Unge- og Uddannelsesudvalget - 05-04-2022

Referat
Dato:
Tirsdag, 5 april, 2022 - 08:30
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 31 marts, 2022 - 10:46
Referat publiceret:
Mandag, 11 april, 2022 - 13:49

Punkt 1 Godkendelse af dagsordenen

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

 

Indstillinger

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller at dagsordenen godkendes.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 05-04-2022

Godkendt.

Punkt 2 Orienteringssag: Besøg på FGU

Sagsresumé

Unge og Uddannelsesudvalget besluttede på udvalgsmødet d. 25. januar 2022, at de ville forlægge deres udvalgsmøder i 2022 til centrale samarbejdspartnere for udvalgets ansvarsområder. Ud over en rundvisning formulerer udvalget ved afslutningen af udvalgsmøderne samt ved formøderne ønsker til indhold og oplæg fra de fagområder og uddannelsesinstitutioner, som de besøger.

 

Sagsbeskrivelse:

Til udvalgsmødet i april måned er turen kommet til FGU Fredericia.

Program for besøget:

  • Velkomst og rundvisning
  • Introduktion til FGU og de 3 spor i uddannelsen
  • Antal unge på uddannelsen, udfordringer, resultater, udslusning og tiden de unge bruger på FGU
  • Frafald og indsatser
  • De fysiske rammer og en mulig flytning
  • Samarbejdet med Fredericia Kommune

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller, at udvalget tager besøget til efterretning.

 

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 05-04-2022

Besøget taget til efterretning.

Punkt 3 Orienteringssag: DM i Skills 2023

Sagsresumé

Udvalget vil få en status på projektet I got skills 23 og herunder DM i Skills, som Fredericia Kommune har værtskabet for i 2023. På udvalgsmødet holder projektleder Rikke Hvid oplæg om projektets mange aktiviteter, der både bidrager til at markedsføre DM i Skills og fremmer en bevågenhed på erhvervsuddannelser.

 

Sagsbeskrivelse:

DM i Skills er det store årlige danmarksmesterskab for elever på erhvervsuddannelserne, hvor deltagere konkurrerer om at blive landets bedste inden for deres fag. DM i Skills afholdes i Messe C den 2. - 4. februar 2023.

 

På et udvalgsmøde den 27. april 2021 godkendte udvalget, at Fredericia Kommune i samarbejde med Trekantområdet skulle indgå kontrakt med SkillsDenmark og Messe C om at være vært for DM i Skills i 2023. Begivenheden skulle oprindeligt have fundet sted i 2021, men måtte aflyses på grund af corona. Kontrakten om værtskab i 2023 blev underskrevet af alle parter på Industriens Dag den 3. november 2021, og aftalen er dermed på plads.

 

Uddannelsespuljen i Region Syddanmark har i december 2021 bevilliget 1.484.145 kr. til regionsprojektet I got Skills, og herunder bevilliget et selvstændigt tilskud på 400.000 kr. til leje af Messe C, hvor DM i Skills skal foregå.

 

Projektet I got skills har 5 indsatsområder:

  1. Den virksomhedsrettede indsats med fokus på den grønne omstilling og forældre
  2. Ung til ung indsats, hvor unge inspirerer, motiverer og vejleder unge i grundskolen
  3. Vejlederindsats, hvor UU vejledere, Studievalg Danmark og erhvervsskoler vejleder unge i grundskolen, 10. klasse, FGU, gymnasiet og HF
  4. Indsatsen ”Det kønnede uddannelsesvalg” der fremmer ligestilling i erhvervsfagene
  5. Indsats relateret direkte til DM i Skills 2023. Der arbejdes med markedsføring, undervisningsforløb for besøgende klasser og unge på uddannelseshjælp samt ungeguider fra FGU.

 

Der er i alt 17 aktiviteter fordelt på indsatsområderne. Disse uddybes på mødet 1. marts 2022 af projektleder Rikke Hvid.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at DM i Skills 2023 har en tæt kobling til EUD-strategien i Fredericia Kommune.

Indstillinger

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller, at Unge- og Uddannelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 01-03-2022

Punktet udsættes til næste møde.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 05-04-2022

Orienteringen taget til efterretning.

