Unge- og Uddannelsesudvalget - 25-10-2022

Referat
Dato:
Tirsdag, 25 oktober, 2022 - 08:30
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 20 oktober, 2022 - 12:17
Referat publiceret:
Onsdag, 23 november, 2022 - 09:20

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 25-10-2022

Godkendt.

Punkt 2 Besøg på STU

Sagsresumé

Unge- og Uddannelsesudvalget besluttede på udvalgsmødet d. 25. januar 2022, at de ville placere deres udvalgsmøder i 2022 ved centrale samarbejdspartnere for udvalgets ansvarsområder. Dette møde foregår på STU Fredericia, og indledes med en rundvisning og herefter et oplæg ud fra udvalgets ønsker.

 

 

Sagsbeskrivelse:

Program for besøget:

 

  • Præsentation af STU Fredericia, herunder målgruppe og hvad de går videre til efter afsluttet STU
  • Indholdet af et STU forløb, fx fag, praktik mv.
  • Det almene STU forløb og det særlige STU autismeforløb
  • Processen før, under og efter STU
  • Rundvisning

 

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktionen indstiller, at udvalget tager besøget til efterretning.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 25-10-2022

Besøget taget til efterretning.

Punkt 3 3. Budgetopfølgning - Unge- og Uddannelsesudvalget

Sagsresumé

3. budgetopfølgning 2022 viser et forventet mindreforbrug på Unge- og Uddannelsesudvalgets serviceudgifter på 8,260 mio. kr. og overførselsudgifterne forventes at være i balance (tabel 1).

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalgets økonomi gennemgås ved tre årlige politiske budgetopfølgninger. Ved disse budgetopfølgninger fremlægger direktøren økonomien for de respektive områder.

 

Efter gennemgang og behandling i fagudvalget skal budgetopfølgningen sendes videre til godkendelse i byrådet. Budgetopfølgningerne skal sikre, at byrådet løbende informeres om kommunens økonomi, herunder om overholdelse af korrigeret budget, serviceramme og udvalgets anlægsbudget overholdes.

 

Ved budgetopfølgningerne kan budgettet rettes til, så det er i overensstemmelse med ny lovgivning, byrådsbeslutninger, fejl og mangler og ændret efterspørgsel på overførselsudgifter. Hvis fagområdet ser behov for tilretninger af budgettet herudover, skal disse kunne finansieres inden for udvalgets egen ramme.

Økonomiske konsekvenser

Nedenstående tabel viser udvalgets andel af kommunens samlede økonomi udtrykt ved det vedtagne og det korrigerede budget samt det forventede regnskab ved 3. budgetopfølgning 2022 før evt. godkendelse af tillægsbevillinger, som er indstillet i denne budgetopfølgning.

Tabel 1

Unge- og Uddannelsesudvalget Mio. kr.

Vedtaget budget 2022

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Serviceudgifter

32,753

39,564

31,304

-8,260

Overførselsudgifter

35,227

35,168

35,168

0

Anlæg

2,550

0,550

0,550

0

- = mindreforbrug / merindtægt     + = merforbrug / mindre indtægt

 

ÆNDRINGER FRA VEDTAGET BUDGET TIL KORRIGERET BUDGET

Forskellene mellem vedtaget og korrigeret budget ved 3. budgetopfølgning 2022 omhandler:

SERVICE, 6,881 mio. kr.

  • Tillægsbevilling: Budgettilpasning – ungeindsats, 0,009 mio. kr.
  • Tillægsbevilling: Pulje til en sammenhængende unde indsats (4,0 mio. kr.) flyttes fra Økonomi- og Erhvervsudvalget til Unge- og Uddannelsesudvalget på baggrund af styrelsesvedtægten.
  • Overførsel mellem årene: Fuldtidsvejledning fra Unge- og Uddannelse og Senior- og Handicap, 1,900 mio. kr.
  • Overførsel mellem årene: Overførsel af midler Ungdommens uddannelsesvejledning, 0,940 mio. kr.
  • Fra Økonomi- og Erhvervsudvalget: Udmøntning af særpulje OK21, 0,024 mio. kr.
  • Til Økonomi- og Erhvervsudvalget: Effektivisering vedrørende befordring, 0,062 mio. kr.

OVERFØRSLER, -0,059 mio. kr.

