Unge- og Uddannelsesudvalget - 06-06-2023

Referat
Dato:
Tirsdag, 6 juni, 2023 - 08:30
Hent som fil:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 1 juni, 2023 - 14:17
Referat publiceret:
Mandag, 12 juni, 2023 - 14:47

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 06-06-2023

Godkendt. Den fremsendte tillægsdagsorden er ligeledes godkendt.

Punkt 2 Drøftelsessag: interview af de stående udvalg

Sagsresumé

Som led i §17, stk. 4-udvalget til evaluering af udvalgsstrukturens arbejde gennemføres

fokusgruppeinterviews med hvert enkelt fagudvalg på deres ordinære møder i maj og juni.

Der afsættes en time til interviewet på mødet.

 

Sagsbeskrivelse:

Som led i §17, stk. 4-udvalget til evaluering af udvalgsstrukturens arbejde gennemføres

fokusgruppeinterviews med hvert enkelt fagudvalg på deres ordinære møder i maj og juni.

Der afsættes en time til møderne. Der er udarbejdet en spørgeramme af §17, stk. 4-udvalget til evaluering af udvalgsstrukturen, der vil danne grundlag for fokusgruppeinterviewet. 

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, at

-          Fagudvalgene med udgangspunkt i spørgerammen, drøfter spørgsmålene og deltager i fokusgruppeinterviewet

Beslutning i Teknisk Udvalg den 30-05-2023

Drøftet.

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 30-05-2023

Drøftet.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 01-06-2023

Drøftet.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 01-06-2023

Drøftet.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 02-06-2023

Drøftet

Beslutning i Bosætnings- og Turismeudvalget den 06-06-2023

Drøftet.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 06-06-2023

Drøftet

 

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 06-06-2023

Drøftet.

Punkt 3 Beslutningssag: Unge- og Uddannelsesudvalget - 2. Budgetopfølgning 2023

Sagsresumé

Den overordnede konklusion på 2. budgetopfølgning 2023, på Unge- og Uddannelsesudvalget, er at udvalget forventes at overholde sin ramme. Udvalget har bidraget til kompenserende handlinger til dækning af merforbruget på Familie- og Børn.

Der ansøges om en række omplaceringer på serviceudgifter (netto 6,4 mio. kr.) og overførselsudgifter (netto 6,2 mio. kr.), som er beskrevet i sagen.

 

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger direktøren økonomien for de respektive områder.

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen behandles i Økonomi- og Erhvervsudvalget samt byråd. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om overholdelse af korrigeret budget, serviceramme og udvalgets anlægsbudget.

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes ved tillægsbevillinger, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifter. Hvis fagområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal der anvises finansiering inden for udvalgets ramme.

 

SERVICEUDGIFTER

Tabel 1 nedenfor viser, at det korrigerede budget på serviceudgifter efter godkendelse er 89,7 mio. kr. i alt i 2023. Det forventede regnskab for 2023 er budgetoverholdelse.

Tabel 1: Unge- og Uddannelsesudvalget

Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Søges om godkendelse, 2. BO 2023

Korrigeret budget efter godkendelse, 2. BO 2023

Prognose uden kompenseren-de handling

Serviceudgifter

30,5

96,1

-6,4

89,7

89,7

Overførselsudgifter

38,9

38,9

6,2

45,1

45,1

Anlæg

0,0

0,5

0,0

0,5

0,5

 

I forbindelse med 2. budgetopfølgning 2023 indstilles til justeringer for i alt netto 6,4 mio. kr. på serviceudgifter omhandlende:

  • Udvalgte STU-udgifter flyttes fra serviceudgifter til overførselsudgifter, frigiver midler på servicerammen, 8,0 mio. kr. (budget flyttes fra servicerammen til overførselsudgifterne og bliver på Unge- og Uddannelsesudvalget)
  • Fordeling af administrative udgifter mellem overførsler og serviceudgifter, frigiver midler på servicerammen, 1,8 mio. kr. (budget flyttes fra servicerammen til overførselsudgifterne og bliver på Unge- og Uddannelsesudvalget)
  • Resultat af kompenserende handlinger, der var på udvalget i marts, flyttes til Børne- og Skoleudvalget for at dække forventet merforbrug, 2,6 mio. kr. (budget afleveres)
  • Pulje til Ungeenheden udmøntes som ansættelser, 1,0 mio. kr. (budget afleveres til Økonomi- og Erhvervsudvalget)
  • Forkert placeret budget til Team Ungemiljø flyttes til Børne- og Skoleudvalget, 0,7 mio. kr. (budget afleveres)
  • Centralisering af rengøringsbudgetterne, 0,2 mio. kr. (budget afleveres)
  • Der flyttes midler fra naturbasen til ungebyråd, flyttes til Børne- og Skoleudvalget, 0,025 mio. kr. – efter beslutning i Børne- og Skoleudvalget i juni 2022 (budget afleveres)
  • Ungeteam og SSP samles under Unge- og Uddannelsesudvalget, budget modtages fra Økonomi- og Erhvervsudvalget, 6,8 mio. kr. (budget modtages)
  • Omplacering af midler fra voksen special undervisning, budget flyttes fra Senior- og Socialudvalget, 0,5 mio. kr. (budget modtages)
  • Team Grunduddannelse samles under Unge- og Uddannelsesudvalget, budget modtages fra Økonomi- og Erhvervsudvalget, 0,4 mio. kr. (budget modtages)

 

På overførselsudgifter indstilles der til tekniske justeringer for i alt netto 6,2 mio. kr., omhandlende:

  • Budget til refusion af Uddannelseshjælp flyttes Fra Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, 3,6 mio. kr. (indtægtsbudget modtages)
  • Udvalgte STU-midler flyttes til overførselsudgifter fra serviceudgifter, frigiver midler på servicerammen, 8,0 mio. kr. (budget modtages – se ovenfor)
  • /Fordeling af administrative udgifter mellem overførsler og serviceudgifter, frigiver midler på servicerammen, 1,8 mio. kr. (budget modtages – se ovenfor)

 

Nedenstående bemærkninger vedrører forventninger for året, og der redegøres ligeledes for de styringsmæssige udfordringer, som der er en risiko for kan opstå i løbet af året, uagtet at det ikke forekommer på nuværende tidspunkt.

