Teknisk Udvalg - 28-11-2022

Referat
Udvalg:
Dato:
Mandag, 28 november, 2022 - 09:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 24 november, 2022 - 15:12
Referat publiceret:
Onsdag, 30 november, 2022 - 13:50

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller

 

Beslutning i Teknisk Udvalg den 28-11-2022

Godkendt.

Punkt 2 Beslutningssag: Drøftelse af tiltag i den kommende planstrategi 2023

Sagsresumé

Tids- og procesplan for planstrategi 2023 er tilrettet, og der er siden sidst arbejdet med at konkretisere output fra brainstorm til udkast til tiltag med fokus på fysisk planlægning. I Trekantområdets regi er arbejdet med en fælles planstrategi også så småt på vej i gang.

Sagsbeskrivelse:

Den 19. - 20. september var der på baggrund af delegationsplanerne brainstorms over mulige planstrategiemner i Teknisk Udvalg, Klima, Energi og Miljøudvalget samt Bosætnings- og Turismeudvalget.

Siden sidste gang, hvor udvalgene havde PS23 på dagsordenen, har administrationen arbejdet med at konkretisere outputtet fra de tre brainstorms til forslag til tiltag med fokus på fysisk planlægning, som kunne høre til i den kommende planstrategi 2023.

?Der var bred enighed om, at visionen skal være klar, før Planstrategi 2023 (PS23) kan formuleres. ?

Derfor er tidsplanen for planstrategi 2023 tilrettet med følgende milepæle:

  • November ’22: TU - ny tids- og procesplan, debat om udkast til tiltag og status på indhold, proces- og tidsplan for Trekantområdets fælles planstrategi.
  • Januar ’23: TU, KEM og BTU - debat om udkast til tiltag og status ift. fælles planstrategi i Trekantområdet. (Hvis visionen er i forslag).
  • Februar: Byrådstemamøde (Hvis visionen er i forslag).
  • Februar: TU – trykprøvning af udkast til kommende PS23.
  • April-maj: TU-ØK-Byråd - Vedtagelse af PS23 (første version).
  • Juni-august: Offentlig høring.
  • September: TU – trykprøvning af evt. ændringer i PS23.
  • Oktober-november: TU-ØK-Byråd – Endelig vedtagelse af PS23 (endelig version).
  • December: Offentliggørelse.

 

Ud over en planstrategi for Fredericia Kommune skal der udarbejdes en fælles planstrategi i samarbejde med de øvrige kommuner i Trekantområdet.

Pt. arbejdes der med at indkredse temaer til revision. De fire foreløbige temaer er:

  1. ?Vedvarende energi
  2. Energiinfrastruktur
  3. ?Sammenhængende grøn mobilitet
  4. Balanceret anvendelse af arealer

Formålet med det tværgående arbejde er at sætte fokus på at arbejde agilt, proaktivt og koordineret med både lokale og tværkommunale planprocesser. De foreløbige revisionstemaer har således et dobbelt fokus som pejlemærker: ?

  • Dels at undersøge behovet for egentlige fælles kommuneplan-ændringer.?
  • Dels at samarbejde og videndele omkring aktuelle planprocesser og statslige udmeldinger. ?

Når byrådene har deres egne visioner klar, så forventes det i 1. halvår af 2023, at der skal udarbejdes en fælles vision for kommunerne i Trekantområdet i tæt dialog med de syv byråd og på baggrund heraf udvikles og besluttes det i fællesskab, hvordan den fælles del af den kommende kommuneplan skal revideres.

I tredje kvartal 2023 fremsendes forslag til Vision 2050 til godkendelse i de syv byråd. Forslag til fælles revisionsbeslutning fremsendes ligeledes til kommunerne – og godkendes af byrådene som del af godkendelsen af deres lokale planstrategi.?

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktør for Vækst, Teknik og Klima anbefaler over for Teknisk Udvalg, at:?

  • Tids- og procesplan for PS23 godkendes?
  • Udkast til tiltag i en kommende planstrategi debatteres ?
  • Den foreløbige proces- og tidsplan for den fælles planstrategi-del tages til efterretning.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 28-11-2022

Pkt. 1-3: Godkendt.

Punkt 3 Beslutningssag: Igangsætning af ny lokalplan for virksomhed, Ydre Ringvej

Sagsresumé

Vækst, Teknik og Klima har modtaget en anmodning om igangsætning af planlægning, der skal muliggøre etablering af virksomheder ved Ydre Ringvej nord for Crossbridge.

Fredericia Kommune er ansvarlig for den planmæssige behandling af den fremsendte ansøgning, mens fremtidige virksomheders miljømæssige forhold behandles af Miljøstyrelsen.