  • Fra Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget: Budgettilpasning i forbindelse med styrelsesvedtægten, overførsel af budget til Uddannelseshjælp driftsudgifter, 1,210 mio. kr.
  • Fra Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget: Budgettilpasning i forbindelse med styrelsesvedtægten, overførsel af budget til Uddannelseshjælp mentor, 0,265 mio. kr.
  • Tillægsbevilling, Budgettilpasning – Ungeindsats, -1,034 mio. kr.
  • Til kassen: Fald i ledige på uddannelseshjælp, 0,500 mio. kr.

ANLÆG, 2,000 mio. kr.

  • Til Økonomi- og Erhvervsudvalget: Omprioritering af midler til finansiering af negativ anlægspulje, 2,000 mio. kr.

 

JUSTERINGER AF UDVALGETS KORRIGEREDE BUDGET VED 3. budgetopfølgning 2022

Der indstilles ikke nogen justeringer til 3. budgetopfølgning.

 

Tabel 2

Unge- og Uddannelsesudvalget Mio. kr.

Vedtaget budget

Korrigeret budget

Forventet regnskab

Afvigelse

Serviceudgifter

32,753

39,564

31,304

-8,260

Overførselsudgifter

35,227

35,168

35,168

0

Anlæg

2,550

0,550

0,550

0

- = mindreforbrug / merindtægt     + = merforbrug / mindre indtægt

Vurdering

SERVICEUDGIFTER

3. budgetopfølgning 2022 viser et mindreforbrug af det korrigerede budget på Unge- og Uddannelsesudvalgets område.

Unge- og Uddannelsesudvalget har et mindreforbrug i forhold til det korrigerede budget på -8,260 mio. kr. (jf. tabel 2).

Det forventede mindreforbrug på service kan specificeres som følgende:

  • Lønninger (merforbrug) 0,440 mio. kr.
  • Ikke fuld brug af midlerne til Ungeenheden (mindreforbrug), 3,500 mio. kr.
  • Færre elever på FGU i andre kommuner, lavere udgifter til mellemkommunale betalinger (mindreforbrug), 2,000 mio. kr.
  • Ikke fuld forbrug af puljen ”aktiviteter i Uddannelsesudvalget” (mindreforbrug), 1,800 mio. kr.
  • Fuldtidsvejledning af SOSU, tilbageholdenhed på lønninger (mindreforbrug), 0,900 mio. kr.
  • 10. PRO lavere udgifter til mellemkommunal finansiering, (mindreforbrug), 0,500 mio. kr.  

 

OVERFØRSELSUDGIFTER

Området forventes at være i balance.

 

ANLÆG

Området forventes at være i balance.

Indstillinger

Kommunaldirektøren og direktøren for Børn, Unge, og Kultur indstiller:

  1. At 3. budgetopfølgning 2022 godkendes og fremsendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget og Byrådet

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 25-10-2022

Godkendt og sagen fremsendes til Økonomi- og Erhvervsudvalget samt Byrådet.

Punkt 4 Orienteringssag: Opfølgning på budgetforlig 2023

Sagsresumé

Der blev d. 25. september 2022 indgået budgetforlig for 2023-2026. På mødet orienteres fagudvalget om budgetforligets udfald på udvalgets respektive fagområder.

 

Sagsbeskrivelse:

Søndag d. 25. september 2022 indgik Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Socialistisk Folkeparti og Ny Borgerlige forlig om budget 2023-2026. Budget 2023 er endeligt godkendt d. 10. oktober.

Forligspartierne har med Budget 2023 blandt andet adresseret de økonomiske udfordringer på de store velfærdsområder med henblik på at skabe retvisende budgetter.

Efter endelig godkendelse af Budget 2023 igangsætter direktionen udarbejdelsen af en nærmere plan for udmøntning af budgettet.

Udvalget vil på indeværende møde gennemgå budgetforliget på udvalgets respektive fagområder.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktionen indstiller, at

  1. Udvalgene tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 25-10-2022

Orienteringen taget til efterretning.

Punkt 5 Orienteringssag: Trivsel+

Sagsresumé

Udvalget præsenteres for TRIVSEL+ projektet, hvor datainformeret strategisk arbejde skal sikre en velfungerende trivselsorganisering på tværs af forvaltninger og afdelinger, når et barn eller ung er i mistrivsel.

 

Sagsbeskrivelse:

Udvalget præsenteres for TRIVSEL+ projektet, som skal udvikle en ny systematisk trivselsorganisering fra -9 måneder til 25 år. Der gives konkrete eksempler på, hvordan vi med en trivselsdatapakke der går på tværs af flere områder, kan understøtte strategiske og konkrete indsatser med fokus på øget social og faglig trivsel hos børn og unge i Fredericia Kommune.

