Senior- og Socialudvalget - 20-09-2022

Referat
Dato:
Tirsdag, 20 september, 2022 - 16:30
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Torsdag, 15 september, 2022 - 11:10
Referat publiceret:
Fredag, 30 september, 2022 - 11:56

Punkt 1 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 20-09-2022

Godkendt med den ændring, at punkt 8 foreslås udsat til næste udvalgsmøde.

Cecilie Roed Schultz, Enhedslisten deltager via teams.

Punkt 2 Orienteringssag: Status på projekt ’Håb og Selvbestemmelse i hverdagslivet’ - et forskningsprojekt i Fredericia

Sagsresumé

Med denne sag gives Senior- og Socialudvalget en status på projekt ’Håb og Selvbestemmelse’, som er et forskningsprojekt i Fredericia.

 

Lokalkoordinator Malene Paloposki og Helle Hardy Hansen midlertidig projektleder for Peer-Partnerskabet deltager på punktet.

 

Sagsbeskrivelse:

BAGGRUND

Fredericia Kommune har siden 2019 samarbejdet med Peer-Partnerskabet ved Det Sociale Netværk og SIND om forskningsprojektet ’Håb og Selvbestemmelse i hverdagslivet’. Ud over Fredericia kommune, deltager kommunerne København, Helsingør, Rødovre og Gladsaxe i forskningsprojektet. Forskningen varetages af Forskningsenheden Psykiatrisk Center København.

 

Forskningsprojektet er støttet af VELUX FONDEN med 11 millioner kroner samt medfinansiering fra kommunerne. Fredericia Kommune har bidraget til projektet med i alt kr. 500.000 i perioden 2020-2022.

 

PROJEKTETS FORMÅL

Formålet med samarbejdet er at fremme mental sundhed og forebygge, at borgere med psykisk sårbarhed udvikler mere alvorlige og omkostningstunge psykiske lidelser. I den seneste Nationale Sundhedsprofil havde hver femte kvinde og hver syvende mand dårlig mental sundhed, og antallet er stigende. Det er altså et område, hvor der er brug for viden til at understøtte mental sundhedsfremme.

 

OM FORSKNINGSPROJEKTET

Konkret effektmåler projektet et ti-ugers gruppeforløb samt individuelt følgeskab for psykisk sårbare over 18 år. Aktiviteterne gennemføres af lokale frivillige med egne erfaringer med psykisk sårbarhed i samarbejde med en lønnet lokalkoordinator fra Peer-Partnerskabet.

 

Forskningsresultaterne giver viden om effekten af, at psykisk sårbare træder ind i frivillige fællesskaber, samt mere viden om, hvordan man bedst hjælper mennesker med psykisk sårbarhed. Dertil gør effektmålingen det muligt at arbejde forebyggende gennem sociale investeringer, og dermed styrke socialområdets forebyggende arbejde.

 

STATUS

Der har været forsinkelser grundet Corona, og forskningsaktiviteterne fortsætter i 2. halvår af 2022. Det vurderes, at forskningsprojektet vil lykkes i forhold til måltallet for antallet af deltagere, inden det afsluttes den 1. februar 2023.

 

Status er:

•                På landsplan er 200 borgere med psykisk sårbarhed inkluderet i forskningen, hvoraf 60 kommer fra Fredericia. I alt skal der inkluderes 284 borgere, for at effektmålingen er statistisk valid

•                Social- og ældreminister Astrid Krag har sendt en anerkendende videohilsen til borgere og frivillige peers, for at markere at forskningen er nået så langt.

 

De første forskningsresultater offentliggøres september 2022 og afsluttes med effektmålingen i januar 2023. Socialområdet vil løbende blive informeret gennem sin deltagelse i styringen af forskningsprojektet.

 

DET LOKALE SAMARBEJDE

Samarbejdet med Fredericia Kommune er forankret hos Din Indgang i samarbejde med frivillige sociale organisationer og foreninger – særligt SIND, Headspace og Frivilligcenter Fredericia. Projektet har løbende kontakt til blandt andet beskæftigelsesområdet og Strategien for Inkluderende Fællesskaber og Forebyggelse af Udsathed.

 

Som en del af det tværgående samarbejde, gennemførtes senest en workshop i marts med deltagelse af 32 lokale personer, erfaringseksperter, NGO’er og kommunale medarbejdere under titlen ”Hvordan kommer vi videre herfra – sammen”, hvilket skabte en række lokale aftaler om yderligere samarbejde.

Økonomiske konsekvenser

Projektet udløber ved udgangen af 2022.

 

Hvis vi skal fortsætte med Peer-forløb, skal der findes midler til finansiering af en Peer-koordinator. Peerpartnerskabet vurderer, at det kræver ca. 400.000 kr. årligt (uddybet i vedhæftet bilag).

 

Såfremt det tænkes sammen med andre aktører og integreres i de nuværende strukturer kan det sandsynligvis gøres for mindre.

Vurdering

Projektets udløb betyder, at der er et gap mellem projektets afslutning og forskningsresultaterne. Forvaltningen kender derfor ikke effekten af projektet.

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 20-09-2022

Taget til efterretning.