Da området ikke er lokalplanlagt, vil den ændrede anvendelse kræve, at der udarbejdes en lokalplan for området. Anvendelsen vurderes desuden at være i overensstemmelse med kommuneplanens rammer.

Vækst, Teknik og Klima indstiller, at arbejdet med en ny lokalplan igangsættes.

 

Sagsbeskrivelse:

Vækst, Teknik og Klima har modtaget en anmodning om igangsætning af planlægning, der skal muliggøre etablering af virksomheder ved Ydre Ringvej.

 

Konkret er anmodningen begrundet i et ønske om at området bl.a. skal kunne rumme en virksomhed, der arbejder med en innovativ termisk processering af mineralholdige affaldsstrømme til genanvendelige mineraler under samtidig produktion af damp til brug i raffinaderiprocessen hos nabo virksomheden Crossbridge Energy.

cid:image002.jpg@01D8EA20.8B896500

Virksomhedens design medfører potentielt en nul-emissions proces, hvor alle strømme inklusiv CO2 finder ny anvendelse.

 

Det er virksomhedens ambition at skabe en state-of-the-art proces, der med maksimal energi- og mineral udnyttelse gør specifikke affaldsstrømme genanvendelige og samtidig markant reducerer mængden af affald til deponi fra byggeriet.

 

Virksomhedens primære fokus er rettet mod de mineralske affaldsstrømme Fibercement (Eternit), mineraluld og glasfiber fra eks. vindmøller.

 

Fredericia Kommune er ansvarlig for den planmæssige behandling af den fremsendte ansøgning.

Virksomheders miljømæssige forhold behandles af Miljøstyrelsen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at i forhold til kommuneplanens retningslinier, vil virksomheden kunne placeres i det ønskede område. Kommuneplanens rammer fastlægger områdets anvendelse til større virksomheder, som kan give anledning til betydelig miljøpåvirkning dvs. virksomheder i miljøklasse 4-7.

Kommuneplanramme opdeler området i 3 delområder med forskellige erhvervsklasser bl.a. således, at de laveste erhvervsklasser ligger ned mod det rekreative område Randdalen.

 

Afstanden til nærmeste boligområde, som er Egeskov syd, er omtrent 850 m.

 

Da området ikke er lokalplanlagt, vil den ændrede anvendelse kræve, at der udarbejdes en lokalplan for området.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller til Teknisk Udvalg,:

at udarbejdelse af en lokalplan igangsættes, idet der arbejdes videre med yderligere afklaring af projektindhold og lokalplanområdets disponering .

Beslutning i Teknisk Udvalg den 28-11-2022

Godkendt.

Punkt 4 Beslutningssag: Igangsætning af delvis aflysning af LP 281 - Boligområde vest for Østerby, etape 2

Sagsresumé

Fredericia Kommune er i færd med at anlægge et vandhåndterings projekt ved Fjordalle i Østerby (Lp 280 og LP 281).

I den forbindelse har en grundejer, hvis ejendom berøres af projektet, bedt om tilladelse til at udstykke den tilstødende matr.nr. 19i Trelde, Fredericia Jorder til to boliggrunde. Matr.nr. 19i er imidlertid omfattet af LP 281 som udlægger arealet til regnvandsbassin, og må derfor ikke udstykkes eller anvendes til boligformål.

For at imødekomme grundejerens ønsker, forudsættes det derfor, at LP 381 aflyses for den pågældende ejendom.

 

Sagsbeskrivelse:

Fagafdeling Vej & Park har udviklet et projekt for håndtering af overfladevand for området ved Fjordalle i Østerby (lokalplanområderne for LP 380 og LP 381), og er nu klar til at realisere projektet.

 

Vandprojektet forudsætter et åbent vandløb på matr.nr. 6a Trelde, Fredericia Jorder. Grundejeren har i den anledning anmodet om, at den tilstødende matr.ne. 19i Trelde, Fredericia Jorder (herefter ”ejendommen”), som han også ejer, kan udstykkes til to åben-lav boliggrunde.

Kort over den omtalte ejendoms placering i Østerby. Ejendommen er markeret med grøn flade og rød stiplet afgrænsning.

Grundejeren har oplyst, at ejendommen er byggemodnet med vejadgang og rørføring til kloak, vand mv.

 

Ejendommen er imidlertid omfattet af LP 281, delområde 4, som udlægger arealet til regnvandsbassin og sti. Da dette er stadfæstet i lokalplanens anvendelsesbestemmelse, er det en del af planens principper, og Fredericia Kommune her derfor ikke mulighed for at meddele dispensation.