Punkt 4 Beslutningssag: Årsrapport fra UU Fredericia

Sagsresumé

Fredericia Kommune prioriterer uddannelsesvejledning til alle unge i grundskolen og har det som ét af deres indsatsområder i den gældende uddannelsespolitik at have en uddannelsesvejledning i særklasse. Udvalget har løbende investeret i uddannelsesvejledning og i aktiviteter, som især har fokus på, at flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse, og at flere unge skal gennemføre en ungdomsuddannelse.

Som en del af ”Lov om en kommunal indsats for unge under 25 år” er det obligatorisk, at kommunen udarbejder en årsrapport, hvor der sættes politiske pejlemærker for det kommende år.

 

Sagsbeskrivelse:

I årsrapporten 2020/21 besluttede det daværende uddannelsesudvalg, at der i 2021/22 skulle være fokus på følgende områder:

 

  • Udrulning af erhvervspraktikkoncept til alle elever
  • Fortsættelse af 10. Pro
  • Genindførelse af mobication for alle elever i 8. klasse
  • Nye forløb i makerspace, herunder ”unge i praksis” for elever i 7. klasse
  • Endnu mere forældreinvolvering i vejledningsindsatsen.

 

Initiativerne skulle understøtte, at den positive tilgang til erhvervsuddannelserne skulle fortsætte i 2021/22. Alle initiativerne er implementeret og tilmeldingen til erhvervsuddannelserne for elever i 9. og 10. klasse er steget med 3 % i forhold til året før.

 

I forhold til de nationale målsætninger om, at 90 % af en ungdomsårgang skal gennemføre mindst en ungdomsuddannelse inden de fylder 25 år og at andelen af unge under 25 år, som hverken har et greb i uddannelsessystemet eller i arbejdsmarkedet skal halveres, så er status følgende:

 

For 90 % målsætningen gælder det, at der er en fremgang fra 86,6 % til 87,1 %. Tallene bygger på profilmodellen fra Undervisningsministeriet, som senest er opdateret med afgangseleverne fra 2019.

 

For halveringsmålsætningen gælder det, at status er den samme som i 2020/21, dog med den forskel, at der er færre unge på FGU og flere unge i arbejde.

 

På udvalgsmødet fremlægger forvaltningen en detaljeret gennemgang af indsatsområderne, søgetallene for eleverne i 9. og 10. klasse og den årlige brugerundersøgelse blandt eleverne i 9. og 10. klasse.

 

Den nye årsrapport er medsendt som bilag.

 

På baggrund af gennemgangen og den nye årsrapport skal udvalget beslutte forventninger til 2022/23.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller, at udvalget tager årsrapporten til efterretning og beslutter indsatser og forventninger til 2022/23.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 05-04-2022

Årsrapporten taget til efterretning og indsatser/forventninger til 2022/23 drøftet. Forvaltningen laver et oplæg på konkrete målbare indsatser til udvalgsmødet i maj.

Punkt 5 Beslutningssag: Aktiviteter under Studieby Fredericia

Sagsresumé

Studieby Fredericia er en samlebetegnelse for initiativer, der har til formål at sikre et attraktivt studie- og uddannelsesmiljø for elever og studerende på tværs af 10. årgang, ungdomsuddannelser og videregående uddannelser i Fredericia Kommune. Initiativerne dækker over: studiestartsaktiviteter, muleposer til nye elever og studerende, øvrige sociale og faglige aktiviteter, studieforum, drift af sociale medier samt branding.

Initiativerne og dertilhørende omkostninger foldes ud for Unge- og Uddannelsesudvalget med henblik på stillingtagen til at afsætte i alt 655.000 kr. til Studieby Fredericia.

 

Sagsbeskrivelse:

Studieby Fredericia består af en række initiativer, der alle støtter op om at udvikle et attraktivt studiemiljø for elever og studerende i Fredericia.

 

Studiestartsevent for 10. klasser og ungdomsuddannelser samt studiestartscafé for videregående uddannelser

Studieby Fredericia lavede i 2021 både et studiestartsevent (for byens elever) og en studiestartscafé (for byens studerende). Udvalget fik en evaluering den 30. november 2021, der mundede ud i en fortsat opbakning til disse initiativer.

