Slå adgang med tegn til/fra

Ny styrket læreplan - Børnehuset Bissensvej

Vores pædagogiske læreplan er en samlet beskrivelse af vores børnehuses pædagogiske arbejde med børns trivsel, udvikling, læring og dannelse, samt forældresamarbejdet og øvrigt indhold. Den pædagogiske læreplan er i Kirstinebjerg Distriktet både et konkret arbejdsredskab og et pædagogisk fagligt fundament med afsæt i vores mission, vision og de kommunale pejlemærker. Læreplanen er dynamisk, og de pædagogiske grundlag og læreplanstemaerne kommer til udtryk igennem løbende dokumentation, analyse og evaluering. 

Mission

Vi skaber optimale muligheder for trivsel, udvikling, læring og dannelse, igennem læringsmiljøer og fællesskaber, som alle børn glæder sig til hver dag. 

Vision

Vi vil være børnehuse, som alle fortæller gode historier om både børn, forældre og personale. 

Vi vil igennem vores fælles ledelsesværdigrundlag og læreplan arbejde med at skabe høj kvalitet, som bliver mærkbar og målbar i både hverdagen, i data og ved pædagogisk tilsyn. 

Kommunale pejlemærker

Trivsel - Alle børn og unge vågner og glæder sig hver dag.  

Alle børn, unge og familier aktivt tilvælger og deltager i sunde, udviklende og sociale fællesskaber.

Sproglige kompetencer - Alle børn og unge oplever at kunne begå sig kommunikativt i enhver situation de møder. Alle børn og unge udvikler et sprog, der gør dem i stand til at lære, trives og udvikle sig.  

Matematisk kompetence - Alle børn og unge opnår kompetence til at handle personligt, aktivt og ansvarligt i den verden af matematik, som de omgiver sig med nu og i fremtiden.

Fremtidens kompetencer - Alle børn og unge opnår kompetencer som gør dem i stand til at designe løsninger på problemer fra deres livsverden. Alle børn og unge oplever, at de kan gøre en positiv forskel for sig selv og andre og finde veje ind i en fremtid, vi ikke kender.  
 
I vores læreplan vil I kunne læse, at flere af de 9 pædagogiske grundlag og de 6 læreplanstemaer fletter sig sammen, fordi de hører sammen. Vores dokumentation vil primært bestå af fortællinger, observationer, beskrivelser og analyser heraf.   

Rigtig god læselyst. 

De 9 pædagogiske grundlag

I Kirstinebjerg distriktet er de 9 pædagogiske grundlag kendetegnet ved at beskrive det værdisæt, den forståelse og den tilgang, som vores pædagogiske praksis er fagligt funderet og forankret i.

Bilag

De 6 læreplanstemaer

I Kirstinebjerg distriktet er de 6 læreplanstemaer kendetegnet ved at beskrive den sammenhæng, som det pædagogiske grundlag får i vores didaktiske og pædagogiske arbejde med børnene i de forskellige temaer. 

 

PDF ikon laereplanstema_-_kommunikation_og_sprog.pdf

Bilag

Litteratur

Til udarbejdelsen af denne læreplan har vi på distrikts- og afdelingsniveau brugt nedenstående litteratur.

Litteratur

https://www.youtube.com/watch?v=eYR1CVE1psc 

”Det ved vi om – Børns leg og eksperimenterende virksomhed”. Dafolo 2017. Stig Broström og Sarah Damgaard Warren.  

”Det ved vi om – Betydningen af kvalitet i dagtilbud”. Dafolo. Thomas Nordahl og Ole Hansen 

”Den styrkede pædagogiske læreplan - Grundbog til dagtilbudspædagogik”. Dafolo 2019. Trine Holst Mortensen og Torben Næsby 

DNA 

Den kommunale Litteracy handleplan 

De kommunale pejlemærker 

Organisering af læringsmiljøer 

https://www.youtube.com/watch?v=6-0ur9zlTY8

”KRAP - Kognitiv ressourcefokuseret og anerkendende Pædagogik/praksis”. Dafolo 2008. Lene Metner og Peter Storgård

”KRAP - metoder og redskaber”. Dafolo 2008. Lene Metner og Peter Bilgrav