 

På tidspunktet for udarbejdelsen af lokalplan 281 var der fremsat ønske om, at ejendommen blev udlagt til boliger. Det var på daværende tidspunkt ikke muligt, da der lå et autoværksted på naboejendommen, Østerbyvej 16, hvorved mindsteafstanden på 50 m til boliger ikke ville kunne overholdes.

 

Anvendelsen til autoværksted på Østerbyvej 16, 7000 Fredericia ophørte jf. erhvervsregisteret den 28. februar 2010. Da anvendelsen har været ophørt i mere end tre på hinanden følgende år, vil den ikke kunne genoptages, i særdeleshed på grund af nærheden til øvrige eksisterende boliger.

 

Hvis LP 281 aflyses for ejendommen, vil denne efterfølgende være omfattet af kommuneplanramme T.B.8A, som udlægger området til boligområde, dog med mulighed for blandede funktioner som bolig, erhverv og offentlige formål. For Åben-lav boliger fastlægger kommuneplanrammen minimumsgrundstørrelsen til 700 m2 og begrænser bebyggelse til 30% og maks. 2 etager.

 

Det øvrige areal der i LP 381 er udlagt til håndtering af overfladevand, vurderes at være tilstrækkeligt.

Økonomiske konsekvenser

Ophævelsen af LP 381 – Boligområde vest for Østerby, etape 2 for matr.nr. 19i Trelde, Fredericia Jorder forventes ikke at medføre økonomiske konsekvenser for Fredericia Kommune.

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at en anvendelse af ejendommen til åben-lav bebyggelse vil være i overensstemmelse med kommuneplanens intentioner, og at en delvis aflysning af LP 381 for ejendommen ikke vil medfører negative konsekvenser for den resterende del af lokalplanen, eller for nærområdet i øvrigt.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at der igangsættes en delvis aflysning af LP 381 – Boligområde vest for Østerby, etape 2, for det areal der omfatter matr.nr. 19i Trelde, Fredericia Jorder.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 28-11-2022

Godkendt.

Punkt 5 Beslutningssag: Erhvervelse af rettigheder i vandprojekt Fjordalléen (Lukket)

Punkt 6 Beslutningssag: Igangsættelse af lokalplan og kommuneplantillæg for et erhvervsområde ved Stakkesvang i Taulov

Sagsresumé

Forvaltningen har modtaget en henvendelse fra en udvikler, der netop har erhvervet et areal, som Fredericia Kommune havde i udbud ved Stakkesvang i Taulov. Udvikleren ønsker at etablere en central til omlastning af brint, som et led i en større Power to X virksomhed. Projektet forudsætter at der udarbejdes en lokalplan med et tilhørende kommuneplantillæg.

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller på den baggrund, at der igangsættes en ny lokalplanproces.

 

Sagsbeskrivelse:

En udvikler har netop erhvervet sig et areal ved Stakkesvang i Taulov, som Kommunen har haft i offentligt udbud. Udvikleren ønsker at etablere en terminal til omlastning af brint på arealet. Brinten vil ankomme til området via rørføring fra Esbjerg. På terminalen i Taulov vil brinten blive tryklagret på 20 fods containere, der efterfølgende afhentes af lastbiler. Der er altså tale om en form for transportcenter, med en forventet trafik på ca. 150 lastbiler i døgnet.

 

Kort over lokalplanområdets placering. Afgrænsningen af lokalplanområdet er vist med rød stiplet linje.

Der er tale om et område på ca. 11 Ha. langs med Østjyske Motorvej, mellem Stakkesvang mod nordvest og regnvandsbassinet ved jernbanen i sydøst.

 

Gældende planforhold:

Området ligger i landzone og er ikke lokalplanlagt, men omfattet af to kommuneplanrammer, TD.E.7A og TD.E.7B, som udlægger det til erhverv og fremtidig byzone. 

 

TD.E.7A, som omfatter den nordlige del af området, tillader erhverv i miljøklasse 3-5, mens TD.E.7B, som omfatter resten af området, tillader erhverv i miljøklasse 4-6. Fælles for begge rammer er blandt andet, at der ikke må opføres risikovirksomheder.

 

Da den ansøgte anvendelse er en risikovirksomhed i miljøklasse 7, er anvendelsen derfor i strid med kommuneplanens rammer, hvorfor det forudsættes, at der udarbejdes et kommuneplantillæg sideløbende med lokalplanforslaget.

 

Miljøforhold:

Området ligger i nærheden af andre risikovirksomheder. Den nærmeste risikovirksomhed er DB Schenker syd for området, hvis sikkerhedszone berør områdets sydvestlige hjørne.