Studiestartsevent 2022 bliver lørdag d. 3. september. Dette års lokation er blevet drøftet med de unge i Studieforum, og de ser et potentiale i følgende:

-          Studiestartsevent holdes på Ungdommens Hus’ udendørsarealer, hvilket betyder plads til flere deltagere. Der kan være 1000 personer.

-          Det vil muliggøre en øgning af antallet af billetter, så alle elever, der har interesse, kan få en billet. Ved indgangen vises gyldigt studiekort.

 

Studieforum hjælper med branding af eventen og tager med på besøg på uddannelsesstederne, hvor de spreder ordet. Det sikrer, at alle elever er informeret på lige fod om studiestartseventen.

 

Studerende på videregående uddannelser bydes velkommen til et nyt skoleår med en studiestartscafé. I 2021 var det comedy og gratis mad. I år kan der med fordel tænkes i at inddrage studierådene fra de videregående uddannelser i at skabe et fælles arrangement, der vil være bred interesse for.

Udover studiestartscaféen holdes der også en velkomstdag for nye traineelærere i starten af september. Denne velkomstdag for traineelærere er også inkluderet i følgende budgetforslag. 

-          Til de nævnte initiativer (studiestartsevent, studiestartscafé samt velkomstdag for traineelærere) anbefales at afsætte 200.000 kroner.

Muleposer til nye elever og studerende

Muleposen er en måde at byde nye elever og studerende velkommen og sender et signal om, at de er en del af et studiemiljø i Fredericia.

1428 muleposer blev uddelt ved studiestart i august 2021. Samme estimat tages i brug i år, hvilket medfører behov for at fylde lageret op igen. Derudover uddeles 560 muleposer til nye elever og studerende, der starter på uddannelse om vinteren.

-          Det foreslås, at der afsættes 300.000 kr. til en ny 2-årig periode med muleposer, så vi fortsat kan brande Studieby Fredericia og byde nye elever og studerende velkommen ved både sommerstart og vinterstart. 

 

Pulje til understøttelse af aktiviteter, der fremmer fællesskaber på tværs af uddannelser

For at give byens elever og studerende en større medindflydelse og mulighed for at skabe arrangementer og aktiviteter, de har interesse i, foreslås en årlig pulje på 50.000 kroner. Tanken er, at puljen kan søges ud fra en række kriterier såsom at arrangementet skal være på tværs af uddannelser.

Idéen om en pulje blev drøftet med unge i Studieforum på et møde den 3. marts 2022. Responsen var positiv. De unge nævnte et konkret eksempel på, hvornår en ansøgning til denne pulje kunne være relevant: 

I 2021 skabte eleverne på eget initiativ et fodboldevent mellem IBC og Fredericia Gymnasium på Monjasa stadium med stor tilslutning. Et initiativ som dette kunne Studieby Fredericia med fordel kunne støtte op om fremadrettet.

-          En 1-årig prøveperiode med en puljemodel på 50.000 kr. til sociale og faglige arrangementer foreslås.

 

Branding

Forvaltningen anbefaler et øget fokus på branding af Studieby Fredericia. Særligt annoncer på sociale medier skaber synlighed og besøg på Studieby Fredericias profiler på Instagram og Facebook samt hjemmesiden.

Indholdsmæssigt er der fokus på at informere om alle uddannelsesmuligheder i Fredericia og om aktiviteter for målgruppen.

Det anbefales desuden, at Studieby Fredericia får fornyet den årlige aftale med Kommunikation om at være synlig på pyloner (12.000 kr. årligt).

-          Det anbefales at afsætte 100.000 kr. til branding af Studieby Fredericia i 2022.

 

Studieforum

Studieforum er et dialogforum for unge i Fredericia. Møderne foregår på Ungdommens Hus og afsluttes med fællesspisning. Studieforum har blandt andet været inde over: Udvikling af uddannelsesmiljøet i Fredericia, revision af Uddannelsespolitikken, ny fritidspolitik og input til nyt campus samt studiestartsevent i 2019, 2020 og 2021.