Det korrigerede budget 2023 i forhold til forrige budgetopfølgning for 2023

Siden sidste budgetopfølgning er der ændringer til det korrigerede budget som er godkendt. Ændringerne vedrører overførsler fra 2022 på 0,2 mio. kr. (serviceudgifter) og 0,5 mio. kr. (anlæg)

 

Overordnet overholdelse af budgetrammen

Serviceudgifter

Det forventes at budgettet overholdes på serviceudgifterne.

For nuværende forventes det at der er budgetoverholdelse på udvalgets ramme. Udvalgets budget er sammensat af budget fra flere områder, derfor er der stadig arbejde i gang med at endeligt etablere det samlede budget for Unge- og Uddannelsesudvalget.

 

 

Overførselsudgifter

Det forventes at budgettet overholdes på overførselsudgifterne. Området følges fortsat tæt og der vides mere om forventningen, når økonomiaftalen mellem KL og regeringen kommer i juni/august.

 

Anlæg

Det forventes at budgettet for 2023 overholdes på anlæg.

Økonomiske konsekvenser

Der forventes budgetoverholdelse.

Vurdering

Se sagsbeskrivelse.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller

  1. At 2. budgetopfølgning 2023 godkendes og fremsendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget og byrådet.
  2. At omplaceringerne godkendes for budget 2023 samt i overslagsårene

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 06-06-2023

Ad 1) Godkendt, sagen fremsendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget og byrådet

Ad 2) Godkendt

 

Punkt 4 Orienteringssag: Budget 2024-2027 på Unge- og Uddannelsesudvalgets område - statusdrøftelse

Sagsresumé

Som led i budgetproceduren for budget 2024-2027, der blev besluttet i Økonomi- og Erhvervsudvalget på mødet d. 20. februar 2023, orienteres fagudvalgene om det tekniske budget på juni møderne.

 

Sagsbeskrivelse:

I henhold til budgetproceduren for budget 2024–2027 drøfter administrationen på møderne i juni status på budgetlægningen med fagudvalgene ud fra de vedtagne tekniske budgetrammer godkendt på Økonomi- og Erhvervsudvalgets møde d. 12. april 2023.

De tekniske budgetrammer for udvalget er vedlagt som bilag.

 

Drøftelserne har til formål at holde fagudvalgene opdaterede på den økonomiske status på eget område og samtidig at give mulighed for at komme med inputs til de forslag, der skal udarbejdes som en del af budgetmaterialet.

 

Den aktuelle status i forhold til det tekniske budget samt emner til drøftelse præsenteres på mødet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Unge- og Uddannelsesudvalget, at:

  1. Udvalget drøfter den aktuelle status på budgetlægningen for 2024-2027 på Unge- og Uddannelsesudvalgets område.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 06-06-2023

Drøftet

Punkt 5 Orienteringssag: Status på etablering af ungeenheden

Sagsresumé

Ungeenheden blev ledelses- og styrelsesmæssigt forankret ultimo 2022 under fagchef for Unge- og Uddannelse og Unge- og Uddannelsesudvalget. I denne sag vil Unge- og Uddannelsesudvalget få en status på etableringen af ungeenheden.

 

Sagsbeskrivelse:

Ungeenheden er en sammenlægning af de mange forskellige funktioner i kommunen, der kan visitere til forløb og indsatser målrettet unge i målgruppen fra 12-30 år. Visionen er, at alle unge skal lykkes i livet – med job og uddannelse.

 

Etableringen af ungeenheden blev ledelses- og styrelsesmæssigt forankret i 2022 under fagchef for Unge- og Uddannelse og Unge- og Uddannelsesudvalget. Etableringen er godt i gang og følger procesplanen.

 

Unge- og Uddannelsesudvalget orienteres i denne sag om processen for etableringen af ungeenheden inkl. fokus, milepæle og resultatmål for det første år. Ligeledes vil ungeenhedens nye, fælles faglige fundament præsenteres, som indeholder visionen for Ungeenheden, en kerneopgavebeskrivelse, tre løfter til de unge og seks faglige principper for arbejdet i ungeenheden.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Etableringen af ungeenheden er i gang med et stærkt fokus på stabilisering af afdelingerne, klar rammesætning og igangsættelse af nye tiltag, så medarbejderne kan arbejde bedre sammen på tværs, og unge med behov herfor kan tilbydes hurtigere og mere helhedsorienteret hjælp og understøttelse.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Unge- og Uddannelsesudvalget, at:

  1. Udvalget tager orienteringen om status på etablering af ungeenheden og det fælles faglige fundament til efterretning

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 06-06-2023

Orienteringen taget til efterretning

 

Punkt 6 Beslutningssag: Ramme for databaseret viden på Unge- og Uddannelsesområdet

Sagsresumé

Unge- og Uddannelsesudvalget drøftede på deres møde d. 25. oktober 2022 hvordan og hvornår de ønsker at blive præsenteret for viden og data på deres område. På mødet præsenteres udvalget for en ramme for dette: Et dataårshjul, som skal understøtte et bedre datadrevet politisk beslutningsgrundlag. Der lægges op til at udvalget drøfter årshjulet og godkender forslag til relevante nøgletal for Ungeenheden.

 

Sagsbeskrivelse:

I oktober 2022 drøftede Unge- og Uddannelsesudvalget ønsker og behov for relevant viden på unge- og uddannelsesområdet inden for følgende overskrifter:

  • Datapakker på tværs af unge- og uddannelsesområdet
  • Kvalitative indsigter (fx dybere forståelse for personer og målgrupper på området gennem præsentation af cases)
  • Afrapporteringer (fx nøgletal formidlet gennem årsrapporter)
  • Teoretisk-videnskabelig viden (fx nyeste forskning formidlet via oplæg af eksterne)

 

På baggrund af udvalgets drøftelser er der udarbejdet et dataårshjul, som skal sikre en ramme for præsentation af databaseret viden på udvalgets område (Bilag 1 - Dataårshjul). Dataårshjulet skal sikre en systematik i præsentationen af, hvordan det går med at realisere de væsentligste indsatser, strategier og politikker, så udvalget har mulighed for at skabe sig et sammenhængende og strategisk blik på hele unge- og uddannelsesområdet.

