Uddannelsesudvalget - 02-02-2021

Referat
Dato:
Tirsdag, 2 februar, 2021 - 16:30
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Fredag, 29 januar, 2021 - 12:29
Referat publiceret:
Onsdag, 10 februar, 2021 - 12:59

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Indstilles til godkendelse.

 

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 02-02-2021

Godkendt.

Punkt 2 Opfølgning på indsatsområder i budget 2021 i Uddannelsesudvalget

Sagsresumé

Den 5. oktober 2020 vedtog byrådet budget 2021-2024. Budgettet indeholder en række initiativer og indsatsområder. På mødet er der mulighed for at drøfte den videre implementering heraf.

 

 

Sagsbeskrivelse:

Partierne har den 14. januar været samlet og drøftet den videre implementering af budget 2021. I forlængelse heraf er der udarbejdet oversigter over alle indsatsområder i budgettet – både dem, som allerede er implementeret og dem, som skal implementere i den kommende tid. I oversigten fremgår det, hvilke indsatsområder udvalget har ansvaret for, og hvornår implementeringen forventes igangsat.

På mødet har udvalget mulighed for at drøfte indhold og særligt politisk fokus samt fremdriften i implementeringen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Se sagsbeskrivelse.

 

Indstillinger

Økonomi og Personale indstiller

  1. At implementeringen af indsatsområderne drøftes
  2. At tidsplan for implementeringen godkendes.

 

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 02-02-2021

Uddannelsesudvalget drøftede indsatsområderne og godkendte tidsplanen for implementeringen.

Punkt 3 Styrkelse af vejledning for elever og studerende på social- og sundhedsområdet

Sagsresumé

Fredericia Kommune har gennem flere år arbejdet intensivt med en styrkelse af kommunens uddannelsesområde. Rekruttering på de store velfærdsområder er i mange kommuner allerede under pres, hvorfor det er afgørende at gå nye veje for at sikre hænder nok til de mange velfærdsområder i kommunen.

 

En af de veje, vi skal gå som kommune er at skabe løsninger, så vores medarbejdere i driften får frigjort mest mulig af deres tid til at løse deres kerneopgaver. Som led heri omlægges den nuværende model for vejledning af elever og studerende, så opgaven samles på færre hænder. Dette vil frigive tid, der i dag bruges på møder, administration og vejledning hos de 80 medarbejdere i distrikterne, som varetager vejledning for årligt ca. 88 elever og studerende.

 

Vejledningen af elever og studerende styrkes ved at den nuværende vejledningsmodel omlægges til fuldtidsvejledning. Vejledningen samles på færre årsværk. Praksisvejledning i dagligdagen vil fortsætte. I Budget 2021 er der reserveret 1 mio. kr. fra AUB-midlerne til igangsættelse af ordningen i 2021

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Byråds erhvervsuddannelsesstrategi har til formål at få flere unge faglærte i Fredericia Kommune. Politikken formulerer ambitiøse målsætninger for rekruttering til og fastholdelse af unge på erhvervsuddannelserne. 

 

Sammen har Uddannelsesudvalget og Senior- og Handicapudvalget igangsat ”Projekt Hænder Nok” for at skabe løsninger på de rekrutteringsudfordringer, som særligt velfærdsområderne står overfor i de kommende år. Senest er der skabt en stor succes med et ”afkortet grundforløb”, hvor der er lykkes at skabe en attraktiv vej til karriereskifte til social- og sundhedsområdet.

 

Erhvervsuddannelsesstrategien sætter også mål for reduktion af frafaldet på erhvervsuddannelserne og sætter dermed fokus på det store potentiale i, at endnu flere unge gennemfører deres erhvervsuddannelse.

 

Der er behov for at styrke SOSU-uddannelsen både når det gælder elevernes læringsmiljø og støtte til de svageste elever, som er i risiko for frafald. Derfor skal der arbejdes med de unges trivsel og muligheder for at gennemføre SOSU-uddannelsen.

 

Flere skal gennemføre en erhvervsuddannelse

Erfaringer fra flere andre kommuner har påvist et potentiale i at investere i vejledningen af eleverne, når de er i deres praktikforløb. Særligt er der positive erfaringer med at samle vejledningsopgaven i fuldtidsfunktioner, da dette kan øge kvaliteten af vejledningen af eleverne og har dermed en positiv effekt på antallet af elever, der gennemfører deres uddannelse.