I samarbejde med Fredericia Uddannelsesråd er det blevet besluttet, at alle uddannelser stiller med minimum én repræsentant fra deres elevråd til studieforum for at sikre bred repræsentativ på tværs. Dette formaliseres på den enkelte uddannelsesinstitution.

Sidste år blev der lavet t-shirts med Studieby Fredericias logo til alle frivillige ved studiestartsevent. Dette ønskes igen i år for at synliggøre, at eventen er arrangeret af Studieby Fredericia.

-          Det anbefales at afsætte 5.000 kr. til Studieforum i år.

Økonomiske konsekvenser

Aktiviteter

Økonomiske konsekvenser

Muleposer til nye elever og studerende ved vinterstart og sommerstart

300.000 kr. for en 2-årig periode

Studiestartsevent for 10. klasser og ungdomsuddannelser samt studiestartscafé for videregående uddannelser

 

Velkomstdag for traineelærere

 

200.000 kr. i år

Foreslået pulje der kan søges til sociale og faglige arrangementer på tværs af uddannelser

50.000 kr. i en 1-årig prøveperiode

 

Branding

100.000 kr. i år

Studieforum

5.000 kr. i år

I alt

655.000 kr.

 

Beløbet finansieres af Unge og Uddannelsesudvalgets rådighedspulje for 2022.

Udvalgets rådighedspulje for 2022 er på 2 mio. kr.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at initiativerne understøtter det attraktive uddannelses- og studiemiljø i Fredericia og anbefaler et fortsat fokus på drift og udvikling af Studieby Fredericia.

Indstillinger

Direktøren for Børn, unge og Kultur indstiller at Unge og Uddannelsesudvalget tager initiativerne til efterretning og afsætter i alt 655.000,- kr. i 2022 til aktiviteter under Studieby Fredericia.  

 

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 05-04-2022

Aktiviteterne er taget til efterretning og udvalget godkender at afsætte 655.000 kr. i 2022 til aktiviteter under Studieby Fredericia.

Punkt 6 Udvikling af Bülows Makerspace

Sagsresumé

Unge- og Uddannelsesudvalget fik på deres sidste møde en status over udviklingen af Bülows Makerspace frem til i dag. I forlængelse af dette lægges der op til en drøftelse af Bülows Makerspace videre udvikling på kort og lang sigt.

 

Sagsbeskrivelse:

Den grønne omstilling og øgede digitalisering fører til en mangel på arbejdskraft med en naturvidenskabelig eller teknisk uddannelse – de såkaldte STEAM-uddannede (Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics). Efterspørgslen på ingeniører, teknisk- og it-uddannede stiger frem mod 2030, hvor det forventes, at Danmark kommer til at mangle ca. 20.000 uddannede inden for områderne.

 

Flere skal vælge en STEAM-uddannelse og børn og unge skal dannes og uddannes, så de ikke udelukkende er forbrugere af det digitale, men også opnår en legende, kreativ og kritisk tilgang til brugen af digitale teknologier og har modet til at skabe en bedre og mere bæredygtig verden for dem selv og for andre.

 

Danmarks Evalueringsinstituts undersøgelse af unges valgproces og start på ungdomsuddannelse fra 2021 viser, at unge tidligt beslutter sig for valg af ungdomsuddannelse og at denne beslutning er vanskelig at rokke ved. Hvis flere unge – både piger og drenge – skal være motiverede til at vælge en uddannelsesretning med et STEAM-fokus, er det vigtigt, at de tidligt får erfaringer med at arbejde praktisk, kreativt og problemløsende med moderne teknologier.

 

Som læringslaboratorie for teknologiforståelse og praksisfaglighed er Bülows Makerspace en central aktør i relation til lokal kapacitetsopbygning (kompetenceudvikling af undervisere), afholdelse af undervisningsaktiviteter på tværs af skole, ungdomsuddannelser og videregående uddannelser samt som fritidsmiljø for børn og unge i kommunen.

 

Her designer og konstruerer elever løsninger på komplekse, virkelighedsnære problemer med de nyeste digitale teknologier (3D printere, lasercutter, vinylcutter, m.fl.) og mere analogt håndværktøj, og undervisere, vejledere og ledere kompetenceudvikles til at understøtte 0 – 25-åriges dannelse til en digital verden.