 

På mødet præsenteres Unge- og Uddannelsesudvalget for første udkast af dataårshjulet, og udvalgets drøftelser og input bliver efterfølgende indarbejdet i årshjulet. For at kunne følge resultaterne og effekterne af Ungeenhedens arbejde, præsenteres Unge- og Uddannelsesudvalget også for et forslag til relevante nøgletal. Der lægges op til, at der afrapporteres på Ungeenheden inkl. nøgletal to gange om året.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at et årshjul for tilbagevendende punkter om data til udvalget vil skabe høj kvalitet i sagsbehandlingen og kontinuitet i udvalgets arbejde.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Unge- og Uddannelsesudvalget, at:

  1. Udvalget drøfter indholdet i årshjulet
  2. Udvalget godkender forslaget til relevante nøgletal for Ungeenheden

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 06-06-2023

Ad 1) Drøftet

Ad 2) Godkendt, med den tilføjelse at nøgletallene afrapporteres fire gange årligt- fordelt på 3 budgetopfølgninger og en årsrapport.

 

Punkt 7 Beslutningssag: Godkendelse af strategi tiltrækning og tilknytning

Sagsresumé

Strategi for tiltrækning og tilknytning foreligger til godkendelse.

 

Sagsbeskrivelse:

På temamøde d. 25. april vedrørende rekruttering til plejens område var Senior- og Socialudvalget, Unge og Uddannelsesudvalget og Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget inviteret til en drøftelse af en kommende strategi på området.

 

Strategien tager sit udgangspunkt i at tiltrække og tilknytte de rette personer til plejesektoren i Fredericia. De 5 spor i strategien omhandler:

 

  1. Lysten til at prøve noget nyt
  2. Lysten til at begynde
  3. Lysten til at blive
  4. Lysten til det fleksible arbejdsliv
  5. Lysten til at være en del af fortællingen.

 

Strategien fremgår af bilag A.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at denne strategi kan understøtte det fremtidige arbejde med at tiltrække og tilknytte de rette personer til arbejdet i plejens område.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Senior- og Socialudvalget, Unge- og Uddannelsesudvalget og Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at det anbefales til Økonomi- og Erhvervsudvalget, at:

  1. Strategi for tiltrækning og tilknytning godkendes.

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 01-06-2023

  1. Anbefales med den tilføjelse, at senioraftaler nævnes under Lysten til at blive.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 06-06-2023

Anbefales

 

 

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 06-06-2023

1. Godkendt.

Punkt 8 Beslutningssag: Udkast til Strategi for Bæredygtig Udvikling 2024-27

Sagsresumé

Byrådet besluttede den 21. december 2022 at igangsætte proces for Fredericia Kommunes strategi for bæredygtig udvikling jf. Planloven, en proces med involvering af alle fagudvalg.

Forvaltningen præsenterer på mødet udkast til strategi for bæredygtig udvikling (2024-27) til drøftelse. Udkastet er baseret på Planlovens krav, FN’s 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling og Vision2033.

Udvalgets eventuelle bemærkninger hertil efterspørges, inden udkast til ny strategi sendes i offentlig høring i efteråret 2023.

Desuden gøres status for det hidtidige arbejde med implementering af Fredericia for Verdensmålene, den nugældende strategi for bæredygtig udvikling (2020-2023), idet der på mødet præsenteres en række udvalgte eksempler på indsatser, projekter og lignende vedtagne og gennemførte tiltag.

 

Sagsbeskrivelse:

Efter Planlovens § 33 a skal Byrådet inden udgangen af første halvdel af byrådsperioden vedtage og offentliggøre sin strategi for bæredygtig udvikling. Strategien skal efter planlovens bestemmelser redegøre for, hvordan kommunen arbejder helhedsorienteret, tværfagligt og langsigtet, og hvordan befolkningen, virksomheder, organisationer og foreninger vil blive inddraget i arbejdet.

Strategien skal indeholde byrådets politiske målsætninger for arbejde indenfor følgende indsatsområder:

-          Mindskelse af miljøbelastningen,

-          Fremme af en bæredygtig byudvikling og byomdannelse, 

-          Fremme af biologisk mangfoldighed,

-          Inddragelse af befolkningen og erhvervslivet i det lokale arbejde med bæredygtighed, og

-          Fremme af samspil mellem beslutninger vedr. 

  • Miljømæssige
  • Trafikale
  • Erhvervsmæssige
  • Sociale
  • Sundhedsmæssige
  • Uddannelsesmæssige
  • Kulturelle og 
  • Økonomiske forhold 

Ansvaret for udarbejdelsen af strategien er i Fredericia Kommune formelt placeret hos Klima-, Energi- og Miljøudvalget, der har inviteret de øvrige fagudvalg til at medvirke i udarbejdelsen af strategien og bidrage til den bæredygtige udvikling i kommunen (indenfor fagudvalgets område og generelt). Strategien udarbejdes således på tværs af fagområder og med involvering af relevante eksterne parter. Som besluttet på byrådsmødet den 21. december 2022 udarbejdes strategien med inspiration fra FN’s 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling. Desuden er der arbejdet med at integrere Vision2033 i strategien. 

 

På mødet drøftes udkast til strategi for bæredygtig udvikling med særligt fokus på nye mål og indsatser indenfor de emner, som fagudvalget primært beskæftiger sig med. 

Verdensmålene: 

FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling, der blev vedtaget i 2015, har til hensigt at forandre verden i en social, økonomisk og miljømæssig bæredygtig og mere retfærdig retning. Der er 17 Verdensmål og 169 delmål. 

De centrale principper i målene er menneskerettigheder, ansvarlighed, ligestilling og lighed, udryddelse af fattigdom, beskyttelse af kloden og hensyn til de tre dimensioner af bæredygtig udvikling: Sociale, miljømæssige og økonomiske forhold. 