 

Fredericia Kommune er som arbejdsplads praktiksted for årligt 88 elever fra SOSU-uddannelsen. I dag er praktikvejledningen for disse elever forankret decentralt og fordelt på deltidsvejledning på anslået 80 medarbejdere, dvs. ca. én individuel vejleder pr. elev. Det vurderes, at der gennemsnitlig anvendes ca. 4 timer ugentligt pr. elev til vejledning. Samlet set svarer det ca. til 4-5 fuldtidsstillinger på helårsbasis.

 

Det foreslås, at der etableres et team med 3 uddannelsesrådgivere i Fredericia Kommune, der sammensættes tværfagligt af sygeplejersker og social- og sundhedsassistenter.

 

De nye uddannelsesrådgivere får ansvar for den overordnede vejledningsopgave af eleverne og for den løbende opfølgning på elevernes trivsel og læring i praktikken.

 

De daglige vejledere er afgørende for elevernes trivsel og læring, og gør i dag en stor indsats for eleverne i en travl arbejdsdag. De nye uddannelsesrådgivere skal understøtte vejlederne i praktikken og skal fungere som sparringspartner i forhold til vejledningsopgaven, så de er klædt bedst muligt på til at arbejde med eleverne.

 

Med forslaget vil der frigøres tid i driften, da de mange ansatte, der i dag har vejledningsopgaver, ikke skal trækkes ud af vagtplaner mv. for at deltage i møder og vejledningskoordinering mv. De daglige vejledere fastholder deres normalt vejledningstillæg.

 

Nye uddannelsesrådgivere skal styrke uddannelsen af SOSU-eleverne

 

Uddannelsesrådgiverne skal kvalitetssikre et professionelt uddannelses- og læringsmiljø i elevernes praktik og samtidigt arbejde med mentorstøtte til de svageste elever og dermed arbejde med at styrke kvaliteten af uddannelsen i praktikken og fastholdelse. 

 

Vejlederen skal varetage alle områder af uddannelse og vejledning herunder første kontakt, individuel og fælles introduktion og undervisning, løbende samtaler, individuel og gruppevejledning og fordeling af de tildelte elever i Pleje og Omsorg.

 

Praktikvejledning inden for følgende uddannelser:

  • SSA
  • SSH
  • Grundforløb
  • Erhvervspraktikanter

 

Organisatorisk forankring

De nye uddannelsesrådgivere foreslås organiseret i et team sammen med uddannelseskonsulenterne i Uddannelse, så der sikres et godt samarbejde om daglig koordinering om eleverne. Der udpeges en teamkoordinator, der får ansvar for den daglige koordinering af arbejdet i teamet.

 

De nye fuldtidsvejledere skal være tæt på driften og have deres base i driften i de respektive distrikter.

Økonomiske konsekvenser

Der er afsat 1 mio. kr. i Budget 2021 til at igangsætte indsatsen.

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Uddannelse og Senior & Handicap indstiller til Uddannelsesudvalget og Senior- og Handicapudvalget, at sagsfremstillingen godkendes.

 

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 02-02-2021

Uddannelsesudvalget godkendte sagsfremstillingen. Der ønskes en evaluering af tiltaget i august 2021.

Beslutning i Senior- og Handicapudvalget den 01-02-2021

Godkendt.

 

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 02-02-2021

Uddannelsesudvalget godkendte sagsfremstillingen. Der ønskes en evaluering af tiltaget i august 2021.

 

Punkt 4 Status Bülows Makerspace

Sagsresumé

Efterspørgslen på brugen af Bülows Makerspace til undervisningsaktiviteter er stigende og især grundskolen benytter sig af teknologiværkstedet. Forligspartierne i Budget 2021 ønsker at udvide tilbuddet til i højere grad at inkludere ungdomsuddannelserne og de videregående uddannelser. Uddannelsesudvalget orienteres om aktiviteterne i Makerspace, og der lægges op til at afsætte midler til en ny medarbejderkapacitet, der kan forestå koordineringen og undervisningen af disse målgrupper. 