 

Da den ønskede virksomhed er omfattet af risikobekendtgørelsen, har udvikler på opfordring fra forvaltningen indhentet rådgiverbistand til udarbejdelse af en risikovurdering, her med særligt blik for mulige dominoeffekter ift. øvrige risikovirksomheder i området.

 

Anlægget forventes at medfører støj pga. behovet for kompressorer til lagring af brinten. Afhængig af støjens omfang og placeringen af støjkilden i området, kan det blive nødvendigt at etablere støjdæmpende foranstaltninger. Udvikler vil skulle redegøre for støjforholdene i forbindelse med planlægningen.

 

Hele området er kortlagt med drikkevandsinteresser (OD) og den nordlige del af området med særlige drikkevandsinteresser (OSD). Den ønskede anvendelse forventes ikke at kunne påvirke drikkevandet negativt, da produktet brint er en let gasart, som ved udslip ikke vil kunne påvirke jordbundsforhold. Dog vil evt. andre kilder til forurening af grundvandet skulle afdækkes ifm. miljøscreening/-vurdering af planen.

 

Endeligt er der i områdets nordvestlige hjørne en sø, som er beskyttet jf. naturbeskyttelseslovens § 3.
Det skal sikres, at realiseringen af planen ikke påvirker søen negativt.

 

Foruden risikovurdering skal projektet og planerne også miljøscreenes, og i projektforløbet skal det afdækkes om der udarbejdes en miljøkonsekvensrapport for projektet og en miljørapport planerne. Det er Miljøstyrelsen, som er myndighed på miljøvurdering af projektet, og Kommunen som er myndighed på miljøvurdering af planen.

 

Trafik;

Området kan kun vejbetjenes fra Stakkesvang, grundet placeringen mellem Stakkesvang (mod nord og vest), jernbanen (mod syd) og motorvejen (mod øst). Det vil således være en konsekvens af planen, at al trafik til og fra området, inklusiv de ca, 150 lastbiler i døgnet, sker via Stakkesvang. Dette kan medføre trafikale udfordringer, da de primære forbindelser fra stakkesvang enten sker via Prinsessens kvarter/Skærbækvej mod nordøst, som er meget trafikalt belastet, eller via Adelvej mod sydvest, som fører trafikken forbi boligområdet i Taulov nord ved Flintemarken, med risiko for støjmæssige udfordringer.

 

Den indledende vurdering fra fagafdelingen Vej og Park er, at den øgede trafikale belastning kan optages i den eksisterende infrastruktur samt de planlagte ændringer af motorvejstilkørslerne ved Skærbækvej. Det vil blive undersøgt ift. planen, om der er behov for yderligere foranstaltninger.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at projektet bidrager til kommunens bæredygtigheds profil og den grønne omstilling, og at projektet er i tråd med intentionerne i Fredericia for Verdensmålene.

 

Regeringen har udpeget Fredericia som ét af seks knudepunkter til udviklingen af Power-to-X, og den forespurgte central er også i tråd med disse intentioner.

 

Det vurderes endvidere, at behov for hensyntagen til miljøforhold kan belyses i forbindelse med miljøscreening/-vurderingen af planen, og om nødvendigt sikres i lokalplanens bestemmelser.

 

Samlet set vurderer Vækst, Teknik og Klima, at det ville være hensigtsmæssigt at understøtte projektet, hvilket indebærer udarbejdelsen af et ny plangrundlag.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller over for Teknisk Udvalg:

  1. at udarbejdelsen af forslag til ny lokalplan med tilhørende kommuneplantillæg igangsættes.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 28-11-2022

Godkendt.

Punkt 7 Beslutningssag: Kriterier for byfornyelse 2023

Sagsresumé

I 2024 har Fredericia Kommune 1.065.000 kr. på budgettet til byfornyelse inkl. forbrug til skimmelsvampsager.

Vækst, Teknik og Klima foreslår, at der gælder de samme kriterier for at søge om støtte i hele kommunen. Det foreslås, at der kun kan søges støtte til ejendomme med en bevaringsværdi på 1-4.

 

Sagsbeskrivelse:

I Fredericia Kommune har det i en årrække været muligt at søge om støtte til byfornyelse til bevaringsværdige ejendomme.

 

I det kommunale budget er der i 2024 afsat 1.065.000 kr. til byfornyelse til brug i hele kommunen. Dette beløb skal ligeledes dække udgifter til skimmelsvampsager. Da der er skåret i byfornyelsesmidlerne fra statens side, forventes der ingen statslig udgiftsramme til byfornyelse i Fredericia Kommune i 2023. Det vil sige, at det er Fredericia Kommune, der afholder hele støtten selv.