Punkt 3 Beslutningssag: Udvikling -Tavlhøj Aktivitetscenter

Sagsresumé

Senior- og Socialudvalget præsenteres for muligheden for en nytænkning af Aktivitetshuset ”Tavlhøj”.

 

Leder af Aktivitetsområdet Sussie Enghøj Bruun deltager under dette punkt.

 

Sagsbeskrivelse:

Tavlhøj er et kommunalt ejet aktivitetscenter placeret i Taulov. Aktivitetscenterets aktiviteter drives af frivillige og aktiviteterne er målrettet personer udenfor arbejdsmarkedet. Tavlhøj er på mange måder en fantastisk succeshistorie om en stærk, brugerdreven kultur, der har iværksat mange aktiviteter til glæde og gavn for områdets pensionister. Det har de klaret med minimal kommunal støtte.

 

Imidlertid er Tavlhøj præget af coronaens eftervirkninger og aktivitets- og besøgsniveauet har været dalende. Endvidere er det – som i resten af det danske foreningsliv generelt – sværere at skaffe de fornødne frivillige.

 

Det betyder, at aktivitetshuset ikke udnyttes optimalt. Det er Brugerrådet opmærksomme på og tænker der er et uudnyttet potentiale. Det er tid til at nytænke husets formål og målgruppe.

 

Det er et ønske om at skabe et stærkt lokalt samlingssted, der favner aktiviteter og borgere bredt på tværs af landsbyfællesskabets forskellige målgrupper.

Visionen er et fortsat stærkt, samskabt mødested, der fremadrettet kan være et lokalt fælles kultur- og medborgerhus, der kan samle generationer og aktiviteter i et levende landsbyfællesskab. 

 

De nye tanker har været drøftet i Seniorrådet, som tilkendegiver en stor opbakning til at igangsætte udviklingen i Taulov.

 

Det er tanken at invitere hele lokalsamfundet ind til dialog og workshops om udviklingen af faciliteterne. Dette med henblik på at få et fælles sted som mange forskellige målgrupper har ejerskab til.

 

En sådan udvikling kan styrke frivillighed og fællesskaber i Fredericia. Det kan ses som et fyrtårnsprojekt, der går på tværs af målgrupper og forvaltninger, men som vigtigst af alt mindsker ensomhed og sikrer gode rammer for, at alle små som store borgere agerer bedst muligt i eget liv.

 

Såfremt Senior- og Socialudvalget godkender indstillingen, vil sagen senere i forløbet også blive forelagt Kultur- og Idrætsudvalget.

Økonomiske konsekvenser

De økonomiske konsekvenser vil i første omgang være af administrativ karakter. På et senere tidspunkt kan det være relevant at ansøge fondsmidler til udviklingstiltag.

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at der skal igangsætte en proces for at sikre den optimale udnyttelse af Tavlhøj, og samtidig understøtte bymiljøet ved at sikre et medborgerhus for alle generationer.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget at:

  1. Udvalget godkender, at der igangsættes en udviklingsproces omkring aktivitetshuset Tavlhøj.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 20-09-2022

Godkendt.

Udvalget beder forvaltningen sikre, at der bliver lavet en inddragende proces, og at udvalget forelægges en evt. ny model for brugen af Tavlhøj.

 

Punkt 4 Beslutningssag: Udvikling af Aktivitetsområdet

Sagsresumé

Aktivitetsområdet varetager og faciliterer en lang række indsatser, der sikrer forebyggende og fællesskabende aktiviteter, der blandt andet modvirker ensomhed hos seniorer i Fredericia. Forvaltningen foreslår, at ressourcefordelingen til disse indsatser nytænkes med sigte på at nå bredere ud i målgruppen af seniorer og skrøbelige ældre.

 

Leder af Aktivitetsområdet Sussie Enghøj Bruun deltager på mødet og præsenterer forslag til omlægningen.

 

Sagsbeskrivelse:

I Fredericia Kommune understøtter Aktivitetsområdet et godt og meningsfuldt seniorliv på forskellig vis. Dette er blandt andet de lovpligtige Forebyggende Hjemmebesøg, der sikrer opsporing og brobygning til eksempelvis de varierede foreningsbårne tilbud i Aktivitetscentrene eller øvrige initiativer, der skabes i foreningslivet.

 

Forvaltningen ønsker at omlægge og nytænke indsatserne på området. Omlægningen af opgaverne vil være med til at sikre, at aktiviteter og tiltag når ud til langt flere ældre og skrøbelige borgere. Dette sker ved at omlægge ressourcer fra Forebyggende Hjemmebesøg og styrke de langt mere fællesskabende og aktiverende funktioner med fokus på netværksdannelse og nytænkning af tilbud.

 

Der vil i den forbindelse være særligt fokus på at understøtte foreningslivet og civilsamfundets øvrige samskabende metoder med henblik på at sikre, at de enkelte tiltag har størst mulig effekt. Dette vil styrke det samlede Aktivitetsområdes bidrag til kampen mod ensomhed uden at gå på kompromis med det lovpligtige og individuelt tilpassede tilbud, som Forebyggende Hjemmebesøg er.

Økonomiske konsekvenser

Omlægning og nytænkning vil ske inden for aktivitetsområdets eksisterende ressourcer og budgetramme.