 

Fremtidens Bülows Makerspace skal svare ind i en række politikker, strategier og dagsordener såsom Uddannelsespolitikken 2021-2025, Byrådets Erhvervsuddannelsesstrategi 2019-2022, Fritidspolitikken, KompeTEK til fremtiden, Den attraktive udskoling (DAU), STEAM-strategi, Campus i Kanalbyen og Kulturkasernen. Tættere og mere involverende partnerskaber på tværs af kommune, uddannelsesinstitutioner, civilsamfund og erhvervsliv er afgørende for at lykkes med ambitionerne.

 

Der lægges op til at Unge- og Uddannelsesudvalget drøfter den videre udvikling af Bülows Makerspace og overvejer nedenstående spørgsmål på kort og lang sigt.

Hvordan kan Bülows Makerspace:

 

  • være med til at sikre en rød tråd i arbejdet med teknologiforståelse fra 0 – 25 år og på tværs af folkeskole, ungdomsuddannelser og videregående uddannelser?

 

  • medvirke til at ruste Fredericias unge til fremtidens arbejdsmarked indenfor IT, teknologi og science?

 

  • være et fællesskab og en fritidsarena uden for skoletid for børn og unge med interesse for teknologi og science?

 

  • medvirke til at få flere unge til at vælge og gennemføre en erhvervsuddannelse?

 

  • inspirere borgere til innovation, entreprenørskab og iværksætteri?

 

  • være en del af et STEAM POWERHOUS med faciliteter til science, iværksætteri og kreativitet i et kommende Campus i Kanalbyen?

 

  • være er et kreativt, inspirerende og egnet faglokale til undervisning i midlertidige lokaler på Bülows Kaserne?

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller, at udvalget drøfter Bülows Makerspace udvikling på kort og lang sigt.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 05-04-2022

Drøftet.

Punkt 7 Orienteringssag: Verdens Vildeste Brobyggere

Sagsresumé

Fredericia bliver værtsby for konkurrencen Verdens Vildeste Brobyggere, som kommer til at foregå i kanalbyen den 10. juni 2022. Fredericia Kommune har sagt ja til at afholde konkurrencen og hjælper med at få den succesfuldt afviklet.

Tre hold af lærlinge og studerende skal dyste om at bygge den bedste bro på tværs af kanalen. Konkurrencen er en hyldest til blandt andet faglærte og kan bidrage til at sætte fokus på de mange erhvervsfaglige uddannelsesmuligheder, som Fredericia byder på.

Udvalget orienteres om foreløbige tilknyttede aktiviteter i forbindelse med Verdens Vildeste Brobyggere.

 

Sagsbeskrivelse:

Projektet med Verdens Vildeste Brobyggere er i kommunen forankret i et tæt samarbejde mellem områderne Vækst, Teknik og Klima (varetager kontakt til Kanalbyen, til Business Fredericia, koordination af byggetilladelser og koordination med kommunikation om branding lokalt af eventen) samt Børn, Unge og Kultur (varetager koordination med Studieby Fredericia i forhold til branding, DM i Skills, skoler og uddannelsesinstitutioner).

Der arbejdes på at lave tilknyttede aktiviteter for at udnytte potentialet i, at Verdens Vildeste Brobyggere kommer til byen. Foreløbig er følgende fra Unge- og Uddannelsesudvalgets område tænkt med ind i Verdens Vildeste Brobyggere:

 

Bülows Makerspace

Forud for konkurrencen vil der være workshops i Bülows Makerspace for en række tilmeldte 4. klasser, som skal bygge deres egne broer i miniformat. Der lægges vægt på at skabe et kreativt læringsforløb. Derudover vil repræsentanter fra Bülows Makerspace være synlige ved en stand i messeområdet, hvor der er planer om at medbringe en 3D-printer, som kan vises i brug.