 

I Øgadekvarteret vil enkelte ejendomme dog kunne opnå 50% i refusion fra staten, idet Vækst, Teknik og Klima ultimo 2020 afsatte den resterende statslige ramme fra områdefornyelsen til de dårligste ejendomme i dette område.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima foreslår, at kriterierne er ens for alle ansøgere i hele kommunen.

 

Forslag til fremtidige kriterier:

  • Bygningen skal være godkendt til beboelse, herunder højskole formål.
  • Bygningen skal være opført før 1960, og utidssvarende forhold skal udbedres senest i forbindelse med istandsættelsen.
  • Bygningen skal have en bevaringsværdi på 1 - 4
    • Højskoler skal dog have en bevaringsværdi på 1 – 3.
  • Der skal opnås en tydelig forskønnelse af bygningen, set fra offentlig vej.

 

Der gives ikke støtte til arbejder, der betragtes som almindelig vedligehold.

 

Der kan søges om støtte til:

  • Originale bygningsdele, der enten istandsættes eller udskiftes, pga. for dårlig stand.
    • Der kan søges om støtte til originale bygningsdele som kræver istandsættelse, og kun hvis dette ikke længere er muligt, kan der søges om støtte til udskiftning til en tilsvarende bygningsdel med det oprindelige udtryk, f.eks. udskiftning til røde vingetegl, lille dansk format.
  • Uoriginale bygningsdele, der udskiftes for at opnå et originalt udtryk, der er i overensstemmelse med det oprindelige.
    • Der kan søges om støtte til udskiftning af uoriginale bygningsdele, så der opnås et mere oprindeligt udtryk, f.eks. udskiftning til fyldningsdør.

 

Forslag til støttens størrelse:

Det tilstræbes, at der gives tilsagn om støtte i den størrelsesorden, som er foreslået herunder. I tilfælde af, at der søges om støtte for flere penge, end der er afsat til byfornyelse, vil støtteprocenterne dog kunne sænkes, så der kan gives støtte til flere. Dette vurderes på baggrund af de indkomne ansøgninger.

Dertil kigges der på, at sammenlignelige arbejder opnår samme støtteprocent.

  1. Der gives op til 40% i støtte til projekter, hvor der søges om støtte til flere og mere omfattende arbejder på en gang
  2. Der gives op til 25% i støtte til projekter, hvor der søges om støtte til enkelte arbejder eller til flere små arbejder

 

Vækst, Teknik og Klima foreslår, at der kun fastlægges et maks. støttebeløb pr. ejendom såfremt dette bliver nødvendigt, altså hvis der ansøges om flere penge end der er afsat.

Ved tilsagn om støtte oplyses at beløbet tidligst kan udbetales i 2024, og at pengene senest skal være udbetalt ultimo december 2025.

 

Tidsplan:

• Information til borgere om ny ansøgningsrunde fra uge 49 2022.

• Ansøgningsfrist marts 2023

• Politisk behandling af ansøgninger i juni 2023

• Tilsagn i juni/juli

• Udbetaling år 2024 til og med 2025

Indstillinger

 

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller til Teknisk Udvalg:

  1. At kriterierne for byfornyelsen 2023 godkendes
  2. At støttens størrelse godkendes
  3. At tidsplanen for ansøgningsprocessen godkendes

 

Beslutning i Teknisk Udvalg den 28-11-2022

Godkendt.

Punkt 8 Beslutningssag: Trafiksikkerhedsplan - omprioritering

Sagsresumé

Miljø- og Teknikudvalget vedtog i 2016 en trafiksikkerhedsplan for Fredericia Kommune med en tilhørende prioriteringsmodel, der gør det muligt at prioritere mellem de mange ønsker om trafiksikkerhedsfremmende tiltag.

Udvalget besluttede i forbindelse med vedtagelsen, at planen skal revideres én gang årligt. Vej og Park præsenterer i denne sag et forslag til omprioritering af midlerne afsat i 2022.

 

Sagsbeskrivelse:

Miljø- og Teknikudvalget vedtog i 2016 en trafiksikkerhedsplan for Fredericia Kommune. I den indgår en prioriteringsmodel, som gør det muligt at prioritere mellem de mange ønsker til trafiksikkerhedsfremmende tiltag. Prioriteringsmodellen sikrer, at de ønskede ombygninger sker i den rækkefølge, hvor det giver mest værdi.

 

Udvalget besluttede i forbindelse med vedtagelsen af trafiksikkerhedsplanen, at der én gang om året skal foretages en vurdering og prioritering af projekterne i planen.