Verdensmålene gælder for alle lande, både rige og fattige, med højde for landenes forskelligheder. De store udfordringer, verden står overfor i dag, som bl.a. social, økonomisk og politisk marginalisering, stigende ungdomsarbejdsløshed, ulighed, fattigdom, fødevareusikkerhed, mangel på, eller ulige adgang til grundlæggende naturressourcer, miljøforurening, klimaforandringer og ikke-lydhøre regeringer – de er alle nationale udfordringer med store regionale og globale konsekvenser, som er nødvendige at løse i fællesskab. Vi bidrager lokalt til at skabe forandringer globalt.

Verdensmålene er ikke juridisk bindende, men de leverer en forståelsesramme og et fælles sprog for at understøtte bæredygtig udvikling til gavn for klodens tilstand og hele verdens befolkning, såvel som bæredygtig udvikling lokalt. Danmark har sammen med FN’s øvrige medlemslande forpligtet sig til at opfylde alle målene.

Proces og tidsplan

-          Maj, juni 2023: Involvering af fagudvalgene (politisk høring), præsentation af udkast til strategi til drøftelse;
19. juni: Byrådet behandler udkast og træffer beslutning om offentlig høring.

-          August, september: Tilretning, opsætning og klargøring til offentlig høring.

-          September 2023: Skriftlig offentlig høring, hvor bl.a. relevante råd, nævn og samarbejdspartnere høres.

-          Oktober 2023: Behandling af høringssvar og eventuel tilpasning.

-          November, december 2023: Politisk behandling/godkendelse ved Klima- Energi- og Miljøudvalget, Økonomi- og Erhvervsudvalget samt Byrådet.

-          December 2023: Offentliggørelse af strategien og orientering af Erhvervsministeren.

Økonomiske konsekvenser

Det vil kræve politisk prioritering at implementere strategien i 2024-27.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at det foreliggende udkast lever op til kravene i Planloven og ambitionsniveauet i Vision2033.

Kataloget med eksempler på implementering af Fredericia for Verdensmålene vurderes at give et repræsentativt indblik i arbejdet og indsatserne – planlagte, såvel som igangsatte og gennemførte.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, at Klima-, Energi- og Miljøudvalget, Teknisk Udvalg, Børne- og Skoleudvalget, Kultur- og Idrætsudvalget, Senior- og Socialudvalget, Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Unge- og Uddannelsesudvalget, Bosætnings- og Turismeudvalget og Økonomi- og Erhvervsudvalget

  1. Tager status for implementering af Fredericia for Verdensmålene 2020-2023 til efterretning.
  2. Drøfter udkast til Strategi for bæredygtig udvikling 2024-27 og bemyndiger forvaltningen til at foretage eventuelle rettelser på baggrund heraf.
  3. Anbefaler, at Økonomi- og Erhvervsudvalget anbefaler byrådet at sende udkast til Strategi for bæredygtig udvikling i offentlig høring.

Beslutning i Teknisk Udvalg den 30-05-2023

1) Taget til efterretning 

2) Godkendt 

3) Anbefales

 

Beslutning i Klima-, Energi- og Miljøudvalget den 30-05-2023

1) Taget til efterretning 

2) Godkendt 

3) Anbefales

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 01-06-2023

Ad 1) Taget til efterretning

Ad 2) Godkendt

Ad 3) Anbefales

 

Beslutning i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget den 01-06-2023

  1. Taget til efterretning.
  2. I temaet Lige muligheder for et sundt og godt liv ønsker udvalget i andet afsnit, at forudsætninger erstattes med rammer, og at foreninger tilføjes sammen med kulturinstitutioner og civilsamfund. I samme tema under det viI vi gøre, ønsker udvalget at første afsnit omformuleres, så borgerens eget ansvar bliver tydeligere. De nævnte råd i afsnit 4 ønskes erstattes med de relevante råd og interesseorganisationer. I temaet Erhvervsudvikling med omtanke ønsker udvalget, at det også indeholder noget omkring indsatsen for mennesker længst væk fra arbejdsmarkedet og efteruddannelse. I temaet Kommunen som bæredygtig virksomhed ønskes en uddybning af, hvad det betyder at forvalte kommunens arealer på bæredygtigvis.
  3. Anbefales.

Beslutning i Bosætnings- og Turismeudvalget den 06-06-2023

  1. Taget til efterretning 
  2. Godkendt
  3. Anbefalet

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 02-06-2023

1) Taget til efterretning 

2) Godkendt 

3) Anbefales

 

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 06-06-2023

Ad 1) Taget til efterretning 

Ad 2) Godkendt 

Ad 3) Anbefales

 

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 06-06-2023

  1. Taget til efterretning.
  2. Drøftet. Udvalget har ingen forslag til ændringer.
  3. Anbefalet.

Punkt 9 Beslutningssag: Høring af Sundhedsaftalen 2024-2027

Sagsresumé

Sundhedsaftalen er den formelle overordnede ramme for det tværsektorielle samarbejde i sundhedsvæsenet mellem region, kommuner og almen praksis. Sundhedsaftalen udarbejdes med input fra de tre parter, og godkendes af såvel kommunalbestyrelser og regionsråd, forud for endelig godkendelse af Sundhedsstyrelsen.

Børn- og skoleudvalget, Unge- og uddannelsesudvalget, Kultur- og Idrætsudvalget, Senior- og socialudvalget samt Beskæftigelses- og sundhedsudvalget skal i denne sag drøfte og give input til det fremsendte høringsudkast.

 

Sagsbeskrivelse

Baggrund

Sundhedsaftaler er politiske aftaler, der udgør den overordnede, generelle ramme for samarbejdet på sundhedsområdet mellem kommuner og regioner, herunder almen praksis i hver enkelt region. Sundhedsstyrelsen sætter rammen for arbejdet med sundhedsaftaler, og godkender aftalerne. Aftalerne udarbejdes for 4-årige perioder i hver region, med input fra de involverede parter, og med Sundhedssamarbejdsudvalget i regionen som endelig afsender.

Sundhedsaftalerne skal bidrage til sammenhæng og koordinering af udvikling, samarbejde og forløb, der går på tværs af region og kommuner. Aftalerne kan dermed danne ramme og retning for afprøvning af nye samarbejdsmodeller og styrkelse af det nære og sammenhængende sundhedsvæsen.

