Miljø- og Teknikudvalget - 25-06-2019

Referat
Dato:
Tirsdag, 25 juni, 2019 - 15:00
Hent som fil:
Lokation:
Dagsorden publiceret:
Fredag, 21 juni, 2019 - 13:36
Referat publiceret:
Onsdag, 3 juli, 2019 - 13:42

Punkt 34 Godkendelse af dagsorden

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 25-06-2019

Godkendt.

Punkt 35 Praksis for tilslutningspligt ved ny lokalplanlægning

Sagsresumé

I forbindelse med ny lokalplanlægning af boligområde i Skærbæk ønskes udvalgets stillingtagen til eventuel fastholdelse af eksisterende tilslutningspligt til kollektiv varmeforsyning i området.

Sagsbeskrivelse:

By– og Planudvalget har sat gang i udviklingen af ny lokalplan, LP366, Boliger ved Overmarken i Skærbæk. Hensigten er at åbne mulighed for etablering af tæt-lav bebyggelse. Ved lokalplanlægningen skal der tages stilling til områdets varmeforsyning.

Området LP366 er en del af den eksisterende lokalplan LP273 fra maj 2007. Efter LP273 er området udlagt til kollektiv varmeforsyning med tilslutningspligt for ny bebyggelse.

Bebyggelserne i LP273 fjernvarmeforsynes af TREFOR Varme, der også er det aktuelle forsyningsselskab i området LP366.

Teknik & Miljø anbefaler, at det nye boligområde med LP366 fortsat udlægges til kollektiv varmeforsyning.

Teknik & Miljø ønsker politisk drøftelse og stillingtagen til, om tilslutningspligten skal fastholdes, eller om tilslutningen til fjernvarme skal være frivillig for de nye boliger i området LP366.

Efter de nye plan- og varmeforsyningsregler gældende pr. 1. januar 2019 kan kommunen ikke udlægge ny tilslutningspligt til kollektiv varmeforsyning.

Ved vedtagelse af den nye lokalplan LP366 vil det være normal praksis at aflyse den hidtidige lokalplan 273 i det aktuelle område. Hermed bortfalder tilslutningspligten til kollektiv varmeforsyning.

Da der med LP273 allerede før 1. januar 2019 var fastlagt tilslutningspligt til fjernvarme i området, har Fredericia Kommune mulighed for at fastholde tilslutningspligten efter vedtagelsen af LP366. Det vil indebære, at Fredericia Kommune skal undlade at ophæve den gældende lokalplan 273’s bestemmelser om tilslutningspligt, samtidig med at vi fastsætter nye lokalplanbestemmelser i øvrigt for området. Dette kan ske jf. vejledende udtalelse fra Erhvervsstyrelsen af 8. februar 2019.
I området vil der i givet fald være to lokalplaner, der supplerer hinanden: LP273 (fsva krav om tilslutningspligt) og LP366 (øvrige bestemmelser).

Fjernvarmeselskabet TREFOR Varme har ingen bemærkninger til en eventuel fjernelse af tilslutningspligten i området.

Økonomiske konsekvenser

Sagen har ikke umiddelbart økonomiske konsekvenser for kommunen. Accepten af bortfald af tilsynspligt forventes at betyde lettelse for administrationen i forhold til fastholdelse af tilslutningspligten.


Fraværet af tilslutningspligt vil medføre større variation på forudsætningerne i de samfunds-økonomiske analyser, som ligger til grund for godkendelse af fjernvarmeprojekt – og dermed større usikkerhed på analyseresultatet. Det er ikke muligt at vurdere de samfundsøkonomiske konsekvenser af sagen nærmere.

Vurdering

En fastholdelse af tilslutningspligten i området ”koster” dobbelt lokalplan. Borgernes og andre brugeres overblik over, hvad der gælder for området, vil forringes - og det vil betyde administrativt merarbejde i kommunen.

Gevinsten ved at fastholde tilslutningspligten er en forøgelse af sandsynligheden for at områdets nye boliger vil blive tilsluttet fjernvarmenettet. Uden tilslutningspligt vil boligerne i området kunne opføres frit med individuelle varmeløsninger som f.eks. luft-vand-varmepumper, jordvarmeanlæg, pillefyr osv.