 

Sagsbeskrivelse:

Bülows Makerspace er Fredericia Kommunes teknologieksperimentarium og har til formål at fremme teknologiforståelsen blandt elever og studerende i grundskolen, på ungdomsuddannelserne og de videregående uddannelser. Makerspace udgør en ramme, hvor børn, unge og undervisere kan blive oplært i designtænkning og digital fabrikation samt øve kritisk tænkning, samarbejde og kompleks problemløsning. 

Makerspace’ tilbud består af Åbent værksted (For alle borgere), BYG&HYG (Obligatorisk forløb for 6. Årgang), SKILLS-forløb (Midlertidigt forløb for 8. Årgang) og oplæringskurser i teknologier (For borgere og undervisere på alle niveauer). Derudover har undervisere mulighed for at udarbejde og afholde egne forløb i Makerspace med pædagogisk/didaktisk sparring fra Makerspace’ læringsrådgivere, ligesom studentermedhjælperne afholder rundvisninger og events (eksempelvis “Bæredygtig jul” i samarbejde med Det Grønne Rum og Virtual Reality i samarbejde med Biblioteket).  

 

Figur 1 viser antallet af aktiviteter i Bülows Makerspace siden den officielle åbning i maj 2018.

 

I 2020 er det samlede antal afholdte aktiviteter i Makerspace steget med to femtedele (40%) fra 2019 (102) til 2020 (143) og undervisningsaktiviteter er steget med fire femtedele (81%) fra 2019 (26) til 2020 (47). Dette til trods for COVID19, som aflyste i alt 31 fastlagte aktiviteter i 2020, ligesom læringskonsulenternes besøg ude af huset til alle distrikter med det mobile laboratorium Explonauten derudover ikke tæller med i figuren. Der er allerede nu planlagt 49 aktiviteter i første kvartal af 2021, hvoraf næsten halvdelen (23) er undervisningsforløb. 

Bülows Makerspace har oplevet en massiv stigning i interessen for brugen og er nået maksimal kapacitet. Det er dog især undervisningsforløb til kommunens grundskolen, som fylder op i kalenderen, hvorfor de to halvtidsansatte læringskonsulenter er fuldt booket. For at imødekomme denne stigende interesse, og udvide tilbuddet til i højere grad også at inkludere ungdomsuddannelser og videregående uddannelser, vil det være nødvendigt at øge medarbejderstaben i teknologiværkstedet. Det naturlige næste skridt vil være ansættelsen af en ny medarbejderkapacitet, som har kompetencerne til at udvikle Bülows Makerspace, således at ungdomsuddannelserne og de videregående uddannelser i højere grad inkluderes. En ny medarbejderkapacitet skal have rollen som underviser og koordinator, både med ansvar for undervisningen af elever på ungdomsuddannelserne og de videregående uddannelser og – for den daglige koordinering af to læringsrådgivere og tre studentermedhjælpere.

Økonomiske konsekvenser

I Budget 2021 er der afsat 2 mio. kr. til uddannelsesområdet, som blandt andet skal gå til videreudvikling af teknologiværkstedet Bülows Makerspace.

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Uddannelse indstiller til, at Uddannelsesudvalget tager orienteringen til efterretning og godkender, at forvaltningen går videre med en ansættelse af en underviser/koordinator i Bülows Makerspace.

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 02-02-2021

Uddannelsesudvalget tog orienteringen til efterretning og godkendte ansættelsen af en underviser/koordinator.

Uddannelsesudvalget ønsker, at ansættelsen skal tænkes sammen med ansøgningen af Willumfonden.

Punkt 5 Status på tilbuddet 10E

Sagsresumé

Uddannelsesudvalget og Børne- og Skoleudvalget orienteres om tilrettelæggelsen og erfaringerne med 10E indtil nu samt finansieringen heraf i budgetåret 2021. Derudover fremlægges forslag om at støtte oprettelsen af en arbejdsgruppe, der skal undersøge finansiering og prioritering af Fredericia Kommunes samlede vifte af mellemtilbud frem mod budgetforhandling 2022.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune har igennem en årrække oplevet en stigning af elever med forskellige udfordringer og/eller diagnoser, som enten selv tilmelder sig 10. klasse på Frederiksodde Skole eller bliver indstillet til visitation direkte af skolelederne. Denne gruppe af elever har enten været inkluderet på de almindelige folkeskoler eller været på efterskole/specialefterskole frem til udgangen af 9. klasse. 