 

I 2021 blev en række projekter prioriteret, og følgende mangler stadig at blive udført. Disse er af forskellige årsager udskudt, men forventes udført i første halvår 2023.

 

  • Herredsvej/Krügersvej – Krydsningspunkt og hastighedsdæmpning
  • Fælledvej – Cykelkantbaner
  • Korskærvej og Ullerupdalsvej – Hastighedsdæmpning og parkering

 

Den kommende ombygning af krydset Nordre Ringvej / Heerupsvej / Treldevej til lyskryds, foreslås udvidet, således at der etableres cykelstier på en del af Heerupsvej og en del af Nordre Ringvej. Der er afsat midler fra fortovskontoen, og fra puljen til Sikre Skoleveje, men Vej og Park foreslår med denne sag, at midlerne til ”Færdselssikkerhedsfremmende foranstaltninger” afsat i budgettet for 2022, allokeres til udvidelse af projektet på Nordre Ringvej / Heerupsvej / Treldevej.

 

I løbet af 2023, hvor der ikke er afsat midler særligt til trafiksikkerhedsplansprojekter, forventer Vej og Park at kunne præsentere en ny og opdateret trafiksikkerhedsplan med en opdateret prioriteringsmodel.

Økonomiske konsekvenser

Med denne sag allokeres de 0,522 mio. kr. afsat i budget 2022 til udvidelse og gennemførelse af krydsombygningen Nordre Ringvej / Heerupsvej / Treldevej

Vurdering

Vækst, Teknik og Klima vurderer, at en udvidelse af projektet på Nordre Ringvej / Heerupsvej / Treldevej vil bidrage til færre uheld, og bedre krydsningsmuligheder, for de lette trafikanter fra Nordbyen. Særligt de mange børn i retning mod skolerne på Havepladsvej og Indre Ringvej, kan i dag have svært ved at krydse Treldevej, og de vil med krydsombygning og cykelstier frem mod krydset få mere trygge og trafiksikre forhold.

Indstillinger

Direktør for Vækst, Teknik og Klima indstiller til Teknisk Udvalg at beslutte, at midlerne til trafiksikkerhed afsat i budget 2022, allokeres til krydsombygningen Nordre Ringvej / Heerupsvej / Treldevej.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 28-11-2022

Godkendt.

Punkt 9 Beslutningssag: Frigivelse af anlægsmidler - Cykelstier på Nørrebrogade

Sagsresumé

Forligspartierne har med budgettet for 2023 besluttet af afsætte samlet 12,946 mio. kr. til etablering af cykelstier på Nørrebrogade. Denne sag behandler frigivelse af anlægsmidlerne for 2023 hvor der er afsat 10,231 mio. kr.

 

Sagsbeskrivelse:

I 2020 blev der afsat midler til projektering af cykelstier på Nørrebrogade, som de seneste år har været placeret som nummer 1 i Cykelstikataloget. Der er mange skolebørn i området, som i dag har utrygge forhold når de cykler på Nørrebrogade til og fra Kirstinebjergskolen afd. Høgevej. Utrygheden skyldes dels parkerede biler, og dels de manglende cykelstier.

 

Forligspartierne har med budget 2023 afsat midler til udførelse af cykelstier i 2023-2025. Midlerne er fordelt med 10,231 mio. kr. i 2023, 1,715 mio. kr. i 2024 og 1,0 mio. kr. i 2025.

 

Midlerne skal benyttes til at forbedre cykelforholdene på Nørrebrogade, så der etableres cykelstier de steder vejbredden tillader det. Der opretholdes parkering foran nogle af boligblokkene på Nørrebrogade, men kun i det omfang det er muligt.

 

Nørrebrogade forventes også frem over busbetjent, og skal derfor udformes på en måde, så der bedst muligt sikres, at fremkommelighed, trafiksikkerhed og tryghed går op i en højere enhed.

 

Fredericia Spildevand og Energi A/S skal i løbet af 2023 have etableret en stor regnvandsledning under Nørrebrogade. Infrastruktur og Ejendomme vil derfor samarbejde med Fredericia Spildevand og Energi A/S om de forskellige projekter på strækningen, med henblik på at forkorte den samlede anlægsperiode, samt mindske generne for beboere og brugere i forbindelse med anlægsarbejdet. Derudover vil der i samarbejdet blive undersøgt mulighederne for, at skabe synergi til fordel for klima og/eller fremtidig drift.

 

Der vil i første kvartal 2023 blive udarbejdet arealerhvervelsesplaner, samt et projektforslag, som vil blive forelagt politisk til beslutning.