 Det bemærkes, at der i område med tilslutningspligt skal dispenseres fra tilslutningspligten, hvis der ønskes anden bæredygtig individuel varmeforsyning og der er tale om såkaldt lavenergibyggeri.

I Fredericia Kommunes Strategiske Energiplan 2020 er sat et pejlemærke om at flest mulige boliger og virksomheder skal tilsluttes fjernvarme. Dette opnås bl.a. via dialog med udviklere og bygherrer om anvendelse af fjernvarme, når det er muligt. Ønsket om at udbrede fjernvarmen mest muligt er begrundet i flere forhold: Det er i Fredericia ofte den samfundsøkonomisk set bedste løsning frem for individuelle varmeløsninger; fjernvarmen er 95% CO2-neutral, og vi understøtter/beskytter samtidig milliardinvesteringen i ombygningen af Skærbækværket fra gas- til flis-fyring.

 Den aktuelle potentielle bygherre i området LP366 har uformelt ytret ønske om tilslutning til fjernvarme, hvis det er muligt.

Indstillinger

Teknik og Miljø indstiller, at udvalget drøfter og godkender oplægget om at lade tilslutningspligten i planområdet falde bort i forbindelse med vedtagelsen af den ny lokalplan LP366.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 25-06-2019

Udvalget godkender oplægget, idet der i denne konkrete sag ikke ønskes unødig bureaukrati og bygherre ønsker at tilslutte området til fjernvarme. Udvalget ønsker at drøfte det mere principielle på et af de kommende møder.

Punkt 36 Plan for indsamling af madaffald

Sagsresumé

Der arbejdes med planer om en ny ordning for dagrenovation, så madaffald, også kaldet KOD -  Kildesorteret Organisk Dagrenovation, fra husholdningerne fremover indsamles separat.

Planlægningen sker blandt andet på baggrund af, at EU i maj 2018 vedtog et ændret affaldsdirektiv med krav om, at der fra 2023 skal ske separat indsamling af madaffald fra husholdningerne, med det formål at øge genanvendelsen og fremme en mere cirkulær økonomi i Europa.

 

Sagsbeskrivelse:

Dagrenovationsordningen er obligatorisk, og separat indsamling af madaffald vil blive en lovpligtig ”tvunget” ordning for alle husstande i kommunen.

Ordningen vil blive reguleret af Fredericia Kommunes regulativ for husholdningsaffald, hvor reglerne omkring indsamling af dagrenovation er indeholdt.

Ordningen inddeles i følgende typer af husholdninger:

  • Parcelhuse og lignende boliger
  • Lejligheder i etageboliger og boligselskaber mv.
  • Kommunale institutioner
  • Sommerhuse og kolonihaver mv.

 

Den nuværende dagrenovationsordning

Der er ca. 13.100 parcelhuse og lignende boliger, og ca. 12.500 lejligheder tilmeldt ordningen. Desuden er der tilmeldt 126 institutioner og 167 sommerhuse.

På nuværende tidspunkt sorterer husholdningerne i Fredericia dagrenovation i restaffald og grønt affald.

Restaffald, som for eksempel madrester som kød, fisk, og pålæg, vådt og beskidt papir og pap, bleer og hygiejnebind samt brugt engangsservice, afhentes og sendes til forbrænding hos Energnist I/S.

Til grønt affald, som for eksempel er frugt- og grøntsager, afskårne blomster, kaffegrums og teblade inklusive filtre, brød- og kagerester og kornprodukter, kan der vælges mellem at få affaldet afhentet eller at hjemmekompostere affaldet. Det afhentede grønne affald bliver sendt til kompostering på kommunens komposteringsanlæg ved deponiet, på Vejlbyvej 40. Af hygiejniske grunde, på grund af risikoen for at tiltrække rotter og andre skadedyr, må der ikke være kødrester i affaldet til kompost.  Der er praksis for at benytte den grønne affaldsbeholder til mindre mængder af haveaffald, som afklippet græs og blade, hvis der er ledig plads i beholderen.

Affaldsbeholdere til restaffald og grønt affald leveres af Fredericia Kommune. Som grundejer anskaffer og vedligeholder man selv sin affaldsbeholder. 

For parcelhuse kan der til restaffald vælges mellem forskellige størrelser affaldsbeholdere: 60 liter, 90 liter, 140 liter, 190 liter og 240 liter. Affaldsbeholderen på 60 liter er af tekniske grunde under udfasning.

Til grønt affald benyttes en 140 liter affaldsbeholder, eller alternativt en kompostbeholder. Vælger man at få det grønne affald afhentet, skal der til emballering benyttes papirsposer, som udleveres 1-2 gange årligt. Kompostbeholdere til hjemmekompostering kan enten købes hos kommunen eller anskaffes via et byggemarked eller lignende.

 

For parcelhuse er fordelingen som følger:

Affaldsbeholder kapacitet

Antal tilmeldte

%

60 liter, restaffald

80

1

90 liter, restaffald

3.600

27

140 liter, restaffald

6.650

51

190 liter, restaffald

2.580

20

240 liter, restaffald

190

1

 

I alt: 13.100

I alt: 100

140 liter, grønt affald

3.910

30

 

Indsamlingen af henholdsvis restaffald og grønt affald sker hver 14. dag.

 

For etageboliger m.v. kan der vælges mellem forskellige størrelser af containere, til at opnå den tilstrækkelige kapacitet til at rumme ejendommens restaffald og grønne affald.

Der er mulighed for ændret indsamlingsfrekvens for etageboliger og institutioner, samt sommerhuse og lignende.

I den nuværende ordning må affaldsbeholderen til restaffald stå i en afstand af op til 20 meter fra skel, og beholderen til grønt affald må stå indtil 3 meter fra skel, svarende til en skelordning, på tømningsdagen. De afstande giver ofte anledning til tvivl, og i ca. 70 % tilfælde stiller borgerne affaldsbeholderne ud til skel på tømningsdagen.

Indsamlingen af dagrenovation foregår i 1-kammer-komprimatorbiler, og sker således med to kørsler – en med restaffald og en med grønt affald.

 

Den nuværende kontrakt med renovationsfirmaet P. Fournaise A/S udløber den 30. juni 2020, med en option på forlængelse af kontrakten i yderligere 1 år, til den 30. juni 2021. Senest den 1. oktober 2019 skal kommunen meddele, om vi ønsker at gøre brug af optionen.

 

Ny indsamlingsordning

I det følgende skitseres forslag til plan for en ny indsamlingsordning for dagrenovation, hvor madaffald (organisk affald) og restaffald indsamles separat.

 

Planforhold

Fredericia Kommune har gennem årene haft en meget ambitiøs politik på affaldsområdet og har haft fokus på ressourcerne i affaldet, og arbejdet for at øge genbrug og genanvendelse af affaldet.

Desuden vil kommunen som virksomhed arbejde på at reducere CO2 –udledningen med henblik på at være CO2-neutrale i 2030.

I Fredericia Kommunes Affalds- og Ressourceplan 2014-2024 er der planlagt initiativer omkring øget udnyttelse af ressourcerne i organisk affald, og blandt andet undersøge mulighederne for produktion af biogas af affaldet på Fredericia Centralrenseanlæg.

Som beskrevet ved Miljø- og Teknikudvalgets møde den 27. marts 2019 har Vejle, Fredericia, Kolding og Middelfart kommunes affaldsselskaber og spildevandsforsyninger i et projekt undersøgt mulighederne for etablering af et fælles anlæg til kildesorteret, organisk dagrenovation. På anlægget skulle det sorterede madaffald fra husholdningerne omdannes til pulp, som derefter skulle omdannes til biogas på renseanlæggene. Vejle besluttede ikke at indgå i en sådan aftale, og etablering af et fælles anlæg vurderes ikke realistisk.

Den næste nationale affaldsplan, som kommunernes affaldsplaner skal udarbejdes på baggrund af, ventes ifølge Miljøstyrelsen først klar primo 2020. Miljøstyrelsen har derfor meddelt, at kommunerne kan vente med at udarbejde nye lokale affaldsplaner til 2020.

 

Indsamlingsmateriel og -frekvens

Separat indsamling af madaffald vil kræve indkøb af nye affaldsbeholdere.

 

Til parcelhuse og lignende boliger:

En traditionel affaldsbeholder med 2 hjul kan leveres med skillevæg, så madaffald og restaffald kan lægges i hver sit rum i samme beholder. Skillevæggen deler beholderen i forholdet 60/40.

Som udgangspunkt regnes med en kapacitet til restaffald på 140 liter, med uændret tømningsfrekvens hver 14. dag.

En 2-delt affaldsbeholder på 240 liter vil have en kapacitet på 140 liter restaffald og 100 liter madaffald. Der vil i så fald skulle benyttes to-kammer-biler til tømningen, og tømning og kørsel af madaffald og restaffald sker samtidigt.

Indkøbsprisen for 2-delte beholdere på 240 liter skønnes til ca. 3,6 mio. kr.

Hvis hver husstand i stedet bibeholder sin nuværende beholder til restaffald, så der kun skal indkøbes en beholder til madaffald, vil prisen blive ca. 2,3 mio. kr. Her skal man være opmærksom på, at mange af de eksisterende restaffaldsbeholdere er ved at være slidte, og der kan derfor forventes udgifter til udskiftning og indkøb af nye beholdere indenfor en kortere årrække.

Med 2-delte beholdere vil antallet af kørsler blive reduceret til det halve, med en reduktion i tømningsprisen til følge.

Ved samlet indkøb og uddeling af 2-delte beholdere vil det være muligt at få sat en chip/tag med en adressemæssig registrering/kode på de enkelte beholdere, så det bliver nemmere for renovationsfolkene at melde tilbage omkring eventuelle problemer i forhold til tømningen af den enkelte beholder. Denne registrering sikrer samtidig den enkelte beholders tilhørsforhold, og vil derfor tage højde for og sikre, at eventuelle ekstra bestillinger omkring øget tømningsfrekvens eller længere afstand til beholderen, overholdes af renovatøren. Samtidig vil det blive muligt driftsmæssigt at følge tømningerne løbende, så kørslen yderligere kan optimeres. 

Emballering af madaffaldet skal ske i papirsposer eller i plastposer. Anlæg til pulpning af madaffald har erfaring for, at bionedbrydelige plastposer er problematiske for driften af anlægget, hvilket ikke er tilfældet for almindelige plastposer eller papirsposer.  

 

Etageboliger mv.:

Etageboliger m.v. kan vælge mellem forskellige størrelser af containere, til at opnå den tilstrækkelige kapacitet til at rumme ejendommens restaffald og madaffald.

Der er mulighed for ændret indsamlingsfrekvens for etageboliger og institutioner, samt sommerhuse og lignende.

 

Den nuværende ordning for hjemmekompostering af haveaffald foreslås videreført, således at der fortsat vil være mulighed for at hjemmekompostere. 

 

Afsætning af indsamlet madaffald

Det foreslås, at den indsamlede mængde af madaffald (organisk affald), udbydes og afsættes på markedsmæssige vilkår til oparbejdning og pulpning, med henblik på at producere biogas af pulpen.

 

Tidsplan

Tidsplanen for indførelse af ny ordning for dagrenovation tilrettelægges med henblik på at planlægge og sætte den nye ordning i drift ved udgangen af 2020.

 

Ny indsamlingsordning

Som en ny ordning for dagrenovation foreslås, at der etableres en obligatorisk indsamlingsordning, hvor

  • Affaldet kildesorteres i madaffald (organisk) og restaffald.
  • Dagrenovationen opsamles, ved parcelhuse og lignende boliger, i en 2-delt beholder på 240 liter, som tømmes hver 14. dag, og som Affald & Genbrug indkøber, leverer og finansierer via renovationstaksten og ejer dermed beholderen. 
  • Ved etageboliger og lignende kan der vælges mellem forskellige størrelser af containere til at opnå den tilstrækkelige kapacitet til at rumme ejendommens restaffald og madaffald (organisk). Tømningsfrekvensen er hver 14. dag.
  • Beholderen til dagrenovation stilles frem til skel på tømningsdagen.
  • Der vil være mulighed for ekstraydelser som for eksempel afhentning af dagrenovation inde på egen grund og ændret tømningsfrekvens. Pris for ekstraydelser vil blive fastsat i det kommende takstblad.
  • I forbindelse med udbud af den nye ordning stilles vilkår om chip/tag på den enkelte beholder, samt at der implementeres en tilhørende digital serviceapplikation med henblik på den fremtidige info og service til borgerne omkring tømning mv.
  • Det indsamlede madaffald (organiske affald) udbydes på markedsvilkår til pulpning.
  • Affaldsplan og regulativer ændres og tilrettes til de ovennævnte forhold.
  • Der detailplanlægges med henblik på igangsætning af den nye ordning ved udgangen af 2020, herunder produktion og levering af nye beholdere.

Økonomiske konsekvenser

Der vil skulle ske udbud af henholdsvis indkøb og uddeling af indsamlingsmateriel, indsamling og transport af affaldet, samt afsætning af madaffald til pulpning, og renovationstaksterne vil skulle korrigeres i henhold hertil. I forbindelse med udbud af den nye ordning stilles vilkår om chip/tag på den enkelte beholder, samt at der implementeres en tilhørende digital serviceapplikation med henblik på den fremtidige info og service til borgerne omkring tømning mv.

Vurdering

Indførelse af en ny indsamlingsordning som skitseret, vurderes som en fremtidssikret og miljømæssig god løsning i forhold til at øge genanvendelsen og udnyttelsen af ressourcerne i affaldet.

Indstillinger

Teknik & Miljø, Affald & Genbrug indstiller, at der etableres en obligatorisk ny indsamlingsordning for dagrenovation i Fredericia Kommune, som beskrevet i afsnittet om ny indsamlingsordning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 25-06-2019

Godkendt.

Punkt 37 Nedgravede affaldsbeholdere

Sagsresumé

I de seneste år har der i forbindelse med renovering af større etageboligområder været et ønske om etablering af nedgravede affaldsbeholdere.

Lige nu arbejdes der med en helhedsplan for etablering af nedgravede affaldsløsninger i kanalbyen i Fredericia.

I den forbindelse opstår der en række problemstillinger omkring placering, og ejerskab af beholderne.

Sagsbeskrivelse:

I Fredericia Kommunes Affaldsregulativ for husholdningsaffald fra 6. december 2011 blev det fastsat, at borgeren og grundejeren anskaffer og selv vedligeholder beholdere efter anvisning fra kommunen, som det også var tilfældet tidligere. Det blev desuden fastsat, at det påhviler borgeren og grundejeren at anskaffe/modtage og benytte de af kommunen anviste beholdere til dagrenovation, samt at beholdere leveres af Fredericia Kommune og betales af grundejeren.

Siden da er der opstået ønsker om i nogen etageboligområder at etablere såkaldt nedgravede affaldsløsninger. På den baggrund udarbejdede Affald & Genbrug i juni 2014 et sæt retningslinjer for etablering af nedgravede eller delvist nedgravede affaldsløsninger på privat grund i boligselskaber m.v.

Der er en række fordele ved nedgravede affaldsbeholdere:

  • Nedgravede beholdere syner mindre og fylder mindre over jorden end de gængse affaldsbeholdere, samtidig med at der er mulighed for et stort beholdervolumen.
  • De åbner mulighed for at skabe en affaldsløsning, der æstetisk passer ind i omgivelserne, med hensyn til design og udformning.
  • De skaber grundlag for et forbedret arbejdsmiljø for ejendomsfunktionærer, viceværter og renovationsfolk, da ingen kommer i kontakt med affaldet, eller skal transportere containere eller sække ud til tømning og til og fra renovationsbilen.
  • Det vil oftest være lettere for borgere at benytte indkastet til en nedgravet beholder end at skulle løfte låget til en container.
  • Jorden omkring den nedgravede beholder har stort set den samme temperatur hele året rundt, hvorved affaldet i beholderen nedkøles, og lugtgener fra affaldet derved mindskes.

Der anvendes typisk nedgravede beholdere med en kapacitet på 5 m3, til dagrenovation, svarende til behovet for kapacitet til ca. 30 lejligheder/boligenheder, når beholderne tømmes hver 14. dag. Nedgravede beholdere kan etableres med indbygget skillevæg, så dagrenovationen kan sorteres i restaffald og madaffald.

Særligt i bymidten og på havnefronten er der problemer med at have et tilstrækkeligt stort areal på egen grund til at etablere de nedgravede beholdere på, og derfor er der ønske om at kunne etablere nedgravede beholdere på offentligt areal i stedet.

Hidtil har det som nævnt været ejer, der har skullet afholde alle omkostninger i forbindelse med etableringen af de nedgravede beholdere, samt være ansvarlig for systemets funktion, vedligehold og renhold.

Etablering af en nedgravet beholder på 5 m3 koster ca. 60-100.000 kr.

Der er følgende muligheder:

  • Private og boligforeninger finansierer selv nedgravede affaldsløsninger.
  • Etablering af nedgravede affaldsløsninger finansieres af Affald & Genbrug, over renovationstaksten.

Såfremt de nedgravede affaldsbeholdere finansieres af Affald & Genbrug, vil det være muligt for kommunen i højere grad selv at bestemme containertype og design mv., samt sikre de optimale driftsmæssige fordele i form af f.eks. kaldesystemer, der viser den aktuelle fyldningsgrad i beholderne.

Økonomiske konsekvenser

Såfremt ejer selv står for finansieringen af de nedgravede affaldsbeholdere, har det ingen direkte økonomiske konsekvenser i forhold til de nuværende renovationstakster.

 

Såfremt etableringen af nedgravede affaldsbeholdere finansieres af Affald & Genbrug, vil det umiddelbart have konsekvenser for taksterne. De ovennævnte driftsmæssige fordele ved denne løsning forventes dog at opveje finansieringen af de nedgravede beholdere over tid. 

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Teknik & Miljø, Affald & Genbrug indstiller, at Miljø- og Teknikudvalget drøfter, en fremtidig ordning med nedgravede affaldsbeholdere.  

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 25-06-2019

Udvalget drøftede sagen og er positive overfor at kommunen arbejder videre med nedgravede beholdere.

 

Punkt 38 Orientering: Status for etablering af ny genbrugsplads og genbrugscenter

Sagsresumé

På udvalgsmødet orienteres om status for arbejdet med at etablere den nye genbrugsplads og genbrugscenter på Nordre Kobbelvej.

 

Sagsbeskrivelse:

Projektering og detailplanlægning af den nye genbrugsplads og genbrugscenter er startet. Der er påbegyndt jordarbejder og etablering af jordvolde m.v. Endvidere har der, på foranledning af Fredericia Spildevand og Energi A/S, været ændringer med hensyn til etablering af regnvandsbassin, hvilket har bevirket en forskydning i tidsplanen. Den nye tidsplan vil blive gennemgået på mødet.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Teknik & Miljø, Affald & Genbrug indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

 

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 25-06-2019

Taget til efterretning.

Punkt 39 Orientering om Bystrategi-projekt

Sagsresumé

Fredericia Kommune modtager støtte fra Erhvervsstyrelsen til Bystrategi-projektet for ”Innovative SMV’ere”, (små og mellemstore virksomheder). Projektet har til formål at fremme bæredygtig, teknologisk udvikling og øge andelen af innovative virksomheder indenfor affaldshåndtering og ressourcegenanvendelse.  

Projektet løber til den 1. juli 2020, og hører under Fredericias bystrategi ”Bæredygtig grøn byudvikling”.

 

Sagsbeskrivelse:

Erhvervsstyrelsen bevilligede i november 2017 projektet til at modtage medfinansiering, under EU regionalfonden, i projektperioden, der løber frem til juli 2020.

Projektet udføres i samarbejde med eksterne parter og lokale SMV’er, hvor antallet af SMV’er udvides og ændres  løbende under projektperioden.

Projektet arbejder med kortlægning, udvikling og innovation i genanvendelse af affald, bedre udnyttelse af energi og grøn vækst. Det henvender sig til små-og mellemstore virksomheder, der ser et potentiale i at tænke nye, grønne tanker og udvikle bæredygtige løsninger. Som en del af projektet kan virksomhederne udvikle og teste deres idéer inden for affaldshåndtering, cirkulær økonomi og ressourcegenanvendelse.

I løbet af projektperioden inviteres lokale SMV’er til workshops og briefings, hvor der vil være mulighed for at få input til innovationstænkning og designudvikling indenfor grønne forretningsmodeller med fokus på at udvikle bæredygtige løsninger. På baggrund af den nye forretningsmodel kan virksomhederne søge om medfinansiering til udvikling og test af deres idéer.

Miljø- og Teknikudvalget orienteres på mødet nærmere om projektets status.

Økonomiske konsekvenser

Ingen.

Vurdering

Ingen.

Indstillinger

Teknik & Miljø indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

Beslutning i Miljø- og Teknikudvalget den 25-06-2019

Taget til efterretning.