Vi har samtidig oplevet, at elever som har gået på Frederiksodde Skole i en årrække og har en positiv udvikling, der peger på mere end fx en STU, mangler en træningsbane, som kan understøtte den sidste del af en udvikling, der gør dem klar til at gå videre i en ordinær ungdomsuddannelse eller evt. FGU.

På den baggrund gik Frederiksodde Skole (FOS), 10´ende og UU Fredericia i 2019 sammen om at finde en ny og bedre løsning for denne gruppe af unge mennesker. Resultatet blev 10E, der er en selvstændig klasse på 10´ende. 10E kører som et forsøg i skoleåret 2020/2021.

10E er et tilbud til en gruppe af unge, som kognitivt har et potentiale, som bør gøre dem i stand til på sigt at gennemføre en ungdomsuddannelse eller at komme i arbejde. Det handler primært om unge med autisme eller asbergers, som går på Frederiksodde Skole (FOS), og om unge med angst og skolevægring, som er tildelt støttetimer og tilknyttet et mellemtilbud i folkeskolen. Der er 10 elever i klassen, hvoraf fire elever har autisme og er rekrutteret fra FOS, mens 6 elever har angst og/eller skolevægring og er rekrutteret fra folkeskolen.

Klassen bliver undervist af et team, hvor der både er lærere fra FOS og fra 10´ende. Ligeledes har der været en pædagog fra FOS og en uddannelsesvejleder fra UU Fredericia tilknyttet klassen, som har stået for megen koordinering og ikke mindst samarbejde med forældre og andre kommunale afdelinger. Uddannelsesvejlederen fra UU Fredericia samarbejder med familierne både før, under og efter forløbet i 10E, sådan at der er tryghed og tydelighed hele vejen.

Det er et selvstændigt formål med 10E, at eleverne i løbet af skoleåret har mulighed for at prøve sig selv af i valgfag og almindelige fag på lige fod med de almindelige elever på 10´ende, sådan at 10E bliver en træningsbane for de unge med henblik på, at de fremadrettet kan trives og fastholdes på fx en ungdomsuddannelse eller FGU. Ligeledes har det været planen at praktik, besøg på ungdomsuddannelser og virksomheder skal være en fast del af tilbuddet, men det er kun anvendt i begrænset omfang på grund af Covid-19.

Undervejs i processen har elever, forældre, skolebestyrelsen på Frederiksodde og Handicaprådet været orienteret og hørt, og de udtrykker stor opbakning til konceptet. De involverede ledelser og personale udtrykker et klart ønske om at fortsætte og videreudvikle konceptet i de kommende år.

 

Erfaringer med forsøget frem til nu er følgende:

  • Den personlige og sociale udvikling for stort set alle eleverne har været markant.
  • Det massive fravær, som tidligere har været kendetegnende for eleverne er blevet vendt til stabilt fremmøde og deltagelse.
  • Forældrene oplever at de pludselig har et barn, som glæder sig til at komme i skole.
  • Forældrene er meget fokuserede på den personlige og sociale udvikling hos deres børn.
  • Eleverne oplever (for nogen for første gang) at være en del af et fællesskab, som giver dem glæde og motivation.
  • Antallet af elever, som gradvist er blevet udsluset til de almindelige klasser på 10´ende svarer ikke til det vi havde håbet på ved forsøgets start.
  • Det er en stor gevinst at have et fast professionelt team, hvor der både er personale fra 10´ende, FOS og UU Fredericia omkring elev-  og forældregruppen.
  • Ledelsesmæssigt er der behov for en mere entydig forankring af ledelsesansvaret.
  • De økonomiske forudsætninger for forsøget holder ikke, da alle støttetimer bortfalder i overgangen fra mellemtilbuddene til 10´ende.
  • I alt 40 unge blev vurderet egnet til tilbuddet.