Sundhedsaftalen 2024-2027 i Syddanmark

Sundhedsaftalen 2024-2027 er udarbejdet på baggrund af input fra parterne, fra sundhedsklyngerne i region Syddanmark og de drøftelser, som Sundhedssamarbejdsudvalget har haft løbende. Aftaleudkastet er bygget op omkring politiske visioner, målsætninger og grundprincipper.  Prioriteringen i denne sundhedsaftaleperiode tager sit udspring i de udfordringer, det samlede sundhedsvæsen står overfor og fokus for arbejdet sættes der, hvor der kan skabes mest værdi for borgeren. Samtidig bygger aftaleudkastet for 2024-2027 videre på tidligere indsatsområder og prioriteringer i den tidligere sundhedsaftale.

Sundhedssamarbejdsudvalget har en overordnet vision om at udvikle det samlede sundhedsvæsen og skabe mere lighed i sundhed for hele den syddanske befolkning. Den overordnede vision understøttes af fire underliggende visioner, og en række målsætninger, der sætter retning for hvad der arbejdes med.

Samtidig rummer aftaleudkastet en række principper, der sætter retning for hvordan der skal arbejdes med aftalens visioner og målsætninger. Principperne omfatter bl.a. et fælles fokus på det samlede sundhedsvæsen, at udbrede nye løsninger, som viser positive resultater, at styrke og udbrede digitale løsninger og et fokus på tilgængelighed for borgerne og mere fælles videndeling eksempelvis via datadeling og systematisk vidensopsamling.

Forebyggelse, sammenhæng, lighed og gode overgange

Det foreliggende udkast til sundhedsaftalen dækker bredt, både ift målgrupper, udfordringer og arbejdsform, og er derfor relevant på tværs af Fredericia Kommunes organisation, opgaver og udvalg.

Aftaleudkastet dagsordenssættes derfor i de relevante fagudvalg med henblik på at fagudvalgene kan give input til et fælles høringssvar fra Fredericia Kommune. Vedlagt i bilag findes udkast til høringssvar.

Proces

Høringsperioden løber frem til 9. august 2023. Efter endt høringsperiode tilrettes Sundhedsaftalen på baggrund af de indkomne høringssvar, hvorefter Sundhedssamarbejdsudvalget i Region Syddanmark forventes at godkende aftaleudkast på et møde den 30. august 2023. Herefter vil aftalen blive sendt til endelig godkendelse i regionsrådet og i kommunalbestyrelsen i hver af de syddanske kommuner.

Den 11. december 2023 godkender Sundhedssamarbejdsudvalget den endelige Sundhedsaftale 2024-27, hvorefter den sendes til godkendelse ved Sundhedsstyrelsen senest den 1. januar 2024 og vil derefter træde i kraft.

Den endelige aftaletekst til Sundhedsaftalen 2024-2027 vil blive understøttet af et administrativt tillæg. Tillægget vil blive udarbejdet i sommeren/efteråret 2023 og vil blandt andet beskrive de konkrete indsatser mv., der skal indfri de politiske visioner og målsætninger for Sundhedsaftalen 2024-2027. Det administrative tillæg sendes ikke i høring.

Der medsendes to bilag til sagen

-          Høringsudkastet af sundhedsaftalen

-          Udkast til høringssvar fra Fredericia Kommune  - med opbakning til høringsudkastet

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Konkrete initiativer eller ændrede opgaver i regi af sundhedsaftalesamarbejdet, som indebærer kommunale økonomiske konsekvenser, sendes enkeltvis til godkendelse i kommunalbestyrelserne.

Vurdering

Det vurderes, at det foreliggende høringsudkast har et positivt og relevant sigte på såvel aktuelle udfordringer og områder, samt lægger op til at fortsætte et stærkt og udviklingsorienteret samarbejde mellem kommuner, region og almen praksis.

En række af de store sundhedsmæssige og samfundsmæssige udfordringer kan kun løses i samarbejde med såvel region, som de øvrige kommuner, og sundhedsaftalen giver et godt fundament for dette arbejde.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Børn- og Skoleudvalget, Unge- og Uddannelsesudvalget, Senior- og Socialudvalget, Kultur og Idrætsudvalget samt Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, at udvalgene

  1. drøfter input til høringssvar
  2. godkender det foreliggende høringssvar, samt eventuelle tilføjelser.

Beslutning i Kultur- og Idrætsudvalget den 02-06-2023

Ad 1) Drøftet

Ad 2) Godkendt

 

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 06-06-2023

Ad 1) Drøftet

Ad 2) Godkendt, med den tilføjelse at der i høringssvaret skal præciseres at indsatserne også i særlig grad skal henvende sig til børn og unge, herunder i relation til vægt og til brug af nikotinprodukter. Samtidigt skal tobaksprodukter ses bredt, og særligt snus og puff bars er udfordringer for børn og unge. Disse produkter skal nævnes som eksempler i høringssvaret.

Det skal præciseres i høringssvaret at det er positivt, at der er fokus på børn og unges mentale trivsel.

 

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 06-06-2023

  1. Drøftet. Udvalget har ikke tilføjelser til høringssvaret.
  2. Godkendt.

Punkt 10 Orienteringssag: Udvikling af STU (internt og eksternt)

Sagsresumé

Unge og Uddannelsesudvalget har bedt om en status på udviklingen af STU Fredericia.

 

Sagsbeskrivelse: Den særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse (STU) har eksisteret siden 2007 og drives i henhold til lovbekendtgørelse 610 – ”Bekendtgørelse af lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov”, hvor formålet er:

 

1. Formålet med ungdomsuddannelsen er, at unge udviklingshæmmede og andre unge med særlige behov opnår personlige, sociale og faglige kompetencer til en så selvstændig og aktiv deltagelse i voksenlivet som muligt og eventuelt til videre uddannelse og beskæftigelse.

 

Stk. 2. Ungdomsuddannelsen retter sig mod unge, der ikke har mulighed for at gennemføre en anden ungdomsuddannelse.

 

Stk. 3. Kommunalbestyrelsen sikrer, at unge udviklingshæmmede og andre unge med særlige behov orienteres om uddannelsestilbuddet efter denne lov.