Økonomiske konsekvenser

 

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB2023

TB 2024

TB 2025

TB 2026

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

Cykelsti på Nørrebrogade  (XA-50440)

 

 

 

 

10,231

10,231

 

 

 

 

 

 

 

I alt (- = kasseindlæg/+= kasseudlæg)

0,000

0,000

0,000

0,000

 

 

 

Vurdering

Vej og Park vurderer, at cykelstier på Nørrebrogade vil sikre gode og sikre forhold for de bløde trafikanter og bidrage til, at endnu flere børn og unge kan blive selvtransporterende i deres hverdag.

Indstillinger

Direktør for Vækst, Teknik og Klima indstiller at Teknisk Udvalg anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalgetudvalget og Byrådet at godkende, at anlægsmidlerne frigives for 2023.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 28-11-2022

Anbefales.

Punkt 10 Beslutningssag: Igangsættelse af strategisk trafikplan for område omkring Snoghøj Landevej i Fredericia og Erritsø, samt frigivelse af midler til infrastrukturanalyser

Sagsresumé

Der skal med denne sag træffes beslutning om igangsættelse af en Strategisk Trafikplan for området omkring Snoghøj Landevej i Fredericia og Erritsø, og frigivelse af anlægsmidlerne hertil.

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune er i rivende udvikling og har været det i en årrække. Det stiller krav til infrastrukturen og planlægningen heraf. ? Udviklingen er sket hurtigt og der er et behov for at udvikle et plangrundlag, der sikrer udbygningen af infrastrukturen fremadrettet. ?En del af det plangrundlag er ”Strategiske Trafikplaner” der beskæftiger sig med den trafikale infrastruktur på et overordnet plan.

 

En strategisk trafikplan er med til at give et samlet politisk grundlag i forhold til udviklingen og trafikken generelt?, samt i forbindelse med planlægning af by- og erhvervsarealer give mulighed for udbygningsaftaler. Ligeledes er den et administrativt arbejdsdokument som går på tværs af afdelinger, der særligt kan benyttes i forbindelse med konkretiseringen af projekter, samt ved kommune- og lokalplanlægning af nye og eksisterende områder.

 

Snoghøj Landevej og Strandvejen er centrale strækninger i Fredericia og Erritsø. Den samlede strækning er afgørende for trafikken mellem Fredericia, Erritsø og motorvejen, samt fordelingen af godstrafikken fra havnen. Derfor er det også her, at Vækst, Teknik og Klima anbefaler at igangsætte arbejdet med den første strategiske trafikplan.

 

Det skal blandt andet ske på baggrund af de fremtidige aktiviteter på Havnen, der lige nu planlægges for, samt som tillæg til den ønskede helhedsvurdering af området, der er blevet præsenteret for udvalget. Derudover vil planen også relatere sig til relevante forhold fra den kommende midtbystrategi og afledte projekter og analyser fra EUCF-afrapporteringen om attraktiv grøn kollektiv transport i Fredericia Kommune (herunder bus-hubs og evt. ny station i Erritsø)?.

 

Det er forventningen at udvalget og Byrådet kan godkende strategisk trafikplan for området omkring Snoghøj Landevej i Fredericia og Erritsø i første halvdel af 2023.

Økonomiske konsekvenser

Byrådet har i forbindelse med vedtagelsen af Budget 2023-2026 afsat midler til trafikale analyser. Nærværende plan og rådgivning hertil vil blive indeholdt inden for rammen af de afsatte 0,5 mio. i 2023.

Anlægsmidlerne på 0,500 mio. kr. frigives og anvendes til infrastrukturanalyser.

Tekst
(beløb i mio. kr.)

TB2023

TB 2024

TB 2025

TB 2026

Anlægs-
bevilling

Fri-
givelse

Infrastrukturplan  (XA-50439)

 

 

 

 

0,500

0,500

 

 

 

 

 

 

 

I alt (- = kasseindlæg/+= kasseudlæg)

0,000

0,000

0,000

0,000

 

 


Vurdering

Vækst, Teknik og Klima anbefaler udvalget, på baggrund af ovenstående beskrivelse, at igangsætte arbejdet med den strategiske trafikplan.

Indstillinger

Direktør for Vækst Teknik og Klima indstiller, at Teknisk Udvalg anbefaler Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet at godkende:

  1. Igangsættelse af strategisk trafikplan for område omkring Snoghøj Landevej i Fredericia og Erritsø.
  2. Frigivelse af anlægsmidlerne på 0,500 mio. kr. til en infrastrukturanalyse

Beslutning i Teknisk Udvalg den 28-11-2022

Anbefales.