Derudover tilkendegiver både elever, forældre, personale og ledelse, at vi med forsøget, har fat i et koncept, der understøtter, at elever med et kognitivt potentiale fra specialområdet og fra mellemtilbud bliver i stand til at komme godt videre i ungdomsuddannelse eller FGU.

Der er samtidig en vurdering af, at tilbuddet også kunne tilbydes eleverne tidligere. 10E vil fx kunne være et tilbud til elever, der skulle have startet i 9. klasse, men som i stedet tager ét år i 10E og først derefter går ét år i en almindelig 10´ende og fortsætter i ungdomsuddannelse.

Økonomiske konsekvenser

I indeværende skoleår har det været nødvendigt at supplere med et ekstra årsværk til tilbuddet i forhold til det, der var estimeret forud for opstarten. Politik og Kommunikation, der administrerer Uddannelsesudvalgets midler, samt Skole, Dagtilbud og Fritid, der administrerer Børne- og Skoleudvalgets midler, har aftalt at dele denne udgift i budgetåret 2021. Finansieringen findes derfor indenfor nuværende budgetramme.

Forslag til finansiering fra og med budgetåret 2022 ønskes undersøgt af en arbejdsgruppe, der foreslås nedsat ift. at gennemgå kommunens mellemformer. Arbejdsgruppen forventes at kunne bidrage med et finansieringsforslag, der kan indgå i budgetforhandlingerne for 2022.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Politik og Kommunikation samt Skole, Dagtilbud og Fritid indstiller, at Uddannelsesudvalget samt Børne- og Skoleudvalget

  • Tager orienteringen om tilrettelæggelsen og erfaringerne med 10E til efterretning.
  • Tager orienteringen om budgetdelingen i 2021 til efterretning.
  • Støtter oprettelsen af en arbejdsgruppe, der skal bidrage med finansieringsforslag, der kan indgå i budgetforhandlingerne for 2022.

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 02-02-2021

Uddannelsesudvalget tog orienteringen til efterretning og godkendte oprettelsen af en arbejdsgruppe.

Punkt 6 Advisory board på 10'ende

Sagsresumé

I januar 2020 blev Ung Fredericia splittet op, sådan at 10´ende blev lagt ind under Unge og Uddannelse, mens resten af Ung Fredericia, ungdomsskolen og ungemiljøerne, blev lagt ind ind under det nye fritidsområde. Som en konsekvens blev den daværende bestyrelsen for et samlet Ung Fredericia nedlagt. 

 

Det har gennem de senere år været meget svært, at rekruttere forældre fra 10´ende til bestyrelsen, da det er et enkeltstående skoleår. Det blev derfor besluttet, at 10´ende skulle søge dispensation til at oprette et advisory board i stedet for en traditionel bestyrelse. I advisory boardet skal der sidde repræsentanter fra erhvervslivet og fra en ungdomsuddannelse, sådan at man i højere grad aktivt kan understøtte 10´endes profil med at motivere de unge til uddannelse, udvide deres horisont for fremtiden og arbejde aktivt med kommunens EUD-strategi.

 

Sagsbeskrivelse:

Advisory board 10´ende Fredericia

Omkring 40 % af de unge i Fredericia Kommune, vælger at tage 10. skoleår efter 9. klasse. Knap halvdelen tager på efterskole og den anden halvdel fordeler sig på private skoler, 10. pro på IBC og 10´ende. For Fredericia Kommune er det vigtigt, at 10´ende løfter de unge fagligt og personligt og afklarer dem til en god start på en ungdomsuddannelse. En stor del af de unge, som går på 10´ende, kommer med blandende skoleoplevelser i bagagen og har forskellige personlige og faglige udfordringer. Derfor er det vigtigt, at 10´ende er særligt år, som inspirerer, motiverer og udvikler de unge fagligt, personligt og socialt. For at skabe og udvikle en sådan skole er gode og inspirerende samarbejdspartnere vigtige. Derfor har Fredericia Kommune besluttet at nedsætte et advisoryboard, som skal være med til at videreudvikle det kommunale 10. klassetilbud. 

Advisory board 10´ende skal bidrage til:

  • At 10´ende har en skarp og tydelig profil og er et attraktivt uddannelsestilbud for alle unge i Fredericia
  • At 10´ende er starten på en ungdomsuddannelse
  • At ”10 måneder der gør en forskel” er i øjenhøjde med både de unges og samfundets behov
  • At 10´ende har et godt samarbejde med erhvervslivet og uddannelsesinstitutionerne i Fredericia
  • At opstille succeskriterier for 10´ende og bidrage til kvalitetsmodellen og dialogen med politiske udvalg, ungebyrådet mv. om udviklingen af 10´ende


Forslag til repræsentation:

  • 1-2 repræsentanter for erhvervslivet
  • 1 repræsentant for ungdomsuddannelserne
  • 1 elevrepræsentant (formand for elevrådet)
  • 1-2 forældrerepræsentanter
  • 1 medarbejderrepræsentant
  • Afdelingsskolelederen på 10´ende
  • Chef for Unge og Uddannelse i Fredericia Kommune

Advisoryboard 10´ende mødes 4 gange om året. Chef for Unge og Uddannelse i Fredericia Kommune har ansvaret for mødeindkaldelser, dagsorden og referat. 

 

Processen mod et advicory board

Processen med et advisory board gik i stå, blandt andet på grund af Covid-19, som har medført et stort arbejdspres i Unge og Uddannelse. Kommissoriet til et advisory board er klar og processen er startet op igen efter følgende plan:

  • Dispensation til advisory board i henhold til Folkeskolelovens bestemmelser
  • Rekruttering af de ”professionelle” medlemmer (erhvervslivet og ungdomsuddannelse)
  • Møde med de ”professionelle” medlemmer i april/maj måned

 

Fuld opstart primo september 2021, hvor ny formand for elevrådet og forældrerepræsentanter kan være på plads.

 

Midlertidig bestyrelse oprettes

I den mellemliggende periode etableres der en midlertidig bestyrelse for 10´ende med følgende repræsentation:

  • 1 distriktsskoleleder
  • 1 leder fra en ungdomsuddannelse
  • Medarbejderrepræsentant
  • Formand for elevrådet
  • Afdelingsleder 10´ende
  • Chef for Unge og Uddannelse

 

Den midlertidige bestyrelse mødes i februar og juni.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Unge og Uddannelse indstiller, at Uddannelsesudvalget:

  1. Godkender etableringen af en midlertidig bestyrelse og drøfter sammensætningen
  2. Godkender processen til etableringen af et advisory board og drøfter sammensætningen.

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 02-02-2021

Uddannelsesudvalget godkendte

  1. Etableringen af en midlertidig bestyrelse med den foreslåede sammensætning
  2. Etableringen af en permanent bestyrelse og med følgende repræsentation:

 

Repræsentationen i den nye bestyrelse er som følger:

 

1 repræsentant for arbejdstagerside

1 repræsentant for arbejdsgiverside

1 repræsentant for ungdomsuddannelserne

1 elevrepræsentant (formand for elevrådet)

1-2 forældrerepræsentanter

1 medarbejderrepræsentant

Afdelingsskolelederne på 10´ende

Chef for Unge og Uddannelse

Op til 2 yderligere repræsentanter udpeget af bestyrelsen

 

”Advisory board” rettes til ”bestyrelse”.

 

Punkt 7 Aktiviteter under Studieby Fredericia 2021

Sagsresumé

Aktiviteter under StudiebyFredericia i 2020 var én blandt mange tiltag, som blev begrænset af corona epidemien. Uddannelsesudvalget og Fredericias Uddannelsesråd valgte derfor at aflyse planlagte arrangementer i efteråret 2020, herunder Studiestartsevent 2020. Uddannelsesudvalget orienteres om coronavenlige aktiviteter i løbet af 2021. Der indstilles til, at Uddannelsesudvalget tager stilling til, hvorvidt disse aktiviteter skal afholdes.

 

Sagsbeskrivelse:

Corona epedimien satte en begrænsning for aktiviteter under StudiebyFredericia i 2020. Det var ikke sundhedsmæssigt forsvarligt at afholde de planlagte aktiviteter, hvorfor Uddannelsesudvalget og Fredericia Uddannelsesråd valgte at aflyse arrangementer fra september 2020 og indtil årsskiftet.

Status på udskudte aktiviteter

Studiestartsevent 2020: I september 2020 blev Studiestartseventet for 10.klasse og ungdomsuddannelser udskudt. Midlerne til eventet er nu låst til et nyt event i 2021 i en ’studiestartspulje’. Det tilstræbes at kunne afholde et coronavenligt Studiestartseventet i september 2021, som enten vil blive afholdt udendørs eller indendørs med siddepladser på Fredericia Teater eller i Eksercerhuset. Tøjhuset, Ungdommens Hus og Studieforum vil igen stå for planlægningen af eventet, som forventes at kunne genoptages i foråret 2021. Planlægningen vil som udgangspunkt foregå online.

Studiecaféer for ungdomsuddannelser og videregående uddannelser:  Det var planlagt at afholde studiecaféer for henholdsvis ungdomsuddannelser og videregående uddannelser op til koncerter i teateret. Studiecaféerne blev også udskudt til efteråret 2021. I stedet fik studerende på de videregående uddannelser koncertbilletter til sit-down koncerter i teateret, som de klassevis tog afsted til.

Studieforum: Siden efteråret 2020 er studieforumsmøder blevet afholdt online for ikke at blande elever og studerende på tværs af uddannelsesinstitutioner. Medlemmer af Studieforum fik i stedet mulighed for at afvikle coronavenlige intimkoncerter i Ungdommens Hus med stor succes.  Studieforum mødes til et online møde i løbet af februar og denne mødeform forventes at fortsætte den første halvdel af 2021. Dog efterspørger mange medlemmer flere sociale arrangementer for at kunne skabe et større sammenhold på tværs af uddannelsesinstitutioner.

Aktiviteter i første halvdel af 2021

Vi ser ind i en vinter, forår og sommer, hvor COVID-19 stadig er i blandt os.  Derfor må events i StudiebyFredericia gentænkes, således, at vi stadig kan udvikle studiemiljøet – men indenfor sundhedsmyndighedernes retningslinjer. I store dele af december 2020 og januar 2021 har Danmark, herunder spillesteder og uddannelsesinstitutioner, reelt været lukket ned, og der er risiko for, at restriktionerne forlænges yderligere. Derfor har forvaltningen i samarbejde med Tøjhuset og Ungdommens Hus udarbejdet to planer for aktiviteter under StudiebyFredericia i 2021. Med plan 1 aflyses alle aktiviteter i første halvdel af 2021, mens plan 2 lægger op til at afvente situationen og afholde coronavenlige aktiviteter, når restriktionerne tillader det.

Plan 1: Alle fysiske aktiviteter aflyses i første halvdel af 2021:

  • Plan 1 går på, at alle fysiske aktiviteter under StudiebyFredericia aflyses i første halvdel af 2021, dvs. fra januar til og med juli 2021. Dette vil give mere vished både for Studieforum og forvaltningen.
  • Studieforum mødes fortsat online og vil blive inddraget i online kampagner, eksempelvis til at brande Fredericia som Studieby, herunder virtuelle uddannelsesbesøg. Der vil ligeledes været et større fokus på sociale arrangementer online (eksempelvis quizaftner).
  • Studiestartsevent 2021 og studiecaféer for ungdomsuddannelser og videregående er udskudt til efteråret 2021 og planlægningen vil foregå online indtil da.

 

Plan 2: Afventer nationale udmeldinger om restriktionerne:

-          Her afventes situationen og afholde aktiviteter, når restriktionerne tillader det. Studieforum mødes fortsat online og vil blive inddraget i planlægningen af coronavenlige intimkoncerter. Dette kan være med til at holde Studieforum motiveret til at deltage i møderne, da der er nogle konkrete aktiviteter, som de kan planlægge ud fra.

-          Coronavenlige intimkoncerter: Studieforum vil igen blive inddraget i at planlægge coronavenlige intimkoncerter i Ungdommens Hus, da dette var en stor succes i efteråret 2020. Der er planlagt to koncerter med siddepladser, henholdsvis Fraads den 15. april 2021 og Spectors den 12. marts 2021, hvor Studieforum vil være inde over planlægning og afvikling af koncerterne. Der er en chance for, at koncerterne udskydes til tættere på sommerferien. Koncerterne vil blive brandet igennem StudiebyFredericias instagram, hvor der vil blive udlovet billetter til koncerterne. Planlægningen af koncerterne vil foregå online. De unge i planlægningsgruppen vil kun møde fysisk op til selve koncerten, hvor de har hver deres opgave (stå i bar, backstage, billetter mm.).

-          Studiestartsevent 2021 og studiecaféer for ungdomsuddannelser og de videregående uddannelser er udskudt til efteråret 2021 og planlægningen vil foregå online indtil da.

Økonomiske konsekvenser

Plan 2: StudiebyFredericia bidrager med 20.000 kr. til coronavenlige koncerter, mens Ungdommens Hus dækker resten af omkostninger. De 20.000 kr. kan tages fra de ansatte midler til studiestart. 

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Uddannelse indstiller, at Uddannelsesudvalget drøfter aktiviteter under Studieby Fredericia i 2021 og beslutter, hvilke planer, som forvaltningen skal fortsætte med.

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 02-02-2021

Uddannelsesudvalget besluttede plan 1.

Punkt 8 Godkendelse af Uddannelsespolitikken

Sagsresumé

Fredericia Byråds Uddannelsespolitik 2017-2021 udløber ved årets udgang, hvorfor processen med at drøfte og beslutte en kommende uddannelsespolitik for Fredericia Byråd blev igangsat på udvalgsmødet den 15. september 2020. På baggrund af Uddannelsesudvalgets drøftelser og inputs fra kommunens uddannelsesinstitutioner, Business Fredericia og Studieforum er der formuleret et udkast til en revideret Uddannelsespolitik, som blev sendt i høring. Uddannelsesudvalget orienteres om høringsforslag, som drøftes på mødet.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia er i dag en uddannelsesby med en lang række uddannelser og ambitiøse uddannelsesinstitutioner, som gør en stor indsats for at uddanne og kompetenceudvikle Fredericias borgere. For at skabe yderligere vækst og udvikling i Fredericia er det vigtigt at fokusere på den videre udvikling af uddannelsesområdet og skabe et varieret udbud af uddannelser på alle niveauer. 

Fredericia Byråd nedsatte i 2016 Uddannelsesudvalget med det formål at udvikle Fredericia som uddannelsesby og udvikle uddannelsesområdet som et selvstændigt politikområde. Uddannelsesudvalget formulerede Fredericia Byråds første Uddannelsespolitik i 2017 gældende til 2021.  

 

Studiebyen Fredericia byder på en lang række ungdomsuddannelser, erhvervsfaglige uddannelser, videregående uddannelser og efter- og videreuddannelser.   

I tæt samarbejde med vores lokale uddannelsesinstitutioner har Uddannelsesudvalget i perioden arbejdet med at udfolde Uddannelsespolitikken i en række strategier og konkrete handlinger og målrettet arbejdet for at tiltrække nye uddannelser, skabe flere uddannelsesmuligheder og udvikle Fredericia som uddannelsesby.   

 

Uddannelsesudvalget har med inputs fra Fredericia Uddannelsesråd og Studieforum revideret Uddannelsespolitikken og formuleret den politiske retning for uddannelsesområdet fra 2021-2024. Uddannelsespolitikken har været bredt i høring og Uddannelsesudvalget har indarbejdet kommentarer fra forskellige aktører. 

 

Uddannelsespolitikken er en langsigtet udviklingsstrategi for Fredericia. Uddannelsesudvalget vil formulere en række strategier og sætte gang i en række konkrete handlinger under de fire udviklingsspor:  

  1. Flere uddannelser i Fredericia
  2. Flere faglærte i Fredericia  
  3. Uddannelsesvejledning i særklasse     
  4. Udvikling af Studieby Fredericia 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Uddannelse indstiller, at Uddannelsesudvalget videresender Uddannelsespolitikken til byrådets endelige godkendelse.

Beslutning i Uddannelsesudvalget den 02-02-2021

Uddannelsesudvalget drøftede de indkomne forslag til Uddannelsespolitikken. Uddannelsespolitikken blev godkendt med en enkelt tilføjelse og videresendes nu til byrådets endelige godkendelse.

 

Punkt 9 Orientering (Lukket)