 

21. maj 2022 indgik et bredt flertal i folketinget en ny aftale om STU, som blandt andet sikrer de unge flere rettigheder, skærper formålet med uddannelsen, indfører kvalitetsstandarder, en STU portal, et tydeligere myndighedsansvar mv. En del af bestemmelserne træder i kraft pr. 1. august 2023 og nogle implementeres først senere. 

 

STU Fredericia har siden januar måned arbejdet med en udviklingsplan, som dels skal understøtte en effektiv implementering af den nye politiske aftale og dels synliggøre STU Fredericia som et attraktivt og resultat-skabende uddannelsestilbud til målgruppen. 

 

På udvalgsmødet fremlægger forvaltningen en status på STU Fredericia i dag samt en redegørelse for de udviklingsplaner, som der arbejdes med.

Økonomiske konsekvenser

Som en del af udviklingen af STU arbejdes der på at overgå fra rammestyring til takststyring. Som en del af denne udvikling forventes det at kunne kompensere for et forventet merforbrug på budgettet til ekstern STU indenfor rammen.

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at STU Fredericia er godt i gang med en omstillingsproces og at det er vigtigt, både i et ungeperspektiv og økonomisk perspektiv, at vi har et attraktivt lokalt STU tilbud.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller, til Unge- og Uddannelsesudvalget, at:
 

  1. Udvalget tager status fra STU Fredericia til efterretning.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 06-06-2023

Orienteringen taget til efterretning

 

Punkt 11 Beslutningssag: Strategisk ramme Uddannelsesby Fredericia

Sagsresumé

På Unge- og Uddannelsesudvalgets møde d. 29. november 2022 drøftede udvalget mål for den nye projektorganisering Uddannelsesby Fredericia, der skal sikre koordinering af indsatser mellem Studieby, Makerspace og Campus. Det blev drøftet, at Uddannelsesby Fredericia skal understøtte, at Fredericia bedre kan udnytte potentialet i den grønne omstilling, som kræver ny viden og nye kompetencer særligt inden for efter- og videreuddannelse.

 

På mødet præsenteres udvalget for en strategisk ramme for Uddannelsesby Fredericia, som understøtter Byrådets Vision 2033.

 

Sagsbeskrivelse:

Fremtidens grønne arbejdsmarked kræver både uddannelse af en ny generation og opkvalificering af den nuværende arbejdsstyrke. Analyser viser, at Danmark i 2030 vil mangle mere end 30.000 faglærte inden for STEM-fag og 20.000 personer inden for ingeniørfag, teknik og it. Den grønne omstilling stiller desuden nye og accelererende krav til kompetencerne på arbejdsmarkedet, hvor flere grupper skal opkvalificeres (Bilag 1 – Notat om viden og kompetencer på fremtidens grønne arbejdsmarked).

 

Et af de tre pejlemærker i byrådets Vision 2033 er, at Fredericia skal være grøn i verdensklasse. Vi skal kunne udnytte potentialet i den grønne omstilling, som kræver ny viden og nye kompetencer. Den nye projektorganisering Uddannelsesby Fredericia skal koordinere indsatserne på tværs af Studieby, Makerspace og Campus og sikre, at Fredericia som uddannelsesby bliver kendt og anerkendt for en tydelig grøn uddannelsesprofil.

 

Ambitionen er, at flere unge uddannes og opkvalificeres til en fremtid inden for den grønne omstilling.

 

Projektorganiseringen skal have fokus på at

  • flere unge vælger en STEM-erhvervsuddannelse efter afsluttet 9. klasse
  • flere unge vælger en studieforberedende ungdomsuddannelse (HHX, HTX, STX, HF og EUX) med fokus på naturvidenskab og teknologi
  • flere unge vælger en videregående STEM-uddannelse i Fredericia
  • flere unge uden uddannelse og job opkvalificeres til et job inden for den grønne omstilling

 

Uddannelsesby Fredericia vil frem mod 2026 arbejde i tre indsatsspor på tværs af Studieby, Makerspace og Campus.

 

Indsatsspor for Uddannelsesby Fredericia

  • Spor 1: Synlig fortælling om Fredericia som grøn uddannelsesby
  • Spor 2: Broer fra grundskole til (lokale) STEM-uddannelser og grønne virksomheder
  • Spor 3: Mangfoldiggørelse af STEM-området

 

En forudsætning for at lykkes med indsatssporene er et tæt samarbejde med interessenter inden for den grønne omstilling i relation til ambitionen om, at flere unge uddannes og opkvalificeres til en fremtid inden for den grønne omstilling. Sporene skal desuden sikre tværgående koordinering og synergi på tværs af afdelinger i Fredericia Kommune. Udvalget vil få en årlig status på udviklingen i indsatssporene.

Økonomiske konsekvenser

I Budgetforlig 2023 er der bevilliget 550.000 kr. om året frem mod 2026 til indsatser og aktiviteter under Uddannelsesby Fredericia.

Vurdering

 Det er forvaltningens vurdering af Uddannelsesby Fredericia som projektorganisering er vigtig i forhold til at skabe synergi, samarbejde og sammenhæng på tværs af indsatser og forvaltninger.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Unge- og Uddannelsesudvalget, at:

  1. Udvalget godkender den strategiske ramme for Uddannelsesby Fredericia.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 06-06-2023

Godkendt.

Punkt 12 Orientering (Lukket)

Punkt 13 Underskriftsside

Sagsresumé

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalget skal godkende beslutningsprotokollen

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke på Godkend i First Agenda.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller

 

Punkt 14 Orienteringssag: Status på igangsatte tiltag i Familie og Børn og Ungdomsrådgivningen

Sagsresumé

Grundet forventede budgetoverskridelser på det specialiserede børne- og ungeområde drøftede Børne- og Skoleudvalget 23.02.2023 samt Unge- og Uddannelsesudvalget 28.02.2023 foreløbig plan for at sikre høj faglighed og stringent  styring af området.

Familie og Børn og Ungdomsrådgivningen iværksatte på den baggrund en handleplan på den korte bane. Planen omhandler bl.a. et analysearbejde samt de første tiltag til en omlægning og udvikling af flere gode lokale tilbud til nogle af de unge, som kommunen ellers ville være nødsaget til at anbringe på eksterne opholdssteder/botilbud og døgnaflastninger i andre kommuner eller private tilbud.