Vurdering

Det er forvaltningens vurdering, at det er muligt at sikre flere forebyggende tiltag ved i højere grad at rette fokus på interessefællesskaber og samtidig kan det give høj synergi på tiltag i samarbejde med civilsamfundet.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget at:

  1. Udvalget drøfter forslaget om omlægning af ressourcer.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 20-09-2022

Udvalget tiltræder en omlægning af ressourcer på de forebyggende hjemmebesøg, og ønsker en løbede opfølgning.

Punkt 5 Forslag til finansiering af forventet merforbrug for 2022 ved 2. budgetopfølgning

Sagsresumé

Det er konstateret ved 2. budgetopfølgning, at kommunens serviceramme fortsat er under pres. Økonomi- og Erhvervsudvalget har opfordret til, at udvalgene med de største forventede afvigelser får forelagt og behandler en oversigt over mulige justeringer til finansiering af den forventede afvigelse i indeværende år. Forslag, der justerer på serviceniveauet fremlægges til politik behandling.

 

Oversigt over mulige justeringer fremgår af bilag, som vil blive præsenteret på mødet.

 

Sagsbeskrivelse:

Økonomi- og Erhvervsudvalgets behandling af 2. budgetopfølgning 2022 den 5. september 2022 viste, at kommunens budget og ramme for serviceudgifter fortsat er under pres, og at presset primært kan henføres til indmeldinger fra 4 fagudvalg; Teknisk Udvalg, Børne- og Skoleudvalget, Senior- og Socialudvalget samt Økonomi- og Erhvervsudvalget.

 

Økonomi- og Erhvervsudvalget har på eget budgetområde anmodet om at få forelagt en oversigt over mulige justeringer for indeværende år, herunder:

 

  • Muligheder for opbremsning af indkøb
  • Afvente besættelse af vakante stillinger, der ikke vedrører borgernære funktioner
  • Eventuelle gennemslag af finansieringsforslag til 2023-budgettet i 2022.

 

Økonomi- og Erhvervsudvalget har herudover opfordret til, at der på de øvrige udvalg med de største forventede afvigelser gennemføres samme proces med henblik på efter rammestyringens principper at eliminere eller minimere det indmeldte forventede merforbrug på udvalgenes områder.

 

Forvaltningen har udarbejdet en oversigt over mulige finansieringsforslag på udvalgets område, som fremlægges på de 4 udvalgs møde.

 

På Senior- og Socialudvalgets område viste 2. budgetopfølgning 2022 merudgifter på 15,274 mio. kr. som er på følgende områder:

 

  • Senior og Sundhed, AUB-refusion vedr. elever for 2021 er gået ind i 2022, forventet merindtægt -1,400 mio. kr.
  • Senior og Sundhed, højere licensudgifter vedrørende Nexus – ny SKI-aftale, merforbrug 1,000 mio. kr.
  • Visitationen, Fritvalgsrammen mindre træk pga. færre leverede timer i hjemmeplejen end budgetteret, forventet mindreforbrug -7,000 mio. kr.
  • Visitationen, stigning i antal ”særlige situationer”, forventet merforbrug 2,000 mio. kr.
  • Visitationen, Brugerstyret Personlig Assistance (2 nye borgere), forventet merudgift 2,400 mio. kr.
  • Plejen inde, merudgifter til løn på Stævnhøj (der arbejdes med handleplaner, forventes ikke varigt), forventet merudgift 1,500 mio. kr.
  • Plejen inde, ny indkøbsaftale og dyrere råvarer, forventet merforbrug 1,000 mio. kr. 
  • Plejen ude, hjemmehjælp, uddelegeret sygepleje og rehabilitering (der arbejdes med handleplaner tiltag sygefravær), forventet merudgift 10,254 mio. kr.
  • Plejen ude, Ekstra demografi-tildeling til sygeplejen, forventet mindreforbrug -1,500 mio. kr.
  • Overførsel mellem årene gæld fra år 2021, forventet merudgift 1,744 mio. kr.
  • Hjælpemidler og Kommunikation, efter flytning til Sundhedshuset har afdelingen flere lagerlokationer – en ekstra medarbejder, forventet merudgift 0,440 mio. kr. 
  • Kommunens egne enheder, merudgifter til Kobbelgården 1 og 3 og merforbrug på ekstern ambulant stofbehandling øget tilgang finansieret af færre udgifter til administration, drift, bygninger og grunde samt merindtægter mellemkommunale borgere ved Kompetencecentret for døve og døvblinde, vakancer m.v., netto forventet mindreudgift -0,571 mio. kr.
  • Myndighed, øget tilgang mellemkommunal STU, forventet merudgift 1,200 mio. kr. 
  • Myndighed, øget tilgang til mellemkommunale botilbud, forventet merforbrug 4,879 mio. kr. 
  • Myndighed, øget tilgang til forsorgshjem, forventet merforbrug 0,380 mio. kr.
  • Myndighed, manglende finansiering af gæld overført fra 2021, forventet merudgift 0,596 mio. kr.
  • Udsving på en række øvrige aktiviteter på tværs af udvalget, netto forventet mindreforbrug -1,648 mio. kr.

Økonomiske konsekvenser

Forslagene har til formål at reducere det forventede merforbrug på serviceudgifter på udvalgets område. Presset på servicerammen vil alt andet lige blive reduceret med de justeringer, der besluttes iværksat med effekt i 2022.