 

Mette Nørmark, udviklingskonsulent i Pædagogisk Konsulentteam i Børn, Unge og Kultur, deltager under punktet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktionen indstiller, at udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 25-10-2022

Orienteringen taget til efterretning.

Punkt 6 Drøftelsessag: Viden om unge- og uddannelsesområdet

Sagsresumé

På de seneste afholdte udvalgsmøder er Unge- og Uddannelsesudvalget blevet præsenteret for relevant viden på unge- og uddannelsesområdet. Det drøftes med udvalget, hvilken viden og i hvilken form de særligt ønsker sig i fremtiden for at sikre kendskab til og aktuel viden om området.

 

Sagsbeskrivelse:

Unge- og Uddannelsesudvalget vil løbende blive præsenteret for relevant viden på unge- og uddannelsesområdet inden for følgende overskrifter:

  • Datapakker på tværs af unge- og uddannelsesområdet
  • Kvalitative indsigter (fx dybere forståelse for personer og målgrupper på området gennem præsentation af cases)
  • Afrapporteringer (fx nøgletal formidlet gennem årsrapporter)
  • Teoretisk-videnskabelig viden (fx nyeste forskning formidlet via oplæg af eksterne)

På nærværende møde drøfter udvalget behov og ønsker ift. at få viden om området i fremtiden.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktionen indstiller, at Unge- og Uddannelsesudvalget drøfter sagen.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 25-10-2022

Drøftet.

Punkt 7 Orienteringssag: Handicapindsats Ban vejen for job

Sagsresumé

Fredericia Kommune har siden 1. januar 2020, samarbejdet med Sammenslutningen af Unge Med Handicap (SUMH) omkring udvikling og gennemførsel af projekt ”Ban Vejen for Job”. Den 24. marts 2021 blev daværende Social- og Beskæftigelsesudvalg orienteret om projektet.

 

Fredericia er en af de kommuner, som er med i projektet fra maj 2022 jf. procesplan.

 

Sagsbeskrivelse:

SUMH gennemfører i perioden 1. januar 2020 - 28. februar 2024 projekt ”Ban Vejen for Job”, som har til formål at understøtte en øget inklusion af unge med handicap på arbejdsmarkedet og de dertil knyttede konstruktive fællesskaber. Herudover er formålet, at der sker en metodeudvikling, hvor forskellige metoder kombineres og formater afprøves og udvikles, så der ved projektets afslutning findes et validt, velafprøvet kursusforløb, der kan forankres og skaleres.

 

Den primære målgruppe i projektet er unge på tværs af handicap mellem 18 og 36 år, mens jobcentermedarbejdere og lokale arbejdsgivere indgår som sekundære målgrupper i projektet med det mål at understøtte indsatsen for de unge.

 

Indsatserne i projektet fokuserer på at øge kompetencerne hos hhv. de unge, der får kompetencer og redskaber til at opnå ansættelse på arbejdsmarkedet, og hos professionelle på jobcentre, der skal klædes på til at understøtte de unges inklusion på arbejdsmarkedet bedst muligt.

 

Projektet arbejder med tre sammenhængende indsatser:

 

  1. Et kombineret jobsøgnings- og mestringsforløb for unge på tværs af handicap mellem 18-36 år
  2. Et opkvalificeringsforløb og en instruktøruddannelse for fagpersoner på jobcentre

 

Procesplan for jobcentermedarbejdere:

Maj – oktober 2022: Facilitatoruddannelse, konceptudvikling samt opkvalificeringsforløb

-          Formålet med uddannelsen er at uddanne deltagerne til at kunne afholde borgerforløbet Ban Vejen for Job i egen kommune.

November 2022 – august 2023: Opsamlings- og evalueringsworkshops

-          Der gennemføres 1-2 workshops, hvor kommuners erfaringer med at afholde borgerforløb og bruge Ban Vejen for Job-manualen evalueres mhp. at kvalitetssikre og evt. videreudvikle manual til undervisere på borgerforløbet Ban Vejen for Job.

 

Vedhæftet som bilag er ´Projektbeskrivelse af Ban vejen for job´, ´Inklusionsguide´, samt ´Ungefolder´.

Økonomiske konsekvenser

Fredericia Kommune indgår i projektet med en egenfinansiering svarende til de medarbejdertimer der bruges på udvikling og gennemførsel af ovenstående arbejdsopgaver, samt evt. udgifter ifb. med forplejning og lokaler på borgerforløbene. Fredericia Kommune vil således ikke indgå med anden kontant medfinansiering.

Vurdering

Forvaltningen vurderer at projektet hjælper og klæder de unge på til at indgå på arbejdsmarkedet.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Senior- og Socialudvalget samt Unge- og Uddannelsesudvalget, at:

 

  1. Udvalgene tager orienteringen til efterretning

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 25-10-2022

Orienteringen taget til efterretning.

Punkt 8 Orienteringssag: Handicapindsatsen ´KLAPjob´

Sagsresumé

Fredericia kommune arbejder målrettet med ministermålet om at få flere borgere med handicap i beskæftigelse. Formålet er at skabe et mere rummeligt arbejdsmarked i samarbejde med både borgere, virksomheder og organisationer.

 

Fredericia kommune har i perioden 1.2.2021 – 30.6.2022 haft indgået samarbejde med LEV (tidligere Landsforeningen LEV), om indsatsen KLAPjob. Den 24. marts 2021 blev daværende Social- og Beskæftigelsesudvalg orienteret om projektet.

 

KLAPjob indsatsen er finansieret via satspulje midler frem til 2026.

 

Sagsbeskrivelse:

LEV er en interesseorganisation for mennesker med udviklingshandicap. Indsatsen KLAPjob laver skånejob og fleksjob til mennesker med udviklingshandicap og andre kognitive vanskeligheder. Det vil sige job til mennesker, der for eksempel har autisme, ADHD, spasticitet, epilepsi, muskelsvind eller erhvervet hjerneskade, der gør, at de har behov for støtte til at komme ind på det ordinære arbejdsmarked.

 

KLAPjob har aftaler med kommuner, virksomheder og organisationer i hele landet og er satspuljefinansieret.

 

Samarbejdet med KLAPjob har været med til at understøtte de igangværende initiativer omkring indsatsen for borgere med et handicap.

 

Målgruppen for KLAPjob er borgere med handicap og som opfylder en eller flere af følgende kriterier:

 

  • Kandidaten har fået en STU uddannelse
  • Kandidaten har haft en tæt kontakt til PPR inden det fyldte 18. år
  • Kandidaten skal være visiteret til et §85, §107 eller §108 tilbud. Det vil sige modtage bostøtte eller bo i en boform efter Servicelovens bestemmelser.
  • Kandidaten skal af jobcentret være vurderet til en arbejdsintensivitet på omkring 25 % af normal området (dvs. kandidaten får løn for 1 arbejdstime, for hver gang de er 4 timer i virksomheden)
  • Kandidaten skal være interesseret i at komme i arbejde i de virksomheder KLAPjob har samarbejde med

 

I en ansættelsesproces hjælper KLAPjob den enkelte borger, med at undersøge hvilke jobmuligheder der er. Hvis borgeren finder et interessant job, er det KLAPjob der tager kontakten til virksomheden og aftaler et afklarende praktikforløb på 4-8 ugers varighed. I løbet af praktikken udfører KLAPjob opfølgninger, for at sikre, at både borger og virksomhed er tilfreds med matchet. Hvis der er tale om et match og borger ansættes, overtager jobcentret opfølgningen én gang årligt.

 

Det overordnede formål for samarbejdet er, at fremme processen for afklaring af borgere i ovenstående målgruppe og indgå aftaler med virksomheder for de afklarede borgere, om ansættelser. Disse borgere modtager typisk pension, hvorfor der er tale om etablering af skånejob eller små fleksjob. Indsatsen understøtter visionen om flere ind i fællesskaber.
 

Yderligere fremsender KLAPjob materialer i form af virksomhedsfoldere og visitkort fra konsulenter mm. som kan udleveres til borger. Klapjob afholder også jobkaravaner, for at motivere borgerne til at arbejde på det ordinære arbejdsmarked.

Status på projektet:

2021:

-          4 i ordinær beskæftigelse

-          1 i beskyttet beskæftigelse

-          1 frivilligjob

 

2022:

-          3 i ordinær beskæftigelse

-          2 igangværende praktikker

 

Derudover er der et etableret samarbejde med STU, hvoraf 1 er kommet i ordinær beskæftigelse, 4 er på Proaktiv og 1 er kommet i praktik.

Økonomiske konsekvenser

Der er ingen udgifter forbundet med samarbejdsaftalen.

Vurdering

Forvaltningen vurderer at projekt ´KLAPjob´ er med til at understøtte ministermålet om at hjælpe flere borgere med handicap i beskæftigelse. Erfaringer fra projektet implementeres løbende i driften.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Unge- og Uddannelsesudvalget samt Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Orienteringen tages til efterretning

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 25-10-2022

Orienteringen taget til efterretning.

Punkt 9 Beslutningsssag: Bydækkende helhedsplan

Sagsresumé

Byrådet vedtog 13. december 2021 at godkende en prækvalifikationsansøgning til Landsbyggefonden, udarbejdet sammen med Boli.nu og Boligkontoret Fredericia.

 

Der er nu udarbejdet en endelig ansøgning til en bydækkende helhedsplan, der skal godkendes forud for boligorganisationernes indsendelse til Landsbyggefonden.

 

Sagsbeskrivelse:

 

Den Boligsociale Helhedsplan for Sønderparken og Korskærparken i Fredericia har igennem flere år, i tæt samarbejde med Fredericia kommune, arbejdet målrettet med at løfte borgere ind i meningsfuld beskæftigelse, uddannelse, sociale fællesskaber, integrationsindsatser og ydet en væsentlig indsats på en positiv lokalsamfundsudvikling.

 

De succeser og det udviklingspotentiale, der er set i Sønderparken og Korskærparken igennem flere år, skal udbredes til resten af Fredericia, hvor mange flere borgere får adgang til indsatser og tilbud som udvikles efter inspiration fra bl.a. den nuværende boligsociale helhedsplan.

 

Den kommende boligsociale helhedsplan udvides fra nuværende 8 afdelinger til 41 afdelinger, og bliver således Danmarks største bydækkende boligsociale helhedsplan.

 

På baggrund af Prækvalifikation tilsendt Landsbyggefonden januar 2022, har Landsbyggefonden givet Boli.nu og Boligkontoret Fredericia et foreløbigt tilsagn om støtte på ca. 13 mio. kr. Støtten gives via Landsbyggefondens pulje til socialt og forebyggende arbejde i problemramte områder efter almenboliglovens §91a.

 

En forudsætning for støtte fra Landsbyggefonden er, at indsatserne foregår i et tæt samarbejde med kommunen, og at kommunen og boligforeningerne tilsammen medfinansierer 25% af udgifterne. Støtten kan ikke gives til "mursten".

 

Indsatserne udvikles i tæt samarbejde med de kommunale aktører, organisationer, foreninger samt virksomheder.

 

Det tidligere §17 stk. 4 Helhedsplansudvalget, har arbejdet målrettet med kendskabet til arbejdet indenfor det boligsociale arbejde samt udviklingen af den kommende bydækkende boligsociale helhedsplan.

 

Arbejdet med den bydækkende helhedsplan er politisk forankret i Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget.

 

Der er nu udarbejdet en endelig ansøgning til Landsbyggefonden om midler til den bydækkende boligsociale helhedsplan fra 2023-2026.

 

Materialet skal godkendes i de respektive boligorganisationer, i byrådet, samt endeligt hos Landsbyggefonden. Dette foregår sideløbende i løbet af efteråret 2022.

 

Ansøgningsmaterialet er vedlagt som bilag.

Økonomiske konsekvenser

Der stilles fra landsbyggefondens side krav om en lokal medfinansiering på min 25%. Dette vil ikke kræve yderligere tilførsel af midler til forvaltningen, men vil ske ved en fortsat prioritering indenfor rammen, fordelt mellem eksisterende kommunale ressourcer, som målrettes indsatser i den bydækkende helhedsplan. Den kommunale medfinansiering udgør godt 50%.

Vurdering

På baggrund af de succeser og det udviklingspotentiale Den Boligsociale Helhedsplan for Sønderparken og Korskærparken igennem flere år har haft, vurderes det, at de skal udbredes til at være en bydækkende boligsocial helhedsplan for flere områder af Fredericia, hvor mange flere borgere får adgang til indsatser og tilbud, som udvikles efter inspiration fra den nuværende Boligsociale Helhedsplan.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses- og Sundhedsudvalget, Senior- og Socialudvalget, Børne- og Skoleudvalget samt Unge- og Uddannelsesudvalget, at:

  1. Udvalgene indstiller til Byrådet, at godkende ansøgningen til en bydækkende boligsocial helhedsplan.

Beslutning i Børne- og Skoleudvalget den 24-10-2022

Udvalget anbefaler at Byrådet godkender ansøgningen til en bydækkende boligsocial helhedsplan.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 25-10-2022

Udvalget anbefaler at Byrådet godkender ansøgningen til en bydækkende boligsocial helhedsplan.

Punkt 10 Orientering (Lukket)

Punkt 11 Underskriftsside