 

Børne- og Skoleudvalget samt Unge- og Uddannelsesudvalget får på mødet en status på de igangsatte tiltag.

 

Sagsbeskrivelse:

På familie- og ungeområdet er der med afsæt i forventede budgetoverskridelser i 2023 iværksat en række tiltag for at fastholde høj faglighed og økonomisk ansvarlighed. Disse tiltag falder inden for fire identificerede udviklingsspor.

  1. Ny visitation og opfølgningspraksis
  2. Serviceniveau
  3. Lokale tilbud fremfor eksterne leverandører
  4. Analyse af handlemuligheder og styring

 

I det følgende afsnit uddybes tiltag og handlinger under de fire spor.

 

1. NY VISITATION OG OPFØLGNINGSPRAKSIS

Der er indført fælles og ledelsesdrevne visitationer på tværs af Familierådgivningen og Ungdomsrådgivningen i forhold til anbringelser og øvrige foranstaltninger.

 

Familierådgivningen, Ungdomsrådgivningen og Familie og Ungdomscentret er blevet kompetenceudviklet i netværksinddragende metoder. Erfaringer viser, at ved at fagprofessionelle understøtte familierne mere systematisk og vedholdende kan familierne i højere grad hjælpes med at aktivere det netværk de har og de ressourcer, som ligger her. Den netværksinddragende metode er godt på vej til at blive en systematisk anvendt metode i den faglige vurdering af ny-anbringelser og sager omkring aflastning.

 

Det arbejdes henimod, at alle anbringelser ved opfølgninger vurderes ud fra hvorvidt, hvornår og hvordan en hjemgivelse vil være relevant. Der er i første omgang særligt fokus på unge fra 16 år og ældre, der vil kunne flyttes til egen bolig og derved opnå en mere selvstændig tilværelse med støtte efter behov. Der er tre børn/unge, der er blevet hjemgivet i løbet af årets første fem måneder.

Beslutninger vedrørende hjemgivelser vil altid tage udgangspunkt i en faglig og konkret individuel vurdering.

 

2. SERVICENIVEAU

Via visitationer og tættere ledelsessamarbejde er der skabt grundlag for at arbejde henimod et ensartet serviceniveau på tværs af sager, rådgivere og afdelinger. Et arbejde omkring fælles kvalitetsstandarder vil blive igangsat. Dette forventes dog først fuldt implementeret i 2024.

 

I forbindelse med den løbende sagsgennemgang af anbringelser, er der kommet et skærpet fokus på om kontrakter stemmer overens med barnet/den unges støttebehov samt på om kontrakten ved opfølgning skal genforhandles. Der pågår et arbejde med at udarbejde standarder/materialer i form af kontraktskabeloner og guidelines, der skal understøtte det skærpede fokus på at leverandører af pladser/tilbud lever op til aftalte ydelser og priser.

 

3. LOKALE TILBUD FREM FOR EKSTERNE LEVERANDØRER

Fredericia har ikke haft indgribende lokalt forankrede tilbud på det specialiserede børn og fami-lieområde. Derfor er anbringelser på opholdssteder/botilbud og døgnaflastninger i dag ydelser, der købes i andre kommuner eller i private tilbud.

Fredericia Kommune har en tilbudsvifte bestående af forebyggende og hjemmebaserede indsatser i regi af Familie- og Ungdomscentret, samt to opgangsfællesskaber (Fuglebakken og Frejasvej) oprindelig tiltænkt unge i efterværnsmålgruppen. Disse er under afvikling i deres nuværende form, idet behovene har ændret sig.

Derudover er der tre ad hoc handicapaflastningstilbud. De to af tilbuddene tilbyder overnatning en weekend om måneden. For børn og familier, der har yderligere behov benyttes derudover andre aflastningsløsninger fordelt på eksempelvis hverdage og weekender. Det vurderes, at et samlet aflastningstilbud vil give en højere grad af kvalitet, forudsigelighed og fleksibilitet til gavn for børn og familier.

 

Udviklingen viser et stigende behov for døgnaflastningspladser til børn og unge med handicap i Fredericia. Der er derfor taget skridt til at søge godkendelse af Nymarkshuset, som et døgnaflastningshus, men der er også andre midlertidige omlægninger igangsat.

På baggrund af faglige og pædagogiske hensyn er der blevet iværksat midlertidige løsninger, som på sigt vil kunne styrke udviklingen af flere lokalt forankrede foranstaltninger fra Familie- og Ungdomscentret. 

 

Status på en bredere og mere indgribende lokal tilbudsvifte fremgår af oversigten:

 

 

Lokale tilbud i dag

Eksisterende formål

Nye tiltag/formål

Økonomi

Familie- og Ungdomscentret

Forebyggende og hjemmebaserede indsatser

Udvikling af lokale foranstaltninger.

Kompenserende indsatser som alternativ til anbringelser i eksternt tilbud.

Investering 2023:

ca. 5 mio. kr.

Fuglebakken

Opgangsfællesskab for unge (efterværn)

Stedet omdannes og godkendes som opholdssted med 5 pladser og en akutplads.

Budget fra Frejasvej flyttes til rammebevilling  når stedet er godkendt.

Frejasvej

Opgangsfællesskab – unge fra 14 år – bor på værelse (efterværn).

8-10 unge.

Lukker pr. 1. sep. 2023.

Nogle unge flytter til Fuglebakken (anbringelse) andre unge i egen bolig (efterværn).

Budget flyttes til rammebevilling på Fuglebakken.

Ad hoc aflastning til børn/unge med handicap

Et lokalt aflastningstilbud uden mulighed for overnatning.

Der er behov for supplerende støtte/aflastning af børn. 

Forventet at op mod 30 børn vil have behov for aflastningstilbud.

 

Ad hoc aflastning til børn/unge med handicap

To lokale aflastningstilbud tilbyder overnatning en weekend om måneden.

Flere døgnaflastningspladser etableres lokalt. Indtil videre i dele af det tidligere Kompetencekollegies rammer.