Vurdering

Frem mod 3. budgetopfølgning vil forvaltningen vurdere på om udgiftsopbremsningen er tilstrækkelig ift. rammeoverholdelse. Det er på nuværende tidspunkt usikkert om udgiftsstigningen på det specialiserede socialområdet samt øvrige områder under pres er stabiliseret for 2022 eller vil reducere effekten af opbremsning og øvrige forslag til finansiering inden for fagudvalgenes rammer.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelses- og Velfærd indstiller:

  1. Udvalget beslutter hvilke forslag til justeringer, der iværksættes på udvalgets område med henblik på at nedbringe presset på servicerammen.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 20-09-2022

Udvalget besluttede at iværksætte forvaltningens forslag til tilbageholdenhed i 2022 undtagen indførelse af rengøring hver 3. uge.

Punkt 6 Orienteringssag: Om handicapindsatsen ´Vi gør en forskel - gør du?´

Sagsresumé

Jobcenter Fredericia har netop afsluttet projektet ’Vi gør en forskel, gør du? ’, der forløb i perioden 01. 02. 2021 – 30. 06. 2022. Projektet har været forankret i Dansk Handicapforbund, som også varetog projektledelsen.

 

Den 24. marts 2021 blev daværende Social- og Beskæftigelsesudvalg orienteret om projektet.

 

På mødet gives en kort status på resultaterne af projektet.

 

Sagsbeskrivelse:

I Jobcenter Fredericia er der et solidt og velforankret fokus på at bringe borgere med handicap i beskæftigelse. Medarbejdere og ledere arbejder løbende med at styrke kompetencer og samarbejde omkring målgruppen af borgere med både psykisk og fysisk funktionsnedsættelse. Ministermålet om, at flere borgere med handicap skal i beskæftigelse, er en væsentlig indsats, som der er et fokus på via konkrete initiativer.

 

Formålet med projekt ´Vi gør en forskel, gør du? ´, er at bringe mennesker med funktionsnedsættelse tættere på arbejdsmarkedet og i ordinær beskæftigelse. I projektet har der været anvendt en bred definition af funktionsnedsættelse, som er defineret som fysiske, psykiske, kognitive, kommunikative og sensoriske begrænsninger. Målgruppen i projektet var borgere på dagpenge samt jobparate kontanthjælpsmodtagere.

 

Jobcenter Fredericia har haft ansat en jobformidler på projektet på fuld tid i perioden 1. februar 2021 til 30. juni 2022, hvor jobformidleren har gennemført virksomhedsrettede gruppeforløb for borgere, der blev visiteret til indsatsen. Jobformidleren har i samarbejde med virksomhedskonsulenterne forfulgt jobåbninger for de visiterede borgere, og ligeledes også varetaget en efterværnsordning, som understøtter fastholdelse af borgere i praktik, løntilskud og ordinær ansættelse.

 

Dialogforum

Et væsentligt element i projektet er et lokalt dialogforum med virksomheder fra Fredericia Kommune. Formålet har været at bidrage til øget socialt ansvar i virksomhederne, endnu bedre samarbejde mellem virksomheder og Jobcenter, samt til at skabe flere muligheder for beskæftigelse for borgerne i målgruppen. Der har været afholdt 4 møder i perioden. Dialogforum har derved været et rådgivende organ for Jobcenteret i forhold til, hvordan vi bliver den bedste samarbejdspartner, samt viden om fremtidige tendenser på det lokale arbejdsmarked. Desuden har det givet virksomhederne mulighed for at sparre med hinanden og få mere viden, bl.a. om de kompenserende ordninger og fleksjobområdet.

Måltal og resultater på projektet

Måltal:

-          59 borgere er blevet visiteret til indsatsen i projektet

-          24 borgere er i selvforsørgelse

-          1 i uddannelse

-          1 i isbryderordning

-          1 på Sygedagpenge

-          1 i fleksjob

-          2 ansat som voksenelev

-          1 på Dagpenge med supplerende job

-          8 er blevet ledig igen – bestod ikke trailerkørerkort, ordre nedgang,

 

59 borgere har været gennem projektet. Ud af de 59 har 29 borgere på nuværende tidspunkt opnået selvforsørgelse og flere er godt på vej.

 

Resultatet er at 49,2% er kommet i beskæftigelse, hvor måltallet var 50%.

 

Opfølgningsevaluering af ´Vi gør en forskel – gør du?´

Under projektperioden er borgerne blevet inddraget i en brugerevaluering af forløbet.  Efter endt forløb har projektets jobformidler udsendt et spørgeskema, som giver et overblik over borgers tilfredshed med forløbet.

 

88 % procent er tilfredse eller meget tilfredse med det overordnede forløb.

 

Yderligere fremhæver borgerne følgende, som har været særlig godt ved forløbet - her har borger kunne vælge flere svar:

 

-          At have tilknyttet en personlig jobformidler (65%)

-          At egne udfordringer er blevet anerkendt (47%)

-          At man har fået øget viden om jobmuligheder (65%)

-          At man har fået afdækket eget behov for at komme ind på arbejdsmarkedet (65%)

 

Samlet evalueringsrapport for deltagende kommuner er vedhæftet som bilag.

Økonomiske konsekvenser

’Vi gør en forskel – gør du?’ er finansieret af puljemidler fra Styrelsen for Rekruttering og Arbejdsmarked (STAR) til ansættelse af 1 medarbejder i projektperioden. Herudover har en intern projektmedarbejder været tilknyttet.

Vurdering

Forvaltningen vurderer, at den målrettede og håndholdte indsats med fokus på kompenserende ordninger virker for de ledige jobparate med funktionsnedsættelser.  Viden og erfaringerne fra projektet er brugbart og forankret i driften. Indsatsen har en positiv effekt, men kræver bl.a. en lavere sagsmængde for medarbejderne, hvis den målrettede og håndholdte indsats skal kunne forankres i driften indenfor de eksisterende rammer.

Indstillinger

Direktør for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Beskæftigelses - og Sundhedsudvalget samt til Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalgene tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 20-09-2022

Taget til efterretning.

Punkt 7 Orienteringssag: Hjemløsetælling 2022 (VIVE)

Sagsresumé

I denne sag orienteres Unge- og Uddannelsesudvalget samt Senior- og Socialudvalget om VIVE’s nationale kortlægning af hjemløshed i Danmark 2022. Orienteringens fokus er på nøgletallene for Fredericia Kommune.

 

Sagsbeskrivelse:

BAGGRUND

Rapporten ”Hjemløshed i Danmark 2022 – National Kortlægning” udkom d. 2. september 2022. Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, VIVE har udarbejdet rapporten. Rapporten er finansieret af Social- og Ældreministeriet.

 

Formålet med kortlægningen er at følge udviklingen i hjemløsheden, både på landsplan og i de enkelte kommuner. Samtidig giver kortlægningen en viden om hjemløshedens karakter og ændringer i profilen blandt borgere i hjemløshed. Kortlægningen giver også en viden om årsagerne bag hjemløsheden, og hvilke sociale indsatser borgere i hjemløshed modtager. Rapporten er vedhæftet bilag 1.

 

Kortlægningen baseres på hjemløsetællingen i uge 6, 2022. I Fredericia Kommune bidrog følgende til hjemløsetællingen 2022: Din Indgang, Jobcenteret, Kirkens Korshærs Varmestue, Ydelse, Veterankoordinatoren, Visitation Voksen, Krisecenter for mænd, Rusmiddelcenteret og Den Boligsociale Helhedsplan.

 

Mange borgere i hjemløshed benytter flere forskellige tilbud. Det betyder, at der for den samme borger kan være blevet udfyldt to eller flere personskemaer. VIVE har i behandlingen af den indkomne data frasorteret eventuelle dobbeltregistreringer.

 

RAPPORTEN KONKLUDERER

Rapporten viser, at der er sket et fald i hjemløsheden på landsplan siden den forrige kortlægning i 2019. Der er blandt andet et fald i antallet af gadesovere, ligesom der også er et fald i antallet af unge i hjemløshed. Kortlægningen viser, at der er en del lokal variation i udviklingen.

 

I sig selv siger kortlægningen ikke noget om årsagerne til udviklingen. VIVE peger dog på, at når det samlet set er lykkedes at vende udviklingen, hænger det med stor sandsynlighed sammen med tiltag, der er iværksat på hjemløshedsområdet gennem de senere år. Der har blandt andet været et strategisk fokus på at omstille indsatsen på hjemløshedsområdet med afsæt i ’Housing First’-tilgangen. VIVE peger på, at forskellene i udviklingen på tværs af kommunerne kan hænge sammen med, at nogle kommuner er længere end andre med at etablere bolig- og støtteløsninger, der kan hjælpe borgere ud af hjemløshed. Samlet set peger kortlægningens resultater på, at det er vigtigt at fastholde det strategiske fokus via Housing First tilgangen i forhold til at nedbringe hjemløsheden ved at tilvejebringe langvarige bolig- og støtteløsninger.

 

HJEMLØSETAL 2022 og 2019: FREDERICIA KOMMUNE

I Fredericia kommune er der sket en stigning i antallet af hjemløse siden 2019.

 

Nedenstående tabeller viser antal personer i hjemløshed uge 6, 2022 og 2019, hjemmehørende i Fredericia Kommune, fordelt på hjemløshedssituation.

 

Nedenstående tabeller viser antal personer i hjemløshed uge 6, 2022 og 2019, hjemmehørende i Fredericia Kommune, fordelt på aldersgrupper.

 

 

I rapporten skriver VIVE, at der er registreret ”lidt flere borgere i hjemløshed” i 2022 i Fredericia Kommune siden 2019. VIVE benævner altså ikke stigningen i Fredericia Kommune som markant. I rapporten gør Vive desuden opmærksom på, at der i de lidt mindre kommuner er tale om forholdsvis få personer i absolutte tal, og at der kan være en vis tilfældig fluktuation i antallet af personer, der har været i hjemløshed i kortlægningsugen. Ligeledes kan der have været forskelle mellem kortlægningerne i kvaliteten af indberetningen i de enkelte kommuner, hvilket også kan give udsving i tallene.

 

Det ændrer dog ikke på at stigningen i antallet af borgere, der bor på forsorgshjem/herberg, er markant i Fredericia Kommune – og nationalt. VIVE peger på, at faldet i antallet af gadesovere kan hænge sammen med en kraftig stigning i antallet af borgere, der bor på forsorgshjem/herberg (§110-boformer); hvilket betyder, at gadesoverne har fået tag over hovedet men ikke et hjem. VIVE peger desuden på, at stigningen i antallet af pladser på § 110-boformerne også forklarer stigningen i antallet af borgere på forsorgshjem.

 

Stigningen i antallet af borgere i hjemløshed ses særligt i de ældre aldersgrupper. Det er også en generel tendens. VIVE påpeger, at der grund til opmærksomhed på den fortsatte stigning i hjemløsheden blandt de ældste på 60 år og derover. I den forbindelse henviser VIVE til en undersøgelse af hjemløsheden blandt udsatte ældre, som peger på mangel på botilbud og boligløsninger til målgruppen samt udfordringer i forhold til at kunne give en tilstrækkeligt intensiv og specialiseret bostøtte til udsatte ældre.

 

HOUSING FIRST

På udvalgsmødet d. 1.3.22 besluttede Senior- og Socialudvalget, at hovedfokus for kommunens udsattestrategi er: Housing First tilgangen og inkluderende fællesskaber. Implementeringen af Housing First som en tværgående tilgang er igangsat. Bilag 2 giver en status på implementeringsprocessen.

Økonomiske konsekvenser

Fredericia Kommune har et merforbrug på forsorgshjemudgifter på grund af en øget tilgang. Forvaltningen har ansat en socialboligrådgiver, hvis formål er at nedbringe antallet af borgere på forsorgshjem. Skal Housing First strategien lykkes, er det vigtigt, at boligorganisationerne anviser flere boliger til borgere i social udsathed.

Vurdering

Der er på landsplan evidens for, at Housing First tilgangen virker i forhold til at forebygge og bekæmpe hjemløshed.

 

Det er forvaltningens vurdering, at den proces, som er igangsat i forhold til implementering af Housing First tilgangen, er med til at sikre en tværgående, strategisk og handlingsorienteret indsats mod hjemløshed i Fredericia Kommune.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget samt Unge- og Uddannelsesudvalget, at:

  1. Udvalgene tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Unge- og Uddannelsesudvalget den 20-09-2022

Orienteringen taget til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 20-09-2022

Taget til efterretning.

Punkt 8 Orienteringssag: Ankestatistik for 2021 fra Ankestyrelsen (Danmarkskortet)

Sagsresumé

Byrådet skal orienteres om Danmarkskortet, som omhandler kommunernes omgørelsesprocenter på sager på social-, børne- og voksenhandicapområdet, som er påklaget til Ankestyrelsen. Kortet er udarbejdet af Social- og Ældreministeriet.

 

Sagsbeskrivelse:

Social- og Ældreministeriet offentliggør hvert år oversigter over omgørelsesprocenterne af kommunernes afgørelser, som er påklaget til Ankestyrelsen.

 

Jf. retssikkerhedslovens § 79 b, skal byrådet inden udgangen af det år, hvor danmarkskortet er offentliggjort, behandle danmarkskortet på et møde. Kravet indebærer, at der hvert år skal ske en aktiv politisk behandling af danmarkskortet. Det danmarkskort, der er offentliggjort den 23.06.22, skal derfor behandles på et byrådsmøde inden udgangen af 2022.

 

Ankestyrelsen er en uafhængig klageinstans, som blandt andet behandler klagesager indenfor social- og beskæftigelsesområdet.

 

Oversigterne med omgørelsesprocenterne er kommuneopdelt, og omfatter afgørelser inden for udvalgte paragraffer i serviceloven (kaldet Danmarkskort). De tre oversigter/kort, som er offentliggjort, er:

  1. Kortet for socialområdet generelt
  2. Kortet specifikt for børnehandicapområdet
  3. Kortet specifikt for voksenhandicapområdet 

 

Formålet med disse oversigter er at skabe gennemsigtighed om, hvor mange sager, som de enkle kommuner får omgjort, samt at skabe et sammenligningsgrundlag for kommunerne.

I oversigterne anvendes tre begreber:

 

Stadfæstelse: Det betyder, at Ankestyrelsen er enig i afgørelsen. Der sker ingen ændringer for den, der har klaget.

 

Hjemvisning: Det betyder, at kommunen skal genoptage sagen og afgøre den på ny. Det kan eksempelvis ske, hvis der mangler oplysninger i en sag, eller at den indeholder formelle mangler.

Ændring: Det betyder, at Ankestyrelsen er helt eller delvist uenige i afgørelsen og ændrer den.

 

Når en afgørelse hjemvises eller ændres, kaldes det, at kommunens afgørelse bliver omgjort. Det hedder det, selvom en hjemvisning ikke nødvendigvis betyder, at afgørelsen bliver ændret.

 

Omgørelsesprocenten er derfor andelen af sager, der bliver omgjort (hjemvist eller ændret) ud af alle realitetsbehandlede sager.

 

Nedenfor, vist i oversigtform, en oversigt over de områder der indgår i Danmarkskortet, samt yderligere statistik på børneområdet for 2020 og 2021:

 

Ankestyrelsens ankestatisk – tal for 2021

 

Område

Behandlede sager

Ændret

Hjemvist

Stadfæstet

Omgørelses-procent

A

Serviceloven - alle paragraffer

74

3

16

55

26 %

B

Børnehandicap - specifik

17

0

7

10

41 %

C

Børneområdet - andre

15

0

3

12

20 %

D

Samlet for børneområdet (B+C)

32

0

10

22

31 %

E

Voksenhandicap - specifik

1

0

0

1

0 %

 

Ankestyrelsens ankestatisk – tal for 2020

 

 

Behandlede sager

Ændret

Hjemvist

Stadfæstet

Omgørelses-procent

A

Serviceloven - alle paragraffer

88

11

19

58

34 %

B

Børnehandicap – specifik

16

0

6

10

38 %

C

Børneområdet – andre

29

5

3

21

28 %

D

Samlet for børneområdet (B+C)

45

5

9

31

31 %

E

Voksenhandicap - specifik

4

0

2

2

50 %

 

 

Vedr. A - Socialområdet generelt:

Her indgår alle bestemmelser i serviceloven, hvor der er kommunal klageadgang.

 

I forhold til socialområdet generelt skal bemærkes, at Danmarkskortene for børne- og voksenhandicapområderne er en delmængde af hele socialområdet/Serviceloven. Det betyder, at man ikke kan lægge tallene fra de enkelte Danmarkskort sammen.

 

Vedr. B - Kortet specifikt for børnehandicapområdet:

I Danmarkskortet for børnehandicapområdet indgår flg. sager efter flg. bestemmelser:

  • Pasningstilbud, hjemmetræning m.m. §§ 32, 32a, 36, 39-40
  • Merudgiftsydelse § 41
  • Tabt arbejdsfortjeneste §§ 42- 43
  • Personlig hjælp og ledsagelse §§ 44 - 45

 

Vedr. C – Børneområdet andre

Ud over børnehandicapområdet, er der en række bestemmelser i Serviceloven der vedrører børneområdet, og som indgår i det samlede overblik over socialområdet generelt i ’Danmarkskortet’:

  • Børnefaglige undersøgelse, § 50
  • Efterværn og opretholdt anbringelse, §§ 76, 76a
  • Foranstaltninger, §§ 52 stk. 3 nr. 1-9, 55, 69 stk. 1
  • Hjemgivelse og hjemgivelsesperiode, § 68
  • Samvær under anbringelse, § 71
  • Valg af anbringelsessted, § 68b
  • Forældrebetaling under anbringelse, § 159
  • Økonomisk støtte, § 52a

 

Vedr. D – Samlet for børneområdet

Oversigt for hele området under Familie og Børn, dvs. tallene for B og C er lagt sammen her. For mere specifik gennemgang af hele børneområdet, henvises til ”Bilag Familie og Børn 2021”

 

Vedr. E - Kortet specifikt for voksenhandicapområdet:

 I Danmarkskortet for voksenhandicapområdet indgår sager efter flg. bestemmelser:

  • Voksne - kontante tilskud § 95
  • Voksne - borgerstyret personlig assistance § 96
  • Voksne - ledsageordning § 97
  • Voksne - merudgifter § 100

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Det vurderes, at Fredericia Kommune ligger på et fornuftigt niveau, da det er forholdsmæssigt få sager der indgår i omgørelsesprocenten og omgørelsesprocenten generelt er på niveau eller faldende i forhold til 2020. I forhold til hvor mange sager der træffes afgørelse i hvert år, så er det en beskeden andel som påklages.

 

Når forvaltningen modtager en sag til fornyet behandling eller en sag omgøres, så gennemgås den internt med henblik på at drage læring ud til fremtidig sagsbehandling. Dette med henblik på løbende at tilpasse praksis og sikre en høj kvalitet i afgørelserne.

Indstillinger

Direktionen indstiller, at Børne- og Skoleudvalget og Senior og Socialudvalget anbefaler over for Økonomiudvalget og Byrådet, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 20-09-2022

Udsat til næste møde.

Punkt 9 Orienteringssag: Tilsyn i Plejehjem og Hjemmeplejen

Sagsresumé

Senior- og Socialudvalget orienteres omkring tilsynssager vedr. kommunens plejehjem og hjemmepleje.

 

Sagsbeskrivelse:

Styrelsen for Patientsikkerhed gennemfører både ældretilsyn og sundhedsfagligt tilsyn i kommunerne. Begge tilsyn er anmeldte tilsyn. Tilsyn kan finde sted i såvel plejehjem som i hjemmeplejen.

 

Cirka 10 procent af alle plejehjem får et tilsynsbesøg, som kan være planlagt eller reaktivt.

 

Planlagte tilsyn igangsættes på baggrund af stikprøver og ud fra relevante risikofaktorer.

 

Reaktive tilsyn igangsættes på baggrund af bekymringshenvendelser til styrelsen eller medieomtale.

 

Der har været foretaget tilsyn i Fredericia, der har medført en række kritikpunkter, der skal udbedres. Disse kritikpunkter er der arbejdet ambitiøst med, og der begynder at vise sig resultater af det målrettede arbejde.

 

Udvalget orienteres om generel status i forhold til tilsyn, handleplan til opfølgning på disse og eventuelle afvigelser i planerne.

 

Generelt er der fokus på dokumentation samt implementering af handleplaner.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Der arbejdes systematisk med opfølgning på tilsynsbesøgene, og det begynder at være tydeligt at se resultaterne af arbejdet de enkelte steder.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalget tager orienteringen til efterretning.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 20-09-2022

Taget til efterretning.

Punkt 10 Beslutningssag: Årets ildsjælspris 2022

Sagsresumé

Senior og Socialudvalget uddeler hvert år Årets Ildsjælspris til en frivillig social forening. Årets ildsjæl findes i et tæt samarbejde med Frivilligcenter Fredericia, der indstiller prismodtageren.

 

Sagsbeskrivelse:

Fredericia Kommune, Socialudvalget skænkede i 2002 Ildsjælsskulpturen, som er udført af kunstneren Jens Galschiøt. Udvalget ønsker, at Ildsjælsskulpturen for et år ad gangen, gives til en frivillig forening, der har ydet en særlig indsats.

 

Ildsjælsprisen er en anerkendelse af og en opmuntring til den lokale frivillige sociale indsats. Alle lokale frivillige sociale hjælpeorganisationer/grupper samt lokale patientorganisationer kan tildeles ildsjælsprisen. Prisen uddeles ikke til enkeltpersoner.

 

Borgerne i Fredericia Kommune, alle lokale frivillige sociale hjælpeorganisationer og grupper, samt lokale patientorganisationer har mulighed for at indstille en kandidat til Ildsjælsprisen.

 

Frivilligcenterets bestyrelse foretager på baggrund af de indkomne forslag en indstilling til Senior- og Socialudvalget. Udvalget har den endelige beslutningskompetence til at pege på årets Ildsjæl.

 

Ildsjælsskulpturen overrækkes af formanden for Senior- og Socialudvalget til frivilligfesten fredag d. 23. september 2022.

 

Indstillingen fra FrivilligCenter Fredericia medtages til mødet i Senior- og Socialudvalget.

Økonomiske konsekvenser

Ingen

Vurdering

Ingen

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalget udpeger, hvem der skal modtage årets frivilligpris.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 20-09-2022

Udvalget følger FrivilligCenter Fredericias indstilling, og peger på Fredericia krisecenter for kvinder, som modtager af årets ildsjælepris.

Punkt 11 Drøftelsessag: Plejehjem - analyse

Sagsresumé

Der ønskes en drøftelse af processen frem mod etablering af et nyt plejehjem.

 

Sagsbeskrivelse:

Det er besluttet i forbindelse med budget 2022 at igangsætte en analyse. Der står følgende i budgetteksten:

 

Partierne bag budgetforliget er enige om at igangsætte processen frem mod etablering af et nyt plejehjem.

Der afsættes 0,750 mio. kr. til opstart af projektering og afklarende processer.

Partierne ønsker en drøftelse i Byrådet, som skal afklare hvilken driftsform plejehjemmet skal opføres og drives under.

 

Udgangspunktet er, at der skal opføres omkring 70 plejeboliger, som kan imødekomme en bred vifte af behov. Beslutninger om placering, målgruppeafklaring mv. placeres i Byrådet. Processerne skal involvere en bred vifte af interessenter. Det er partiernes ønske, at der i den endelige planlægning indgår overvejelser omkring, hvilke andre funktioner og boligtyper, der med fordel vil kunne tænkes ind i et kommende byggeri. Aftaleparterne ønsker at understøtte kommunens arbejde med fortsat udvikling af seniorområdet under Senior- og Handicapudvalget Der indarbejdes på Senior- og Handicapudvalget: • Anlæg: Etablering af nyt plejehjem analyse, 0,750 mio. kr. i 2022.

 

Den seneste befolkningsprognose viser dog, at det forventes at stigningen i antallet af personer over 80 år ikke er så stor, som tidligere forventet. Det betyder, at behovet for nye plejehjemspladser ikke nødvendigvis opstår så hurtigt som forventet.

 

Forud for drøftelsen i Byrådet er der behov for en indledende drøftelse af en række emner for at sikre en handlingsplan for processen herunder:

  • Ønsker til plejehjemmets driftsform
  • Ønsker til målgruppe
  • Opmærksomhed på demografien
  • Driftsmidler
  • Nuværende bygningsmasse
  • Dialoger der skal igangsættes
  • Ønsker til temaer der skal belyses forud for beslutning

På baggrund af drøftelserne på udvalgsmødet udarbejder forvaltningen en tids- og procesplan.  

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Direktøren for Beskæftigelse og Velfærd indstiller til Senior- og Socialudvalget, at:

  1. Udvalget tager en indledende drøftelse omkring behov for afklaringer frem mod etableringen af et nyt plejehjem.

Beslutning i Senior- og Socialudvalget den 20-09-2022

Drøftet.

Punkt 12 Orientering (Lukket)

Punkt 13 Underskriftsside

Sagsresumé

Senior- og Socialudvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

Sagsbeskrivelse:

Senior- og Socialudvalget skal godkende beslutningsprotokollen.

 

For at godkende beslutningsprotokollen, skal hvert medlem underskrive ved at trykke Godkend i First Agenda.

Indstillinger

Fagafdelingen indstiller