Punkt 11 Orienteringssag: Handleplanskatalog til Fredericia for Livet - version 2

Sagsresumé

Handleplanskataloget til ’Fredericia for Livet’ er et tillæg til Fredericia Kommunes Sundhedspolitik. Kataloget omsætter visionerne i de fire pejlemærker til konkrete handlinger i forhold til nuværende strategisk prioriterede indsatser, fremtidige fokusområder og mulige udviklingsspor.

 

Byrådet godkendte version 1 af kataloget i juni 2022. Nu foreligger version 2 af kataloget, som indeholder en opdatering for at sikre et aktuelt overblik over handlinger/indsatser.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia for Livet, Fredericia Kommunes Sundhedspolitik, sætter retningen for, hvordan vi gerne vil skabe flere gode leveår for fredericianerne gennem fire centrale pejlemærker: Sunde rammer, Sammen om sundhed, Livsglæde og fællesskaber, samt Lighed i sundhed.

 

For at omsætte visionerne i politikken til konkrete handlinger er der udarbejdet et dynamisk Handleplanskatalog til ’Fredericia for Livet’ på tværs af de tre direktørområder. Handleplanskataloget har således også til formål at synliggøre, at sundhed løftes på tværs i kommunen. Alle fagområder og fagudvalg har handlinger/indsatser, der spiller ind i den brede sundhedsfremmende og forebyggende dagsorden og vil derfor være repræsenteret i kataloget.

 

Handleplanskataloget giver et overblik over:

  • Nuværende strategisk prioriterede indsatser: Indsatser og initiativer som vi allerede er godt i gang med, og som spiller direkte ind og understøtter visionerne i Sundhedspolitikken.

 

  • Fremtidige fokusområder: Indsatser og fokusområder, der allerede ligger i støbeskeen, og som vil have en særlig opgavemæssig betydning i 2023.

 

  • Mulige udviklingsspor: Handlinger der peger på forskellige udfordringer og muligheder, og som tydeliggøre et potentiale for at løfte visionerne i Sundhedspolitikken yderligere. Disse handlinger er endnu ikke konkrete, og vil både skulle udvikles og prioriteres politisk. Det betyder også, at handlingerne kan indeholde flere forskellige indsatser, som kan løftes på forskellige niveauer og måder.

 

Handleplanskataloget er ikke en udtømmende liste over alle handlinger i Fredericia Kommune, der understøtter de fire pejlemærker. Det indeholder handlinger, der er valgt fremhævet af direktørområderne og fagcheferne, og hvor vi som kommune har valgt at gøre noget ud over den lovpligtige kommunale driftsopgave.

 

Proces

Byrådet godkendte version 1 af Handleplanskataloget i juni 2022, hvormed dette er den første opdatering herefter. For at synliggøre, hvad der er sket af ændringer i kataloget, så vedhæftes et bilag over de væsentligste ændringer fra version 1 til version 2. Dette inkluderer handlinger, der er slettet, tilføjet eller flyttet.

 

Det videre arbejde med de mulige udviklingsspor afventer Byrådets Vision, således at der sikres en kobling mellem visionen og prioriteringen af udviklingssporerne. Fagudvalgene har i forbindelse med denne sag mulighed for at komme med eventuelle kommentarer til de mulige udviklingsspor, som vil indgå i udarbejdelsen af et oplæg til det videre arbejde med udviklingssporerne i foråret 2023.

 

Handleplanskataloget vil fremadrettet blive opdateret én gang årligt.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det vurderes, at Handleplanskataloget giver et godt overblik over det nuværende og fremadrettede arbejde for at skabe flere gode leveår for fredericianerne, samt en tydeliggørelse af at sundhed skal løftes på tværs af politiske udvalg, kommunens fagområder og i tæt samspil med øvrige medspillere på sundhedsområdet og i lokalsamfundet, samt af fredericianerne selv.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til fagudvalgene, at:

  1. fagudvalgene tager orienteringen til efterretning
  2. fagudvalgene afgiver eventuelle kommentarer til de mulige udviklingsspor
  3. fagudvalgene oversender sagen til Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet, som anbefales at tage orienteringen til efterretning.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 28-11-2022

Taget til efterretning.

Punkt 12 Orienteringssag: Nordic City Network

Sagsresumé

Orientering om Nordic City Network.

 

Sagsbeskrivelse:

Der orienteres om udbyttet af Fredericia Kommunes deltagelsen i Nordic City Network konferencen i Västerås, september 2022.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktøren for Vækst, Teknik og Klima indstiller, at udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 28-11-2022

Taget til efterretning.

Punkt 13 Orientering (Lukket)

Punkt 14 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller