Unge- og Uddannelsesudvalget - 01-03-2022

Referat
Dato:
Tirsdag, 1 marts, 2022 - 08:30
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 24 februar, 2022 - 12:46
Referat publiceret:
Lørdag, 5 marts, 2022 - 05:45

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Indstilles til godkendelse.

 

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 01-03-2022

Godkendt.

Punkt 2 Besøg på UCF, UU og 10ende

Sagsresumé

Unge og Uddannelsesudvalget besluttede på udvalgsmødet d. 25. januar 2022, at de ville forlægge deres udvalgsmøder i 2022 til centrale samarbejdspartnere for udvalgets ansvarsområder. Ud over en rundvisning formulerer udvalget ved afslutningen af udvalgsmøderne samt ved formøderne ønsker til indhold og oplæg fra de fagområder og uddannelsesinstitutioner, som de besøger.

 

Sagsbeskrivelse:

Program for besøget:

 

10´ende:

  • Overblik over 10. klassetilbud i Fredericia Kommune
  • Rundvisning på 10´ende
  • Præsentation af indholdet på 10´ende og 10E.

 

UU Fredericia

  • Fra 7. klasse til ungdomsuddannelse - den sammenhængende vejledningsplan for udskolingen med konkrete eksempler i et ungeperspektiv
  • Vejledning til specialområdet og STU
  • Ungevejledningen og FGU.

 

Team Grunduddannelse

  • Fredericia Kommune som uddannelsessted
  • Forsøg med fuldtidsvejledning til SOSU-området.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller, at udvalget tager besøget til efterretning.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 01-03-2022

Besøg taget til efterretning.

Punkt 3 Bülows Makerspace

Sagsresumé

Bülows Makerspace har udviklet sig til at være et efterspurgt undervisnings- og fritidstilbud, og teknologiværkstedet svarer som aktør ind i en række politikker, strategier og dagsordener (Uddannelsespolitikken 2021-2025, Byrådets Erhvervsuddannelsesstrategi 2019-2022, Fritidspolitikken, KompeTEK til fremtiden, Den attraktive udskoling (DAU), STEAM-strategi, Campus i Kanalbyen og Kulturkasernen).

Disse politikker, strategier og dagsordener går på tværs af både Unge- og Uddannelsesudvalget og Børne- og Skoleudvalget, og der lægges derfor op til en drøftelse af Bülows Makerspace videre udvikling i begge udvalg.

 

Sagsbeskrivelse:

KompeTEK til fremtiden er visionen for en sammenhængende måde at arbejde med at fremme teknologiforståelse hos børn og unge i Fredericia Kommune frem mod 2028 og løber i fire spor: Fritid, dagtilbud, skole og unge og uddannelse.

Bülows Makerspace ses som en central aktør i strategien i relation til lokal kapacitetsopbygning, afholdelse af undervisningsaktiviteter på tværs af skole, ungdomsuddannelser og videregående uddannelser samt som fritidsmiljø for børn og unge i kommunen.

 

Aktiviteter i Bülows Makerspace

Teknologiværkstedet åbnede i maj 2018 på Bülows Kaserne og er løbende udvidet med nye teknologier, medarbejderressourcer og forløb som følge af en stigende efterspørgsel (Bilag 1). I dag er Bülows Makerspace et efterspurgt undervisnings- og fritidstilbud, hvor skoler, ungdomsuddannelser, videregående uddannelser og fritidsaktører kan arbejde med og blive undervist i fremtidens teknologier.

Ved sidste års InnoCamp i Eksercerhuset på Bülows Kaserne var Makerspace og brugen af teknologier tænkt ind i elevernes casearbejde, og Tides Foundation (Google) bevilligede midler til indkøb af nye teknologier. I år deltager Makerspace med aktiviteter i forbindelse med Verdens Vildeste Brobyggere og DM i Skills, som et led i strategien om at flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse (EUD-strategien).

I Budget 2021 besluttede forligspartierne, at Bülows Makerspace skulle udvide tilbuddet til i højere grad også at inkludere ungdomsuddannelserne og de videregående uddannelser, og Uddannelsesudvalget afsatte midler til ansættelsen af en medarbejder, der foruden at forestå koordineringen og undervisningen af disse målgrupper også skulle have det overordnede projektansvar for Bülows Makerspace og KompeTEK til fremtiden.

I foråret 2021 blev der afholdt interviewrunder med alle ungdomsuddannelser (EUC Lillebælt, Fredericia Gymnasium, SOSU og IBC) om deres kendskab, brug af og ønsker til tilbuddene i Bülows Makerspace. En tværgående pointe var, at uddannelsesstederne i mindre grad efterspørger undervisningstilbud, men i højere grad kompetenceudvikling af deres undervisere og mulighed for at de studerende kan benytte værkstedet til skoleprojekter og som fritidsmiljø.

 

Udviklingspotentialer i Bülows Makerspace

Nye aktiviteter, ændrede ønsker til brugen og en øget efterspørgsel har nødvendiggjort en nærmere rammesætning af Bülows Makerspace’ tilbud. Der er således udarbejdet nye vilkår for brug, som tager højde for projektets formål og lovmæssige forankring. Den nye rammesætning vil få effekt fra skoleåret 22/23. Garage- og værkstedslokalerne på Bülows Kaserne er dog hverken egnede som faglokale til øget undervisningsbrug eller tilstrækkelige som et kreativt, inspirerende læringsmiljø.

Fremtidens Bülows Makerspace tænkes for nuværende ind i et campus i Kanalbyen med faciliteter, der særligt vil booste science og STEM rettede aktiviteter under overskriften ”STEAM Factory” (Uddannelsespolitikken og Budget 22). Med udviklingen af Bülows Kaserne til Fredericias nye kreative mødested (Kulturkasernen) vil Bülows Makerspace have naturlige snitflader og synergier med kulturaktører (fx kunstakademierne), foreninger (fx Fredericia Esport), iværksættermiljø og andre kreative værkstedsmiljøer om aktiviteter indenfor især håndværk, iværksætteri, kreativitet, design og innovation.

Midlertidighed har været et vilkår for Bülows Makerspace siden teknologiværkstedet blev etableret på Bülows Kaserne, som et led i Uddannelsesudvalgets opgave med at understøtte midlertidige aktiviteter på kasernen (Bilag 1). For at kunne være svar på et højt ambitionsniveau og en forventet øget brug af teknologiværkstedet fra skoleåret 22/23 er det nødvendigt, at der tages stilling til Bülows Makerspace videre udvikling på Bülows Kaserne.

Fredericia Kommune har tidligere ansøgt Villum Fonden om midler til praksisrettede læringslaboratorier / makerspaces på skolerne med Bülows Makerspace som central understøttende aktør og videnscenter. Det vil igen i år være muligt at søge fondsmidler til især kompetenceudvikling af undervisere og teknologier på skolerne (bl.a. Villum Fonden og Tides Foundation) og ambitionerne med og kursen for Bülows Makerspace bør derfor drøftes.

På udvalgsmødet giver forvaltningen et samlet oplæg på historikken og udviklingen omkring Bülows Makerspace, blandt andet med et fokus på iværksætteri og augmented and virtual reality. På udvalgsmødet i april måned drøfter udvalget en vision for en videre udvikling af Bülows Makerspace.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller, at udvalget tager statusorienteringen om Bülows Makerspace til efterretning.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 01-03-2022

Orienteringen taget til efterrretning.

Punkt 4 DM i Skills 2023

Sagsresumé

Udvalget vil få en status på projektet I got skills 23 og herunder DM i Skills, som Fredericia Kommune har værtskabet for i 2023. På udvalgsmødet holder projektleder Rikke Hvid oplæg om projektets mange aktiviteter, der både bidrager til at markedsføre DM i Skills og fremmer en bevågenhed på erhvervsuddannelser.

 

Sagsbeskrivelse:

DM i Skills er det store årlige danmarksmesterskab for elever på erhvervsuddannelserne, hvor deltagere konkurrerer om at blive landets bedste inden for deres fag. DM i Skills afholdes i Messe C den 2. - 4. februar 2023.

 

På et udvalgsmøde den 27. april 2021 godkendte udvalget, at Fredericia Kommune i samarbejde med Trekantområdet skulle indgå kontrakt med SkillsDenmark og Messe C om at være vært for DM i Skills i 2023. Begivenheden skulle oprindeligt have fundet sted i 2021, men måtte aflyses på grund af corona. Kontrakten om værtskab i 2023 blev underskrevet af alle parter på Industriens Dag den 3. november 2021, og aftalen er dermed på plads.

 

Uddannelsespuljen i Region Syddanmark har i december 2021 bevilliget 1.484.145 kr. til regionsprojektet I got Skills, og herunder bevilliget et selvstændigt tilskud på 400.000 kr. til leje af Messe C, hvor DM i Skills skal foregå.

 

Projektet I got skills har 5 indsatsområder:

  1. Den virksomhedsrettede indsats med fokus på den grønne omstilling og forældre
  2. Ung til ung indsats, hvor unge inspirerer, motiverer og vejleder unge i grundskolen
  3. Vejlederindsats, hvor UU vejledere, Studievalg Danmark og erhvervsskoler vejleder unge i grundskolen, 10. klasse, FGU, gymnasiet og HF
  4. Indsatsen ”Det kønnede uddannelsesvalg” der fremmer ligestilling i erhvervsfagene
  5. Indsats relateret direkte til DM i Skills 2023. Der arbejdes med markedsføring, undervisningsforløb for besøgende klasser og unge på uddannelseshjælp samt ungeguider fra FGU.

 

Der er i alt 17 aktiviteter fordelt på indsatsområderne. Disse uddybes på mødet 1. marts 2022 af projektleder Rikke Hvid.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller, at Unge- og Uddannelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 01-03-2022

Punktet udsættes til næste møde.

Punkt 5 EUD-strategi - procesplan

Sagsresumé

I 2018 indgik regeringen og en række af folketingets partier den politiske aftale ”Fra folkeskole til Faglært”. Aftalen pålagde blandt andet kommunerne at udarbejde en strategi for søgningen til erhvervsuddannelserne. Fredericia Kommune vedtog i 2019 en strategi med en række mål og indsatser for at øge søgningen til og gennemførslen af erhvervsuddannelserne. Erhvervsuddannelsesstrategien udløber i 2022. Hermed beskrives processen for udarbejdelse af ny strategi.

 

Sagsbeskrivelse:

Siden vedtagelsen af den nuværende EUD-strategi er der kommet en række initiativer til, som en revision af EUD strategien bør tænkes sammen med. Det handler for eksempel om den nye uddannelsespolitik, den attraktive udskoling, etableringen af en ungeenhed, et uddannelsescampus, KompeTEK til fremtiden, et øget praktikpladsansvar på erhvervsskolerne, FGU mv.

 

For at sikre den størst mulige synergi, sammenhæng og effekt på tværs af grundskoler, ungdomsuddannelser, forberedende tilbud, virksomhedssamarbejde og ungeenhed foreslår forvaltningen nedenstående procesplan for en revision af EUD-strategien i Fredericia Kommune.

 

Periode

Indsats

Udvalgsmøde april måned

Unge og Uddannelsesudvalget får et samlet oplæg om de aftaler og indsatser som er realiseret med afsæt i den nuværende EUD strategi, samt et overblik over resultater og udviklingen på EUD området. 

Forår 2022

Temamøde med deltagelse af Børne- og Skoleudvalget, Fredericia Uddannelsesråd og Unge- og Uddannelsesudvalget.

Mødet holdes på Bülows Makerspace. Som oplæg til en drøftelse af pejlemærker for en revision af EUD-strategien, inviteres EVA til at holde et oplæg om resultaterne af et omfattende 4-årigt forskningsprojekt: ”Unges vej mod Ungdomsuddannelse”.

 

Forår/sommer 2022

Byrådets visionsproces

Sommer 2022

Med afsæt i forårets temamøde og byrådets nye vision udarbejder forvaltningen et forslag til en revision af EUD-strategien, som behandles på udvalgsmødet i september måned.

Efterår 2022

EUD-strategien sendes i høring hos relevante parter.

November 2022

Unge- og Uddannelsesudvalget beslutter og indstiller den reviderede EUD-strategi til byrådet.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller, at udvalget drøfter og beslutter procesplanen til en revideret EUD-strategi.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 01-03-2022

Procesplan godkendt, med den tilføjelse, at der i procesplanen tilføjes en opsamling på Unge- og Uddannelsesudvalget efter fællesmødet i foråret, hvor input fra fællesmødet drøftes og kvalificeres som input til det endelige oplæg til en revideret EUD strategi.

Punkt 6 Fredericia Uddannelsesråd - input til nyt kommissoirum

Sagsresumé

Fredericia Uddannelsesråd (FUR) har eksisteret i mere end 20 år, og initiativet blev taget af ungdomsuddannelserne med Fredericia Gymnasium i spidsen. Udvalget har haft skiftende kommissorier gennem tiden, men et gennemgående fokuspunkt har været at fastholde og udbygge Fredericia som en attraktiv uddannelsesby. FUR bliver løbende inddraget som dialog- og høringspartner i udviklingen af politikker på unge- og uddannelsesområdet. FUR har bedt om input til deres nye kommissorium fra Unge- og Uddannelsesudvalget.

 

Sagsbeskrivelse:

I sidste kvartal af 2021 valgte FUR nyt formandskab, da Poul Erik Madsen, rektor på Fredericia Gymnasium, ønskede at stoppe som formand. Det nye formandskab består af Jakob Lund, IBC (formand) og Anne-Mette Vind, Social- og Sundhedsskolen (næstformand). Øvrige medlemmer af FUR er Lars Middelboe, EUC Lillebælt, Poul Erik Madsen, Fredericia Gymnasium, Jens Færgemand, FMS, Jens Meier, UCL, Rasmus Ørnberg, UU Fredericia og Anders Ladegaard, Uddannelse. Fredericia Kommune bistår FUR med sekretariatsbistand fra Sekretariatet for Børn, Unge og Kultur.

 

FUR og det nye formandskab har besluttet at opdatere det nuværende kommissorium, som er fra 2017. Her fremgår det blandt andet at:

 

Uddannelsesrådets formål er:

  • at fastholde og udbygge Fredericia som en attraktiv uddannelsesby med stærke og alsidige ungdomsuddannelser, gode efteruddannelsesmuligheder og få udvalgte videregående uddannelser
  • at styrke samspillet mellem overbygningsskolerne i Fredericia Kommune og ungdomsuddannelserne
  • at udvikle og initiere tværinstitutionelle samarbejder mellem aktørerne under Fredericia Uddannelsesråd
  • at styrke samspillet mellem ungdomsuddannelserne og regionens videregående uddannelser
  • at styrke samspillet mellem ungdomsuddannelserne, Fredericia Kommunes arbejdsmarkedsafdeling og det lokale erhvervsliv
  • at understøtte Fredericia Kommune i at udvikle en bykultur, der er attraktiv for de unge.

 

Ud over at opdatere formålet, så ønsker FUR at udarbejde en handleplan for FURs arbejde, herunder at udvælge få og konkrete temaer, som der arbejdes med i en defineret periode frem til et konkret resultat.

 

FUR har besluttet at tage på en studietur til Bornholm d. 16.-17. maj i år. På turen indgår blandt andet et inspirationsbesøg på Campus Bornholm, hvor man har samlet 10. klasse, ungdomsuddannelser, videregående uddannelser og efteruddannelse. Derudover består turen af en arbejdsworkshop, hvor formål og temaer for den kommende periode fastlægges.

 

Forud for studieturen har FUR ønsket, at Unge- og Uddannelsesudvalget kommer med input til FURs rolle og arbejde, herunder samarbejdet med Unge- og Uddannelsesudvalget.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktør for Børn, Unge og Kultur indstiller, at udvalget drøfter FURs rolle og samarbejdet med dem.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 01-03-2022

Drøftet.

Punkt 7 Status på ungeenheden

Sagsresumé

Med Budget 22 vedtog forligspartierne at samle en række eksisterende indsatser i en ny organisatorisk enhed og skabe en sammenhængende og tværgående ungeindsats. I styrelsesvedtægten er det beskrevet, at Unge- og Uddannelsesudvalget varetager den umiddelbare forvaltning af ungeenheden, ligesom en række lovgivninger er placeret under udvalget med henblik på realiseringen af ungeenheden.

 

Sagsbeskrivelse:

Forvaltningen giver udvalget en mundtlig status på processen frem til nu og videre frem mod en endelig realisering.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktør for Børn, unge og Kultur indstiller, at udvalget tager orientering om status til efterretning.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 01-03-2022

Orientering taget til efterretning.

Punkt 8 Orientering om samarbejdsaftale mellem Fredericia Kommune og HighFive

Sagsresumé


Fredericia Kommune indgår formelt samarbejde med High:five.

 

Sagsbeskrivelse:


High:five blev etableret i 2006 af Virksomhedsforum for Socialt Ansvar. High:five har til formål at assistere landets private og offentlige virksomheder med at etablere job og/eller uddannelse til unge, der er i fare for marginalisering på grund af kriminalitet. High:five samarbejder med offentlige myndigheder omkring målgruppen, herunder Politi, Kriminalforsorgen mv. High:five har henvendt sig til Fredericia Kommune med henblik på kontakt til flere unge, der er i High:fives målgruppe.

I Fredericia er der pt. 10-15 unge som er en del af Highfives målgruppe, men det vurderes, at der er potentiale til at favne en større gruppe.

Samarbejdsaftalen indgås med henblik på at sikre, at aktørerne, i samarbejde med den unge, i fællesskab understøtter den unges vej til job og uddannelse.

 

Samarbejdsaftalen er vedhæftet som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Highfive er bl.a. finansieret via statslige puljer, og er der er derfor ingen udgift for Fredericia Kommune forbundet med samarbejdet.

 

Vurdering

Det vurderes, at samarbejdet med Highfive kan styrke indsatsen med at få unge med en plettet straffeattest ind på arbejdsmarkedet. Highfive har et godt samarbejde med virksomhederne samt en stor tillid hos de unge, da Highfive ikke repræsenterer en kommunal myndighed. 

 

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller:

 

  1. At Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget samt Unge- og Uddannelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 01-03-2022

Orienteringen taget til efterretning.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 03-03-2022

Taget til efterretning.

Punkt 9 Orienteringssag vedr. opnomering af STU

Sagsresumé

I budget 2022 blev Fredericia Kommunes ungdomsuddannelse for unge med særlige behov (STU) tildelt 650.000kr. Pengene skal gå til en opnormering af skolens AFS tilbud, som er målrettet unge med autisme spektrum forstyrrelser.

Med denne sag orienteres Unge- og Uddannelsesudvalget om udmøntningen af budgettildelingen.

 

Sagsbeskrivelse:

Social- og Beskæftigelsesudvalget igangsatte oprettelsen af et specialiseret STU-tilbud til unge med autisme spektrums forstyrrelser; de såkaldte ASF-klasser. ASF-klasserne har været en succes og har fået positive evalueringer af både elever og forældre.

Der vil i næste skoleår blive brug for flere pladser for at kunne følge med efterspørgslen. Alternativet er et eksternt tilbud, som er dyrere.

På den baggrund besluttede forligspartierne i budget 2022, at tilføre STU Fredericia et årligt beløb på 650.000 kr. Pengene skal gå til en opnormering af skolens ASF tilbud.

 

Der er i øjeblikket to ASF klasser på STU Fredericia. De to ASF klasser varetages af to pædagoger og to lærere samt en flexansat. I det nye skoleår oprettes en tredje ASF klasse. I den forbindelse skal der ansættes yderligere to medarbejdere

Økonomiske konsekvenser

STU Fredericia blev tildelt er årligt beløb på 650.000kr. Det er ikke tilstrækkeligt til at ansatte to medarbejdere, som tilbuddet kræver. 

Medarbejder ”nr. to” vil derfor blive trukket fra den ordinære STU’s budget. Der vil dermed ske en nedgang på én medarbejder i den ordinære STU. Det vil dog ikke få mærkbar betydning for tilbuddet, da oprettelsen af en tredje ASF klasse, vil kunne aflaste den ordinære STU, idet studerende, der vil profitere mere af et ASF tilbud, vil få lettere adgang til det.