(Kompetencekollegiet lukket pr. 1.maj 2023)

Budget flyttes til rammebevilling til Nymarkshuset, når dette er godkendt til døgnaflastning.

Ingen samlede lokale aflastningspladser til børn/unge med handicap

 

Nymarkshuset – nye døgnaflastningspladser.

Der er sendt ansøgning til Socialtilsynet. Afventer samarbejdsforløb omkring godkendelse.

Budget flyttes til rammebevilling til Nymarkshuset

Ingen lokale STU-tilbud til unge med fysisk handicap.

 

Udvikling af et lokalt forankret STU-tilbud til unge med fysisk handicap. Samarbejde med STU igangsat..

 

 

På mødet gives tre eksempler på anbringelser/aflastninger, som på det seneste er blevet etableret lokalt. Beregninger viser, at disse børn er mindre omkostningstunge end køb af eksterne foranstaltninger.

 

4. ANALYSE AF HANDLEMULIGHEDER OG STYRING

Der er iværksat to analyser, der skal give anbefalinger til yderligere handlemuligheder og styring af området. Anbefalingerne fra de to analyser præsenteres for Børne- og Skoleudvalget samt Unge og Uddannelsesudvalget på mødet under punktet ”Analyser til brug for strategisk handleplan for Familie og Børn og Ungdomsrådgivningen”.

Økonomiske konsekvenser

Der henvises til 2.budgetopfølgning.

Vurdering

Forvaltningen vurderer

  1. at ved at indføre ny systematik omkring visiteringspraksis til anbringelser og øvrige foranstaltninger, er der i første halvår af 2023 skabt gode eksempler på ændret visitationspraksis, hvor den faglige kvalitet i de visiterede foranstaltninger opretholdes eller styrkes samtidig med de økonomiske omkostninger reduceres.
  2. at der vil være etableret et ensartet serviceniveau i løbet af 2024.
  3. at udviklingen af flere gode lokale indgribende tilbud til børn og unge samt aflastningspladser til børn og unge med handicap må forventes at kræve en investering – en øget rammebevilling i en årrække.
  4. at analyserne på det specialiserede familie- og ungeområde vil bidrage med væsentlige anbefalinger til at understøtte styringen af området og den faglig praksis.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Børne- og Skoleudvalget samt Unge- og Uddannelsesudvalget

  1. at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 01-06-2023

Orienteringen taget til efterretning

 

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 06-06-2023

Orienteringen taget til efterretning.

 

Punkt 15 Beslutningssag: Analyser til brug for strategisk handleplan for Familie og Børn og Ungdomsrådgivningen

Sagsresumé

Børne- og Skoleudvalget samt Unge- og Uddannelsesudvalget satte på baggrund af forvaltningens anbefalinger et forløb i gang i februar 2023 - et forløb der både skal give viden om den aktuelle faglige og styringsmæssige praksis på familie- og ungeområdet, og samtidig identificere udviklingspotentialer i den faglige praksis og i forhold til økonomistyringen. Det er på ovenstående baggrund, at kommunen har fået udarbejdet to analyser, der supplerer hinanden.

På udvalgsmødet fremlægger de to leverandører analyserne. Det vil være en række samlede anbefalinger til de elementer, som Fredericia Kommune med fordel vil kunne styrke i forvaltningens faglige praksis og i økonomistyringen af det specialiserede børne- og ungeområde.

 

Sagsbeskrivelse:

I en årrække har familieområdet i Fredericia Kommune været i en stabil udvikling og med et lavt økonomisk forbrug sammenlignet med sammenligningskommuner. I de senere år har alle kommuner oplevet et stigende pres på området. Fredericia oplever det samme pres i form af dyre enkeltsager, men også generelt flere komplekse sager, som påvirker udgiftsniveauet. Det stigende økonomiske pres øger behovet for, at forvaltningen kan udarbejde retvisende prognoser for det økonomiske forbrug, både inden for regnskabsåret og i budgetårene.

 

Det er et politisk ønske, at der i løbet af 2023-2024 bliver opbygget kvalitet i praksis, der balancerer i forhold til at sikre de mest udsatte børns og unges trivsel og udvikling, og at sikre effektiv og tilstrækkelig brug af ressourcer.

Økonomistyringen skal sikre solid og databaseret budgetlægning og økonomistyring baseret på forudsætninger om udviklingen i mængder og priser. Det er samtidig væsentligt, at der indarbejdes en systematisk opfølgning, der muliggør bedre forudsigelse af regnskabsresultat for året og som kan forklare evt. afvigelser fra budgettet.

 

Analyser og anbefalinger

På baggrund af ovenstående målsætninger, er der blevet udarbejdet to delanalyser.

Analyserne indeholder en række konkrete anbefalinger til hvordan Fredericia Kommune kan understøtte og forbedre økonomistyringen og den faglige praksis på det specialiserede område.
Analyserne forholder sig samtidig til ”Barnets Lov”, som er ny lovgivning under behandling i Folketinget.

 

På udvalgsmødet vil Børne- og Skoleudvalget og Unge og Uddannelsesudvalget få forelagt

-          Anbefalinger til datagrundlag som vil kunne danne grundlag for en mere optimal styring af det specialiserede område. Herunder overblik over de primære udgiftsdrivende faktorer mm.

 

-          Anbefalinger til kvalificeret styring af leverandørlandskabet herunder anbefalinger til kvalificeret styring af køb af eksterne pladser både fagligt, økonomisk og kontraktmæssigt.

-          Anbefalinger til fokuspunkter i forhold til en stringent og ensartet faglig praksis på det specialiserede familie- og ungeområde.

 

De samlede anbefalinger fremlægges af de to eksterne leverandører på udvalgsmødet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at anbefalingerne fra de to analyser er centrale at få indarbejdet i en samlet strategisk handleplan for området, hvis de politiske målsætninger skal kunne indfries.

Indstillinger

Forvaltningen indstiller til Børne- og Skoleudvalget og til Unge- og Uddannelsesudvalget,

  1. at der udarbejdes en strategisk handleplan for familie- og ungeområdet, der indarbejder anbefalinger fra de to leverandører.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 01-06-2023

Godkendt.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 06-06-2023

Godkendt.