 

DM i Skills 2023

I februar 2023 er Fredericia værtsby for DM i Skills. Med Verdens Vildeste Brobyggere ses en mulighed for at promovere DM i Skills, som vil indgå i en messestand hos SkillsDenmark. Ved standen vil der være elektriker-kits i form af stikdåser, som besøgende selv kan prøve kræfter med at samle. Disse kits uddeles også i muleposer til unge forbipasserende. På stikdåsen vil der stå ”Kom til DM i Skills i Messe C den 2-4. februar 2023”. Initiativet taler ind i den nuværende EUD-strategi: Flere unge skal søge erhvervsuddannelser som deres førsteprioritet. Derfor vil DM i Skills være synlig i messeområdet ved eventen den 10. juni.

 

Studieby Fredericia brander eventen og er til stede ved messeområdet

For at støtte op om eventen bidrager Studieby Fredericia med branding på sociale medier. Studieby Fredericias målgruppe, som er 10. klasse, ungdomsuddannelser og videregående uddannelser, oplyses om Verdens Vildeste Brobyggere, som vil være en anledning til at mødes til en sjov aktivitet i fritiden. Ud over selve brobygningskonkurrencen vil der være madboder, messeområde samt scene med konferencier, musik, talks samt underholdning. I valget af underholdning lægger Verdens Vildeste Brobyggere vægt på at kunne tiltrække unge som målgruppe. Samtidig vil Studieby Fredericia være synlig med en stand ved messeområdet og fortælle om uddannelsesmulighederne i Fredericia samt om aktiviteter i studiemiljøet.

 

Verdens Vildeste Brobyggere er en mulighed for at promovere Fredericia som en attraktiv by, der byder på gode erhvervsfaglige uddannelsesmuligheder og et spirende studiemiljø.

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller, at Unge- og Uddannelsesudvalget tager orienteringen til efterretningen.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 05-04-2022

Orienteringen taget til efterretning.

Punkt 8 Orienteringssag: Status på EUD-strategi

Sagsresumé

Fredericia har en god og stærk tradition for erhvervsuddannelser, og den politiske ambition er at få flere unge til at vælge og gennemføre en erhvervsuddannelse. Byrådets Erhvervsuddannelsesstrategi 2019 – 2022 fastsætter en række ambitiøse lokale målsætninger og indsatsspor, som partnerskabet bag aftalen har arbejdet på at indfri. På mødet gives en aktuel status på de lokale resultatmål og parternes arbejde med indsatssporene.

 

Sagsbeskrivelse:

I november 2018 vedtog Folketinget en erhvervsuddannelsesaftale ’Fra folkeskole til faglært – Erhvervsuddannelser til fremtiden’, der blandt andet forpligtede kommunalbestyrelserne til at udarbejde lokale måltal for søgningen til ungdomsuddannelserne med henblik på at understøtte, at kommunerne aktivt arbejder for at øge søgningen til erhvervsuddannelserne.

I april 2019 blev Byrådets Erhvervsuddannelsesstrategi ’Flere unge faglærte i Fredericia’ gældende for 2019 – 2022 vedtaget. I forlængelse heraf indgik Uddannelsesudvalget, Fredericia Uddannelsesråd, EUC Lillebælt, IBC Fredericia og Social- og Sundhedsskolen Fredericia en partnerskabsaftale for at sikre et forpligtende samarbejde mellem grundskole, uddannelsesvejledning, erhvervsliv og erhvervsuddannelser omkring arbejdet med at få flere faglærte.

Byrådets Erhvervsuddannelsesstrategi tager udgangspunkt i to lokale målsætninger. Under hver målsætning er der beskrevet to resultatmål og en række indsatsspor, som parterne har forpligtet sig til. Resultaterne er løbende blevet evalueret og nye indsatser og aktiviteter er udviklet.

 

Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse

Det politiske mål er, at Fredericia (fortsat) skal være en af Danmarks bedste til at rekruttere til erhvervsuddannelserne, og flere af Fredericias unge under 30 år skal vælge en erhvervsuddannelse. Samtidig skal der igangsættes en særlig indsats for, at flere unge vælger en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse.

Der er to lokale resultatmål med tilhørende indsatsspor:

  1. Andelen af unge under 30 år, der vælger en erhvervsuddannelse, skal stige til 27% i 2020 og 30% i 2023.

 

  1. Andelen af elever, der vælger en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse, skal op på mindst 20% i 2020 og stige til mindst 25% i 2023.