Vurdering

ASF tilbuddet er oprettet som en selvstændig enhed på STU Fredericia. De studerende placeres i et afgrænset pædagogisk miljø. Der er dog ikke lukkede døre mellem den ordinære STU og ASF klasserne. Det er muligt for ASF studerende at indgå i undervisningsmæssige og sociale sammenhænge med de andre studerende fra den ordinære STU. For eksempel ved valgfag, idrætsdag, fælles fredage m.m.

 

De studerende kan skifte klasse begge veje, hvis dette vurderes hensigtsmæssigt for den studerende, og hvis der i ASF klasserne er plads til flere studerende (max. seks). Der er altså allerede en god synergi mellem de to tilbud. Det er forvaltningens vurdering, at synergien kan styrkes yderligere med oprettelsen af endnu en ASF klasse. En tredje ASF klasse vil kunne aflaste den ordinære STU - også selvom det betyder en nedgang på én medarbejder i den ordinære STU. 

 

Det er forvaltningens vurdering, at med oprettelsen af endnu en ASF klasse, vil vi kunne imødekomme en del af den øgede efterspørgsel internt. Med en intern ASF klasse mere afværges altså en stigning på det eksterne budget

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller, at Unge- og Uddannelsesudvalget:

1. Tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 01-03-2022

Orienteringen taget til efterretning.

Punkt 10 Orienteringssag - Fritidsjobs i plejehjem - Spirer

Sagsresumé

I budget 2022 samt i overslagsårene er afsat midler til ansættelse af fritidsjobbere i vores plejehjem. Ordningen er kendt som ‘Spirerne’ og skaber flere aktiviteter i plejehjemmene, styrker rekrutteringen og støtter op om fritidspolitikken ved at skabe tilgængelige fritidsjob. De første job er nu klar til at gå i opslag

 

Sagsbeskrivelse:

I budget 2022 er der afsat midler til ansættelse af fritidsjobbere i vores plejehjem.

 

Ordningen er kendt som ”spirerne” og er igangsat i flere andre kommuner med succes.

 

Formålet med ansættelse af spirer i plejehjemmene er at sætte et særligt spot på at imødekomme den udfordring, der er i sundheds- og omsorgssektoren i fremtiden. Udfordringen er den stigende levealder sammenholdt med, at der er færre unge. Samtidig er der færre personer, der vælger sundheds- og omsorgssektoren som jobområde.

 

Den udvikling ønskes vendt. Et greb til at vende udviklingen kan være, at flere unge møder sundhedsfaget og opnår større viden om job og ansættelse i f.eks. plejehjemmene.

 

Ansættelse af spirer i plejehjemmene understøtter samtidig Fredericia Kommunes fritidspolitik på børn og unge området, hvor der er et sigte på at skaffe trygge øvebaner ind i unge- og voksenlivet.

 

Arbejdet omkring ansættelser af spirer er igangsat, og Fagforvaltningen Senior og Sundhed forbereder konkret udmøntning i løbet af foråret. Forventeligt bliver stillingsopslag annonceret i løbet af marts måned med ansættelse snarest derefter.

 

Arbejdet understøttes af Beskæftigelse og Borgerservice i forhold til udbrede kendskabet til opslagene. Beskæftigelse og Borgerservices fritidsjobvejleder kan bistå unge i deres ansøgningsskrivning og vejlede dem generelt i forhold til at ansøge fritidsjobs. Samtidig koordineres rekrutteringsindsatsen med den kommende ungeenhed og med handleplanerne for især ikke uddannelsesparate elever i grundskolen og i 10. klasse.

 

Denne orienteringssag er på følgende udvalg:

  • Senior- og Socialudvalget
  • Beskæftigelses-  og Sundhedsudvalget
  • Unge- og Uddannelsesudvalget.

Økonomiske konsekvenser

Der er på driftsbudgettet i Senior afsat 115.000 kr. i år 2022 og efterfølgende 150.000 kr. i overslagsårene 2023-2025 til aflønning af Spirer.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller:

 

  1. At orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 01-03-2022

Orienteringen taget til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 01-03-2022

Taget til efterretning.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 03-03-2022

Taget til efterretning.

Punkt 11 Orientering (Lukket)

Punkt 12 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

 

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller