10-2022

Drøftet.

Punkt 13 Orientering (Lukket)

Punkt 14 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller