”At alle børn oplever sig betydningsfulde i deres hverdagsliv i og udenfor institutionen. Dette gør vi ved fælles ansvar med forældre om barnets udvikling, trivsel, læring og dannelse”
Mission
Vores mission tager afsæt i formål med dagtilbud;
- At fremme børns og unges trivsel, udvikling og læring gennem dagtilbud i tæt samarbejde med forældre.
- At udvise forståelse, fleksibilitet så forældre i brug af vores dagtilbud møder fleksibilitet og så det harmonerer med deres familie- og arbejdsliv.
- At vi arbejder med at forebygge negativ social arv og eksklusion, ved at indgå i kommunens integrerede tilbud børn af den forebyggende og støttende indsats, herunder børn med nedsat psykisk og fysisk funktionsevne, og skabe sammenhæng og kontinuitet mellem vores tilbud og gøre overgange mellem tilbuddene sammenhængende og alderssvarende udfordrende for børnene.
Ovenstående er hovedtræk i formål med dagtilbud jf. LBK nr 985 af 27/06/2022, § 1 Formål m. Dagtilbud www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/985
Missionen er uddybet i distriktets fælles pædagogiske grundlag.
- Barne- og læringssyn
- Barnets leg og børnefællesskaber
- Fælles ansvar for barnets læring
I alle børnehuse vil dit barn blive mødt med et barne- og læringssyn, der tager udgangspunkt i, at dit barn er aktivt lærende gennem legen. Vi understøtter dit barns læring og udvikling ved at arbejde efter den samme faglige ramme med planlagte og strukturerede aktiviteter.
Fælles børnesyn i distrikt Fjordbakke
Med afsæt i faglige perspektiver indenfor dels FN´s Børnekommission, Dagtilbudsloven og Fredericia Kommunes Børne- og Unge politik;
Børn gør det bedste de kan i de givne omstændigheder
- Børn skal have troen på at de er nogen og ikke kun at de skal blive til noget.
- Vi ved, at følelsesmæssig udvikling er grundstenen i børnenes udvikling.
- Vi ved, at delt hensigt og affektiv afstemning er vigtig for barnets selvforståelse
- Vi ved, at tidlige og positive samspilserfaringer udvikler børnenes fornemmelse af sit eget selv
Børn skal opleve at de er betydningsfulde – i sammenhæng og del af dagtilbuddets fællesskaber
- Vi ved, at evnen til selvregulering af følelser fører til og regulering af egen adfærd og regulering af egen læringsprocesser
- Vi ved, at trygge relationer giver en sikker base at lade op i.
- Vi ved, at de professionelle voksne skal tage ansvar for fællesskabets kultur så barnets selvforståelse bevares.
Børn skal opleve sig som medskaber af læringsmiljøer hvor de lærer at lære
- Vi ved, at de voksne, forældre og den pædagogiske praksis, skal tage ansvar for læringsmiljøet omkring barnet og deres position (gå bag ved barnet, går foran barnet, ved siden af barnet – så barnet støttes optimalt i egen udviklingszone).
- Vi ved, at små læringsfællesskaber fremmer læring og sociale kompetencer
- Vi ved, at samspillet skal balancere mellem barnets egen udforskning og de voksnes – herunder forældre og pædagogisk personales bidrag
Børn skal opleve at leg har en værdi i sig selv og at den legende tilgang er gennemgående hverdag
- Vi ved, at leg er læring og læring forgår i barnets nærmeste udviklingszone.
- Vi ved, at det er betydningsfuldt for børns læring, at forældre og pædagogisk personale skaber rammer, der appellerer til børns nysgerrighed og leg.