Indsatsspor:

  • Danmarks bedste uddannelsesvejledning
  • Styrket samarbejde mellem grundskolen og erhvervsuddannelserne
  • Erhvervsuddannelse som førstevalget
  • Talentstrategi – fra grundskole til erhvervsuddannelse
  • Science, makerspace og fremtidens teknologier skal i spil
  • Fredericias erhvervsliv efterspørger flere faglærte

 

Mål 2: Flere unge skal gennemføre en erhvervsuddannelse

Det politiske mål er, at flere af eleverne på erhvervsuddannelserne skal gennemføre deres uddannelse, og den lokale ambition er, at Fredericia skal udvikle sig bedre end landsgennemsnittet.

Der skal desuden være et særligt fokus på alle elevers trivsel på og tilfredshed med deres erhvervsuddannelse.

 

Der er to lokale resultatmål med tilhørende indsatsspor:

  1. Andelen af elever, der fuldfører en erhvervsuddannelse, skal stige til mindst 65% i 2020 og mindst 70% i 2023.

 

  1. Fredericianske elevers trivsel såvel som tilfredshed med deres erhvervsuddannelse skal ligge på landsgennemsnittet i 2020 og over landsgennemsnittet i 2025.

Indsatsspor:

  • Elevernes trivsel og tilfredshed med deres erhvervsuddannelse skal være i top
  • Målrettet indsats for færre frafald på erhvervsuddannelserne
  • Stærke forberedende forløb skal ruste eleverne til at gennemføre erhvervsuddannelsen
  • Den kommunale ungeindsats skal gøre en forskel for Fredericias unge

 

På mødet gives en aktuel status på resultatmålene for de to lokale målsætninger og arbejdet med indsatssporene.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktøren for Børn, Unge og Kultur indstiller,

  1. at udvalget tager orienteringen til efterretning
  2. at udvalget drøfter input til ny EUD-strategi.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 05-04-2022

  1. Orienteringen taget til efterretning
  2. Drøftet

Punkt 9 Orienteringssag: Ungeprofilundersøgelsen 2022

Sagsresumé

Fredericia kommune har i januar 2022 bedt kommunens unge borgere (fra 7.klasse) om at deltage i ungeprofilundersøgelsen. Undersøgelsen er en spørgeskemaundersøgelse der giver kommunen en aktuel viden om unges trivsel, sundhed, livsopfattelse og livssituation og kan bidrager til at styrke den forebyggende indsats i kommunen. Det har været frivilligt at deltage i undersøgelsen, men rigtig mange unge har bakket op.

 

Sagsbeskrivelse:

I Fredericia kommune svarede i alt 2618 unge på ungeprofilundersøgelsen.

1185 unge besvarede fra 7.-9. klasse (69%) og

1433 unge besvarede fra 10. klasse og ungdomsuddannelserne.

Samtlige skoler og uddannelsesinstitutioner har deltaget.

På mødet får udvalget mulighed for at følge op på ungeprofilundersøgelsen, som udvalget får præsenteret på et temamøde for Byrådet den 24.marts.

Rasmus Balder, leder af Fritid og pædagogisk konsulent Mette Nørmark deltager på mødet og uddyber resultater af ungeprofilundersøgelsen.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Direktøren for Børn, Unge og Kultur vurderer, at ungeprofilundersøgelsens er værdifuld i relation til kommunens dialog med ungdomsuddannelserne omkring den forebyggende trivsels- og sundhedsindsats blandt de unge i uddannelse.

Indstillinger

Direktøren for Børn, Unge og Kultur anbefaler at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 05-04-2022

Punktet udsættes til næste møde.

Punkt 10 Orientering

Sagsresumé

 

 

Sagsbeskrivelse:

Orientering og spørgsmål fra udvalgsformanden

 

Orientering og spørgsmål fra udvalgsmedlemmer

 

Orientering og spørgsmål fra afdelingerne

 

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 05-04-2022

Orienteringen taget til efterretning.

Punkt 11 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

 

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller